Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Szukam kolumn dla siebie.

Wzmacniacze już wybrałem - albo coś odpowiedniego od Audiophonics, albo Topping PA7+, ew. 2x Fosi V3 Mono. Chyba że znacie coś lepszego z końcówek mocy w cenie do maks 3000zł.
Mam już dwa DACi (Fiio K17 oraz lampiak xDuoo TA-32), szukam więc samej końcówki. Choć jeśli w tej samej cenie jest jakaś hybryda z DACiem ale nie kosztem brzmienia i mocy - to też jest akceptowalna.

Muzyka: klasyka, jazz ale też wokale, prog, thrash metal itp. Nacisk na szeroką scenę, separację instrumentów, holografię, eleganckie soprany, brzmienie fortepian. W drugiej/trzeciej kolejności - bas, który powinien po prostu ładnie brzmieć.
W skrócie: chcę się poczuć jak na koncercie (na tyle na ile się da w tym budżecie). Immersja, holografia, sceniczność, emocjonalność :)

Budżet do ok 6000-7000zł za parę.
*edit* 
Powierzchnia: 40-50 m^2

Gdy wrzuciłem takie wymagania do Grok i Gemini to polecono mi (kolejność ma znaczenie - jakość brzmienia pod moje preferencje, jakość technologii/inżynierii) następujące kolumny, wg podziału (podział wg jakości komponentów i ich przełożenia na jakość brzmienia i jakości ogólnej konstrukcji, nie wg ceny):


Wyższa półka:
Martin Logan Motion 40i

Wyższa-średnia:
Dali Oberon 7
KEF Q950
Paradigm Premier 700F Mk2
Dynavoice DF-8
Davis Acoustics Ariane 7 Walnut
Acoustic Energy AE309
Triangle Elara Active LN-05A
TAGA Platinum F-120 v.4
Magnat Signature 507

Mid Range:
Wharfedale EVO 4.4
Indiana Line Tesi 6 Mokka
Klipsch R-800F
Taga Harmony Platinum F-90 SL V.2

Słowem - Martin Logan Motion 40i wydaje się być bezkonkurencyjny. Potem jest dopiero cała reszta.

Z czym się zgadzacie/nie zgadzacie? Co Wy byście polecili? Najlepiej coś na poziomie MLM 40i albo wyżej, w budżecie.
Znajdzie się jeszcze cokolwiek wartego uwagi i sprawdzenia?


Oto jak brzmi ten MLM 40i

 

Edytowano przez dataskin
Napisano

Cześć :) czy miałeś okazję posłuchać jakichkolwiek kolumn? I jakichś końcówek z DACami jako pre? To czasem zadziala, ale nie zawsze. 

Jest to bardzo istotne, bo po Twoich oczekiwaniach widziałbym raczej całkiem inne kolumny niż te, które wkleiło Ci AI ;) Może jakieś Triangle Borea, czy Monitor Audio Bronze 300 7G fajnie by się tu sprawdziły. Rozważałbym też w przyszłości subwoofer na taki metraż :) 

 

Napisano (edytowany)

Nie. Nie miałem okazji przesłuchać żadnej z w/w.

Robię rozeznanie i listę - żeby wiedzieć w ogóle co ociera się o moje preferencje i co mógłbym do czego i z czym porównywać i o co w ogóle pytać gdy wybiorę się do salonu.

Te w/w DACi już mam - oba (Fiio K17 i lampowo-hybrydowy xDuoo TA-32) mają wbudowane wzmacniacze słuchawkowe i zbalansowane wyjścia liniowe XLR, mogą działać jako przedwzmacniacze.

Na Aryach Stealth V3 oba brzmią obłędnie, w testach na kolumnach - z tego co słyszałem na youtube - też sobie radzą całkiem nieźle.
Tutaj sample jak brzmią (na o wiele lepszych kolumnach z zupełnie innego przedziału cenowego niż w ten który ja celuję, ale wciąż..):

 

Edytowano przez dataskin
Napisano

Czy na razie ten reserach kolumnowy odbył się za pośrednictwem ceny?

Bo szczerze jak masz tego wszystkiego odsłuchać to jest to nie do zrobienia. No chyba że trafisz akurat na sprzyjajaće warunki że salony obok Ciebie dziwnym trafem to mają. 

Kolumny o różnym przekroju dźwiękowym. Nawet bardzo. 

Idź odsłuchaj co jest w tym budzecie, może niższym, wyższym. Wróć. Co Ci się podoba a co nie. 

Nam bedzie zdecydowanie łatwiej. 

 

Napisano (edytowany)

Ideał dla mnie to w chwili obecnej kolumny KEF LS60 które słyszałem u kolegi i w tym kierunku chciałbym dążyć (przy w/w ograniczeniach budżetowych).
Te głośniki są po prostu niesamowite. Dźwięk "wisi" w powietrzu. Scena, holografia, obraz stereo zachwycający. Nie dość że mają bas, nie dość że mają tę średnicę to jeszcze te soprany..
No nie ma tu sztuczności, one po prostu śpiewają.

Anty-głośnikami, po przeciwnej stronie do KEF dla mnie są wszelkie Klipsche RF-600, RF-800. Zwyczajnie nie jestem w stanie ich słuchać. Za dużo basu, zamulone, dudniące jak ze studni.

Inne słyszałem tylko w postaci nagrań na youtube na swoich planarach. Ale wiadomo jak jest z kompresją.
No ale z tego co tam usłyszałem to:

LUBIĘ:
Martin Logan Motion 40i - bardzo dobra separacja instrumentów, znakomite soprany, bardzo szeroka scena, kontrolowany bas. Bardzo dobrze brzmią jak za tę cenę. Jaśniejsze od KEFów i nie tak finezyjne "upiększające".
Nie jest to poziom KEF LS60 ale już blisko tego czego szukam. Na tę chwilę faworyt, również ze względu na cenę.
KEF R500 - stary ale jary (używka). No nic, wychodzi na to że te KEFy ogólnie mi się bardzo podobają.
KEF R7 - jak wyżej, tylko jeszcze lepiej. Przynajmniej tak samo dobrze a być może nawet lepiej niż MLM 40i. Ale to byłbym w stanie stwierdzić na żywo.

KEFy oszukują. Nawet najgorzej nagrany/masterowany materiał brzmi na nich przynajmniej dobrze jeśli nie bardzo dobrze.
Podoba mi się to że mimo tego że mają to analityczne brzmienie a jednocześnie czystość nie jest sztucznym zabiegiem w postaci podbicia basu i sopranów bo średnica nadal jest obecna. Ale jednak nie brzmią jak monitory studyjne. Mają taki fajny, ekspresyjny, klarowny, czysty przekaz.

Są OK (wziąłbym ew. pod uwagę przy sporej przecenie):
Dali Oberon 7 - Nie irytują. Ale tuning jednak trochę za bardzo w stronę "V". Takie ciepłe kluchy ale całkowicie poprawne w swoim stylu i pewnie 90% osób będą się podobać.
Pylon DIAMOND - jedyny ich głośnik który jestem w stanie tolerować.
KEF Q950 - ten z kolei jest bardzo "grzeczny" i nie pasuje mi w ogóle do tego jak brzmią te droższe KEFy. Super płaski i neutralny. Nie "śpiewa". No nie porywa.

NIE LUBIĘ:
Prawie wszystkich Pylon - czy to PEARL, OPAL, SAPPHIRE, RUBY. Brzmią albo zaledwie poprawnie albo dziwnie.
PEARL - dziwnie płaski ale nie w analityczny sposób tylko zamulony, jak ze starego radia AM
OPAL - tu pójscie w stronę V ale też z jakimś lekkim "zamuleniem".
W porównaniu do Dali Oberon 7 - basy mocniejsze i mniej przyjemne a środek i góra brzmią strasznie cieńko i płasko, jak z małego głośniczka komputerowego
Nie kupiłbym żadnej z tych serii nawet za pół ceny. 

Więc tak to wygląda.
Czy gubię jakiegoś faworyta który mógłby mi przypasować jeszcze bardziej? Albo oferował więcej przy tym samym budżecie?
Co można jeszcze wziąć pod uwagę wg takich preferencji jak wyżej?

Edytowano przez dataskin
Napisano
Dnia 28.10.2025 o 16:37, Tomasz Kluczynski napisał:

Ja bym polecił Paradigm Premier

Do Chińczyków? :) 

Dnia 28.10.2025 o 17:34, dataskin napisał:

xDuoo TA-32

Zarąbista konstrukcja z tymi wymiennymi kartami Można mieć 10 przetworników i każdy będzie inny. :)  Jest nawet R2R! :) 

1 godzinę temu, Sipo napisał:

Vestlyd  V12C / V15C

I pozamiatane! Oba nagłosnią 50m. kw. Ponoć 12 ma lepszą średnicę. I niedrogo! Jak kogoś nie stać na Tannoya to nie ma sympatyczniejszej opcji. 

Tutaj 15-ki w akcji.

 

A tu 12:

 

Napisano (edytowany)
Dnia 28.10.2025 o 20:54, maciek72 napisał:

Gdzie kolega mieszka ?

Racibórz, więc w zasięgu albo Opole albo Gliwice albo Zabrze albo Katowice

 

15 godzin temu, il Dottore napisał:

Zarąbista konstrukcja z tymi wymiennymi kartami Można mieć 10 przetworników i każdy będzie inny. :)  Jest nawet R2R! :) 

I pozamiatane! Oba nagłosnią 50m. kw. Ponoć 12 ma lepszą średnicę. I niedrogo! Jak kogoś nie stać na Tannoya to nie ma sympatyczniejszej opcji. 

 

 

No tak, ten TA-32 ma wymienne DACi i wymienne lampy do tego dwie pary wyjść RCA z tyłu: "DAC" i "TUBE".
Jedne z lamp, drugie prowadzą bezpośrednio z DACa.

Czyli jak masz ochotę na dźwięk bezpośrednio z DACa z pominięciem lamp - to wpinasz do "DAC" i masz zwykły preamp z DAC.
Jeśli zaś masz ochotę na pełny tor z DAC+ lampy - to wpinasz do "TUBE" albo do wyjścia zbalansowanego XLR.

Do tego są oczywiście zbalansowane wyjścia słuchawkowe na przedzie bo jest to wzmacniacz słuchawkowy 3W przy 32 ohm, więc dosyć mocny (większość słuchawek napędzi i 350 mA).

DACi są w formie kartridży, dostępne nawet na allegro po 7-8 stów.
Jest w stanie wymienić je nawet dziecko - odkręca się śrubokrętem klapkę od dołu, odkręca się śrubkę i wyjmuje kartridż i wkłada inny i wgrywa dedykowany firmware.
Dostępne są DACi: Rohm (ten jest montowany fabrycznie w standardowym TA-32), najnowszy ESS Sabre Pro, najnowszy AKM, Wolfson oraz R2R który wyszedł zaledwie pare miesięcy temu.
W planach mają kolejne konstrukcje bo te kartdridże z DACami można też montować/wymieniać w ich przenośnym wzmaczniaczu/preampie -= xduoo XD05 Pro (ten w standardzie ma zamontowany AKM)

No i wejścia cyfrowe: bluetooth, USB, AES, koaksjalne i optyczne.
Fajny sprzęt. Nie spotkałem się z choćby jedną negatywną czy nawet neutralną recenzją. 
No i nie jest to typowa "lampa" z rozlazłym, ociężałym dźwiękiem (jeśli lampy kojarzą się komuś z tym własnie) bo to wciąż kolorowana lampami hybryda.

Jeśli ktoś ma wolne 4 tysiące - to serdecznie polecam i jako wzmak sluchawkowy i jako preamp głośnikowy (patrząc na recenzję ludzi którzy bardziej zajmują się głośnikami i dedykowanym do nich sprzętem audio niż słuchawkami - są z niego bardzo zadowoleni).

 

16 godzin temu, Sipo napisał:

Vestlyd  V12C / V15C

Wielkie dzięki za trafioną rekomendację. Posłuchałem V15C i brzmi bardzo dobrze :)
Dopisuję do listy do przesłuchania na żywo.

 

 

6 godzin temu, Q21 napisał:

Szukałbym też używanych Polk Reserve. Mogą przypaść Ci do gustu po LS60. 

Dzięki za rekomendację, poszukam jakichś demo. Jak już ktoś wspomniał wyżej - pewnie nie będzie możliwości przesłuchania wszystkiego na żywo w jednym miejscu, ale postaram się przesłuchać jakieś porównania A/B na youtube.
 

Edytowano przez dataskin
Napisano

A/B na YouTube to moim zdaniem bardzo kiepski odnośnik. Zawsze inna akustyka, mikrofon. Gdzieś jakiś problem będzie się wzmacniać i przez to kolumny A zagrają lepiej, a u Ciebie może być na odwrót. 

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, Q21 napisał:

A/B na YouTube to moim zdaniem bardzo kiepski odnośnik. Zawsze inna akustyka, mikrofon. Gdzieś jakiś problem będzie się wzmacniać i przez to kolumny A zagrają lepiej, a u Ciebie może być na odwrót. 

Jasne, biorę na to poprawkę.. Czasem są robione porównania w tym samym nagraniu - jeden głośnik vs drugi i przełączanie A/B na tym samym utworze i wtedy można już mieć jakiś punkt odniesienia.

Takie nagrania, niestety, szybko znikają z sieci jeśli nie są to utwory na licencji Creative Commons.

Edytowano przez dataskin

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...