Skocz do zawartości

MariuszZ

Moderator
  • Zawartość

    4 019
  • Dołączył

  • Ostatnio

3 obserwujących

Informacje osobiste

  • Lokalizacja
    Kołobrzeg

Ostatnio na profilu byli

6 579 wyświetleń profilu
  1. Cześć. W tym temacie nikt się nie chwalił trafami z odczepem na 6R. Instrukcja serwisowa wersji V2 przewiduje takie trafa więc jak najbardziej powinno zagrać. W wersji pierwszej o ile mnie pamięć nie myli jest 8R ale podłączałem 4 oraz 8 i grało przyzwoicie z kolumnami o impedancji nominalnej bliższej 8R w obu przypadkach.
  2. Zrób to w domu podobnie jak użytkownik TobbyDIY w tym filmiku na kanale YT. Możesz zrobić pomiar REWem z Umikiem z ok. 70 cm. Wystarczy trochę przestrzeni bez mebli i coś pod kolumną żeby trochę podnieść położenie tweetera (pół drogi do sufitu). Po pomiarze ustaw bramkowanie impulsu wycinając pierwsze odbicia. Zmiany w charakterystyce jak będą to na pewno zobaczysz. Pozdrawiam
  3. @moss zapraszam do działu humor z tego typu komentarzami. W wątkach sprzętowych podchodzi to pod "szydere" i jest rozwalaniwm tematu. Leci 1 pkt za offtop. Pozdrawiam.
  4. Ma to sens. Jakieś efekty dyspersyjne na pewno zachodzą na tych krawędziach i gąbki mogą pomagać. Może nawet mógłbyś uchwycić różnicę wykorzystując "przemiatanie" REWem ale skoro to słychać to po co Podobne wykończenie robi Lipinsky w monitorach. Przypuszczam, że wie co robi więc kierunek obrałeś dobry. Trzymam kciuki za kolejne udane mody
  5. Pojawił się kolejny tutorial użytkownika Obsessive Compulsive Audiophile na kanale YT dotyczący korekcji pomieszczenia w nietypowy sposób. Nie generujemy filtrów dla konkretnych częstotliwości tylko "odwracamy" pomierzoną Frequency Response pomieszczenia i wykorzystujemy jako impuls korekcyjny do "konwulsji" wyrównując odpowiedź pomieszczenia do zamierzonej "krzywej domowej". Efekt podobno jest rewelacyjny. Zachęcam do prób i dzielenia się spostrzeżeniami Pozdrawiam. Room Correction with Inversion in REW.pdf
  6. Jedna kwestia to efekt dopplera gdzie można by teoretycznie szukać problemów z dodawaniem lub odejmowaniem do/od sygnału audio bliżej nieokreślonych walorów. Innym zjawiskiem wartym analizy jest koncentryczność przetworników i kompromisy na jakie poszli konstruktorzy próbując zgrać je w czasie. Mam na myśli wyrównanie odległości na jakiej są umieszczone ich centra w kontekście generowania fal akustycznych o tej samej długości. Jako totalny amator zastanawiam się nad tym jaki urok tkwi w kolumnach z tweeterami w tubach. Marzy mi się Klipsch Heresy kiedyś do mojego Sinusa ale jak zaczynam myśleć jak zgrane są przetworniki to pomysł odrzucam. Pięknie i barwnie grają takie kolumny ale czy poprawnie technicznie? @tomek4446 wrzucił jakiś czas temu pomiary Alteków w temacie "Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?" i patrząc na IR i SR widać, że technicznie nie jest to w czasie zgrane. Jeżeli nie jest zgrane to charakterystyka amplitudowa jest "pofalowana" a dodając filtry pomieszczenia będzie prawdopodobnie "kolorowo". Może tak ma być bo nie liczy się poprawność techniczna tylko efekt soniczny. Ja słuchałem u Tomka tych Alteków i szczerze zazdroszczę. Barwa, rozmach dźwięku i wszystko co mi się podoba tam było. Fakt, że napędzane wysokiej jakości lampowym wzmacniaczem ale możliwe, że z jakimś innym też byłoby super. Wracam do tego zgrania czasowego przetworników i stawiam tezę, że w ostatecznym rozrachunku jest to tylko jakiś techniczny szczegół, który może ale nie musi mieć wpływ na to co nam się w brzmieniu podoba. Gdzie i kiedy te eufoniczne dodatki generowane przez "niepoprawne" technicznie urządzenia będące czasami zniekształceniami dają nam satysfakcję słuchania muzyki jest kwestią świadomego wyboru czego Tomkowi gratuluję Dla "szukaczy" zrzut IR i SR Tomka Alteków mierzonych mikrofonem z kanapy i pytanie do kolegów obeznanych z tematem "po co walczyć z preringingiem stosując filtry FIR skoro natywnie kolumny pięknie grające trochę "dzwonią" przed impulsem?" Czy te detale o które walczą twórcy filtrów, zwrotnic podążając za poprawnością techniczną nie powodują, że zbytnio "odlecieli" zapominając o fakcie, że słuch i nasza wrażliwość muzyczna są najważniejsze? Pozdrawiam.
  7. Witam. Jako firmie oferującej Audiolaba 6000A mówienie o dźwięku szybkim i wolnym w kontekście filtrów cyfrowych zaimplementowanych w DACu tego wzmaka (5`10``) wymagałoby z Waszej strony doprecyzowania. Model ten nie ma filtru odpowiadającego za brzmienie "szybkie i wolne". filtry mają tylko takie nazwy. O ile mnie pamięć nie zawodzi jako byłego użytkownika to są tam filtry : - Fast Roll-Off jako klasyczny filtr FIR z szybki opadaniem sygnału poza pasmem przenoszenia i symetrycznych oscylacjach przed i po impulsie. - Slow Roll-Off, czyli zmodyfikowany filtr, w którym pasmo przenoszenia jest wygaszane wcześniej, a tłumienie ma łagodniejszy przebieg. - Minimum Phase z łagodnym tłumieniem sygnału ale z kompensacją fazową, która skutkuje brakiem oscylacji przed impulsem. Praktycznie filtry te są niesłyszalne bo działają poza pasmem akustycznym. W wyjątkowych sytuacjach można je "usłyszeć" ponieważ ograniczają pasmo przenoszenia sygnału audio gdzie rolloff zaczyna się w okolicy 20kHz. Filtry eliminują artefakty o wysokiej częstotliwości, które powstają w wyniku oversamplingu czyli upraszczając usuwają zakłócenia powstałe w procesie "redigitalizacji" użytecznego sygnału audio. Z szybkością i powolnością brzmienia mają tyle wspólnego ile ich "rolloff" w nazwie. Nie mieszałbym tych filtrów z cechami obwiedni dźwięków czyli transjentem początkowym (faza ataku dźwięku) czy naturalnym wygaszaniem dźwięku (faza wybrzmiewania). Niejako przy okazji pojawia się pytanie "po co integrom wyposażonym w wewnętrzne daki pasmo przenoszenia sięgające 100kHz jeżeli filtry cyfrowe daków ograniczają pasmo sygnałów użytecznych do ok. 20kHz?" Pozdrawiam i gratuluję pomysłu na takie edukacyjne odcinki
  8. To zmienia postać rzeczy Poczekaj może na Bartka to fachowo doradzi. W międzyczasie może opisz pomieszczenie dokładniej. Łapię się na tym co ja bym zrobił u siebie w kwadracie, a przecież każdy ma inny. Nie zmienia to faktu, że masz dobry potencjał do kombinowania. Jeżeli chodzi o adaptację sufitu to nie kombinowałem i nie mam w tej materii żadnych doświadczeń. W salach konferencyjnych standardowo sufit adoptują więc jak najbardziej może to być krok we właściwym kierunku.
  9. Pokoik masz naprawdę "spoko", a i KEFy fajnie się w nim odnajdują. Tak wróżę z pomiarów bez słuchania Oczywiście słuch i oczekiwania najważniejsze są więc ocenić musisz sam. Co mi się podoba? Impuls i step response. IR czysty z dobrą "amortyzacją" SR. Zanik rezonansów (Decay) powyżej 80ms fajnie wyrównany w stosunku do reszty pasma. Można spodziewać się czystego, punktowego basiku oraz czytelnego przekazu muzycznego. Patrząc na pomiary ja powalczyłbym jeszcze z pogłosem. Dodawanie paneli na ściany boczne niewiele poprawi. Kierunkowość promieniowania w funkcji częstotliwości pozwala sądzić, że więcej energii pochłoną panele dodane za plecy. Ja na twoim miejscu przy ograniczonej liczbie paneli poeksperymentowałbym umieszczając je za plecami. Poprawisz pochodne pogłosu RT60 w tym "klarowność" definition D50, która wynosi ok. 90%. Dobrym wynikiem byłoby podciągnąć ją powyżej 95%. Niestety te deep`y poniżej 200Hz to efekt rezonansów pomieszczenia i patrząc na "Group delay" stoją tam potężne "szpile" co wróży problemy z eliminacją tych anomalii nawet przez jakiś filtr DSP. Oczywiście kombinuj również z absorberami na bocznych ścianach i oceniaj na ucho. Może uda się wypracować lepszy wariant i będziesz zadowolony. Pozdrawiam.
  10. Oni już całkiem zidiocieli i próbują zarażać innych. "większa rata kredytu = większa oszczędność" No geniusze normalnie...
  11. Jest bliska fazy minimalnej systemu. Bardzo łatwo wyrównać w RePhase fazę stosując się do zalinkowanych wcześniej poradników. Do tej pory źle robiłem bo impulsy pomiarów wyrównywałem funkcją automatyczną Time align do tworzenia Vector avarage. Trzeba ręcznie to robić żeby dokładność była odpowiednia. Obowiązkowo trzeba zlinearyzować filtry zwrotnicy dobierając odpowiednio częstotliwość podziału i rolloff. Oczywiście żeby nie było preringingu nie dotykam fazy poniżej 100Hz. Wrzucam przykładowy 1 z 9 pomiarów z miejsca odsłuchu dla lewego kanału u mnie i dwa impulsy L1 i L2 (zaszyte tętnienie fazy) do wglądu gdybyś chciał symulację zrobić. Realne pomiary po korekcji zrobię jak znajdę chwilę i wrzucę. Przykład korekcji.mdat
  12. Kilka eksperymentów za mną. Efekt jest obiecujący. Oczywiście każda korekcja z linearyzacją fazy zwrotek (phase shift) w kolumnach. Udało się poskładać impulsy korygujące wg poradników "RePhase - Pomiary w 9-ciu punktach" oraz uwzględniając dwie rekomendacje z postu 288. Szczególnie ciekawy jest trick ukryty w RePhase polegający na generowaniu tętnienia fazy między kanałami. Zabieg taki zmniejsza efekt filtrowania grzebieniowego między kolumnami oraz usuwa tzw. "ghost image" cokolwiek to znaczy U mnie rewelacja. Filtr wygenerowany wg wskazówek Bear`a spełnia moje oczekiwania dotyczące dobrego brzmienia po korekcji. Wcześniej czegoś ubywało w przekazie po filtracji. Filtr z modulacją fazy wręcz dodaje. Przekaz jest bardziej czytelny. Warto posłuchać tego tricku do czego zachęcam Pozdrawiam.
  13. Rzuciłem okiem na pomiary i napiszę szczerze, że nie bardzo rozumiem zdania powyżej. Jeżeli w tym pakiecie pomiarowym są pomiary bez, z jednym i dwoma panelami to niewiele one wnoszą przynajmniej w tej pomiarowej domenie. Charakterystyki amplitudowe, zniekształcenia, pogłos i inne pochodne pomierzonych impulsów niewiele się zmieniają. Zatem istnieje prawdopodobieństwo, że po prostu Ci się te paczuszki "osłuchały" i potrzebujesz zmian w zestawie. To norma w naszym środowisku Gdybyś potrzebował interpretacji wyników konkretnych pomiarów to śmiało pytaj. Ktoś na pewno pomoże. Pozdrawiam.
  14. Prościej nie można napisać. W tym zakresie najlepiej słyszymy bo ucho ma czułość najwyższą. Poza tym często powyżej 2 kHz w kolumnach mamy częstotliwość podziału między midbasem a tweeterem. One nie "oddają pracy" tylko pracują na częstotliwości podziału razem. Dla tej jednej częstotliwości generują fale akustyczne tej samej długości i jak się nie dogadają "fazowo" i jeden będzie wychodził przed szereg drugiemu to się wykopyrtną Ważne żeby w czasie oba przetworniki były zgrane na tej częstotliwości bo wszelkie anomalie słychać w tym zakresie lepiej. Stąd między innymi pomysł na kolumny trójdrożne. Żeby nie zmuszać do pracy dwóch przetworników w tym zakresie częstotliwości i unikać podziałów tam gdzie czułość ucha najwyższa
×
×
  • Utwórz nowe...