Skocz do zawartości

Recommended Posts

Siemanko wszystkim! Robię nowe głośniki do salonu. Tym razem z większym budżetem, na papierowych przetwornikach Alpair 12p firmy Markaudio, Marka Fenlona. www.markaudio.com/ 

Wystartowałem z opóźnieniem, przez kuriera, ale głośniki dotarły bezpiecznie a to najważniejsze. Plan zakłada bezpośrednie połączenie głośnika z terminalem, bez zwrotnicy. Materiał to 18mm MDF, sklejka byłaby ze względów akustycznych lepsza, ale chcę spróbować innego materiału. Tym bardziej że poprzednie duże skrzynie robione z 18mm sklejki, wyginały się i miałem problemy z dopasowaniem. MDF ma tę wadę że strasznie pyli podczas obróbki, coś za coś. 

Wahałem się pomiędzy Alpairem 12 a SB Acoustic SB20FRPC30-8, ten drugi jest tańszy a na forach DIY ma dobre opinie, ale jest nowy na rynku i nie miałem do niego przekonania. Po za tym jest zamocowany na piance, a to źle mi się kojarzy. 

A 12p to głośnik szerokopasmowy, wg. producenta schodzi do 42Hz, a górne pasmo kończy się na 22kHz, to brzmi bardzo dobrze, ale to suche dane, zobaczę jak się sprawdzi w obudowie Pensil. Można go obciążyć 30W, przy sprawności 92dB, dobry do wzmacniacza lampowego.

Poniżej podaję kilka zdjęć i plany konstrukcyjne w PDF ze strony producenta, jeśli to kogoś interesuje. cdn...

IMG_20230628_164416.jpg

IMG_20230628_182221.jpg

IMG_20230628_183236.jpg

12P-dimension.jpg

SuperPensil12.pdf

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zrobienia pomiarów musiałbym kupić albo pożyczyć mikrofon. Może tak zrobię, też jestem ciekawy. Na razie skupiam się na stolarce. Powierciłem otwory w przegrodach, praca z MDF to nic przyjemnego, dużo pyłu. Następny etap: klejenie. Będzie z tym trochę zabawy, trzeba spasować wewnętrzne przegrody i to w miarę precyzyjnie, tylny panel ma być otwierany, na śrubach.  Zamówiłem miedziane terminale, uszczelki i stopki z kolcami. cdn...

 

2.jpeg

3.jpeg

4.jpeg

5.jpeg

6.jpeg

Edytowano przez SIpo
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wewnętrzna konstrukcja jest gotowa do wklejenia, ale nie mam jeszcze materiału na wygłuszenie, tu będzie przestój a pianki nie chcę używać. Dojechały dzisiaj kolce i terminale, te są naprawdę zajebiste! Duże, ciężkie, z kawałka miedzi a nie, jak to często bywa pozłacanego mosiądzu. 

21.jpeg

22.jpeg

23.jpeg

24.jpeg

25.jpeg

26.jpeg

27.jpeg

28.jpeg

29.jpeg

30.jpeg

31.jpeg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Skończyłem sklejanie, pozostaje teraz wykończenie i lakier. Tylny panel można demontować, skręcony jest na śruby. Wytłumienie to filc z owczą wełną, 16mm grubości. Mam za sobą pierwsze odsłuchy, jednakże, wg. producenta głośniki potrzebują 200h na ułożenie się. Ale tak na szybko: kolumny grają zaskakująco dobrze w górnym paśmie, detalicznie i czysto. Środek jest jakby delikatnie wycofany a basu brakuje. Za tydzień/dwa napiszę więcej. 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słucham od tygodnia, na razie jakieś 30h osłuchu. Kolumny grają zdecydowanie po jasnej stronie mocy, są bardzo analityczne, kliniczne bym nawet powiedział. Dźwięk co prawda z czasem zaczyna się układać, góra złagodniała nieco i pojawił się bas. W sumie to nie wiem co myśleć o takim dźwięku, z jednej strony słyszę w znanych mi utworach niuanse których wcześniej nie słyszałem i to jest spoko, a z drugiej suche brzmienie nie jest przyjemne jak dla mnie w odbiorze. Brakuje miękkości. Pocieszam się że z czasem będzie lepiej w tym względzie, osobiście wolę kolumny ciepło grające. Głośniki długo się wygrzewają, taka konstrukcja, zobaczę jak będzie po odsłuchaniu 100-200h. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że sporo by tu poprawiła korekcja baffle step. Bez tego te kolumny będą grały właśnie tak jak piszesz - średnicą i dosyć mocno zaznaczoną górą. Można spróbować coś złożyć z kalkulatora i dostroić na ucho. Choć najfajnie byłoby zrobić jakieś pomiary, żeby wiedzieć z czym walczymy :)

Tak czy siak, myślę, że warto jeszcze troszkę popracować na tymi kolumnami i może być naprawdę fajne granie :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Dla poprawy dźwięku zrobiłem kilka rzeczy. Przede wszystkim zmieniłem wzmacniacz Musical Fidelity na starego NAD-a, który gra dźwiękiem "ciemnym" i trochę zamulonym, ale za to mocno temperuje wyeksponowaną przez kolumny górę pasma. Środek jest bez zmian, tzn. trochę go brakuje, za to bas jest ładny, typowy dla szerokopasmowców.  Same kolumny postawiłem na stopkach/kolcach. Dźwięk znacząco się poprawił, nie jest to jednak to czego szukam.

Przyznam się że nie potrafię zrobić pomiarów pasma, czytałem na ten temat ale nie ogarniam. @Audio Autonomy myślę że pomysł z korekcją jest dobry, na pewno warto spróbować ale nie wiem jak się do tego zabrać. Może ktoś podpowie od czego zacząć?

Wychodzi na to że potrzebuję dobrać odpowiedni wzmacniacz pod kolumny, taki o ciemnym, nasyconym brzmieniu, z szeroką sceną i wycofaną górą. Myślę też nad DAC-iem i akustyką. Ogólnie to już przywykłem do nowego brzmienia, nie jest źle ale tor audio zdecydowanie wymaga dopracowania. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o pomiary, to temat jest dosyć zawiły i obszerny. Jednak w takim podstawowym zakresie można to dosyć łatwo ogarnąć. Potrzebujesz mikrofon pomiarowy i przedwzmacniacz mikrofonowy. Ja polecam zwykle taki zestaw: 

- U-Phoria UM2,

- ECM8000,

- kabel XLR-XLR.

 

Do tego jakiś program (np. REW) i można startować z podstawowym pomiarem charakterystyki.

Jeżeli nie chcesz się bawić w pomiary, a chcesz trochę popracować nad brzmieniem kolumn, to spróbuj kompensacji baffle stepp "na ucho". Wrzuć na początek przed głośnikiem cewkę 1,2mH połączoną równolegle z rezystorem 2,7ohm/10W. Zwiększając wielkość cewki będziesz zwiększał kompensację BS (wyciszał średnicę i górę względem dołu pasma). Tak samo możesz testować większe wartości rezystora i dobrać to na ucho. 

https://diyaudioprojects.com/Technical/Baffle-Step-Correction-Circuit-Calculator/

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @Audio Autonomy za naprowadzenie na problem pomiarów. Muszę z tym poczekać bo właśnie wróciłem z wakacji na lawecie i koszty... Rozumiesz. 

Ktoś mi podpowiedział jeszcze inne rozwiązanie, mianowicie wypełnienie pudeł wełną akustyczną, czy jak tam to się nazywa. Zakupiłem paczkę, nie kosztuje wiele a podobno po to właśnie tylny panel jest otwierany, dla tuningu. Piszę z kilkoma właścicielami Pensili na innym forum i oni mnie na to naprowadzili. Twierdzą zgodnie że potrzebuję nawet 500-1000h na wygrzanie głośników. Co ciekawe "baffle step" czy inne modyfikacje tego typu, nie są popularne, podobno najlepiej brzmią podłączone bez przeszkadzajek. 

Ogólnie Pensile to dość drogie kolumny i mają bardzo dobre opinie. Myślę że wymagają dopracowania, dostosowania pod moje osobiste preferencje. Są sprzedawcy oferujący kity do składania, taki "kit" w zależności od materiałów kosztuje od 1000 do 2000 funtów. Oczywiście składanie we własnym zakresie, później wykończenie i lakierowanie, dodatki jak kolce z podstawkami, więc robi się dosyć drogo. Ja zrobiłem swoje od podstaw, poświęciłem więcej czasu na wykonanie przez co zmniejszyłem koszty. 

W tej chwili słucham na wzmacniaczu NAD, wartym jakieś 500zł, i myślę sobie że potrzebuję lepszy wzmacniacz. Jak już zbudowałem kolumny nazywane w światku DIY audiofilskimi, muszę napędzić je odpowiednim wzmacniaczem. Kusi mnie wzmacniacz lampowy SE, teoretycznie powinien dobrze się zgrać z jasnymi głośnikami o dość wysokiej efektywności. 

Jeszcze małe porównanie Pensili z tubami które zrobiłem w zeszłym roku, na driverach Visaton BG20. To był budżetowy projekt a wyszły całkiem dobre kolumny, stoją teraz w salonie u mojej siostry, bardzo sobie chwali. Ciężko jedne z drugimi porównać, Vizatony brzmią ciepło, bezpośrednio i miękko, z rewelacyjną sceną (zaleta tuby). Ale bas jest dosyć rozlazły a góra pasma mocno niedomaga. Tych kolumn można słuchać godzinami i nigdy nie męczą.

Pensil to całkiem inna szkoła. Brzmią bardzo szczegółowo, krystalicznie. Bas jest punktowy, a pasmo wydaje się wyrównane. Toccata Bacha brzmi potężnie! Na Pensilach każdy utwór brzmi inaczej, wydają się nie dodawać do dźwięku nic od siebie. Przykładowo Norah Jonas na Visatonach brzmi super, ciepło i miękko, a na Pensilach wydaje się że brakuje basu, że jest za "sucho".  Za to Leonard Cohen na Pensilach brzmi rewelacyjnie, ciężko się oderwać. 

Będę dalej eksperymentował aż znajdę swój złoty środek.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 15.08.2023 o 17:45, SIpo napisał:

Przykładowo Norah Jonas na Visatonach brzmi super, ciepło i miękko, a na Pensilach wydaje się że brakuje basu, że jest za "sucho".

Wydaje mi sie że "pensil" jest bliżej "prawdy" o nagraniu.

Dnia 15.08.2023 o 17:45, SIpo napisał:

Toccata Bacha brzmi potężnie!

Gratuluję💪

   

   Ps: za Twoją sprawką wlasnie wrzuciłem sobie kawałki w/w Pani:

- w utworze "Lonestar" jest u mnie bardziej sucho (mowa o basie) - czytelne szarpniecia za struny,

- w utworze "Turn Me On" jest miłe tąpniecie basiku :) sprawdz może czy tez roznicuje Ci wyraźnie te dwie nuty jesli chodzi o nasycenie/suchość w odczuciach.

    W pierwszym za bas odpowiada struna, w drugim utworze głównie stopa.

Edytowano przez Chyba Miro 84
Słownik
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Chyba Miro 84 napisał:

w utworze "Lonestar" jest u mnie bardziej sucho (mowa o basie) - czytelne szarpniecia za struny,

Czytelne szarpnięcia strun kontrabasu nie muszą być tożsame z suchością, akurat ten album Nory, jak chyba każda jej płyta nie jest "sucho" nagrany.

Tylko się cieszyć, że owe szrpniecia nie są przykryte dudnieniem pudła kontrabasu, gratulować systemu.

 

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypełniłem obudowy zakupioną włókniną wg. instrukcji. Dźwięk zmienił się o tyle że basu jest więcej, i niżej schodzi, wyraźniejszy jest też środek, z lepszą sceną. Więcej jest teraz tego "mięsa" przez co góra przestała dominować, o to chodziło. Takie proste! Odsłuchuję teraz ulubione płyty, chyba się jednak polubię z Pensilami, a miałem już momenty zwątpienia. 

stuff.jpeg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodając i odejmując materiał wygłuszający, osiągnąłem w pensilach złoty środek. Dźwięk jest nasycony ale nienachalny, klarowny ale nie za ostry, wreszcie. Basu jest tyle ile potrzeba, chociaż mógłby być trochę bardziej punktowy, schodzi wystarczająco nisko. Kończę więc eksperymenty i projekt uważam za udany.  W międzyczasie robię koledze średniej wielkości kolumny typu Transmission Line, na driverach Markaudio CHN-110. Brzmią obiecująco, podoba mi się że dźwięk jest dobry "prosto z pudełka", nie trzeba ich będzie długo wygrzewać. 

110.jpeg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witam,

bede jednak eksperymentowal z filtrami, poslucham co to da. "Wrzuć na początek przed głośnikiem cewkę 1,2mH połączoną równolegle z rezystorem 2,7ohm/10W" - chce kupic cewki i rezystory, zastanawiam sie jaki koplet  dobrac, 1.2mH, 2mH 4mH?. Czy jak podlacze dwie cewki, zwieksze efekt dwukrotnie? Dzieki 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...