-
Zawartość
2 023 -
Dołączył
-
Nic takiego nie napisałem. Jeszcze raz. Uważam, że dopiero dobrze umiejscowiony i ustawiony subwoofer pozwala wydobyć z niego pełny potencjał i usłyszeć, co naprawdę może zaoferować w kwestii brzmienia, oczywiście mając na uwadze akustykę pomieszczenia. Temat rozwinąłem we wcześniejszych postach: https://forum.audio.com.pl/topic/100812-jaki-subwoofer-do-4000-zł/page/10/#findComment-739763 i tutaj: https://forum.audio.com.pl/topic/100812-jaki-subwoofer-do-4000-zł/page/10/#findComment-739909
-
No i okej. Nie mam zamiaru Cię absolutnie krytykować za takie podejście. To Twoja droga, Twoje preferencje. Nie mogę się jednak zgodzić ze wszystkim co napisałeś, w szczególności ze stwierdzeniem, że: Uważam, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że tak naprawdę nie wiesz jak te subwoofery grały. Nawet bardzo drogi sub może wypaść po prostu słabo i niekoniecznie będzie to wina samego sprzętu, tylko sposobu jego interakcji z pomieszczeniem. Jasne. Z wykresami też łatwo popaść w skrajność. Warto zachować umiar i oczywiście weryfikować "usznie"
-
A największe jaja to są z biednym @BeoGamesTV, założycielem tego wątku. Widzę, że zagląda na forum. Ciekawe jakie ma przemyślenia po tych 25 stronach naszych wywodów Kolego, pisz co tam wybrałeś! A temat znów w czołówce, nawet plakietkę HOT! dostał.
-
A napiszesz w jaki sposób go ustawiałeś, jakich ustawień/filtrów używałeś? W ilu i jakich konkretnie miejscach stał sub podczas odsłuchów? Sprawdzałeś różne możliwości? Wspomagałeś się przy tym mikrofonem, pomiarami? Jasna sprawa. Wspominasz o wielu zmiennych - miejscu odsłuchu, instrumentach, interpretacji, nagraniach. To może jeszcze inaczej. Mam na myśli to, że subwoofer w domu pozwala usłyszeć więcej tego, co już jest zaszyte w niższych rejestrach nagrań. Nie zmienia charakteru muzyki, w zasadzie nie "upiększa" nagrań. Po prostu pomaga choć częściowo usłyszeć bas, który zabrał nam wredny pokój Nie wątpię Tomek, nie wątpię
-
Lepiej to wygląda. A próbowałeś stosować Diraca tylko na najniższe częstotliwości? Bo tu wpłynął na całe pasmo. Tomek. A pamiętasz jak kombinowałeś z innym ustawieniem kolumn, wysuwaniem ich prawie na środek pokoju? Robiłeś może wtedy pomiary? Chętnie bym zobaczył jak wtedy wygląda wykres. Osobiście nie zauważyłem spadku jakości basu. Pomiar w REW to nie tylko SPL.
-
Wspominałem o tym już wcześniej, ale nie zaszkodzi jeszcze raz uporządkować temat. Subwoofer w stereo nie służy do przestawiania ścian. Niekoniecznie musi wnosić też jakieś ekstremalne zejście. Owszem, dodatkowe pasmo najniższego basu czasem się przydaje, ale w wielu nagraniach poniżej 30-40Hz jest stosunkowo niewiele treści. To bardziej "miły dodatek". Główna rola subwoofera w stereo jest inna. Ma zasypać dziury i wygładzić pasmo w zakresie niskich częstotliwości, skompensować problemy wynikające z SBIR (Speaker Boundary Interference Response) oraz fal stojących/modów pomieszczenia. To właśnie one wprowadzają największe nierówności. Szczególnie te, które pojawiają się tuż ponad pierwszym głównym modem osiowym pokoju. Kolumny zazwyczaj nie są w stanie w tych miejscach nic zrobić. Anulacje tworzą się w naturalny sposób, wynikają z geometrii pomieszczenia i ustawienia miejsca odsłuchowego. Możemy działać, manewrując samym ustawieniem kolumn i miejscem odsłuchu, ale zazwyczaj to nie wystarczy. Subwoofer pozwala wprowadzić dodatkowe źródło niskich częstotliwości w innym miejscu, z innym dystansem do ścian, czasami też z inną fazą, dzięki czemu można częściowo wypełnić dołki i uzyskać bardziej liniowy bas. Dlatego dobrze zestrojony sub w stereo to przede wszystkim narzędzie do poprawy równomierności basu. To naprawdę słychać!
-
Zacząłbym od grubej maty antywibracyjnej pod suszarkę. Ewentualnie wibroizolatory, gumowe nóżki do sprzętów AGD. Warto sprawdzić jak ustawiona i wypoziomowana jest suszarka. Mile widziana będzie też spokojna, rzeczowa rozmowa i przedstawienie sąsiadom problemu.
-
W jaki sposób można poznać, że proces wygrzewania się zakończył i przewód nie będzie już zmieniał swojej sygnatury brzmieniowej? Czy możliwe jest, że wygrzewanie zatrzyma się na 200h, a potem „uśpi” na jakiś czas, aby wrócić po powiedzmy 800h i znów wprowadzać słyszalne zmiany? Taki czas ponownego wygrzewania to za każdym razem? Nawet jeśli przewód jest odpięty na kilka minut? Czy po wpięciu go w inny system należy powtórzyć cały proces wygrzewania na nowo? Dlaczego tak jest? Dlaczego akurat taka kolejność? Ile dokładnie potrzebuje zatem kabel USB, a ile głośnikowy? A czy ci, którzy nie należą do tej grupy, biorą choć trochę pod uwagę wszelkiego rodzaju niedoskonałości nadządu słuchu i psikusy, jakie potrafi sprawiać ludzki mózg?
-
Przerobiłem chyba wszystkie możliwe ustawienia. Wierz mi, mimo niewielkiego pokoju, nabiegałem się z nim jak głupi. Nie było litości. Sub był w każdym z rogów, przy lewej/prawej kolumnie, zaraz przy miejscu odsłuchowym, z tyłu, po bokach, centralnie, między kolumnami… A w tym czasie do porównań miałem jeszcze dwóch konkurentów - Rela i B&W.
-
Jesteś pewien, że w jednym ze wzmacniaczy nie masz włączonej regulacji tonów bass/treble? Może w Pioneerze masz aktywny loudness? Jakie źródło podłączałeś pod te wzmacniacze gdy je porównywałeś? Rozumiem, że porównanie odbyło się w tym samym pomieszczeniu? Może Pioneer z racji wieku nie trzyma już odpowiednich parametrów, brzmi mocno inaczej, a Ty przyzwyczaiłeś się po prostu do takiej prezentacji?
-
Dotarł do mnie mikrofon Eversolo EM-01, to i REW poszedł w ruch. Korzystając z okazji wrzucam więc swoje pomiary (mikrofon w sufit). Pomieszczenie 11m², kolumny Audio Physic Sitara. Dodatkowo pomiar z subwooferem, którego zestroiłem i ustawiłem już chyba w ostateczny sposób. Crossover 80Hz, slope 24dB, faza 180°, trzy aktywne filtry. Na pozostałe doliny może pomóc już chyba tylko drugi sub. Może kiedyś. Jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu Zakres 20-135Hz. Wygładzanie 1/12. ■ - same kolumny ■ - kolumny + sub Plik .mdat w załączniku. 261125-2.mdat
-
Tutaj krótki i prosty tutorial o procesie samego pomiaru - https://www.youtube.com/watch?v=HYMQ6M-Z5rM Nie rozumiem jednak do końca sensu sekcji związanej z kalibracją karty dźwiękowej. Całość pokazana na komputerze z systemem macOS, ale REW wygląda praktycznie 1:1 na Windowsie. Nie powinno to być problemem. @tomek4446 - od 6:00 podjęty jest temat ułożenia mikrofonu podczas pomiaru. Nagrywający jest zwolennikiem kierowania mikrofonu pod kątem 90° (pionowo). Twierdzi, że daje to bardziej wyrównaną charakterystykę wysokich częstotliwości. Kierowanie mikrofonu bezpośrednio (na płasko) może podbić górę pasma, a jednocześnie zaburzyć pomiar energii odbitej. Pliki kalibracyjne (0°/90°) kompensują te różnice, ale orientacja mikrofonu nadal ma znaczenie. Taki eksperyment, który przyszedł mi do głowy. Wejdźcie sobie w jakiś generator tonów, np. ten - https://www.szynalski.com/tone-generator/ i ustawcie ton np. na 8000Hz. Zatkajcie jedno ucho, poruszajcie minimalnie głową w różnych kierunkach. Wystarczy lekki obrót i ilość energii, którą słyszymy się zmienia. Krótkie fale, silna kierunkowość. Mikrofony również przestają być dookólne w wysokich częstotliwościach. Nie istnieje mikrofon idealnie dookólny w całym paśmie.
-
Przepraszam, ale dziwnie mi się wcześniej wyskalował Twój pomiar @tomek4446. Tutaj widać, że jednak coś tam się dzieje na dole i wcale nie jest tak stromo, same dołki też się wypełniają. Pewnie Mariusz napisze coś więcej, ale obstawiam, że myślą przewodnią może być "to nie apteka" Trzeba podziałać coś z tym głównym modziskiem Kolor pewnie tak, ale czy bez połysku? Tego nie wiem. Nie wiem też czy jednolity kolor nawiąże mimo wszystko jakoś do Twoich Bowersów i czy będzie to wizualnie spójne. Chyba lepiej wypadnie już tradycyjna czerń.
-
Żona na AVS zapytała kierownika stoiska, dlaczego nie ma różowych. Odpowiedział: nie ma problemu, zrobimy. Więc o kolor możesz być spokojny Marku Jednak idzie do sypialni?
-
Teraz pomiary wydają się być ok. Są bardzo zbliżone do poprzednich Nie gniewaj się Tomek, ale to nie wygląda dobrze pod kątem współpracy kolumn z subem. Niezależnie od ustawionej fazy sub wyraźnie pompuje główny mod pokoju. Dołek ~85Hz i powyżej tylko lekko się rusza, a samo rozciągnięcie basu jest małe, tych najniższych częstotliwości prawie nie ma. A to w końcu duży Rel T/9x. On na bank potrafi tam dołożyć. Trzeba kombinować z miejscem na suba i gałkami. Bez DSP też się nie obejdzie. ■ - same kolumny ■ - z subem (faza 0) ■ - z subem (faza 180)