Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
6 godzin temu, lpomis napisał:

Jak to możliwe, że zmiana wzmacniacza dała aż taką różnicę? Przecież to wygląda jakby zmienić pokój, a nie wzmacniacz.

Wojtek , mikrofon w obydwu pomiarach był w tym samym miejscu , głośność , faza crossover suba też , oba pomiary przez RME i tam też nic nie ruszane. W REW nic nie grzebałem , te same ustawienia. Jedynie głośność lamp musiałem dopasować do poprzedniego pomiaru Luxmanem. Nic więcej. 

Napisano
10 godzin temu, lpomis napisał:

O co tu chodzi? W SPL też sporo różnic.

To jakiś błąd pomiarowy. Tomek włączył sweep 1M czyli długi i może jakieś anomalie się pojawiły. W analizie filtered IR różnica w D50 to tylko 1,8 %

@tomek4446 do zwykłych analiz nie włączaj długich sweepów, szczególnie o 21 godzinie. Daj żyć ludziom 🤣

 Warto robić kilka pomiarów i uśredniać. Trzeba tylko pamiętać żeby przed uśrednieniem "Vector average" zrobić "Cross corr align" i "Remove IR delays". 

 

gif D50.gif

Napisano
10 godzin temu, lpomis napisał:

Przecież to wygląda jakby zmienić pokój, a nie wzmacniac

Tomek chyba nie wyrównał głośności. Jak wyrówna się poziom dB SPL dla 1kHz to mamy to co mamy. To faktycznie dwa różne wzmacniacze. Ten lampowy jest super V :)

Pozdrawiam. M

3.jpg

Napisano
13 godzin temu, lpomis napisał:

Jestem zadowolony jak to wyszło. Pomiar w załączniku.

Jestem pod wrażeniem. Zainspirowałeś mnie i skorzystałem z DSP tworząc filtry wg tego poradnika. Korekcja do 225Hz. Z subem jest na ucho OK. pomiary też "w miarę" poprawne. Dla porównania wrzuciłem na tle Twoich korekcji z subem. 

Pozdrawiam. M

APO SUB.jpg

APO EQ.mdat

Napisano
2 minuty temu, KrólKiczu napisał:

Mariusz, a jakiego narzędzia używasz do korekcji basu?

Zestaw narzędzi w REW. Tak jak w tutorialu zalinkowanym. Robisz pomiary osobno dla L i P. Pomiary przekształcasz na wersje Minimum Phase. Z funkcji Arthmetic używasz 1/A i wynik eksportujesz jako filtr FIR. Ważne żeby plik kalibracyjny mikrofonu był też w wersji minimum phase.

Mogę wytłumaczyć jak to zrobić jak będzie zainteresowanie. Taki filtr w postaci impulsu wav trzeba zaimplementować do jakiegoś convolvera np. APO EQ lub Roon lub obsługującego urządzenia np. Eversolo. Niestety u mnie w Everze nie czyta tych moich plików jeszcze. Kombinuję z wartościami taps i ogólnie składnią tego filterka bo ma streamer ograniczenia i trzeba konkretnie pod jego oczekiwania filtr przygotować.

Pozdrawiam. M

Napisano
16 minut temu, MariuszZ napisał:

Mogę wytłumaczyć jak to zrobić jak będzie zainteresowanie. 

Tuż przed zakupem miniDSP gdzieś wyczytałem, że REW ma możliwość generowania plików do korekcji na podstawie pomiarów. Niestety, moje umiejętności nie wkroczyły jeszcze na taki poziom, żeby to ogarnąć. Do tworzenia filtrów wykorzystałem AI ale finalnie sam się trochę nad tym "pochyliłem" i skorygowałem. U mnie, głównie przez niesymetryczne ustawienie kolumn w pokoju, większej korekcji wymagała lewa kolumna, gdzie użyłem 4 filtrów. Lewa wymagała tylko 2 (sorry @tomek4446, wspomniałem o 5 filtrach - naprawdę jest ich 6). Początkowo darowałem sobie cięcie piku na dwudziestu kilku Hz bo to raczej "niefunkcjonujący" w muzyce zakres, ale że wizualnie mnie to drażniło, finalnie i ten zakres przyciąłem. 

Tak ogólnie uważam miniDSP za mega narzędzie. Jeśli wyższe pasma mamy jako tako ogarnięte, do korekcji basu to małe pudełeczko nadaje się idealnie. W normalnych, domowych warunkach, gdzie z racji żon i innych niezależnych od nas czynników, nie możemy sobie pozwolić na mega drogie pułapki basowe, to rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze. 

Pozdrawiam 

Napisano
6 minut temu, KrólKiczu napisał:

REW ma możliwość generowania plików do korekcji na podstawie pomiarów

Korzystasz z zakładki EQ w REW. Plus taki, że po wygenerowaniu filtrów możesz je pomierzyć REWem i Umikiem oceniając skuteczność w realu. 

 

rew.jpg

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Dla porównania wrzuciłem na tle Twoich korekcji z subem. 

Ładnie to wyszło. Daj znać, jak Ci się podoba, kiedy już więcej posłuchasz.

Niestety nie rozumiem zbytnio co się stało z moim pomiarem (niebieski) na Twojej grafice i w pliku. Wygląda inaczej niż ten zamieszczony przeze mnie. I nie jest to kwestia skalowania. Na nim też zastosowałeś jakieś filtry?

2 godziny temu, MariuszZ napisał:

Tomek chyba nie wyrównał głośności

Tak, też to zauważyłem :)

 

Edytowano przez lpomis
Napisano
4 minuty temu, lpomis napisał:

Na nim też zastosowałeś jakieś filtry?

Żeby zobaczyć "więcej" trzeba przy pomiarze lub po włączyć w IR flying window FDW. 15 cykli wystarczy, ale nie jest to żaden wyznacznik jakości. Inaczej zobrazowane jest przemiatanie. 

Napisano (edytowany)
34 minuty temu, lpomis napisał:

Tak, też to zauważyłem

A jak jesteście tacy mądrzy Panowie to mi powiedzcie jak wyrównać głośność dwóch różnych urządzeń przy omiataniu tak długim sweepem ?

Edytowano przez tomek4446
Napisano
29 minut temu, tomek4446 napisał:

A jak jesteście tacy mądrzy Panowie to mi powiedzcie jak wyrównać głośność dwóch różnych urządzeń przy omiataniu tak długim sweepem ?

Hej,

Przed sweepem włącz "Generator" szumu "white random" i kręć gałką wzmacniacza do ustalonej wartość dB SPL, którą możesz odczytać na "SPL meter" np. 75dB SPL, ale warto ustawić to do wartości na jakiej słuchasz najczęściej żeby preparowane filtry uwzględniały krzywe Fleczera Munsona. Jak ustawisz na bardzo głośnym pomiarze i będziesz sprawdzała jak filtry sobie radzą to krzywe inaczej wyglądają jak te na których będziesz słuchał na przykład cicho i korekcja nie spełni zadania.

Zapamietaj ustawwienie pokrętła we wzmacniaczu dla tej wartości dB SPL, Przełącz wzmacniacz i kręć do tej samej wartości dB SPL i zapamietaj położenie pokrętła. U mnie zobrazowanie położenia jest na wyświetlaczu w Heglu czy Everze i łatwo to spamiętać, ale jak nie ma wyświetlacza to u Jarka widziałem patent na naklejki na pokrętle i skalę przy nim ;)

Pozdrawiam. M

 

Napisano
32 minuty temu, MariuszZ napisał:

Hej,

Hej.

Mariusz tyle to ja też wiem :) Ale sygnał ..... Aaaa , white random ? Nie można tak było od razu. To ja wczoraj dostawałem szału aby przy tym sweep coś tam złapać wartość maksymalną tego gwizdania.

Napisano
4 godziny temu, lpomis napisał:

Wygląda inaczej niż ten zamieszczony przeze mnie.

Jeszcze taka wskazówka. Jak pomiar robimy w stereo czyli L+P to żeby nie było widać tych dolinek po filtrowaniu grzebieniowym w wyższych czestotliwosciach należy do mm wyśrodkować mikrofon co jest trudne.

Żeby to ominąć robimy pomiar osobno R i L. Korzystamy z funkcji Cross cor align i Remove IR delay. Następnie Vector average dla L i P.

Wyjdzie bez dolinek bo odległości LiP od mikrofonu będą do mm wyrównane. 

Vector average pokryje się przebiegiem idealnie z wyrównanym pomiarem stereo LP. Będzie mial tylko 6dB mniejszą amplitudę. 

Pozdrawiam. M

Napisano
4 godziny temu, MariuszZ napisał:

IR flying window FDW. 15 cykli

Ciekawa funkcja, wiedziałem o jej istnieniu, ale nigdy się nie zagłębiałem do czego służy. Poczytałem.

Frequency Dependent Window (FDW) - sposób okienkowania/filtrowania impulsu, który czyści/wygładza wykres z odbić, zwłaszcza w wyższych częstotliwościach. Dzięki temu pomiar mniej pokazuje pokój, a bardziej samą kolumnę i jej faktyczną charakterystykę.

Tylko zastanawiam się do czego to się nam może przydać? Bo raczej w niewielkim stopniu do oceny finalnego brzmienia i tego co słyszymy, tego jak odbieramy dźwięk w miejscu odsłuchu. Czy jest sens zaznaczania FDW w przypadku, gdy chcemy np. wykonać pomiar samej kolumny i poznać jej "fabryczną" charakterystykę?

Gdyby ktoś chciał się pobawić, to mając otwarty pomiar w REW klikamy w ikonkę IR Windows -> zaznaczamy ADD FDW -> ustawiamy wartość na 15 cykli.

Clipboard_12-12-2025_01.jpg.9ff6b3fc4e4b423eb5057e363874e0c2.jpg

Napisano
8 minut temu, MariuszZ napisał:

wyśrodkować mikrofon co jest trudne.

Kolejna wskazówka. Żeby nie męczyć sie z dalmierzem laserowym odpalamy REW generator szumu i okienko RTA. Klikamy czerwona kropkę i w ustawieniach dajemy wygładzanie "smoofing" żeby pozbyć sie "trawy". 

Przeglądamy sie wysokim tonom i przesuwamy mikrofon w prawo lub lewo. Idealnie wyrównany da amplitudę bardziej wygladzoną na końcu bez dużych dolinek i górek po filtrze grzeniowym. Dążymy do jak najmniejszych zaburzeń amplitudy. 

Po zabiegu możemy zmierzyć dalmierzem. Będzie do mm 😉

Pozdrawiam. M 

14 minut temu, lpomis napisał:

Dzięki temu pomiar mniej pokazuje pokój, a bardziej samą kolumnę i jej faktyczną charakterystykę.

To uproszczenie. Mała liczba cykli 3-5 to dzwięk bardziej bezposredni. Im wieksza ilość cykli tym wiecej pomieszczenia. To narzędzie porządkuje obraz dB SPL w zależności od naszych potrzeb. 

15 cykli jest ok do analiz modalnych pomieszczenia, ale można 35 włączyć jak komuś mało 😉

Napisano

@lpomis special for you :) Sub na środku , bez żadnych filtrów , lampy. Właśnie się zastanawiam , czy powiedzenie żony " może jeszcze bardziej na środek ? " , nie było przypadkiem sarkazmem :) 

Zabieram się zaraz za ustawienie wg. zaleceń czata AI Bartka. Wbijam filtry w RME i zwężam rozstaw kolumn.

3 godziny temu, KrólKiczu napisał:

czy do korekcji pasma używasz miniDSP czy Adi RME? 

Do tej pory miniDSP , ale właśnie przechodzę na ręczne wbijanie filtrów do RME. Zrobię jutro pomiar dla miniDSP w nowym ustawieniu oraz pomiar kontrolny dla AI Bartka.

IMG_7357.JPG

IMG_7358.JPG

L+R SUB NA ŚRODKU.mdat

Napisano
43 minuty temu, lpomis napisał:

Ale brawo za odwagę!

Dzięki , tak z fazą 180. Jak pełzałem po podłodze to pamiętam / a dobrze pamiętam , bo przemyślałem wszystko w nocy na balkonie, jak mnie szanowna małżonka zamknęła po moim pełzaniu :) / ten punkt na środku to spore podbicie basu. 

Napisano
1 minutę temu, KrólKiczu napisał:

możesz wrzucić pomiar dla lewego i prawego kanału osobno?

Jutro poświęcam dzień na pomiary. Właśnie poprzestawiałem suba i kolumny. Jasne wrzucę.

@MariuszZ pytanie . Czy karta dźwiękowa może przekłamywać pomiary REW ? Wiem , że się powinno przeprowadzić kalibrację. Pomiary REW-em filtrów DL , mogę zrobić wyłącznie podłączając laptopa do karty Audiotrack Prodigy Cube, a następnie do miniDSP .

https://www.audiomagic.pl/audio/audiotrak-prodigy-cube

Napisano
7 minut temu, tomek4446 napisał:

Czy karta dźwiękowa może przekłamywać pomiary REW ?

Może. Można w REW skalibrować, ale nie pamiętam jak to robiłem. 

Nie kumam czemu tą kartę wykorzystujesz. Nie da się przez RME? Zadzwoń jutro mi to objaśnij proszę 😎

Napisano
9 minut temu, tomek4446 napisał:

Czy karta dźwiękowa może przekłamywać pomiary REW ?

1. Podpiąć lapka bezpośrednio pod RME, wyłączyć wszystkie filtry -> zmierzyć
2. Podpiąć lapka pod Prodigy -> miniDSP, wyłączyć wszystkie filtry, krzywe itp. -> zmierzyć
3. Porównać

Ma to sens?

23 minuty temu, tomek4446 napisał:

tak z fazą 180

Kurczę, liczyłem, że więcej się tam zadzieje. Górka trzyma się mocno.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...