NNSTurbo Napisano 11 września 2019 Udostępnij Napisano 11 września 2019 Witam. Nie wiem jaki przekrój kabla kupić do zestawu car audio. Mam wzmacniacz 2x 75w rms i 2 głośniki 100w rms. Są to głośniki niskotonowe. Czy do ich podłączenia wystarczą przewody 1,5 mm2 czy trzeba kupić o większym przekroju? Jeśli był już taki temat to przepraszam ale jestem w drodze do sklepu gdzie właśnie mógłbym kupić takie przewody Pozdrawiam Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek Zuk Napisano 11 września 2019 Udostępnij Napisano 11 września 2019 4 godziny temu, NNSTurbo napisał: Witam. Nie wiem jaki przekrój kabla kupić do zestawu car audio. Mam wzmacniacz 2x 75w rms i 2 głośniki 100w rms. Są to głośniki niskotonowe. Czy do ich podłączenia wystarczą przewody 1,5 mm2 czy trzeba kupić o większym przekroju? Jeśli był już taki temat to przepraszam ale jestem w drodze do sklepu gdzie właśnie mógłbym kupić takie przewody Pozdrawiam Nie ten dział NnsTurbo Przekrój musi być 2.5 mm minimum.. Darek Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nowy78 Napisano 11 września 2019 Udostępnij Napisano 11 września 2019 2 godziny temu, Darek Zuk napisał: Przekrój musi być 2.5 mm minimum.. A mógłbyś to jakoś uzasadnić? Mnie wychodzi, że wystarczy nawet 0,5 mm². Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek Zuk Napisano 12 września 2019 Udostępnij Napisano 12 września 2019 Im grubszy kabel, tym mniejsza rezystancja, a co za tym idzie - mniejszy spadek napięcia.W car audio to główna zasada ze względu na niskie napięcia w których się operuje Pozdrawiam Darek Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nowy78 Napisano 12 września 2019 Udostępnij Napisano 12 września 2019 Przy długości przewodów stosowanych w samochodzie spadek jest nieznaczący i naprawdę można to pominąć. Te 1,5mm² o których wspomniał autor tematu jest ze sporą nadwyżką. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek Zuk Napisano 12 września 2019 Udostępnij Napisano 12 września 2019 To wytłumacz proszę stosowanie grubych kabli przez branżę car audio skoro twierdzisz że wystarczy 1.5 mm 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MarcinBest Napisano 13 września 2019 Udostępnij Napisano 13 września 2019 To wytłumacz proszę stosowanie grubych kabli przez branżę car audio skoro twierdzisz że wystarczy 1.5 mm Tym bardziej że każdy księgowy chętnie by odchudziłWysłane z miłości do muzyki Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nowy78 Napisano 13 września 2019 Udostępnij Napisano 13 września 2019 Ok, to może w ten sposób. Nasze dane to: moc wzmacniacza 75W, impedancja głośnika minimalnie 4Ω (car audio). Maksymalna skuteczna wartość prądu wyniesie więc I = √(P/R) = 4,3A. Idąc dalej: rezystywność miedzi ρ = 1,72 * 10^-8 Ωm. To daje w przypadku przewodu o przekroju 1mm² i długości powiedzmy 5 m, rezystancję równą 0,086 Ω i spadek napięcia 0,37V, stąd moc tracona w przewodzie wyniesie 1,6W. W przypadku przewodu o przekroju 2 mm² będzie oczywiście proporcjonalnie niższy spadek napięcia 0,18V i straty mocy 0,8W. Czy jest się czym stresować, niech każdy odpowie sobie sam Może dodam jeszcze, że za bezpieczną pod względem termicznym przyjmuje się w przybliżeniu gęstość prądu w przewodach miedzianych o przekroju w okolicach 1 mm², ok 10A / mm² . Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek Zuk Napisano 15 września 2019 Udostępnij Napisano 15 września 2019 Dnia 13.09.2019 o 22:49, nowy78 napisał: Ok, to może w ten sposób. Nasze dane to: moc wzmacniacza 75W, impedancja głośnika minimalnie 4Ω (car audio). Maksymalna skuteczna wartość prądu wyniesie więc I = √(P/R) = 4,3A. Idąc dalej: rezystywność miedzi ρ = 1,72 * 10^-8 Ωm. To daje w przypadku przewodu o przekroju 1mm² i długości powiedzmy 5 m, rezystancję równą 0,086 Ω i spadek napięcia 0,37V, stąd moc tracona w przewodzie wyniesie 1,6W. W przypadku przewodu o przekroju 2 mm² będzie oczywiście proporcjonalnie niższy spadek napięcia 0,18V i straty mocy 0,8W. Czy jest się czym stresować, niech każdy odpowie sobie sam Dziękuję bardzo za bardzo ładnie rozpisane wytłumaczenie. Widać z niego że faktycznie różnice są bardzo niewielkie. A co będzie jeśli wzmacniacz przy powiedzmy mostkowaniu ( jednostka podwoi swoją moc)Mając silny wzmacniacz ta cyfra może nam urosnąć do dobrych kilku watów a jak wiemy same niskotonowce muszą dostawać jej jak najwięcej . Miałem kiedyś za moich młodych lat całkiem pokaźne car audio i fakt o ile 1.5 mm było stosowane do napędzania głośników w drzwiach czy na słupkach o tyle już przy niskotonowcu(obudowa typuband pass) dawałem zawsze przekrój przewodu 2.5mm.Roznica w cenie nie była ogromna a jednocześnie byłem pewien że głośnik jest napędzany jak największą ilością watów. Ps Autor i tak nie jest zainteresowany odpowiedzią co zrobił i która opcja bardziej mu odpowiada Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 15 września 2019 Udostępnij Napisano 15 września 2019 Dnia 13.09.2019 o 23:49, nowy78 napisał: Ok, to może w ten sposób. Nasze dane to: moc wzmacniacza 75W, impedancja głośnika minimalnie 4Ω (car audio). Maksymalna skuteczna wartość prądu wyniesie więc I = √(P/R) = 4,3A. Idąc dalej: rezystywność miedzi ρ = 1,72 * 10^-8 Ωm. To daje w przypadku przewodu o przekroju 1mm² i długości powiedzmy 5 m, rezystancję równą 0,086 Ω i spadek napięcia 0,37V, stąd moc tracona w przewodzie wyniesie 1,6W. W przypadku przewodu o przekroju 2 mm² będzie oczywiście proporcjonalnie niższy spadek napięcia 0,18V i straty mocy 0,8W. Czy jest się czym stresować, niech każdy odpowie sobie sam Wow ,normalnie szczęka mi opadła , zazdroszczę, bo właśnie takiej wiedzy mi brakuje , ale się uczę. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.