Skocz do zawartości

wymiana surround + atmos 5.1.2


lion

Recommended Posts

Cześć

Na wstępie stan aktualny: rx-v6a, rel ht 1003, diva 660+752+262

Temat 1:

Zamiast Diva 262 potrzebuję czegoś mniejszego jako surround (w związku z planowaną zmianą wypoczynku).

Ogranicza mnie tylko sama głębokość kolumny do max 24cm (aktualnie 31cm) i pytanie do Was w co iść, żeby dźwiękowo nie popsuć spójności i za bardzo nie degradować - w filmach to najmniejsze znaczenie ma, ale czasami pojawia się muzyka 5.1/koncerty. Wizualnie czarny połysk byłby idealny.

W pierwszej kolejności, pozostając przy tym samym producencie, do wyboru starsze Tesi 242 (o ile gdzieś jeszcze będą dostępne) lub Tesi 2 

i być może z poniższej listy coś by tutaj jeszcze pasowało?

- Cambridge Audio Minx XL lub SX50 to chyba to samo tylko inna obudowa

- Monitor Audio Radius R90

- Q Acoustics QA 3010 HGL 

- Heco Victa Elite 202

- Polk Audio Monitor XT15

- Definitive Technology Mythos Gem

Przy następcach divy 262 umiejscowienie otworu bass reflex chyba mogę pominąć -montaż nowych surround na istniejących uchwytach bym pozostawił:

divaz1.jpg.48445a4b181f69cbe689b4ec18133c10.jpg

 

temat 2:

montaż atmos - pierwsza kwestia czy warto w to iść?

tutaj znaczne odsunięcie wypoczynku od ściany nie będzie wchodziło w grę, więc zostaje mi tylko konfig 5.1.2 (może 5.2.2, ale to bez znaczenia teraz)  i wtedy atmosy powinny wylądować mniej więcej w układzie jak na foto ?

IMG20240826134441.jpg.a1122880a3b6bef97be85eda80737baf.jpg

 

 

 

Edytowano przez lion
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć :) Surroundy aż tak dużego znaczenia nie mają przy "kompatybilności" brzmienia, bo w większości sytuacji odgrywają całkiem inne dźwięki. Q Acoustics to bardzo fajna opcja na takie zastosowanie. Moim zdaniem najciekawsza z wymienionych, choć Victa Elite 202 też nie mają czego się wstydzić. Przy takiej odległości od ucha przemyślałbym również Monitor Audio Bronze FX :)

Atmosy możesz dać nieco bliżej frontu, z 20-30cm. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za propozycję. Brałem pod uwagę mniejszą wersję QA 3010 bez "i" - czy ona też warta uwagi? Do 3010i muszę przymiar zrobić czy styknie miejsca (nowy wypoczynek ma być bardziej pod kino, tzn wyższe zagłówki i szerokość trochę większa od obecnego, dlatego te ograniczenia). Co do odległości od ucha to obaw nie mam, tzn obecne divy 262 nie sieją spustoszenia jakie sugerowałby ich gabaryt, wręcz przeciwnie - nienachalne i spójnie tworzą przestrzeń, a nieraz przyszło mi oglądać film przy krawędzi. Te Bronze FX to mi teraz namieszały tylko mocowanie wtedy bezpośrednio na lamele, bez uchwytu - mam co rozkminiać...  ps. Jak w sumie działa opcja wypożyczenia na testy? To po prostu ustawowy termin zwrotu przy zakupie na odległość czy są jakieś egzemplarze 'demo' i jak zapadnie decyzja to podmiana na nowe?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Tu modele z "i" i bez i nie są tak wielkie różnice w brzmieniu. Wspomniane CA czy Radius też fajne paczki. wiec na spokojnie możesz w to iść.

Ale ja też jako fan Bi/Di polarnych kolumn polecam modele FX od Monitor Audio albo linie surround od Klipsch 402s.

I tak Atmos jak najbardziej ma sens.

Kolna nie masz przypadkiem nieco dalej od sciany?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, spokojnie możesz też pójść w modele bez "i".

12 godzin temu, lion napisał:

Jak w sumie działa opcja wypożyczenia na testy? To po prostu ustawowy termin zwrotu przy zakupie na odległość czy są jakieś egzemplarze 'demo' i jak zapadnie decyzja to podmiana na nowe?

Zależnie od produktu i czy mamy sztukę demo :) W razie czego zapraszam na PW, tam można dogadać szczegóły. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za pomoc @Q21i @Piotr Sonido 

2 godziny temu, Piotr Sonido napisał:

Tak. Tu modele z "i" i bez i nie są tak wielkie różnice w brzmieniu. Wspomniane CA czy Radius też fajne paczki. wiec na spokojnie możesz w to iść.

Ale ja też jako fan Bi/Di polarnych kolumn polecam modele FX od Monitor Audio albo linie surround od Klipsch 402s.

I tak Atmos jak najbardziej ma sens.

Kolna nie masz przypadkiem nieco dalej od sciany?

Zrobiłem taki wstępny wstępny szkic - nowy wypoczynek będzie miał krótsze siedzisko niż obecne, to najwyżej później będę już dopasowywał się dokładniej do wytycznych) tj. nad głową z przesunięciem do przodu ~80st), ewentualnie jakieś krótkie szyny pod atmosy wrzucę do ewentualnej regulacji.

Co do FXów bardzo fajne, ale dwie wątpliwości mam:

- czy one powinny wisieć wyżej od zwykłych podstawek? (widziałem zapis 2ft czyli ~60cm od ucha do dolnej krawędzi obudowy)

- czy mój układ, tj. montaż na tylnej ścianie za kanapą, gdzie prawy surround - otwarta przestrzeń na resztę salonu, a lewy surround będzie w samym rogu to problem?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli planujesz Atmos w suficie, żadna z pozostałych kolumn nie powinna być powyżej ucha. Wyjątek stanowią małe odległości kolumny do odsłuchu, wówczas podnosi się trochę surround by był conajmniej 1m od głowy.

13 minut temu, lion napisał:

czy mój układ, tj. montaż na tylnej ścianie za kanapą, gdzie prawy surround - otwarta przestrzeń na resztę salonu, a lewy surround będzie w samym rogu to problem?

Otwarta przestrzeń z jednej strony zawsze powoduje pewne zaburzenia balansu. Kalibracja w ampli powinna jednak sobie z tym poradzić 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z Atmosem to tak na dwoje babka wróżyła, ale na pewno nie chcę tej opcji sobie zamykać - mam takie coś:

bronzeFX2.png.96f48ad72bb8ace01eeefa3276f79d87.png

uchwyty ścienne są teraz na wysokości ok 95cm od podłogi, uszy słuchacza ~100cm, zagłówki mają mieć regulację do max 103cm, zapas przewodu jakiś jest, ogólnie montażowo przeszkód technicznych dla FXów nie widzę, ale musiałaby zawisnąć na wysokości niecałe 90cm (liczone od podłogi do podstawy obudowy FXa i wtedy wszystkie przetworniki mam na wysokości uszu) - czy w związku z powyższym obrazkiem z manuala odpuścić i brać zwykłe kolumienki podstawkowe zamiast Bi/Di ? W manualu nie napisali czy te 2ft to min/max, więc widzę to jako zalecaną wysokość montażu, ale z atmosem jest wtedy zgrzyt..

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te grafiki to jakieś wesołe fantazje. Wiarygodne źródło jest jedno - DOLBY. To ten kodek odpowiada za odworowanie efektu przestrzeni. Wysokość głośników nad podłogą jest ustalona przez nich na 1,2m wyłączne dlatego że brane jest pod uwage ucho na fotelu kinowym które jest trochę wyższe niż nasze sofy. Jesli siedzisz niżej to H1 jest uchem. Wyskość H2 = H1. H2 = 1,25H1 jest warunkowe, dotyczy sytuacji gdy nie ma możliwości ustawienia surround niżej lub rozstaw wyklucza zachowanie minimum 1m od ucha.

Jeśli podniesiesz surroundy wyżej to zmniejszasz kąt między Atmosami i w ten sposób tracisz sens ich użycia. Głośniki mają Ci otaczać niczym bańka, idealne ustawienie przewiuje rozmieszczenie głośników na okręgu i w takich samych odległościach kątowych wobec siebie.

Następna sprawa. Dolby... Nie zaleca bipoli/dipoli w systemach z Atmos. Wynika to z ich charakterystki która jest bardziej rozporszona. Osobiście z przymróżeniem oka do tego podchodzę. 

5.1.2.thumb.PNG.cea29f0089755c457e6483dfc30f20a6.PNG

1738520624_pooeniewysokocigonikw.PNG.d6bfe3d43c946634d18da9961677ccfa.PNG

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Butler, wniosek nasuwa się taki, że bezpieczniejsza opcja (przy moich warunkach) to kolumny podstawkowe na obecnych uchwytach i nie robię wtedy żadnej rzeźby z mocowaniami (pozostaje dostępna regulacja kąta pion/poziom i wysunięcia kolumny), a z drugiej strony kuszą cholernie te bipole, czyli "wiem, że nic nie wiem" ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, lion napisał:

- czy one powinny wisieć wyżej od zwykłych podstawek? (widziałem zapis 2ft czyli ~60cm od ucha do dolnej krawędzi obudowy)

 

Nie, normalnie na wysokości uszu :) 

6 godzin temu, lion napisał:

- czy mój układ, tj. montaż na tylnej ścianie za kanapą, gdzie prawy surround - otwarta przestrzeń na resztę salonu, a lewy surround będzie w samym rogu to problem?

Lekki dysbalans będzie, ale ampli powinien to ogarnąć przy odpowiednio przeprowadzonej kalibracji. 

 

2 godziny temu, lion napisał:

Dzięki Butler, wniosek nasuwa się taki, że bezpieczniejsza opcja (przy moich warunkach) to kolumny podstawkowe na obecnych uchwytach i nie robię wtedy żadnej rzeźby z mocowaniami (pozostaje dostępna regulacja kąta pion/poziom i wysunięcia kolumny), a z drugiej strony kuszą cholernie te bipole, czyli "wiem, że nic nie wiem" ;) 

Osobiście za bezpieczniejsze uważam właśnie bipole, ale ja jestem wrażliwy na zbyt blisko ustawione surroundy :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, lion napisał:

- czy one powinny wisieć wyżej od zwykłych podstawek? (widziałem zapis 2ft czyli ~60cm od ucha do dolnej krawędzi obudowy)

nie.

18 godzin temu, lion napisał:

- czy mój układ, tj. montaż na tylnej ścianie za kanapą, gdzie prawy surround - otwarta przestrzeń na resztę salonu, a lewy surround będzie w samym rogu to problem?

Taki sam jak w przypadku klasycznego kierunkowego Surrounda

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, lion napisał:

Ok, zdecydowana większość fotek od użytkowników tych modeli obrazuje właśnie takie "wysokie montaże" 2ft od ucha, więc może to zmylić. Nie wnikam czy manual stary/ nie brano opcji atmos pod uwagę/ więc dzięki za potwierdzenie. 

Jeżeli nie jesteś przekonany to wyobraź sobie, że masz głośnik podstawkowy umieszczony 2ft od ucha. To są pomysły sprzed 20 lat, inna sprawa, że wiele osób nie ma jak umieścić głosników na wysokości zgodnie ze specyfikacją, bo jedyny kawałek wolnej ściany jest na większej wysokości niż uszy.

Dnia 27.08.2024 o 16:12, lion napisał:

a z drugiej strony kuszą cholernie te bipole, czyli "wiem, że nic nie wiem" ;) 

Ale co konkretnie Cię w nich kusi? Wg mnie to jest raczej opcja ratunkowa. Zresztą symptomatyczne jest to, że w nowej serji Monitor Audio Gold 6g nie ma już bipoli - pojawiły się za to ścienne kierunkowe. Dla mnie to bardzo logiczny ruch. Od dawna mnie zastanawiało dlaczego MA nie robi ściennych kierunkowych.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kusi nieznane - żeby sprawdzić jak grają i jaką przestrzeń stworzą takie bipole. Wizualnie nawet bardzo mi podchodzą, ale to już inna kwestia.   Jakby się czegoś doczepić/obawiać to może tryb party w apce musiccast pokazałby jakąś niespójność między frontami i surround, ale na nim akurat najmniej mi zależy. Piszesz o ratunkowej opcji, a konkretnie co jest wg Ciebie in minus, czyli co stracę przy takiej przesiadce z kierunkowych?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, lion napisał:

Ok, zdecydowana większość fotek od użytkowników tych modeli obrazuje właśnie takie "wysokie montaże" 2ft od ucha, więc może to zmylić. Nie wnikam czy manual stary/ nie brano opcji atmos pod uwagę/ więc dzięki za potwierdzenie. 

A to jest inna sprawa. Wiele osób tak montuje bo po prostu w salonie przeszkadzają jak sa niżej.

7 godzin temu, lion napisał:

Kusi nieznane - żeby sprawdzić jak grają i jaką przestrzeń stworzą takie bipole. Wizualnie nawet bardzo mi podchodzą, ale to już inna kwestia.   Jakby się czegoś doczepić/obawiać to może tryb party w apce musiccast pokazałby jakąś niespójność między frontami i surround, ale na nim akurat najmniej mi zależy. Piszesz o ratunkowej opcji, a konkretnie co jest wg Ciebie in minus, czyli co stracę przy takiej przesiadce z kierunkowych?

Warto.

Ja nie widzę minusów :)

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, lion napisał:

Piszesz o ratunkowej opcji, a konkretnie co jest wg Ciebie in minus, czyli co stracę przy takiej przesiadce z kierunkowych?

Wg mnie poleganie na dźwiękach odbitych to taki sobie pomysł. Zobacz jak wyglądają te dipole - każdy producent ma swój pomysł na to jak to ma działać, różnią się kątami, niektórzy mają wszystkie przetworniki skierowane w tym samym kierunku (np Klisch), a  i inni jak MA - w różnych kierunkach. O ile pamiętam pierwotnym celem było to,  żeby objąc jednym głośnikiem więcej niż jeden rząd siedzeń. No ok, to mogło mieć sens w czasach gdy Dolby kończyło się na 5.1 i szły tam tylko efekty na okrojonym paśmie. W obecnych czasach, gdy mamy tak precyzyjne formaty jak Atmos i sprzęt ze średniej półki mogący odwarzać już na prawdę sporą liczbę kanałów - to rozwiązanie wydaje mi sie niedzisiejsze.

Dlatego rozumiem - ktoś ma mało miejsca lub wystarczy mu 5.1 i chce dwoma głosnikami pokryć jak największą część sfery wokół słuchacza - może sobie sprawidz takie dipole.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FXy wczoraj podpięte - testowo jeszcze na starych uchwytach, pleckami do ściany tylnej, ustawienie przełącznika pozostało w pozycji bi-pole. Na kalibrację czasu i warunków nie było, ale już pierwsze wrażenia pozytywne.

Włączyłem kilka scen filmowych, potem jakieś utwory atmos z tidala i efekt jest tu odwrotnie proporcjonalny do gabarytu tzn. poprawa zarówno wizualna (bez olbrzymów zrobiło się optycznie lżej na tylnej ścianie) jak i na samym odbiorze czuję zysk (nie tylko ja), tj. fajnie wypełniają przestrzeń i jednocześnie dają wrażenie bardziej zaakcentowanej obecności wysokich tonów, ale nie w sensie kłucia, tylko tak jakby wcześniej na zestawie z monopolami na surround jakieś detale umykały/rozmywały się. Najważniejsze, że mimo niesprzyjających warunków (otwarcie kąta rtv na resztę salonu) nie odczuwam dysproporcji między surrL i surrR.  -> ogólnie efekty na plus. Jak będzie docelowe mocowanie to odpalę ypao.

Podsumowując: miałem zyskać miejsce bez pogorszenia odbioru, a jest poprawa w każdym aspekcie, także podziękowania dla wszystkich za nakierowanie na wariant bi/di, bo sam bym do niech nie podszedł. @Q21 dodatkowo dzięki za rabacik - myślę, że na dłużej te FXy u mnie zostaną ;)

ad Atmos - chwilo temat zawieszam, bo muszę przemyśleć prowadzenie przewodów/uchwyty itp, żeby to wizualnie miało ręce i nogi, bez zeszpecenia sufitu;

ad diva 262 - pojawił się szatański plan wrzucenia ich do innego pomieszczenia (stereo pod streaming spotify, tidal + tv, czyli hdmi potrzebne) - czy wg Was wiim amp będzie tu dobrą opcją czy jest coś albo zaraz może wejdzie ciekawszego?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecamy się :) 

1 godzinę temu, lion napisał:

ad diva 262 - pojawił się szatański plan wrzucenia ich do innego pomieszczenia (stereo pod streaming spotify, tidal + tv, czyli hdmi potrzebne) - czy wg Was wiim amp będzie tu dobrą opcją czy jest coś albo zaraz może wejdzie ciekawszego?

WiiM Amp to do nich dobry partner, warto też sprawdzić Argon Audio SA2 - łagodniejsze granie nieco. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...