fluid77 Napisano Niedziela o 11:18 Udostępnij Napisano Niedziela o 11:18 Witam. Odkryłem dzisiaj że w jednej kolumnie Monitor Audio Gold 300 6g w jednym głośniku niskotonowym nie ma basu. Kolumny były kupione na początku roku. Teraz nie wiem czy reklamować z tytułu rękojmi czy gwarancji oraz czy domagać się wymiany kolumn czy naprawy. Ktoś podpowie ci będzie najlepsze w tym przypadku? Jeżeli napisałem w nieodpowiednim dziale to proszę o przeniesienie. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wing0 Napisano Niedziela o 12:01 Udostępnij Napisano Niedziela o 12:01 Rękojmia praktycznie zawsze jest lepsza dla kupującego. Domagać się chyba nie da wymiany. Producent ma prawo naprawić jeśli jest taka możliwość. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SimonS Napisano 17 godzin temu Udostępnij Napisano 17 godzin temu Dnia 2.03.2025 o 12:18, fluid77 napisał: Witam. Odkryłem dzisiaj że w jednej kolumnie Monitor Audio Gold 300 6g w jednym głośniku niskotonowym nie ma basu. Kolumny były kupione na początku roku. Teraz nie wiem czy reklamować z tytułu rękojmi czy gwarancji oraz czy domagać się wymiany kolumn czy naprawy. Ktoś podpowie ci będzie najlepsze w tym przypadku? Jeżeli napisałem w nieodpowiednim dziale to proszę o przeniesienie. Ja skorzystałbym z rękojmi czyli niezgodności towaru z umową zakupu i zażądał wymiany na nowy, wolny od wad. Takie rozwiązanie daje nadzieję na mniej przepychanek, niekończących się napraw itd. i ceduje odpowiedzialność na sprzedawcę. Oczywiście raczej na pewno i tak będziesz czekał 2 tygodnie na rozpatrzenie. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fp74 Napisano 17 godzin temu Udostępnij Napisano 17 godzin temu Ponieważ to moja branża to czuje się kompetentny odpowiedzieć. Jeżeli kupiłeś jako konsument (nie na działalność, bo wtedy inne przepisy i zasady) to składasz reklamację i masz do wyboru: naprawa, wymiana. Sprzedawca nie może tego Twojego wyboru zmienić poza jednym przypadkiem, gdy Twoje żądanie jest z przyczyn technicznych (po prostu nie da się) albo ekonomicznych (byłoby zbyt drogo w stosunku do całkowitej wartości raeczy) niemożliwe do realizacji. Na przykładzie kolumn: 1. Chcesz naprawy, muszą naprawić, chyba że się technicznie nie da albo naprawa będzie droższa niż nowe kolumny - wtedy mogą zaproponować wymianę zamiast naprawy 2. Chcesz wymiany ale się nie da bo np już nie produkują tego modelu, wtedy mmogą zaproponować naprawę zamiast wymiany. Zawsze też, gdy Twoje żądanie nie będzie spełnione (bo sprzedawca ma Cie gdzieś albo w jednym z przypadków opisanych wyżej) możesz zatrzymać uszkodzony towar za obniżką ceny (i np sam będziesz naprawial) albo odstąpić od umowy ( zwracasz kolumny a sprzedawca pieniądze). Jeżeli model jest w dystrybucji, a nie jesteś sentymentalnie związany z kolumnami (bo może masz na nich autograf Stinga) to żądaj wymiany. Ponieważ kolumny sprzedaje się w parach, musza wymienić Ci komplet. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Palmos Napisano 4 godziny temu Udostępnij Napisano 4 godziny temu Monitor Audio daje gwarancję na kolumny 5 lat (po zarejestrowaniu na stronie). Rozumiem że taka sytuacja jak opisał @fp74 zadziała np. po 4,5 roku użytkowania. Co będzie jeśli np. po tym czasie kolumny nazwijmy to - nie wyglądają na nowe? Mają rysy, może lekkie wgięcie przetwornika (tam są aluminiowe) - np w tej drugiej, nieuszkodzonej kolumnie? Czy wtedy też możemy zażyczyć sobie wymianę? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lpomis Napisano 3 godziny temu Udostępnij Napisano 3 godziny temu 20 minut temu, Palmos napisał: 4,5 roku Po takim czasie jesteś zdany tylko na zapisy gwarancyjne ustalone przez producenta i grasz wg jego reguł. Wydłużony okres gwarancji to tylko „dobra wola”, a nie wymóg prawny. Nie Ty stawiasz tu warunki, chyba że regulamin takiej rozszerzonej gwarancji mówi co innego. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fp74 Napisano 2 godziny temu Udostępnij Napisano 2 godziny temu (edytowany) Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta masz obowiązek złożyć reklamację niezwłocznie po wykryciu wady. Ile to czasu? Zależy od przypadku. Po prostu zgłoś reklamację bez ociągania się. Nie musi być na piśmie ale lepiej mieć "pamiątkę". Moze byc np. mailem. Rozpoznanie reklamacji nie może być uzależnione od okazania paragonu, czy tym bardziej opakowania. No ale wiadomo, że jakoś musisz wykazać, że to kupiłeś w tym, a nie innym sklepie. Wystarczy np. wyciąg z karty płatniczej. Na realizację uprawnień z rękojmi masz w zasadzie 2 lata od wydania towaru. Gwarancja to zupełnie co innego. To rzeczywiście dobrowolne zobowiązanie producenta lub sprzedawcy na jego warunkach. My tu mówimy o uprawnieniach konsumenta za niezgodność towaru z umową. jeżeli się popsuło to jest niezgodne z umową. Stan kolumn nie ma znaczenia dla wymiany, jeżeli mieści się to w granicach zwykłego używania (drobne rysy, uszkodzenie powłoki maskownicy itp, wiadomo o co chodzi). Jeżeli sprzedawca w terminie 14 dni nie odpowie na reklamację (w ogóle) to przyjmuje się zgodnie z ustawą, że reklamację uznał za zasadną. Nie wiem ile czasu minęło od kupna kolumn. Te 4,5 to rozumiem jako przykład. Jeśli więcej niż 2 lata, a masz 5 lat gwarancji, to wiesz co robić. No ale gwarancja to już inna bajka. Zależy od polityki producenta/dystrybutora. Powodzenia. Edytowano 2 godziny temu przez fp74 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.