Skocz do zawartości
soulfly777kris

Czy dźwięk 5.1 z gier potrzebuje w systemie Windows kodeka DTS lub DOLBY ?

Recommended Posts

Witam forumowiczów "forum.audio.com.pl".

Ostatnio pogubiłem się w tym temacie i dlatego potrzebuje Waszej pomocy, ale od początku.
Jeszcze do niedawna posiadałem płytę główną "Maximus VII Ranger" w której integra posiadała kodek "DTS".
Problem zaczął się ostatnio jak kupiłem nową płytę główną "MEG X570 ACE" i okazało się że ta płyta nie posiada żadnego kodeka do dźwięku przestrzennego.
Dodam że komputer mam podłączony kablem optycznym do Amplitunera "SONY STR-DB790" z zestawem głośników 5.1.
Wcześniej myślałem iż wystarczy że dana gra wysyła dźwięk 5.1 do Amplitunera poprzez kabel optyczny a Amplituner już sobie sam odkoduje ten sygnał i nie trzeba żadnych kodeków w systemie Windows.
Niestety przestałem tak myśleć jak kupiłem wyżej wymienioną płytę główną która nie miała żadnego kodeka "DTS" czy "DOLBY".
Osobiście nie wyobrażam sobie grać w takie gry jak np. "Battlefield V" tylko na dwóch kolumnach więc zakupiłem ostatnio kartę dźwiękową "Sound Blaster AE-5 Plus" z kodekami "DTS" i "DOLBY".
Przyznam że to moja pierwsza karta dźwiękowa (nie licząc wcześniej komputery z systemem "Windows XP") i nieźle się zdziwiłem po jej zamontowaniu w PC-cie że do regulacji głośności będę musiał używać pilota od Amplitunera o którym w ogóle zapomniałem że go mam, na szczęście się znalazł na strychu w kartonie.
Wcześniej miałem regulację głośności przypisaną do mojej myszki która ma trochę więcej przycisków od standardowej myszki. 
Przyznam że ogólnie jestem zadowolony z tej karty dźwiękowej ale przez brak regulacji głośności w systemie Windows musiałem  poprosić firmę Creative o możliwość zamiany jej na kartę "Sound Blaster X", w sumie w tej karcie jest podobny problem z regulacją głośności ale jest możliwość jej regulacji poprzez smartfon. 
Ostatnio zadałem obsłudze klienta Creative kilka pytań i m.in. padło pytanie czy do gier z dźwiękiem 5.1 potrzebuje dodatkowych kodeków w systemie Windows a może wystarczy tylko sam Amplituner z kodekami "DTS" czy "DOLBY" i ku mojemu zdziwieniu otrzymałem odpowiedź że jeżeli chcę mieć dźwięk 5.1 z danej gry to mam nie włączać w karcie dźwiękowej "Sound Blaster AE-5 Plus" kodeków "DTS" czy "DOLBY".
Tylko problem jest w tym że jak nie włączę w tej karcie dźwiękowej kodeków "DTS" czy "DOLBY" to Amplituner dostaje sygnał dźwiękowy stereo a nie 5.1.
Dobra nie będę się dalej rozpisywał.
Chcę tylko się Was spytać jak to jest z tym dźwiękiem 5.1 z gier, czy potrzebuje w karcie dźwiękowej czy Integrze kodeków np. "DTS" czy jak mówi dział obsługi klienta Creative że takich kodeków nie potrzeba.
No i co myślicie o zamianie karty "Sound Blaster AE-5 Plus" na "Sound Blaster X"  bo w sumie jeszcze nadal mam tą pierwszą i muszę ją odesłać za trzy dni bo już otrzymałem nr. zwrotu.
I czy wszystkie karty dźwiękowe mają ten sam problem z regulacją głośności w systemie Windows.
Z góry dziękuję za Waszą pomoc. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Co do dźwięku 5.1, wszystko zależy.

Jeśli wysyłasz dźwięk analogowy przez osobne kable, to nie ma problemu z kodekami. Jest dźwięk 5.1, bo każdy kanał jest wysyłany dyskretnym torem audio.

Jeśli natomiast używasz kabla optycznego, to pierwotny standard miał przepustowość zaledwie 3 megabity/s i pozwalał na przesłanie 20-bitowego sygnału stereo z częstotliwością próbkowania 48 kHz. Dziś większość urządzeń nadaje i odbiera 125 Mb/s, co teoretycznie pozwalałoby na przesłanie dźwięku 9.1 w 32-bitowym kodowaniu z częstotliwością 384 kHz, ale nie ma jasno zdefiniowanego standardu, więc nie ma też gwarancji, że jakiekolwiek urządzenie by taki sygnał odebrało, więc nikt nie zainwestuje, żeby stworzyć takie źródło.
W praktyce dźwięk wielokanałowy wysyła się z użyciem kodeka Dolby lub DTS.
(I to niezależnie od faktu, że nawet najpodlejszy światłowód bez problemu obsłużyłby nawet prędkości rzędu 1 Gb/s.)

Masz możliwość skorzystania z dźwięku po HDMI. Jako że HDMI jest dwukierunkowym interefejsem, dość łatwo jest sparować nadajnik i odbiornik (informują się wzajemnie o tym, co potrafią wysłać/odebrać), a ponadto są jasno zdefiniowane standardy nadawania dźwięku zarówno z kodekami (jako strumień bitowy), z dźwiękiem obiektowym (Atmos, DTS:X, Auro 3D, itd.) jak i bez nich (z użyciem PCM o dowolnej liczbie kanałów, czy DSD z dowolną liczbą kanałów).

Powinieneś być w stanie użyć do transmisji dźwięku HDMI i to bym proponował jako rozwiązanie najwygodniejsze.

I nie wszystkie karty dźwiękowe mają ten problem z regulacją głośności w Windows. Sprawa rozbija się o mikser. Sterownik karty korzysta albo z systemowego miksera, wtedy możesz regulować głośność z jego użyciem, albo udostępnia swój własny mikser i podpina jego interfejs pod mikser systemowy, albo udostępnia swój własny mikser ze swoim własnym interfejsem, albo udostępnia mikser bez interfejsu w komputerze i wtedy regulujesz głośność na odbiornikach albo z użyciem dodatkowych urządzeń (np. pilot do karty dźwiękowej, aplikacja na smartfona).

Mikser sam w sobie może pogarszać jakość dźwięku, optymalnym z punktu widzenia jakości dźwięku rozwiązaniem jest wysyłanie strumienia bitów z maksymalną głośnością (regulacja wyłącznie na odbiorniku), albo z informacją o głośności (przez HDMI idzie dźwięk i dodatkowe sygnały sterujące w rodzaju ścisz, pogłośnij, wycisz).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jest kilka możliwości.

Karty wbudowane w płytę główną mają często wyprowadzone dwa piny (opisane np. jako I²S, digital audio, SPDIF, lub podobnie), które łączy się kablem z podobnymi dwoma pinami na karcie graficznej. Użyty standard to I²S, który przesyła dźwięk wielokanałowy w formacie PCM, ograniczony tylko szerokością pasma (szersze, niż HDMI, więc jest pole do popisu).

Podobnie jest z kartami dodatkowymi.

Są też karty dźwiękowe, które komunikują się przez I²S bezpośrednio z kartą graficzną i wplatają dźwięk do strumienia obrazowego.

AMD ma na obecnych kartach graficznych swoje True Audio Next, które dodatkowo obrabia sygnał otrzymany taką drogą.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, yahoo111 napisał:

Są też karty dźwiękowe, które komunikują się przez I²S bezpośrednio z kartą graficzną

(w sensie że przez PCI, bez dodatkowych kabli)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...