Skocz do zawartości

Recommended Posts

2 godziny temu, yacool napisał:

Albo gotowiec troche "mądrzejszy"

Tak właśnie, ale  jak pisałem wcześniej, zrobiłem to w ten sposób dlatego, żeby wykorzystać oryginalne części z obudowy. Estetyka jest ważna :) Równie ważne jest to, że zastosowany jest tu zasilacz liniowy i to rozwiązanie z linku fajnie wyłączy malinę, ale niestety nie odetnie zasilania od trafa i zasilacza. W moim mniemaniu to nie jest żadne wyłączenie :)

Sama idea tego co zastosowałem jest prostacka. Przekaźnik czasowy z opóźnionym odpadaniem działa tak, że po zwarciu odpowiednich styków podaje zasilanie na trafo i całość rusza. Po rozwarciu styków zaczyna działać obwód czasowy na przekaźniku, który odlicza zadany czas (u mnie 30s) i odłącza zasilanie od trafa. Do zadziałania tego rozwiązania jest potrzebny zwykły włącznik lub isistat bistabilny. 

U mnie oryginalny isistat współpracuje z drugim isostatem tym razem monostabilnym, który podczas wyłączenia zwiera odpowiednie styki na GPIO i inicjuje zamykanie maliny. Dla bajeru druga para styków na tym samym isostacie uruchamia generatorek do mryziania diody ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Misiek78 napisał:

Tak właśnie, ale  jak pisałem wcześniej, zrobiłem to w ten sposób dlatego, żeby wykorzystać oryginalne części z obudowy. Estetyka jest ważna :) Równie ważne jest to, że zastosowany jest tu zasilacz liniowy i to rozwiązanie z linku fajnie wyłączy malinę, ale niestety nie odetnie zasilania od trafa i zasilacza. W moim mniemaniu to nie jest żadne wyłączenie :)

Sama idea tego co zastosowałem jest prostacka. Przekaźnik czasowy z opóźnionym odpadaniem działa tak, że po zwarciu odpowiednich styków podaje zasilanie na trafo i całość rusza. Po rozwarciu styków zaczyna działać obwód czasowy na przekaźniku, który odlicza zadany czas (u mnie 30s) i odłącza zasilanie od trafa. Do zadziałania tego rozwiązania jest potrzebny zwykły włącznik lub isistat bistabilny. 

U mnie oryginalny isistat współpracuje z drugim isostatem tym razem monostabilnym, który podczas wyłączenia zwiera odpowiednie styki na GPIO i inicjuje zamykanie maliny. Dla bajeru druga para styków na tym samym isostacie uruchamia generatorek do mryziania diody ;) 

Bardzo fajny pomysł.

Byłbyś tak dobry i wrzucił moduły jakie wykorzystałeś z jakimś małym schematem co do czego podłączyć.

Jeden udało mi się odnaleźć https://pl.aliexpress.com/item/4000245248919.html?src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&&albagn=888888&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&albcp=6459787116&albag=77066918093&trgt=1166243311160&crea=pl4000245248919&netw=u&device=c&albpg=1166243311160&albpd=pl4000245248919&gclid=Cj0KCQjwl9GCBhDvARIsAFunhsn_kx6KFgyFn8pCrlpo_RFA5U7KmORN0iFVG8RN8JECLoQvUk4xwIAaAs3VEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Szacun za projekt

Edytowano przez Piotr Ambroziak
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, nonio napisał:

Hej,

mam prośbę, rozwiń plissss, temat jak zrealizowałeś opóźnienie wyłączania? Teraz wyłączam poprzez chamskie odłącznie zasilania i za którymś razem malina się może nie obudzić :)

Z góry dzięki

Tomek

 

Hej ja też bym bardzo prosił o pomoc w bezpiecznym wyłączaniu maliny . Mógłbyś udostępnić jakieś informacje o Twoim projekcie.

A może pokazałbyś twój projekt z bliska ? w sensie opisał co i jak zrobiłeś - jest świetnie zrobiony😉

pozdrawiam

Tomasz 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za miłe słowa, ale wśród tego co tu koledzy prezentują, to moje dzieło jest tylko taką prymitywną dłubaniną :)

Zrobione jest to tak. Zasilanie po filtrze podłączone jest do przekaźnika z opóźnionym odpadaniem. Dokładnie takiego jak znalazł @Piotr Ambroziak. Trafo jest podłączone dokładnie tak jak na schemacie w linku jako FAN.

https://www.aliexpress.com/item/33005189120.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dhVR3oB

lub wersja dostępna w kraju

https://www.elektrykasklep.pl/towar/po-406-fif-przekaznik-czasowy-puszki-podtynkowej/?gclid=EAIaIQobChMI7teTrZm97wIVFZOyCh1GBAdfEAQYBSABEgKULfD_BwE

Po włączeniu włącznika, czyli zwarciu L i L2 trafo dostaje zasilanie i dopóki L i L2 zostają zwarte trafo podaje napięcie na zasilacze, a malina startuje i działa. Po wyłączeniu włącznika rozpoczyna się liczenie czasu do odłączenia zasilania.
Z włącznikiem spięty jest drugi włącznik tyle, że chwilowy (monostabilny). Ma dwie pary styków. Jedną parę wykorzystuje do zwarcia pinów na GPIO na malinie. Jest mnóstwo tutoriali jak oprogramować piny GPIO do wysłania sygnału zamknięcia. Jeśli ktoś zdecyduje się na np. Volumio to wystarczy doinstalować wtyczkę GPIO w Volumio i wybrać pin, który ma odpowiadać za zamykanie systemu. Wystarczy go zewrzeć do dowolnego pinu masy na GPIO i rozpocznie się sekwencja zamykania. 
Czyli w momencie naciśnięcia włącznika jednocześnie na drugim włączniku zwiera się odpowiedni pin do masy na GPIO i w czasie odliczania do odcięcia zasilania zamyka się malina.

I to całkowicie jest wystarczające do prawidłowego i kompletnego wyłączenia maliny i zasilania.

Ja dla zabawy wymyśliłem sobie, że podczas zamykania dioda  sygnalizująca działanie ma mrugać, a nie świecić na stałe. Żeby osoba postronna np. żona ;)  nie pomyślała, że nic się nie dzieje i nie zaczęła kombinować czy przypadkiem nie wyciągnąć po prostu wtyczki z zasilania. Wykorzystałem do tego prosty układ przekaźnika, bo taki miałem i z góry mówię, że bardziej elegancko i prościej byłoby to zrobić na zwykłym tranzystorze. Przekaźnik jest taki:

https://www.aliexpress.com/item/10000033850849.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.16e11c3els4mov&algo_pvid=eef112a2-cda2-443b-b098-b86d3744daea&algo_expid=eef112a2-cda2-443b-b098-b86d3744daea-18&btsid=2100bdca16161817664087250e5065&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Podłączamy do niego zasilanie z zasilacza do maliny, a do styków External Key podpinamy drugą parę styków z wyłącznika monostabilnego. Zasada jest prosta. Normalnie zwarte są (obwód jest zamknięty)  na przekaźniku styki NC i GND, a po zwarciu (przy wyłączaniu) pinów External Key przekaźnik przełącza się w pozycję NO i GND i trwa tak do czasu zaniku zasilania.

Dioda sterowana jest masą, więc plus z zasilacza podpinamy bezpośrednio do diody (trzeba pamiętać o rezystorze na zasilaniu diody) a minus do GND. Minus diody do NC i NO. Po włączeniu zasilania masa podana jest przez zwarte styki NC i GND więc świeci. W chwili wciśnięcia wyłącznika i tym samym zwarcia External Key, masa jest podawana przez NO i GND gdzie wpinamy prościutki układzik na NE555 żeby masa była cyklicznie przerywana, czyli dioda będzie migać. Układzik jest banalny i wygląda np tak:

http://elektroniks-blog.blogspot.com/2016/10/migajaca-dioda-led-na-ukadzie-ne555p.html

Edytowano przez Misiek78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, @Misiek78 szacun i wielkie, wielkie dzięki za szczegółowy opis :)

 

P.S.

zrobiłem zasilacz z tego postu na trafo INDEL, przed LM jest 4x10 000uf a za LM jest 4 x 1 000uf i się ustrojstwo grzeje (LM z 60 stopni i Indel moze z 40 stopni) pomimo dwóch radiatorów SK129 h 25mm. Wczoraj przesiadłem się z 4B na 3B+, grzeje się mniej ale nadal jest ciepłe - też tak jest i u Was?

i czy 44 000 uf to nie jest troch przeinżynierowane?

Pozdrawiam,

Tomek

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, nonio napisał:

P.S.

zrobiłem zasilacz z tego postu na trafo INDEL, przed LM jest 4x10 000uf a za LM jest 4 x 1 000uf i się ustrojstwo grzeje (LM z 60 stopni i Indel moze z 40 stopni) pomimo dwóch radiatorów SK129 h 25mm. Wczoraj przesiadłem się z 4B na 3B+, grzeje się mniej ale nadal jest ciepłe - też tak jest i u Was?

i czy 44 000 uf to nie jest troch przeinżynierowane?

Pozdrawiam,

Tomek

Cześć. Niestety grzać się będzie taki urok tego typu rozwiązania. Im wyższe napięcie na wejściu i większy pobór mocy, tym większe straty i więcej ciepła. U siebie sam zmodyfikowałem zasilacz dla DAC i na wyjściu mam 4 x 1000 uf. To subiektywne, ale w moim odczuciu jest pozytywna zmiana. Choć to są subtelności. Nie jest to w żadnym wypadku taki skok jak przejście z zasilacza impulsowego na liniowy. Niech ludzie mówią co chcą, ale w tym wypadku jest przepaść. Kombinowałem też z większymi wartościami na wejściu, ale powyżej tych 10 000 uf nie słyszę różnicy, tylko zwiększam koszty. Tyle że to moje odczucie. 

Większa pojemność na wyjściu, jak wspomniałem, dla mnie daje pozytywny efekt, jednak należy pamiętać, że to nie jest dobre rozwiązanie dla zasilania urządzenia gdzie jest zmienny pobór mocy. Taki zasilacz źle wtedy reaguje. Sprawdzi się dla DAC, bo możemy założyć, że pobór mocy w jego przypadku jest w miarę liniowy. Stąd między innymi pomysł na niezależne zasilacze dla karty DAC oraz maliny i reszty. Nie chodzi tylko o jakieś zakłócenia ze strony pozostałego sprzętu. Dlatego jeśli używamy pojedynczego zasilacza dla całości, nie powinno być na wyjściu tak dużej pojemności.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, [mention=49198]Misiek78[/mention] szacun i wielkie, wielkie dzięki za szczegółowy opis
 
P.S.
zrobiłem zasilacz z tego postu na trafo INDEL, przed LM jest 4x10 000uf a za LM jest 4 x 1 000uf i się ustrojstwo grzeje (LM z 60 stopni i Indel moze z 40 stopni) pomimo dwóch radiatorów SK129 h 25mm. Wczoraj przesiadłem się z 4B na 3B+, grzeje się mniej ale nadal jest ciepłe - też tak jest i u Was?
i czy 44 000 uf to nie jest troch przeinżynierowane?
Pozdrawiam,
Tomek

Trafo na troche nizsze napiecie wyjsciowe pomoze na grzanie LM - duza moc sie na nim wytraca. Grzanie trafa to juz zalezne od poboru prądu przez urzadzenie. Zdaje sie ze do nowszych Malin zaleca sie nawet 2A zasilacze. Jeslibtrafo nie domaga - grzeje sie.
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Witam,

Z wielkim zainteresowaniem i podziwem przyglądam się temu wątkowi. Rozmyślając o układzie elektrycznym w przypadku budowy oddzielnych zasilaczy RPi i DAC z tego samego transformatora powiedzmy 2x9V (taki akurat posiadam i planuje zastosować) jak rozwiązany jest temat masy? w którym miejscu ustalana jest wspólna masa obu zasilaczy?

image.png.eed4bf72ec72d642f5c895d8c1075c93.png

pozdrawiam

Paweł

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...
Dnia 4.03.2020 o 13:40, 5k7 napisał:

Wiesz co ogólnie jechałem z całą konstrukcją za jednym razem. Wylutowałem trymer by zasilanie zewnetrzne podpiąć to i wrzuciłem od razu kondensator. U mnie akurat jest ELNA SILMIC II RFS 100uF/35V. Koszt żaden, a nie miałem czasu zabawiać się w porównywanie. Polegając na opinii kolegi, który dosyć dużo ich przetestował zdecydowałem się akurat na ten.

Kolega wcześniej robił takie testy przy okazji DACMagic 100 i tak je scharakteryzował:

"ELNA SILMIC II natomiast zaskoczyły mnie swoją neutralnością. Sprawiają wrażenie, jakby w żaden sposób nie wpływały na charakter brzmienia. Oczywiście wpływają one na poprawę jakości. Wyraźnie oczyściły scenę, dodały powietrza i precyzji. Poprawił się zakres wyższych częstotliwości, zyskał na łagodności. Wzrosła również dynamika w całym paśmie, jednak nie doszukałem się podkreślania lub zabarwiania żadnego zakresu."

http://audiopurist.pl/mods-pl/cambridge-audio-dacmagic-100-modification/#Zastosowanie_zasilacza_stabilizowanego

 

Czy można prosić o zdjęcie tych modyfikacji tzn który trymer został wylutowany i kondensator gdzie został wlutowany ale to mniej więcej widać na którymś ze zdjęć jeśli chodzi o kondensator... Bardzo bym był wdzięczny za takie poświęcenie...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Dnia 26.07.2021 o 11:25, 5k7 napisał:

Wszystko masz w prawym górnym rogu. Musisz wylutować rezystor R14 - taki malutki na którym masz napisane 000. Obok tego masz kondensator oraz wejście na zasilanie +5V.

Pozdr

hifiberry-dac-supply.jpg

Ostatnie pytanie może głupie a już za poprzednią odpowiedź jestem bardzo wdzięczny... Czy ten kondensator ma kierunkowość czy jest to obojętne... Bardzo się cieszę że istnieją jeszcze tacy ludzie którzy potrafią się dzielić wspaniałymi pomysłami... Dziś łatwiej się obrażać niż robić coś fajnego... Pozdrawiam:)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...