aeeon3 Napisano Środa o 19:19 Napisano Środa o 19:19 (edytowany) Wszedłem na stronę RELa i odpaliłem narzędzie określające jaki sub do mojego sprzetu. I tak dla Polków zaproponował Classic 98, ktory ma podobne parametry co T9/x. Tu nie chciał decyzji zmienić niezależnie czy wybrałem małe czy średnie pomieszczenie i czy sub ma być do muzyki czy muzyki i kina jednocześnie. W przypadku Silver 200 zaproponował mi T7/x dla średniego pomieszczenia i T5/x dla małego. Dla muzyki i kina jednocześnie tak samo. Wnioski? Mocniejsze suby do podstawek, a do podgłogówek słabsze bo już mają odpowiednie zejście? Wszedłem więc na stronę SVS licząc, że mają podobne narzędzie. Ale nie mają raczej. Niemniej przeczytałem fragmenty artykułu o kalibracji i proponowali 2 suby dla kolumn z zejściem w przedziale 50-80Hz, a 1 sub dla kolumn z zejściem np. 30Hz. Pisali, żeby nie przesadzać z ilością. Gościu od RELa na yt rekomendował nawet 6 subów.. SVS też określał, że crossover lepiej ustawić 10-15Hz powyżej zejście naszych kolumn, czyli np. 60-65Hz gdy schodzą do 50Hz. Ale dot. to kina. 2 godziny temu, KrólKiczu napisał: Sama charakterystyka może więc być punktem wyjścia ale nie czymś co możesz przyjąć za pewnik w Twoim pokoju Rozumiem. Czy te pomiary tym miniDSP pomogą mi wyciągnąć więcej z kolumn bez Suba? Przykładowo okreslić, że fotel, który jest w pokoju stoi w złym miejscu, albo skorygować kąty kolumn? Próbuje zracjonalizować taki zakup. 2 godziny temu, KrólKiczu napisał: Stawianie sprzętu na subie raczej nie jest zbyt dobrym pomysłem. Szkoda, w tym wypadku, jeśli miałbym go ustawić w przestrzeni między dwoma kolumnami, a nie np. w rogu, to musiałbym mocno pokombinować. Edytowano Środa o 19:22 przez aeeon3 Odpisz, cytując
aeeon3 Napisano Środa o 21:14 Napisano Środa o 21:14 Jednak znalazłem podobne narzędzie dla SVS i rekomenduje jednak model SVS-2000 lub nawet SB-3000, także PB-2000. Do Silver 200 inaczej niż Rel zaproponował jeszcze większe SB-5000, PB-500 i SB17 Ultra. Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano wczoraj o 03:23 Napisano wczoraj o 03:23 (edytowany) Nie przejmował bym się aż tak bardzo rekomendacjami producentów. Zwykle finalnie i tak wybieramy produkt najbardziej dostosowany do naszego ... portfela 😉. Jeszcze raz powtórzę, dziś pewnie z racji aplikacji i większych możliwości ustawienia, wybrałbym SVS. Chociaż z kolei wizualnie bardziej przemawia do mnie REL. A to moim zdaniem też jest dość istotne 🙂. MiniDSP to narzędzie służące do korekcji pasma a nie do pomiarów. Czy bedziesz chciał z niego korzystać czy nie to raczej kwestia tego jak odbierasz dźwięk w swoim systemie. A do zszycia suba z monitorami wystarczy komputer z REWem i mikrofon pomiarowy. Chociaż są osoby, które i bez tego łączą te dwa elementy i są zadowolone. Edytowano wczoraj o 03:24 przez KrólKiczu Odpisz, cytując
Piotr Sonido Napisano wczoraj o 04:56 Napisano wczoraj o 04:56 Dnia 26.05.2025 o 23:22, aeeon3 napisał: Jeszcze zapytam, co myslicie o BK XXLS400-DF, dostępny za 2400 zł (z wysyłką z UK przez ebay), ma ponoć zejście do 20Hz, czyli tyle co sb-2000 za połowę jego ceny.. bardzo dobry subwoofer. Oni współpracowali keidyś z REL. Teraz to już dwie osobne firmy. Tyle że serwisu u nas nie uświadczysz. Jak byłi w Unii to wybor tych subwooferów był bardziej popularny. 7 godzin temu, aeeon3 napisał: Jednak znalazłem podobne narzędzie dla SVS i rekomenduje jednak model SVS-2000 lub nawet SB-3000, także PB-2000. Do Silver 200 inaczej niż Rel zaproponował jeszcze większe SB-5000, PB-500 i SB17 Ultra. PB jest tylko do kina. Nie przejmował bym się rekomendacjami producentów. Co nie znaczy że nie możesz z obu wyciągnąć wnioski. Odpisz, cytując
aeeon3 Napisano wczoraj o 08:52 Napisano wczoraj o 08:52 (edytowany) 5 godzin temu, KrólKiczu napisał: MiniDSP to narzędzie służące do korekcji pasma a nie do pomiarów. Czy bedziesz chciał z niego korzystać czy nie to raczej kwestia tego jak odbierasz dźwięk w swoim systemie. Tak, bo jest jeszcze taki produkt jak miniDSP 2x4 HD i to już rozumiem służy jako pośrednik między źródlem, a wzmakiem. Słyszałem o tym wcześniej, ale nie wgłębiałem się w temat. Myślę, że preferowałbym jednak szkołę ręcznego dostosowania przez pomiary i ew. zmiany w pomieszczeniu. Jedyne co nie wiem jeszcze w jaki sposób wyniki pomiarów dałyby mi odpowiedź jakiego suba mam kupić (a tak wynika z tego co piszesz) 5 godzin temu, KrólKiczu napisał: Chociaż są osoby, które i bez tego łączą te dwa elementy i są zadowolone. Jak rozumiem wiele tu zalezy od akustyki pomieszczenia, jedni maja problemy i wtedy na wykresie są "góry i doliny", a u innych jest w miarę liniowo, czyli tak jak powinno być. I teraz jak rozumiem, z kolumnami które mam może być podobnie jak z subem? Czyli to co widzę na wykresie, że kolumny są liniowe, etc. u mnie może nie mieć racji bytu i gdzieś tam pojawią się doliny w jakiejś częstotliwości i te pomiary pomoga mi ustalić problem? W sensie, że nie tylko do suba, tylko mógłbym w obu pokojach robić pomiary i robić korekty. Jedna osoba mi pisała na innym forum, że u niej bas pojawił się dopiero jak ustawiła kolumny na krótkiej ścianie. U mnie w obu pokojach są na długiej, chociaż dla próby były ustawione na krótkiej, ale nie bezpośrednio przy ścianie, tylko za segmentem mebli, bo tak to wygląda u mnie. Na pewno stereofonia była lepsza, ale basu nie powiedziałbym, że było więcej, choć możliwe, że zniwelowało to pewnie dudnienia, etc. Na pewno taki narzędzie do pomiarów byłoby przydatne w miarodajnym określeniu zysku/strat, a nie tylko na ucho. 4 godziny temu, Piotr Sonido napisał: bardzo dobry subwoofer. Tak, czytam o tym na anglojęzycznych forach. Czy ten XXLS400 będzie lepszy od SB-1000? Bo to taki bezpośredni konkurent, lub 2 x XLS200. I jeszcze przy okazji zapytam, czy ta wersja PRO jest warta dopłaty? Ponoć dochodzą dodatkowe konwersje sygnału z powodu DSP,, niemniej na wykresach widziałem, że wersja PRO sprawuje się lepiej, chodzi o te DB przy określonych częstotliwościach. Widziałem też pomiary BK chyba XLS200 porównane z wersją PRO tego SVSa i w przypadku BK ktoś miał góry i doliny, a przy SB-1000 PRO było liniowo, czyli ten DSP jednak robi robotę. Ale, być może to samo da się osiągnąć przez pomiary i dostosowanie pomieszczenia? Edytowano wczoraj o 08:57 przez aeeon3 Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano 23 godziny temu Napisano 23 godziny temu Kolego, zawarłeś tyle problemów w Twoim wpisie, że trudno się do wszystkiego odnieść nie czytając go kilkukrotnie 😁. To może od początku. Zacznij przede wszystkim od zadania sobie pytania czego spodziewasz się po dodaniu subwoofera? Czego brakuje Ci w obecnym zestawieniu? Czy spodziewasz się, że po jego dodaniu tego basu będzie więcej czy chcesz raczej niższego zejscia? I czy słyszałeś jakieś kolumny, które przy Twojej muzyce grałyby tak jak tego oczekujesz? Wg mnie to nie jest tak, że po dodaniu suba usłyszysz nagle jakąś mega zmianę. Fajnie zszyty sub - znowu wg mnie - powinien grać tam gdzie kończą grać kolumny. A nawet monitory schodzą zwykle do 50-45 Hz więc do sporej gamy muzyki zwykle to wystarcza. Dalej. Piszesz o pomiarach i poprawianiu akustyki. To niestety nie jest takie proste. Profesjonalni akustycy czasem nie potrafią ogarnąć problemów pomieszczenia a co dopiero przeciętny zjadacz chleba😉. Ale jeśli chcesz sprawdzić w najprostszy sposób jak wygląda akustyka Twojego pokoju, wejdź na ten kalkulator: https://www.mega-acoustic.pl/poradnik-akustyczny/kalkulator-akustyczny/?v=288404204e3d Zobaczysz jak rozkładają się mody w Twoim pokoju. Z tego co kojarzę są tam chyba też wytyczne jak zlokalizować miejsca pierwszych odbić. 1 Odpisz, cytując
Tomasz Kluczynski Napisano 23 godziny temu Napisano 23 godziny temu 6 godzin temu, aeeon3 napisał: Jedna osoba mi pisała na innym forum, że u niej bas pojawił się dopiero jak ustawiła kolumny na krótkiej ścianie. U mnie w obu pokojach są na długiej, chociaż dla próby były ustawione na krótkiej, ale nie bezpośrednio przy ścianie, tylko za segmentem mebli, bo tak to wygląda u mnie. Na pewno stereofonia była lepsza, ale basu nie powiedziałbym, że było więcej, choć możliwe, że zniwelowało to pewnie dudnienia, etc. Widzisz, a u mnie było całkowicie odwrotnie. Jak sprzęt stał na krótszej ścianie to miałem mody basowe i tego basu w miejscu odsłuchowym nie było wcale. Gdy za radą gościa , który robił mi kalibrację Dirac, przeniosłem sprzęt na dłuższą ścianę i ustawiłem wszystko w trójkąt równoboczny, to wszystkie problemy zniknęły. Pojawił się i piękny basik i cała reszta zaczęła brzmieć o wiele lepiej. Teraz kolumny od siebie i miejsce odsłuchowe od kolumn, mam oddalone o około 220-230cm. 2 Odpisz, cytując
aeeon3 Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu (edytowany) 2 godziny temu, KrólKiczu napisał: Zacznij przede wszystkim od zadania sobie pytania czego spodziewasz się po dodaniu subwoofera? Traktuje to jako eksperyment bardziej, eksploracje, obczajenie i doświadczenie tematu. Nie na zasadzie, że mi czegoś koniecznie brakuje, bo to co brakuje to są raczej niuanse, typu mocniejsze uderzenie perkusji w niektórych momentach, żeby się coś nie zlewało, a było bardziej zaakcentowane. Może organy z większym zejściem, słuchałem sobie dzisiaj koncertu organowego Handela, ciekaw jestem jak to zabrzmi z subem, ciekaw jestem jak zabrzmi coś tam innego z subem, jestem ciekaw. Więc to co mnie motywuje to bardziej ciekawość i chęć doświadczenia czegoś nowego - tak to określę. Może być tak, że podczas tej eksploracji zostanę miło zaskoczony, a może i nie. To trochę wygląda tak, że kończy się jeden temat (w audio) i zaczyna się następny. Jakby nie były to subwoofery to pewnie coś innego. 2 godziny temu, KrólKiczu napisał: A nawet monitory schodzą zwykle do 50-45 Hz więc do sporej gamy muzyki zwykle to wystarcza. Owszem, słucham sobie np. blues rocka i mam tam wyraźny bas, którego na pewno nie brakuje. 1 godzinę temu, Tomasz Kluczynski napisał: Teraz kolumny od siebie i miejsce odsłuchowe od kolumn, mam oddalone o około 220-230cm. U mnie licząc odległość pomiędzy środkiem tweeterów kolumn jest ok. 250cm rozstawu, ale do miejsca odsłuchowego jest ze ok. 200 cm, więc nie ma równobocznego. W drugim pokoju jest chyba rozstaw 170cm (10cm mniej niż wymagane min. ze specyfikacji kolumn), miejsce odsłuchowe też ze 2m. No, ale tam słucham z łóżka w zasadzie więc ciężko inaczej uwzględniając dodatkowe 30-40cm z bocznej ściany. U mnie uważam, że na tej dłuższej ścianie jest dobrze, tak jak pisałem na krótszej lepsza była tylko stereofonia, ale to dlatego, że tam byłem w stanie np. 3 metry od kolumn się ustawić. 2 godziny temu, KrólKiczu napisał: Zobaczysz jak rozkładają się mody w Twoim pokoju. Z tego co kojarzę są tam chyba też wytyczne jak zlokalizować miejsca pierwszych odbić. Ok, będę się tym bawił. Dzięki. Wyszło mi z tego testu, że lewy kanał w okolicach 40-47Hz ma mocny spadek względem prawego i przesuniecie kolumn metr na długość, żeby jako całość były bliżej środka pokoju wyrównałoby poziomy między kanałami. Jest to możliwe, bo mogę przesunąć punkt odsłuchowy, wywalając fotel o którym pisałem - i wtedy będzie praktycznie środek. Edytowano 21 godzin temu przez aeeon3 Odpisz, cytując
aeeon3 Napisano 19 godzin temu Napisano 19 godzin temu (edytowany) Ustawiłem teraz kolumny tak, że kanały lewy i prawy mi się równo nakładają, tj. nigdzie nie odstaja od siebie na całym paśmie. Pokój mam 3.30 x 6m, kolumny na dłuższej ścianie, więc obliczyłem środek pokoju, czyli u mnie 3 metr i ustawiłem tam punkt odsłuchu, a kolumny rozstawiłem na odległość 180cm na lewo i prawo. Do moich uszu jest jednak trochę więcej niz podawałem, teraz jest ok. 210-220cm, a musiało być wcześniej nieco więcej bo był rozstaw 240cm. WIększego nie mogę dać, bo kolumny wskoczą mi zaraz na drzwi, gdyż zostało mi do nich raptem 20cm Także ograniczenie pomieszczenia. Nie powiem, że z punktu widzenia wizualnego taki rozstaw jest najlepszy, szczególnie ta kolumna tak blisko drzwi, że można na nią wpaśc.., bo do reszty idzie się przyzwyczaić. Przed: Po korekcie w pomieszczeniu: Edytowano 19 godzin temu przez aeeon3 Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano 18 godzin temu Napisano 18 godzin temu 54 minuty temu, aeeon3 napisał: Po korekcie w pomieszczeniu: Kolumny zaczynają Ci grać od około 45 Hz. Tak przynajmniej wynika z kalkulatora 🙂. Później masz jakieś podbicie ale wykres z lewej strony nie ma podziałki na górze, można się więc tylko domyślać że na 50 - 60 Hz jest to jakieś 10 dB. Ogólnie wykres nie odbiega raczej od średniej w normalnych pomieszczeniach użytkowych 😉. Pytanie jak u Ciebie z pogłosem i czy masz "ogarnięte" pierwsze odbicia. No i jak prezentuje się u Ciebie scena? Odpisz, cytując
aeeon3 Napisano 16 godzin temu Napisano 16 godzin temu Tak, robiąc screena zapomniałem zaznaczyć podziałkę, ale to zejście chyba zaczyna się od 45Hz. tak czy inaczej on to robi na sucho, nie znając przecież moich kolumn, nie wiem więc na ile jest to miarodajne. Manipulując punktem odsłuchu, tj. przesuwając go nieco od monitorów, oddalając go, amplituda się zmniejsza, czyli ta różnica w DB, niemniej w pewnym momencie część wykresu znika u góry, chyba gdzies koło 70Hz więc nie wiem czy tak ma być, czy to bład, ale nie ma linii łączącej. 41 minut temu, KrólKiczu napisał: Pytanie jak u Ciebie z pogłosem i czy masz "ogarnięte" pierwsze odbicia. Nie mam ogarnięte, tak jak Ci pisałem, nie robilem nic ekstra z akustyką, ustawiłem kolumny wg. manuala i podstawowych zaleceń z internetu, robiąc odpowiednie odstępy od ściany, rozstaw, próbujac zrobić trójkat równoboczny, do punktu odsłuchu, skierowac odpowiednio kąty, ewentualnie skorygować ustawienie mebli, etc. Także o pewnych rzeczach kiedyś tam czytałem, artykuły, ale ciężko mi było przełożyć to na praktykę. Poza tym dla mnie akurat ten temat jest nieco mniej zajmujący i trudniejszy. 46 minut temu, KrólKiczu napisał: No i jak prezentuje się u Ciebie scena? Trudne pytanie mi zadajesz, bo nie rozmawiam o takich rzeczach na co dzień, nie zastanawiam się za wiele nad tym, więc nie wiem jak to opisywać, choć mozę dla niektórych to są oczywiste rzeczy. Ale mogę określić ogólnie gdzie scene brzmi lepiej, a gdzie nie. Wiem, że jak słuchałem np. Silverów w salonie, to kolumny dużo bardziej znikały, trudno było poznać skąd dochodzi dźwięk. I to wtedy było zaskoczeniem, bo nigdy u siebie tego nie doświadczyłem wcześniej. U mnie tego efektu w takim stopniu nie ma, może przy wokalnej muzyce najbliżej do tego. Na pewno Silvery generują lepszą, pełniejszą scenę od Polków, w górnych rejestrach jest więcej wdzięku, ze tak powiem, dodatkowa magia, szczególnie w spokojnych utworach z wokalem, a sam dźwięk się bardziej rozchodzi w górę. Lepiej się prezentują np. w muzyce symfonicznej, natomiast Polki wydają się być lepsze np. w metalu. Są nieco bardziej stonowane, tak bym je określił. Swoje może robić też wzmak, bo Marantz oceniam jako półka wyżej od Yamahy i on też generuje lepszą scenę, tyle, ze z Marantzem Polki się za dobrze nie zgrały, było za mało góry, ale nieco więcej dołu, niektóre utwory brzmiały ciężej. Odpisz, cytując
Piotr Sonido Napisano 9 godzin temu Napisano 9 godzin temu 20 godzin temu, aeeon3 napisał: Czy ten XXLS400 będzie lepszy od SB-1000? Bo to taki bezpośredni konkurent, lub 2 x XLS200. będzie lepszy. Ja bym się zastanawiał czy nie jest lepszy od SVB2000 20 godzin temu, aeeon3 napisał: I jeszcze przy okazji zapytam, czy ta wersja PRO jest warta dopłaty? Moim zdaniem to kwestia ceny. Na przykład wolał bym SB2000 od SB1000PRO 1 Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.