Skocz do zawartości

Amplituner lepszej klasy czy ampli + końcówka?


TomaszS/N

Recommended Posts

Patrzę na cenę MRX740 aby zbudować 7.2.4... to w sumie w cenie samego ampli można mieć RZ-70 i XPA Gen 3 na LCR albo RZ-50 i XPA 5 kanałową i jeszcze zostanie na stos płyt blue-ray ;)

Jest gdzieś w Polsce miejsce aby móc przetestować kilka takich konfiguracji? Bo ja znam tylko dystrybutorów części sprzętów i jeśli nawet mają salę do odsłuchu 15 głośników to raptem na 2,3 ampli od jednego dystrybutora....

 

Edytowano przez Arek_Gd
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i dotknąłeś @Arek_Gd miejsca w którym rodzą się przemyślenia i dylematy nad budżetem jakim dysponujemy i chcemy wydać. Ja byłem dość mocno „nagrzany” na Arcam-a, jednak budżet i koszt rozbudowy do 7.1.4 spowodowały że wróciłem do pierwotnego planu i kupiłem RZ50. Oczywiście wpływ na to miał niewątpliwie fakt posiadania już wzmacniacza stereo, który w kinie napędza fronty, a stereo jakie mógłby poprawić lepszy amplituner zeszło z planu. Z pewnością Arcam, Anthem grają inaczej również w kinie, ale trzeba chyba powiedzieć że tu już mamy trochę inną, wyższą półkę. @KinoTop bardzo fajne opisy wrażeń. Również informacja, że z innymi głośnikami Arcam wypada inaczej względem poprzedniej „oceny” wskazuje na złożoność i dużą ilość zmiennych które mają wpływ na ostateczne wrażenia i brzmienie 👍

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tomek72 masz w swoim systemie bardzo wysoko poziom cena / jakość a jeszcze wyżej poziom "fun".

O ile dobrze odczytuje to sam Anthem 740 nie wystarczy aby mieć 11.2 więc dochodzi koszt końcówki a wtedy to już w ogóle jest jazda jeśli chodzi o substytutt "funu", przynajmniej dla mnie. 

Bo w tych pieniądzach mogę zbudować wg moich upodobań np:

Rz50+końcówka SB+Cyrus One a do tego oddzielny obok tor unison research simply italy plus klipsch heresy III. Jak zakładam ilość radochy z całości tego sprzętu dla mnie osobiście będzie większa niż z Anthema 7.2.4.

To tak jak z motoryzacją, fani marek premium raczej nie przechodzą już do średniej klasy. Jak ktoś nie chce kompromisów w kinie albo w jednym klocku (estetyka i żony , ważne!) musi mieć All In One to wtedy faktycznie warto dołożyć do Anthema, Arcama.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Arek_Gd napisał:

@tomek72 masz w swoim systemie bardzo wysoko poziom cena / jakość a jeszcze wyżej poziom "fun".

Dziękuję 🤩.

W pełni się z Tobą zgadzam. Systemy dzielone mają mnóstwo zalet, ale jak piszesz nie każdy może sobie na to pozwolić z różnych względów, czy lokalowych, czy WAŻ w pozytywnym znaczeniu czy też estetycznych i ergonomii. Każdy z nas szuka swojej optymalnej ścieżki i każda będzie nieco inna. A jak piszesz oprócz stosunku jakość/ceną i innych optymalizacji w tym całym „cyrku” chyba najważniejszy jest na końcu fun, bo bez tego ani rusz 😀. A to dodam że MR1 też był rozważany 😁 chociaż u nas mało o tej marce słychać względem innych. Co najwyżej w sferze końcówek (sam wspomniałeś), wzmacniaczy. Może uda mi się dorwać demo to posłucham.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Arek_Gd napisał:

O ile dobrze odczytuje to sam Anthem 740 nie wystarczy aby mieć 11.2 więc dochodzi koszt końcówki a wtedy to już w ogóle jest jazda jeśli chodzi o substytutt "funu", przynajmniej dla mnie. 

Tak tylko wtrącę... Wiadomo, wyższej klasy ampli potrafią sporo kanałów dekodować, ale mają ograniczoną ilość aktywnych końcówek mocy (zazwyczaj do 7). Chcąc zewnętrznymi końcówkami napędzić atmosy nie jestem pewien czy jest sens patrzeć na równie spektalularne sprzęty. Owszem, jesteśmy wówczas "pro" mając np. JBL-S SDR-38 oraz SDA-7120 hehe. Ale jak ktoś nie planuje ładować kasy pod korek, to nie widzę powodu by miał odrzucać np. Fosi Audio V3. Dodajesz więc do budżetu 1000zł i masz napędzone pełne 7.1.4.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja dodam kolejne moje doświadczenie. Tak jak pisałem posiadam końcówkę mocy Emotiva basx a2. W każdym moim wcześniej posiadanym systemie wykorzystywałem ją do napędzania frontów. W 2013 r. kupiłem Anthema mrx 310. Oczywiście wpiąłem ją w system, wmawiając sobie, że jest lepiej, mocniej, wyraźniej. Ale zdarzyło się tak, że pożyczyłem końcówkę koledze do testów. Więc ponownie skalibrowalem amplituner. I tak zostało. Już nie wróciłem do konfiguracji z dodatkową końcówką mocy. Nie czułem potrzeby, dźwięk o dziwo wydał mi się nawet bardziej poukładany i homogeniczny. 
Wcześniej przed mrx 310 grał u mnie Onkyo 809 z tą właśnie końcówką. I po zakupie Anthema został sam Anthem - bez końcówki. Zdecydowana poprawa we wszystkich aspektach brzmienia względem Onkyo z końcówką. 

 

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to ciekawe. Teoretycznie (zawsze podkreślam teoretycznie w takich wypadkach) końcówka powinna być przezroczysta, czyli nie wnosić nic od siebie. Więc nie powinna "pogorszyć" odbioru z Anthem, ale skoro takie odniosłeś wrażenie to nie do końca, albo nie w każdym przypadku tak jest. W mniej wydajnych amplitunerach, a takim okazał się u Ciebie Onkyo NR809 mogła pomagać, ale przy lepszym amplitunerze już wiele nie wniosła o ile nie poszło na gorsze jak odczułeś. Ale jak już było pisane, że dodanie końcówki poprawi brzmienie to znowu wskakujemy na karuzelę, albo wpadamy w spiralę - jaka końcówka z jakim amplitunerem. Powyższy przykład wskazuje że słabszemu (Onkyo) pomagała, ale dla silniejszego w tym wypadku była za "słaba", ograniczała jego możliwości - wniosek taki że może trzeba by lepszej końcówki - chociaż w teorii każda powinna być przezroczysta i o ile nie poprawi (odciążając amplituner) to nie powinna pogorszyć. I znowu gonimy 🐇 😁

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętam to bardzo dokładnie. I sam byłem zdziwiony. Ale już nie wróciłem do konfiguracji z końcówką.
Arcama i Anthema też przetestowałem z końcówką i te same spostrzeżenia.
Nawet pamietam, że konsultowałem to ze sprzedawcami z Soundclub i oni zaoferowali mi końcówkę z serii XPA. Że lepsza seria, wydajność, moc itp. No na pewno ale nie dane mi było to przetestować, kupiłem suba, coś tam jeszcze i kasy zabrakło. 
A w tej chwili nie widzę potrzeby dokładania końcówki mocy. 
Jeden z kolegów wcześniej pisał o tym że na słabszych amplitunerach przy gęstych momentach czy to koncerty, czy filmy robi się bałagan. Dokładnie tak samo to odczuwałem przy testowaniu Yamahy v6a czy Onkyo 7100. Niby grało, wszystko huczało ale to było takie wyprane z energii. I dodam, że do obu amplitunerów miałem podpięta tą końcówkę mocy. 
Tak się składa, że mam ten koncert na płytce i Arcam jak i Anthem nagłaśniają go doskonale. Są oczywiście granice jak w każdym sprzęcie, ale to już bardzo bardzo głośno, na granicy komfortu odsłuchu. Ale tego bałaganu jest dużo mniej i tylko możliwości kolumn nas ograniczają. 
Reasumując jakbym teraz kupował sprzęt celowałbym w te same marki i dodatkowo koniecznie przetestował tego NADa (na audio show grał razem z B&W, chyba w poprzednim roku i było super) Emotiva  Mr 1 i jako ciekawostkę nowego JBL ma 9100 hp. 
Pozdrawiam 
 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na YouTube jest sporo filmów, szczególnie ze stanów, gdzie ludzie robią upgrade z BasX A... na XPA i mówią że to duża zmiana na jakości, ale też kasa inna. 

Tam w ogóle wszyscy mają fioła na punkcie dodawania końcówki na fronty plus centralny, dla nich to taki must have, ale to pewnie przez salony 50 metrów i więcej;)

Edytowano przez Arek_Gd
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Butler napisał:

 np. Fosi Audio V3. Dodajesz więc do budżetu 1000zł i masz napędzone pełne 7.1.4.

Ok fajne to to, ale 4 sztuki to 3 tys, do tego grzeją się ponoć bardzo i ciężko upchnąć razem. To bardzo fajne monobloki ale tu wystarczy w tej kasie kupić cokolowek na górne sufitowe np. BasX a4 pewnie w podobnej cenie 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Arek_Gd napisał:

Ok fajne to to, ale 4 sztuki to 3 tys

Po co Ci cztery? Dwa wystarczą by napedzić cztery atmosy. To nie są monobloki tylko stereo. I wątpię by ze swoją rezerwą nadmiernie się grzały na Atmosach.

A nawet jakbyś kupił 4... 229zł sztuka na Amazon

https://amzn.eu/d/1B33Op7

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczą 2 sztuki za mniej niż 500pln. I masz 4 kanały więcej w systemie. Myślę że w zupełności wystarczy na głośniki atmos. Więc biorąc pod uwagę cenę np. Arcam avr 5 i dwie końcówki fosi zamykasz się w ok 8k. Chyba że chcesz na grubo to kupujesz Arcam pa410 ale jej raczej nie wykorzystasz przy kanałach atmos.

Screenshot_2025-02-19-22-17-29-771_com.android.chrome.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, lion napisał:

Tak na marginesie dodam - mi przy starciach Anthem vs Arcam (ale te wyższe modele) brakuje trzeciego fajnego gracza tj. nad t778. To taki zawodnik w cieniu, ale jego istnienie dla poszukujących all in one warte chociaż odnotowania ;)

Bo jest w klasie D

Pioneer i Onkyo swego czasu tez miały amplitunery zasilane w ten sposób ale się z tego wycofały.

To bardzo dobry amplituner, fajnie wyposażony, ale niektórzy ostrożnie na to patrzą. Zarówno pod kątem dzwieku jak i serwisu.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Apropo tematu "czy potrzebna nam koncówka" ?  wspominałem że szczególnie w stanach mają fioła na tym punkcie. Gdzieś już to wrzucałem na forum, ale skoro wyszła nam ciekawa wymiana doświadczeń to wkleję też tu film Youthmana nagrany miesiąc temu, bo w sumie ciekawie to podsumował.

 

 

A tutaj które z głośników :

 

Przy temacie LCR (front KD) zawsze zastanawiala mnie referencja kalibracji THX z Audyseey gdzie wszystkie kolumny robiliśmy na small z odcięciem 80Hz a suby na 120Hz, efekty faktycznie były najlepsze. Ale przecież zmieniając na small to chyba pełnowymiarowa kolumna wiele mocy nie potrzbuje... 

Edytowano przez Arek_Gd
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, KinoTop napisał:

No właśnie użytkownicy NADa na stronie Top Hifi w opiniach zwracali uwagę na padające końcówki. Ciekawe… 

I to nie jest do serwisowania.

 

6 godzin temu, Arek_Gd napisał:

tu film Youthmana

lubie tego goscia bo jest taki otwarty ale zawsze mam wrażenie jakby tak nieco chaotycznie opowidał.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na odsłuchu/testach Triangle Esprit Comete EZ. Fajne kolumny, ale finalnie zostały u mnie Audio Physic. 
Co do subów od Triangle nie wypowiem się, nie słuchałem. Chyba tylko pozostaje wypożyczenie na testy domowe 😉

Jeszcze mam jedno pytanie pisałeś, że w krzywej ARC zmieniałeś deep bass. U mnie każde zwiększenie powodowało co prawda zwiększenie mocy „basu” ale wg. mnie robił się bałagan. Ja mam ustawione na 0. Room Gain tez ostrożnie, niekoniecznie podbijanie pomaga. I co dziwne, ten sam pokój, kalibracja robiona jedna po drugiej a krzywe trochę odmienne…np. room gain 3 dB i następnym razem 3,5 dB. 🤔 
 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, KinoTop napisał:

I co dziwne, ten sam pokój, kalibracja robiona jedna po drugiej a krzywe trochę odmienne…np. room gain 3 dB i następnym razem 3,5 dB. 🤔

Nie tylko Tobie się to zdarzyło. Czy mikrofon stawiałeś idealnie (z naciskiem na idealnie) w tych samych punktach? 0,5dB to subtelna różnica. Do tego myślę że te "domowe" systemy w sensie jakości/dokładności pomiaru też nie są idealne. Ja zauważyłem w Dirac Live przy regulacji głośności przed pomiarami że wystarczy niewielkie przesunięcie mikrofonu o 1-2 cm żeby zmienił się poziom o właśnie 0,5dB jednych głośników względem drugich. Teoretycznie umieszczam go w tym samym punkcie na statywie. Dlatego robi się pomiar w kilku-kilkunastu punktach otaczających słuchacza, a najważniejszy jest 1 (centralny) punkt bo na nim mierzone są opóźnienia i regulowane poziomy, reszta jest kalkulowana w oparciu o odpowiedź częstotliwościową. Fajne by było gdyby te bardziej zaawansowane systemy np. Dirac robiły jeszcze pomiar po włączeniu korekcji, jak wygląda krzywa zmierzona w porównaniu do "przewidzianej" po korekcie. Muszę się kiedyś zmobilizować i zrobić pomiar np. REW-em z wyłączonym Dirac i włączonym i porównać wykresy. Ale to trochę roboty jest, bo musiałbym zrobić pomiar DL w jednym punkcie, wygenerowany filtr wgrać do amplitunera, i nie ruszając mikrofonu zrobić pomiar REW dla np. lewego i prawego głośnika bez korekcji i z korekcją. Bo ta "wypłaszczona" skorygowana krzywa którą widzimy jest obliczona nie zmierzona.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tomek72 to samo powtarzam. Nie ma co sie podniecac kreskami ktore narysuje Dirac czy Audyssey. 

Twoje podejscie jest mocno restrykcyjne, ze tak powiem. Mozesz po prostu zobaczyc co zmierzysz w rew w porownaniu do filtrow Diraca ktore masz teraz. One w pewien sposob usredniaja kilka pomiarow ale i tak bedzie roznica po ich wylaczeniu. Innymi slowy szkoda czasu ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, PanKlor napisał:

One w pewien sposob usredniaja kilka pomiarow ale i tak bedzie roznica po ich wylaczeniu. Innymi slowy szkoda czasu ;)

Tak dlatego trzeba by jak pisałem zrobić pomiar w 1 punkcie, najlepiej zmienić konfigurację na 2.0 i potem zrobić to samo REW-em w tym samym punkcie. To że będą różnice wiem, tylko gdzieś mnie ciekawi jak duże 😁, a zachodu trochę jest i nie wiem czy jak zmienię konfigurację w ampli na 2.0 a potem wrócę do 7.1.4 to bez kolejnego mierzenia uda mi się wgrać zapisane na dysku filtry. Tylko własnie szkoda mi czasu i może kiedyś mnie natchnie.

11 minut temu, PanKlor napisał:

Twoje podejscie jest mocno restrykcyjne, ze tak powiem.

Fakt, czasem trochę przesadzam 😁, ale generalnie korzystam w kinie z Diraca, z drobnymi własnymi poprawkami w filtrach, ale korzystam. A fakty są takie że dla zdecydowanej większości to co zrobi kalibracja (pomijam jaka) będzie lepsze od nic nie zrobienia, mamy różne pomieszczenia, aranżacje itd. i fajnie że producenci dają takie narzędzie które skoryguje różne "dziwne" układy i gra to całkiem dobrze. Czasem rozbieranie tego na czynniki pierwsze tylko mąci, a to tylko ma służyć rozrywce i przyjemności.

Tymczasem idę do swojej "videoteki" coś poszukać na wieczór z dźwiękiem i obrazem 😉.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...