Skocz do zawartości

Nowe suby Klipscha RP przetestowane i pomierzone !


tomw

Recommended Posts

Witam ponownie i na wstępie wybaczcie skasowanie pierwszego postu, ale pomyślałem ze nieco bez sensu jest żebym dzielił się pierwszymi odczuciami, skoro za chwile będę będę wiedział dokładnie jak nowe Klipsche się sprawują i trzęsą ścianami 🙂 Acz i tak okazało się ze moje pierwsze wrażenia i ekscytacja nimi były bardzo trafne i po ponad tygodnia jeżdżenia, mierzenia i słuchania, mogę już z doświadczenia potwierdzić ze Klipsch zrobił na prawdę potężne suby 🙂

Ci którzy śledzą moje posty zapewne pamiętają moje kombinacje i pogoń za na prawdę dobrym basem w kinie, na budżecie 🙂 Udało mi się osiągnąć ten cel i mam obecnie rewelacyjny bas, oparty na układzie Weltiego używając 2 x PB2000PRO od SVS oraz bardzo budżetowych 2 x Onkyo SKW-940 biorących na siebie zadanie niwelowania wpływu pomieszczenia 🙂 W efekcie osiągnąłem zejście do 16Hz i dołki nie większe niż -4dB na całym pasmie, aż do odcięcia przy 90Hz, bez użycia DSP czy korekt 🙂 Suby przy 120dB natężenia dźwięku pobierają z sieci około polowy mocy maksymalnej, tak więc zniekształcenia nie są wysokie i jakość dźwięku nawet przy takich głośnościach jest bardzo dobra 🙂

Czemu więc znów kombinuje, skoro jestem zadowolony ? Dwa powody – pierwszy to to ze zatęskniłem bardzo za systemem stereo, ale nie mam gdzie go wstawić więc muszę połączyć kino ze stereo w tym samym pomieszczeniu 🙂 Problem polega na tym ze duże suby w przednich rogach zajmują za dużo miejsca i nie jestem w stanie wstawić tam podłogówek do stereo 🙂 Rozwiązaniem na to jest układ Weltiego z dwoma subami na środku bocznych ścian, ale aby utrzymać ten sam potężny bas który mam teraz, potrzebuje sporo mocniejsze suby 🙂 Oczywistym wyborem byłaby zmiana na dwa PB4000 lub tym bardziej PB16 Ultra, ale na to niestety już budżet nie pozwala 🙂 Stad więc cicha nadzieja ze 2x RP1400SW lub w ostateczności 2 x RP1600SW się u mnie sprawdza 🙂

Po drugie, jako rasowy maniak basu uważam ze bas to 3/4 sukcesu dobrego kina domowego, a im niższe zejście i większy zapas mocy tym lepsze odczucia podczas seansu, bo nic nie zastąpi dobrego wytrzęsienia wnętrzności ! 🙂 Tak więc jak zobaczyłem ze nowa seria subow od Klipscha ma głośniki o wiele większym skoku, sporo mocniejsze wzmacniacze i większe obudowy, czyli wszystko co w subie najważniejsze, to mając do nich dostęp maniak basu we mnie nie mógł się oprzeć aby nie spróbować :D

Większość słyszała o Klipscha znanym i lubianym R115SW / SPL150, który za całkiem ludzkie pieniążki oferował na prawdę niezłe rezultaty, głownie dzięki po prostu większemu głośnikowi niż u konkurencji, jako ze za te pieniążki 15” to jest ogromna rzadkość 🙂 Miałem okazje go testować u siebie i porównać go z SVSowym PB2000PRO. Finalnie został u mnie SVS który zagrał lepiej - bardziej dynamicznie i ze sporo niższym zejściem, właśnie z racji na większy skok głośnika i mocniejszy wzmacniacz, mimo ze miał tylko 12” głośnik 🙂 Teraz Klipsch poszedł właśnie w stronę rozwiązań subow z wyższej polki, więc daje nie tylko duże rozmiary głośników jak 14 czy 16 cali, ale także i większe skok, moc i obudowę, więc jak można było nie posłuchać ? 🙂

Widziałem opinie ze Klipsch podniósł ceny w nowej serii i ze to jest bez sensu, zapewne dla tego ze większości piszących myślała ze to są nadal te same suby a tylko nazwy modeli się zmieniły, jak to miało miejsce z R115SW i jego następca SPL150 🙂 Nowa seria RP to zupełnie inne suby niż seria SPL, zbudowana na o wiele potężniejszych głośnikach i mocniejszych wzmacniaczach, co z reszta widać od razu na poniższych wykresach 🙂 Po pierwszych pomiarach i odsłuchach opadła mi szczeka, dosłownie 🙂 Po w sumie ponad tygodniu już słuchania i obejrzeniu paru filmów i dużej ilości testowych kawałków zdążyłem już szczękę z podłogi podnieść, ale zachwyt nie mija 🙂

Zanim przejdę do pomiarów, napisze parę slow o tym co mi moje uszy podpowiadają, bo pomiary pomiarami ale to odbiorca ma przecież być zadowolony, a nie mikrofon 🙂 Przez wiele lat słuchałem tylko i wyłącznie zamkniętych subow, także w kinie, bo drażniły mnie dźwięki dochodzące z portów, czasem dość mocno dudniące i przeszkadzające w odbiorze 🙂 Oczywiście istniały dobre otwarte suby markowych firm, ale niestety większe otwarte modele były poza moim budżetem 🙂 Brakowało mi zejścia otwartych subow, ale nie mogłem przeboleć głośnych portów i grałem tylko na zamkniętych 🙂 SVS to były pierwsze otwarte suby za ludzkie pieniądze które miały praktycznie bezgłośne porty, jakie słyszałem 🙂 Szybko przypadły mi do gustu PB2000PRO, które moim zdaniem są subami idealnymi do małych i średnich pomieszczeń 🙂 Wymieniłem wiec moje dwa Jamo D600SUB na dwa PB2000PRO, a bardzo budżetowe Onkyo SKW940 dalej służyły jako suby niwelujące wpływ pomieszczenia 🙂 Wspominam o PB2000PRO dla tego ze włączyłem go do tego testu Klipschy jako można powiedzieć mój referencyjny sub, jako ze w tych pieniążkach lepiej się nie da 🙂 Jak więc wypadł Klipsch na ucho ? Spieszę poinformować ze oczywiście nie byłem w stanie zrobić sam sobie ślepego testu, ale w ciemnym pomieszczeniu i zamkniętymi oczami nie jestem w stanie odróżnić czy gra PB2000PRO czy RP1200SW, czy także i RP1400SW 🙂 Nie mowie teraz o mocy czy zejściu, bardziej o jakości basu i przede wszystkim o tym czy słychać porty 🙂 Klipsch zrobił bardzo dobre obudowy ponieważ jedyne co czuć to mocny powiew powietrza, wentylator definitywnie zbędny 🙂 Wszystkie te suby grały bez żadnego problemu na bardzo wysokich głośnościach (110-120dB) i nie byłem w stanie usłyszeć nic co by wskazywało czy na zadyszkę czy na spadki jakości dźwięku 🙂 To jest ogromny komplement dla Klipschy, ze nie mogłem ich odróżnić od SVS PB2000PRO, nie chce mówić ze zaszczyt, ale definitywnie jestem pod dużym wrażeniem jakości basu z nich 🙂 SVS PB2000PRO nadal sprawdzi się moim zdaniem lepiej jako pojedynczy sub czy używany do muzyki i kina razem, z racji na wbudowane DSP które pozwoli lepiej zaadoptować go do pomieszczenia czy używać tryb „sealed” do muzyki 🙂 Ale jeśli chodzi o używanie w 100% do kina czy tym bardziej w konfiguracji 2 czy 4 subow, Nowe Klipsche RP to potęga i za te pieniążki będą nie do pobicia 🙂

OK, CZAS NA MNIEJ SUBIEKTYWNE ODCZUCIA, czyli POMIARY 🙂

Wspomnę na początku ze chciałem zrobić konfiguracje które jak w największym stopniu zniwelują wpływ pomieszczenia. Większość porównań czy recenzji które widziałem porównuje czy opisuje pojedyncze czy podwójne suby, ale w takich konfiguracjach i ustawieniach ze głownie widać to jak ogromny jest wpływ pomieszczenia na bas, a nie jak same suby graja 🙂 W sensie ciężko jest ocenić jak sub gra, skoro polowa pasma nie dociera nawet do słuchającego 🙂 Coś jakby testować sportowe auto tylko na trzech biegach 🙂 Użyłem więc konfiguracji Weltiego wpierw z dwoma subami po środku ścian, a potem z 4 rozstawionymi po rogach 🙂 Wedle Weltiego wszystkie suby powinny być takie same, ale oznaczało by to 16 sztuk do testów a na tyle nawet ja nie jestem szalony :D Używałem więc moich Onkyo jako „niwelatorów” fal stojących które w moim pomieszczeniu bardzo dobrze sobie w tej roli radzą. Acz miały problem nieco nadążyć za RP1400SW, więc aby być fair dla porównania, nie grałem głośniej niż 110dB w tej opcji, choć widziałem ze było można 🙂

W subach głownie płaci się więcej i więcej za ZEJSCIE, bo to najwięcej kosztuje (większy głośnik lub z większym skokiem, mocniejszy wzmacniacz, lepsza obudowa) 🙂 Na tym się więc skupiłem w moich pomiarach, aby pokazać głownie różnice w tym co się działo poniżej 20Hz 🙂

Wszystkie suby były ustawione na maksymalna moc i LFE (bez odcięcia) 🙂 Sterowane były amplitunerem Arcam AVR 850 z WYLACZONA kalibracja DIRAC i odcięciem ustawionym na 120Hz.

NA PIERWSZYM ZDJECIU są przedstawione pomiary po dwa suby w konfiguracji Weltiego (bez ZADNYCH korekcji), grające skierowane do siebie. Zacząłem od 2x RP1400SW i natężeniu dźwięku około 105dB w dolnym pasmie i ustawieniu reszty jak najbliżej siebie od około 30Hz w gore 🙂 Jak widać do około 20Hz wszystkie graja bardzo równo, do 18Hz RP1000SW bardzo dzielnie podażą za PB2000PRO i poniżej tej częstotliwości zaczyna spadać, jak z reszta producent napisał w parametrach 🙂 Co mnie zaskoczyło to to jak równo graja w 20m2 RP1200SW i RP1400SW przy takim natężeniu dźwięku, oraz jak sporo są mocniejsze od PB2000PRO. Przy 17Hz jest to prawie 4dB, co może się wydawać niewielkim numerem więc wspomnę ze 3dB to jest podwojenie natężenia dźwięku, jeśli nie weźmiemy pod uwagę wpływu pomieszczenia 🙂 Innymi słowy aby podnieść natężenie dźwięku o 3dB (bez oczywiście regulacji głośności) potrzeba dostawić drugiego takiego samego suba, albo podwoić moc wzmacniacza idąca na głośnik 🙂 Tak więc 4dB to jest świetny wynik, tym bardziej porównując z tak świetnym subem jak PB2000PRO 🙂

W następnym kroku ustawiłem 2x RP1400SW najgłośniej jak się dało, bez większych zmian w pasmie przenoszenia. 115dB przy 17Hz to najwięcej co udało się z nich wycisnąć w tej konfiguracji, przy dalszym podgłasnianiu wzrastało natężenie dźwięku powyżej 50Hz, ale poniżej nic się już nie zmieniało. Tak więc to był wyznacznik tego co maksymalnie 2x RW1400SW były w stanie wyprodukować, resztę subow starałem się wyrównać tak aby natężenie dźwięku powyżej 30Hz było jak najbardziej podobne 🙂 Tu różnice już były o wiele bardziej widoczne - 2x RP1000SW oczywiście jako najmniejszy sub w zestawie odpadł jako pierwszy z około -7dB do najmocniejszego 🙂 PB2000PRO zagrał tez praktycznie tak samo, czyli nadal około -4dB przy 17Hz za najmocniejszym 🙂 Przy tych natężeniach dźwięku pokazała się tez różnica pomiędzy RP1400SW a RP1200SW, gdzie 12” nie był już w stanie dogonić 14”, co w sumie mnie nie zdziwiło 🙂

NA DRUGIM ZDJECIU są pomiary konfiguracji WELTIEGO, ale tym razem z 4 subami (bez ZADNYCH korekcji poza dostosowaniem poziomu głośności pomiędzy Onkyo i reszta, aby wyrównać pasmo) 🙂 Jako ze używałem wspomnianych powyżej Onkyo SKW940 ustawionych z tylu w celu niwelowania wpływu pomieszczenia, nie mogłem zagrać powyżej 110dB jako ze nie nadążały już za Klipschami, szczególnie za RP1400SW, i po zwiększeniu głośności wzrastało natężenia dźwięku tylko poniżej 40Hz 🙂 Tak więc aby porównanie było w miarę fair, to było najgłośniej jak zagrały w tej konfiguracji, choć jak pokaże na zdjęciu nr 3 stać je było na o wiele więcej 🙂 ALE jako ze w tej konfiguracji wpływ pomieszczenia był na prawdę minimalny, to jest to co używałem do późniejszych odsłuchów 🙂 W sumie niewiele się zmieniło w porównaniu do poprzedniej konfiguracji – nadal niespodzianka było ze RP1000SW ładnie podążało za PB2000PRO, a RP1200SW i RP1400SW były wyraźnie mocniejsze 🙂 Zapewne RP1400SW oddaliło by się jeszcze bardziej jak by zwiększyć natężenie dźwięku o dodatkowe 10dB, ale tego nie miałem już jak sprawdzić 🙂 Bardzo bardo zacnie Panie Klipsch ! 🙂

ZDJECIE NUMER TRZY, CZYLI WISIENKA NA TORCIE ! 🙂

oczywiście mając te wszystkie suby w pomieszczeniu, nie mogłem się powstrzymać przed ustawieniem 2x RP1400SW z przodu i 2x RP1200SW z tylu 🙂 Ojojojojoj, to dopiero zrobiło na mnie wrażenie :D Tak jak byłem wcześniej bardzo zadowolony z mojego basu z SVSami + Onkyo, tak teraz zrobiło się prawdziwe WOW ! :D W sensie jak widać na załączonym obrazku, bez żadnego problemu taki zestaw uzyskuje 120dB przy 17Hz, bez żadnej zadyszki !!! :D Zapewne dało by rade wycisnąć i więcej, ale nie mam już jak tego zmierzyć 🙂 Pasmo nie jest idealnie równe, jako ze suby są inne i zgranie ich nie jest takie proste, tym bardziej bez DSP którego nie posiadam 🙂 Acz przy zabawie opóźnieniami myślę ze można by uzyskać idealne pasmo przenoszenia 🙂 Skalibrowałem więc całość DIRAC aby to wyrównać i po kalibracji ze standardowa krzywa Harmana wynik to +/- 3,5dB, więc w sumie rewelacja 🙂 Przy drugiej kalibracji podbiłem o parę dB wszystko poniżej 30dB i tak właśnie od paru dni oglądam filmy :D

Jak opisać wrażenia ? NIE WIEM ! Coś takiego trzeba po prostu doświadczyć, bo po obejrzeniu kilkanaście razy moich kawałków testowych i paru filmów, uśmiech nie schodzi mi z buźki :D W Ready Player One jak ścigają się po mieście, czuć jak by się mój własny budynek walił, kiedy King Kong biegnie i skacze po budynkach 🙂 Definitywnie najlepszy bas jaki w życiu słyszałem, a nieco słyszałem 🙂 Oczywiście wiem ze to przesada nieco w 20m2, tym bardziej ze pomieszczenie nie zabiera zbytnio wiele tego co suby produkują, więc potęga dźwięku jest na prawdę niesamowita 🙂 Ten zestaw nie zostanie u mnie, ale ile frajdy z tego będę miał to MOJE ! :D

Jakie więc są moje końcowe wnioski i przemyślenia, jak ktoś tu doczytał ? :D

Co mnie pierwsze zaskoczyło to to ze najmniejszy RP1000SW niewiele ustępuje potężnemu SVS PB2000PRO ! Ma słabsze zejście i gra nieco ciszej na całym pasmie, no ale PB2000PRO to jest potężny sub, więc jest to na prawdę rewelacyjny wynik dla 10” suba 🙂 Natomiast RP1200SW okazał się już basowym potworkiem – schodzi do obiecanych 16,5Hz i oferuje natężenie dźwięku o min. 3dB wyższe niż PB2000PRO, co jest na prawdę kapitalnym wynikiem i widząc to przecierałem już nieco oczy ze zdziwienia ! 🙂 Nawet zmierzyłem raz jeszcze aby się upewnić czy to nie był czasem RP1400SW ale nie 🙂 Kapitalna wydajność i zejście jak na 12” głośnik 🙂 RP1400SW schodzi ciutkę niżej bo do obiecanych 16Hz (-3dB) i jest nieco bardziej wydajny, ale tego już można było oczekiwać 🙂

Biorąc pod uwagę ze SPL150 wypadał słabiej niż PB2000PRO u mnie, to używając takiego odniesienia sprawdziły się moje przepowiednie ze malutki RP1000SW gra podobnie jak o wiele większy SPL150. Jest to kapitalna wiadomość bo niestety SPL150 był sporych rozmiarów i nie każdy miał gdzie go wstawić tym bardziej jak zona zobaczyła wymiary, a RP1000W jest małym i zgrabnym subem i zagra praktycznie jak SPL150 🙂

Dla mnie osobiście największym szokiem w tym zestawieniu był RP1200SW który jest na prawdę bardzo mocnym i wydajny subem 🙂 Przegonić PB2000PRO to nie jest małe osiągniecie, jako ze SVS jest rewelacyjny i jest w sumie wzorcowym subem w tym budżecie i rozmiarze i na prawdę kapitalną konstrukcją 🙂

Tak więc Klipsch wypuścił basowe potworki za rozsądne pieniądze i moim subiektywnym odczuciem w tych budżetach zamordują one myślę każde inne w ich przedziałach cenowych 🙂 Jeśli się mylę i jakieś modele umknęły mojej basowej uwadze, proszę mojego wewnętrznego bas maniaka doinformować 🙂

A najzabawniejsze na koniec – porównania i granie były na prawdę przednia zabawa dla mnie, na prawdę to lubię 🙂 Ale dla mnie osobiście z nich nic nie wynikło niestety, bo moim zawodem było to ze konfiguracja Weltiego z dwoma subami po środku ścian nie może się zupełnie równać z konfiguracja na 4 suby po rogach 🙂 Rogi pomieszczenia tak ładnie podbijają niskie częstotliwości, ze nawet w miarę małe 4 suby dadzą potężniejszy bas niż dwa duże na środku ścian 🙂 Jednym słowem nawet dwa RP1600SW rozstawione na środku ścian nie mogą się równać basem z tym co mam obecnie, więc cala moja nadzieja na dwa suby legła w gruzach niestety, bo szkoda mi odpuścić ta potęgę dźwięku jaka dają 4 suby rozstawione po rogach 🙂 A jako ze Klipsche są duże, jak to otwarte suby, nie jestem w stanie ich pogodzić w rogach z systemem stereo 🙂 Tak więc nadal jestem w kropce, fajnie ze chociaż miałem masę frajdy ze słuchaniem ich, i zanim nie znikną nadal będę miał ! :D

Szacun dla wszystkich którzy dotarli do końca, i cieple pozdrowienia ! 🙂

00.jpg

01.jpg

02.jpg

03.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Butler napisał:

Ty się zastanów czy nie zaoferować takiej usługi pomiarów u ludzi w domach. Sam bym Cię do Ciebie ściągnął, jeszcze by się okazało że dokupię kolejne suby :D

Mysle ze raczej na pewno dokupil bys nastepne suby, jak bym przyjechal :D Zadko kto rozumie czy nawet wie jak pomieszczenie wplywa na bas i co za tym idzie, czuje potrzebe takich pomiarow i kombinowania 🙂 W sensie jest bardzo male zainteresowanie czyms takim, tym bardziej ze jedynym sensownym rozwiazaniem w malych i srednich pomieszczeniach ktore nie bedzie kosztowac fortuny i oznaczac zatrudnienia na prawde wysokiej klasy akustyka to 4 suby w pomieszczeniu 🙂 A jak wiesz na to jeszcze mniejsza bedzie grupa zainteresowanych 🙂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym roku mam inne priorytety bo kolejny pokój robię, ale jak się ogarnę i znudzi się moje łup łup i będę chciał ŁUP ŁUP to się odezwę. Jak ktoś nie w temacie to mam u siebie 2x SVS SB3000 w relacji 1/3 przód i środek tył na 18m2 :D Żona nawet mówi że dwa z przodu lepiej wyglądały, tych z tyłu (chyba) nie zauważy jak przestawię z powrotem haha

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 4.06.2023 o 11:55, Butler napisał:

W tym roku mam inne priorytety bo kolejny pokój robię, ale jak się ogarnę i znudzi się moje łup łup i będę chciał ŁUP ŁUP to się odezwę. Jak ktoś nie w temacie to mam u siebie 2x SVS SB3000 w relacji 1/3 przód i środek tył na 18m2 :D Żona nawet mówi że dwa z przodu lepiej wyglądały, tych z tyłu (chyba) nie zauważy jak przestawię z powrotem haha

Ja chyba wroce u siebie do 2xSB3000 z racji na rozmiar ino dam je z tylu, a z przodu dam 2x SB1000 ktore beda grac odciete od 30 do 80Hz i to powinno sie ladnie zgrac i powinienem zmiescic przednie kolumny do stereo 🙂 Wolalbym 2x 3000 Micro na przod, byly by idealne do niwelacji fal stojacych ale budzet za ciasny 🙂 Dam znac jak to sie zgra, u Ciebie wtedy tez sie sprawdzi 🙂

Dnia 5.06.2023 o 21:29, Piotr Sonido napisał:

Tom, a z jakiego regionu PL jesteś?

Pod Warszawa 🙂

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Piotr Sonido napisał:

jak je ograniczysz do grania 30-80 hz?

jaki masz amplituner że ogarnia Ci 4 suby w kalibracji?

 

Nie potrzebujesz 4, wystarcza 2 jako ze one graja parami 🙂 Najprosciej bedzie chyba odciac je w Dirac, musze zerknac czy jest taka opcja w AVR850 🙂 W obecnej chwili to w sumie nawet wystarczy jeden, bo na wszystkie idzie ten sam sygnal, zgrywam je ze soba ustawieniami glosnosci w subach 🙂

Edytowano przez tomw
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, Piotr Sonido napisał:

A to masz kalibrację dla dwóch osobnych ok :)

Zastanawiam się czemu odcinasz je z dołu?

 

Nie, w tej chwili mam kalibracje jako jeden sub, bo wszystkie 4 dostaja ten sam sygnal a dostrojone sa do siebie ustawieniami glosnosci w samych subach 🙂 Teraz mam suby Onkyo ktore nie schodza ponizej 30Hz i bardzo ladnie sie to zgrywa. Jako ze mam problemy powyzej 30Hz to potrzebuje tylne suby aby niwelowaly fakle stojace powyzej tej czestotliwosci (mam ogromny dol od 40 do 70Hz mniej wiecej), wiec po co je meczyc ponizej 30Hz ? Gdybym mial 4 takie same to spoko, ale dwa beda duzo slabsze wiec jak beda musialy tez nisko schodzic, to bedzie im ciezko nadazyc za przednimi duzymi 🙂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...