yacool Napisano 19 marca 2021 Udostępnij Napisano 19 marca 2021 Hej, mam prośbę, rozwiń plissss, temat jak zrealizowałeś opóźnienie wyłączania? Teraz wyłączam poprzez chamskie odłącznie zasilania i za którymś razem malina się może nie obudzić Z góry dzięki Tomek https://howchoo.com/g/mwnlytk3zmm/how-to-add-a-power-button-to-your-raspberry-pi Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yacool Napisano 19 marca 2021 Udostępnij Napisano 19 marca 2021 Albo gotowiec troche "mądrzejszy"https://mausberry-circuits.myshopify.com/products/illuminated-led-shutdown-switch Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Misiek78 Napisano 19 marca 2021 Udostępnij Napisano 19 marca 2021 2 godziny temu, yacool napisał: Albo gotowiec troche "mądrzejszy" Tak właśnie, ale jak pisałem wcześniej, zrobiłem to w ten sposób dlatego, żeby wykorzystać oryginalne części z obudowy. Estetyka jest ważna Równie ważne jest to, że zastosowany jest tu zasilacz liniowy i to rozwiązanie z linku fajnie wyłączy malinę, ale niestety nie odetnie zasilania od trafa i zasilacza. W moim mniemaniu to nie jest żadne wyłączenie Sama idea tego co zastosowałem jest prostacka. Przekaźnik czasowy z opóźnionym odpadaniem działa tak, że po zwarciu odpowiednich styków podaje zasilanie na trafo i całość rusza. Po rozwarciu styków zaczyna działać obwód czasowy na przekaźniku, który odlicza zadany czas (u mnie 30s) i odłącza zasilanie od trafa. Do zadziałania tego rozwiązania jest potrzebny zwykły włącznik lub isistat bistabilny. U mnie oryginalny isistat współpracuje z drugim isostatem tym razem monostabilnym, który podczas wyłączenia zwiera odpowiednie styki na GPIO i inicjuje zamykanie maliny. Dla bajeru druga para styków na tym samym isostacie uruchamia generatorek do mryziania diody Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nonio Napisano 19 marca 2021 Udostępnij Napisano 19 marca 2021 Hej, dzięki za odpowiedź. Podrzuć plissss linki do modułów, które zastosowałeś. W RPI trzeba coś modyfikować i i pod które piny GPIO się podłączyć? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Ambroziak Napisano 19 marca 2021 Udostępnij Napisano 19 marca 2021 (edytowany) 5 godzin temu, Misiek78 napisał: Tak właśnie, ale jak pisałem wcześniej, zrobiłem to w ten sposób dlatego, żeby wykorzystać oryginalne części z obudowy. Estetyka jest ważna Równie ważne jest to, że zastosowany jest tu zasilacz liniowy i to rozwiązanie z linku fajnie wyłączy malinę, ale niestety nie odetnie zasilania od trafa i zasilacza. W moim mniemaniu to nie jest żadne wyłączenie Sama idea tego co zastosowałem jest prostacka. Przekaźnik czasowy z opóźnionym odpadaniem działa tak, że po zwarciu odpowiednich styków podaje zasilanie na trafo i całość rusza. Po rozwarciu styków zaczyna działać obwód czasowy na przekaźniku, który odlicza zadany czas (u mnie 30s) i odłącza zasilanie od trafa. Do zadziałania tego rozwiązania jest potrzebny zwykły włącznik lub isistat bistabilny. U mnie oryginalny isistat współpracuje z drugim isostatem tym razem monostabilnym, który podczas wyłączenia zwiera odpowiednie styki na GPIO i inicjuje zamykanie maliny. Dla bajeru druga para styków na tym samym isostacie uruchamia generatorek do mryziania diody Bardzo fajny pomysł. Byłbyś tak dobry i wrzucił moduły jakie wykorzystałeś z jakimś małym schematem co do czego podłączyć. Jeden udało mi się odnaleźć https://pl.aliexpress.com/item/4000245248919.html?src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&&albagn=888888&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&albcp=6459787116&albag=77066918093&trgt=1166243311160&crea=pl4000245248919&netw=u&device=c&albpg=1166243311160&albpd=pl4000245248919&gclid=Cj0KCQjwl9GCBhDvARIsAFunhsn_kx6KFgyFn8pCrlpo_RFA5U7KmORN0iFVG8RN8JECLoQvUk4xwIAaAs3VEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Szacun za projekt Edytowano 19 marca 2021 przez Piotr Ambroziak Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomasz Kordas Napisano 19 marca 2021 Udostępnij Napisano 19 marca 2021 17 godzin temu, nonio napisał: Hej, mam prośbę, rozwiń plissss, temat jak zrealizowałeś opóźnienie wyłączania? Teraz wyłączam poprzez chamskie odłącznie zasilania i za którymś razem malina się może nie obudzić Z góry dzięki Tomek Hej ja też bym bardzo prosił o pomoc w bezpiecznym wyłączaniu maliny . Mógłbyś udostępnić jakieś informacje o Twoim projekcie. A może pokazałbyś twój projekt z bliska ? w sensie opisał co i jak zrobiłeś - jest świetnie zrobiony😉 pozdrawiam Tomasz Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Misiek78 Napisano 19 marca 2021 Udostępnij Napisano 19 marca 2021 (edytowany) Dzięki za miłe słowa, ale wśród tego co tu koledzy prezentują, to moje dzieło jest tylko taką prymitywną dłubaniną Zrobione jest to tak. Zasilanie po filtrze podłączone jest do przekaźnika z opóźnionym odpadaniem. Dokładnie takiego jak znalazł @Piotr Ambroziak. Trafo jest podłączone dokładnie tak jak na schemacie w linku jako FAN. https://www.aliexpress.com/item/33005189120.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dhVR3oB lub wersja dostępna w kraju https://www.elektrykasklep.pl/towar/po-406-fif-przekaznik-czasowy-puszki-podtynkowej/?gclid=EAIaIQobChMI7teTrZm97wIVFZOyCh1GBAdfEAQYBSABEgKULfD_BwE Po włączeniu włącznika, czyli zwarciu L i L2 trafo dostaje zasilanie i dopóki L i L2 zostają zwarte trafo podaje napięcie na zasilacze, a malina startuje i działa. Po wyłączeniu włącznika rozpoczyna się liczenie czasu do odłączenia zasilania. Z włącznikiem spięty jest drugi włącznik tyle, że chwilowy (monostabilny). Ma dwie pary styków. Jedną parę wykorzystuje do zwarcia pinów na GPIO na malinie. Jest mnóstwo tutoriali jak oprogramować piny GPIO do wysłania sygnału zamknięcia. Jeśli ktoś zdecyduje się na np. Volumio to wystarczy doinstalować wtyczkę GPIO w Volumio i wybrać pin, który ma odpowiadać za zamykanie systemu. Wystarczy go zewrzeć do dowolnego pinu masy na GPIO i rozpocznie się sekwencja zamykania. Czyli w momencie naciśnięcia włącznika jednocześnie na drugim włączniku zwiera się odpowiedni pin do masy na GPIO i w czasie odliczania do odcięcia zasilania zamyka się malina. I to całkowicie jest wystarczające do prawidłowego i kompletnego wyłączenia maliny i zasilania. Ja dla zabawy wymyśliłem sobie, że podczas zamykania dioda sygnalizująca działanie ma mrugać, a nie świecić na stałe. Żeby osoba postronna np. żona nie pomyślała, że nic się nie dzieje i nie zaczęła kombinować czy przypadkiem nie wyciągnąć po prostu wtyczki z zasilania. Wykorzystałem do tego prosty układ przekaźnika, bo taki miałem i z góry mówię, że bardziej elegancko i prościej byłoby to zrobić na zwykłym tranzystorze. Przekaźnik jest taki: https://www.aliexpress.com/item/10000033850849.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.16e11c3els4mov&algo_pvid=eef112a2-cda2-443b-b098-b86d3744daea&algo_expid=eef112a2-cda2-443b-b098-b86d3744daea-18&btsid=2100bdca16161817664087250e5065&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Podłączamy do niego zasilanie z zasilacza do maliny, a do styków External Key podpinamy drugą parę styków z wyłącznika monostabilnego. Zasada jest prosta. Normalnie zwarte są (obwód jest zamknięty) na przekaźniku styki NC i GND, a po zwarciu (przy wyłączaniu) pinów External Key przekaźnik przełącza się w pozycję NO i GND i trwa tak do czasu zaniku zasilania. Dioda sterowana jest masą, więc plus z zasilacza podpinamy bezpośrednio do diody (trzeba pamiętać o rezystorze na zasilaniu diody) a minus do GND. Minus diody do NC i NO. Po włączeniu zasilania masa podana jest przez zwarte styki NC i GND więc świeci. W chwili wciśnięcia wyłącznika i tym samym zwarcia External Key, masa jest podawana przez NO i GND gdzie wpinamy prościutki układzik na NE555 żeby masa była cyklicznie przerywana, czyli dioda będzie migać. Układzik jest banalny i wygląda np tak: http://elektroniks-blog.blogspot.com/2016/10/migajaca-dioda-led-na-ukadzie-ne555p.html Edytowano 19 marca 2021 przez Misiek78 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nonio Napisano 20 marca 2021 Udostępnij Napisano 20 marca 2021 Hej, @Misiek78 szacun i wielkie, wielkie dzięki za szczegółowy opis P.S. zrobiłem zasilacz z tego postu na trafo INDEL, przed LM jest 4x10 000uf a za LM jest 4 x 1 000uf i się ustrojstwo grzeje (LM z 60 stopni i Indel moze z 40 stopni) pomimo dwóch radiatorów SK129 h 25mm. Wczoraj przesiadłem się z 4B na 3B+, grzeje się mniej ale nadal jest ciepłe - też tak jest i u Was? i czy 44 000 uf to nie jest troch przeinżynierowane? Pozdrawiam, Tomek Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Misiek78 Napisano 20 marca 2021 Udostępnij Napisano 20 marca 2021 2 godziny temu, nonio napisał: P.S. zrobiłem zasilacz z tego postu na trafo INDEL, przed LM jest 4x10 000uf a za LM jest 4 x 1 000uf i się ustrojstwo grzeje (LM z 60 stopni i Indel moze z 40 stopni) pomimo dwóch radiatorów SK129 h 25mm. Wczoraj przesiadłem się z 4B na 3B+, grzeje się mniej ale nadal jest ciepłe - też tak jest i u Was? i czy 44 000 uf to nie jest troch przeinżynierowane? Pozdrawiam, Tomek Cześć. Niestety grzać się będzie taki urok tego typu rozwiązania. Im wyższe napięcie na wejściu i większy pobór mocy, tym większe straty i więcej ciepła. U siebie sam zmodyfikowałem zasilacz dla DAC i na wyjściu mam 4 x 1000 uf. To subiektywne, ale w moim odczuciu jest pozytywna zmiana. Choć to są subtelności. Nie jest to w żadnym wypadku taki skok jak przejście z zasilacza impulsowego na liniowy. Niech ludzie mówią co chcą, ale w tym wypadku jest przepaść. Kombinowałem też z większymi wartościami na wejściu, ale powyżej tych 10 000 uf nie słyszę różnicy, tylko zwiększam koszty. Tyle że to moje odczucie. Większa pojemność na wyjściu, jak wspomniałem, dla mnie daje pozytywny efekt, jednak należy pamiętać, że to nie jest dobre rozwiązanie dla zasilania urządzenia gdzie jest zmienny pobór mocy. Taki zasilacz źle wtedy reaguje. Sprawdzi się dla DAC, bo możemy założyć, że pobór mocy w jego przypadku jest w miarę liniowy. Stąd między innymi pomysł na niezależne zasilacze dla karty DAC oraz maliny i reszty. Nie chodzi tylko o jakieś zakłócenia ze strony pozostałego sprzętu. Dlatego jeśli używamy pojedynczego zasilacza dla całości, nie powinno być na wyjściu tak dużej pojemności. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yacool Napisano 20 marca 2021 Udostępnij Napisano 20 marca 2021 Hej, [mention=49198]Misiek78[/mention] szacun i wielkie, wielkie dzięki za szczegółowy opis P.S. zrobiłem zasilacz z tego postu na trafo INDEL, przed LM jest 4x10 000uf a za LM jest 4 x 1 000uf i się ustrojstwo grzeje (LM z 60 stopni i Indel moze z 40 stopni) pomimo dwóch radiatorów SK129 h 25mm. Wczoraj przesiadłem się z 4B na 3B+, grzeje się mniej ale nadal jest ciepłe - też tak jest i u Was? i czy 44 000 uf to nie jest troch przeinżynierowane? Pozdrawiam, TomekTrafo na troche nizsze napiecie wyjsciowe pomoze na grzanie LM - duza moc sie na nim wytraca. Grzanie trafa to juz zalezne od poboru prądu przez urzadzenie. Zdaje sie ze do nowszych Malin zaleca sie nawet 2A zasilacze. Jeslibtrafo nie domaga - grzeje sie. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pablo75 Napisano 12 kwietnia 2021 Udostępnij Napisano 12 kwietnia 2021 Witam, Z wielkim zainteresowaniem i podziwem przyglądam się temu wątkowi. Rozmyślając o układzie elektrycznym w przypadku budowy oddzielnych zasilaczy RPi i DAC z tego samego transformatora powiedzmy 2x9V (taki akurat posiadam i planuje zastosować) jak rozwiązany jest temat masy? w którym miejscu ustalana jest wspólna masa obu zasilaczy? pozdrawiam Paweł Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Misiek78 Napisano 12 kwietnia 2021 Udostępnij Napisano 12 kwietnia 2021 Cześć. Jeśli chodzi o szczególny przypadek, kiedy mówimy o Raspberry i karcie DAC, to moim zdaniem specjalnie nie ma się co tym absorbować, bo karta podłączana jest przez GPIO i na nim są spięte masy. W innym przypadku można to zrobić na wyjściu zasilaczy. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Kucharczyk Napisano 14 lipca 2021 Udostępnij Napisano 14 lipca 2021 Dnia 4.03.2020 o 13:40, 5k7 napisał: Wiesz co ogólnie jechałem z całą konstrukcją za jednym razem. Wylutowałem trymer by zasilanie zewnetrzne podpiąć to i wrzuciłem od razu kondensator. U mnie akurat jest ELNA SILMIC II RFS 100uF/35V. Koszt żaden, a nie miałem czasu zabawiać się w porównywanie. Polegając na opinii kolegi, który dosyć dużo ich przetestował zdecydowałem się akurat na ten. Kolega wcześniej robił takie testy przy okazji DACMagic 100 i tak je scharakteryzował: "ELNA SILMIC II natomiast zaskoczyły mnie swoją neutralnością. Sprawiają wrażenie, jakby w żaden sposób nie wpływały na charakter brzmienia. Oczywiście wpływają one na poprawę jakości. Wyraźnie oczyściły scenę, dodały powietrza i precyzji. Poprawił się zakres wyższych częstotliwości, zyskał na łagodności. Wzrosła również dynamika w całym paśmie, jednak nie doszukałem się podkreślania lub zabarwiania żadnego zakresu." http://audiopurist.pl/mods-pl/cambridge-audio-dacmagic-100-modification/#Zastosowanie_zasilacza_stabilizowanego Czy można prosić o zdjęcie tych modyfikacji tzn który trymer został wylutowany i kondensator gdzie został wlutowany ale to mniej więcej widać na którymś ze zdjęć jeśli chodzi o kondensator... Bardzo bym był wdzięczny za takie poświęcenie... Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
5k7 Napisano 26 lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 26 lipca 2021 (edytowany) Wszystko masz w prawym górnym rogu. Musisz wylutować rezystor R14 - taki malutki na którym masz napisane 000. Obok tego masz kondensator oraz wejście na zasilanie +5V. Pozdr Edytowano 26 lipca 2021 przez 5k7 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Kucharczyk Napisano 31 lipca 2021 Udostępnij Napisano 31 lipca 2021 Dnia 26.07.2021 o 11:25, 5k7 napisał: Wszystko masz w prawym górnym rogu. Musisz wylutować rezystor R14 - taki malutki na którym masz napisane 000. Obok tego masz kondensator oraz wejście na zasilanie +5V. Pozdr Ostatnie pytanie może głupie a już za poprzednią odpowiedź jestem bardzo wdzięczny... Czy ten kondensator ma kierunkowość czy jest to obojętne... Bardzo się cieszę że istnieją jeszcze tacy ludzie którzy potrafią się dzielić wspaniałymi pomysłami... Dziś łatwiej się obrażać niż robić coś fajnego... Pozdrawiam:) Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
5k7 Napisano 31 lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 31 lipca 2021 Ten ma swoja polaryzacje. Na kondensatorze masz zawsze zaznaczona strone tzw. ujemna. Na tym zdjeciu widac pasek bialy po lewej czyli tam masz minus. No i na samych nozkach mozesz tez sprawdzic. Dluzsza nozka to plus a krotsza minus. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Chmur Napisano 9 września 2023 Udostępnij Napisano 9 września 2023 (edytowany) Hades 24/12 https://a.aliexpress.com/_EQqUrZv ktoś próbował? Na FB jeden ich post i nic więcej nie znalazłem Edytowano 9 września 2023 przez Marcin Chmur Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wito76 Napisano 9 września 2023 Udostępnij Napisano 9 września 2023 11 godzin temu, Marcin Chmur napisał: ktoś próbował? Co to jest? Jakiś a'la powerbank czy coś? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Chmur Napisano 10 września 2023 Udostępnij Napisano 10 września 2023 https://www.facebook.com/sonic.scientific/posts/pfbid02VTi5SgERj5n4Gdq9TkQSSjTuHDn8T2Z2bVqxm9Da9n4nfDAsiZna7YSSCLdnFsngl Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.