Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
30 minut temu, tomek72 napisał:

Jeżeli pomiary YT robiłeś na poziomie 60dB (skala standardowa - domyślna) to były źle zrobione bo powinny być zrobione przy 80dB, na sygnał testowy z amplitunera nie masz wpływu - zwróć uwagę że niezależnie od poziomu ustawionej głośności on ma zawsze ten sam poziom, po prostu amplituner włączając test ustawia głośność na referencyjną.

OK, każdy ma swoje preferencje, ale właśnie dlatego jak robisz kalibrację amplituner (a w zasadzie oprogramowanie) wnosi korekty, np. dla głośników o efektywności 90dB ustawi poziom 0dB, a dla głośników o efektywności 88dB ustawi +2dB co w efekcie pozwoli uzyskać wspomniane 75dB w punkcie odsłuchu ze wszystkich głośników. Generalnie cały system zmierza do tego żeby było jak zamierzał producent/reżyser filmu. Dialogi powinny być w ścieżce na poziomie 85dB, w Europie mamy dla efektów +18dB czyli 103dB, a w USA +20dB czyli wspomniane w standardzie 105dB w najgłośniejszych momentach/efektach - odstępstwo jest dla subwooferów gdzie max SPL jest ustalony na 115dB. Natomiast moim zdaniem tu w pewnym sensie wyjaśnia się niezrozumiałość dialogów - szczególnie przy cichszym odsłuchu i włączonymi poprawiaczami typu Loudness (podbicie skrajów pasm) i tym podobnych - bo ścieżka dialogów jest "zasypana" basem i wysokimi i w pewnym sensie wycofana. Dlatego tak nie podobał mi się Audyssey, a już nie wspomnę o włączeniu Dynamic EQ - które powinno wzmacniając "efekty" wzmocnić dialogi przy cichszym oglądaniu - jakoś nie stwierdziłem żeby robiło to poprawnie i z dialogów była lipa. Onkyo ma swój wynalazek "Dialogue Enhancer" może zauważyłeś że jak włączasz coś w DD, to na wyświetlaczu przez chwilę widać np. Dialog Box +3dB - odczytuje ścieżkę i koryguje poziom częstotliwości mowy. Moim zdaniem to bardzo fajna funkcjonalność - oczywiście przy obcojęzycznych produkcjach, jeżeli oglądamy je z napisami ten poziom nie ma takiego znaczenia, ale przy polskich (często własnie krytykowanych za złą ścieżkę) już ma.

Ja mam ~27m² i spokojnie na referencyjnym oglądam, tyle że mam wyższe - nietypowy sufit - pomieszczenie i kubatura jest ~88m³ więc z pewnością jest inaczej.

Faktycznie zauważyłem, że czasem mi coś mignie na wyświetlaczu typu dialog level czy cos takiego (juz nie pamietam) przez sekundę i się już bałem, że zaczyna soft świrować... Co do dynamic eq miałem to wyłączone, bo mocno głośność suba podbijało i surroundów. Było to nienaturalne i męczące. Od tamtej pory unikam wszelkich polepszaczy dźwięku (poza kalibracją) tak jak w tv wszelkie polepszacze obrazu teź mam wyłączone. Więcej to psuje niż poprawia. Dzięki za wyjaśnienie odnośnie poziomów głośników po kalibracji.  

Napisano
11 minut temu, Nie wszystko wiedzący napisał:

Zbyt dużo zmiennych.

Słuchał Pan tej samej muzyki?

Z taką samą głośnością? 

A jak z taką samą głośnością to jak ona była zmierzona by mieć pewność? 

Głównie oglądam filmy. Z taką samą głośnością jak zawsze.

Napisano
Dnia 22.06.2025 o 15:16, tomek72 napisał:

to całkiem prawdopodobne, różowy szum odtwarzany przez amplituner (sygnał testowy) ma natężenie (dla urządzeń domowych) -30dB od poziomu referencyjnego dla ścieżek filmowych który wynosi 105dB - w efekcie powinieneś mieć odczyt na poziomie 75dB z każdego głośnika jak pisałem wcześniej. Zakładając że ten sygnał YT jest prawidłowo nagrany powinieneś w amplitunerze odtwarzać go na poziomie 80 na skali głośności wyświetlanej przez amplituner 0-98 lub 0db na skali -80 do +18db (skalę można przełączać w ustawieniach amplitunera) to jest poziom referencyjny 80dB lub 0dB w zależności od sposobu wyświetlania i w zasadzie na takim poziomie powinieneś oglądać filmy żeby było 100% kinowo 😉, co raczej w bloku czy budynku "wielomieszkaniowym" jest powiedzmy trudne do realizacji - chyba że masz bardzo tolerancyjnych sąsiadów.

Zrobiłem kalibrację jeszcze kilka razy i za każdym razem jak mierzyłem aplikacją do mierzenia hałasu na głośności referencyjnej to faktycznie każdy głośnik pokazywal 75 db, ale centralny ok 78-80... Natomiast jak puszczalem filmiki testowe na yt to brzmiało to równo, a gdy zmniejszyłem centralny, żeby na szumach był równy z frontami to potem przy zwykłych dźwiękach był dużo ciszej niż fronty. Wniosek z tego taki, żeby nie sugerować się poziomem szumów tylko zostawić takie poziomy jak kalibracja ustawiła, bo wtedy efekt jest optymalny. 

Co do wersji dirac na kompa ogarnąłem to, ale:

1. Co chwile jakieś błędy mi wywalało i to nie dotyczące poziomu sygnału, więc obsługa nieco frustrująca,

2. Zmierzone rezultaty nie różniły się od tych z aplikacji diraca na tel, więc spokojnie można z niej korzystać, jeśli ktoś nie jest zainteresowany bawieniem się w tworzenie profili.

 

 

Napisano
Dnia 25.06.2025 o 12:17, Sandor Clegane napisał:

Zrobiłem kalibrację jeszcze kilka razy i za każdym razem jak mierzyłem aplikacją do mierzenia hałasu na głośności referencyjnej to faktycznie każdy głośnik pokazywal 75 db, ale centralny ok 78-80... Natomiast jak puszczalem filmiki testowe na yt to brzmiało to równo, a gdy zmniejszyłem centralny, żeby na szumach był równy z frontami to potem przy zwykłych dźwiękach był dużo ciszej niż fronty

Trochę dziwne, u mnie centralny jest względem reszty -4dB po kalibracji, ale jak mierzę aplikacją w telefonie to wszystkie mam +/- 75dB centralny też. Mierzysz aplikacją w punkcie odsłuchu i z mikrofonem skierowanym do góry? Bo jak masz telefon mikrofonem do przodu to może być taka różnica.

W każdym razie trzymałbym się tego co robi kalibracja, tym bardziej że jak piszesz gdy obniżysz centralny względem kalibracji jest gorzej.

Dnia 25.06.2025 o 12:17, Sandor Clegane napisał:

1. Co chwile jakieś błędy mi wywalało i to nie dotyczące poziomu sygnału, więc obsługa nieco frustrująca,

2. Zmierzone rezultaty nie różniły się od tych z aplikacji diraca na tel, więc spokojnie można z niej korzystać, jeśli ktoś nie jest zainteresowany bawieniem się w tworzenie profili.

U mnie nie wywalało błędów, poza ewentualnymi na początku związanymi z poziomem sygnału, ewentualnie jak coś się "za oknem" zdarzyło. Odnośnie punktu 2 ciekawa informacja, bo z tego wynika że ta "zabawa" z poziomami głośności i czułości mikrofonu jest trochę bez sensu, ja jednak zostaję przy wersji na kompa, wygodniejsza, szczególnie jak chce się edytować korekcję i jej zakres. Ponadto dość wygodnie można sobie np. zapisać wzorcowy pomiar, a później bez mierzenia (o ile nie zmienimy fizycznej konfiguracji) "bawić" się korekcją do osiągnięcia najlepszego ustawienia. Jednak i tak to wszystko wymaga czasu i słuchania.

Napisano
8 minut temu, tomek72 napisał:

Trochę dziwne, u mnie centralny jest względem reszty -4dB po kalibracji, ale jak mierzę aplikacją w telefonie to wszystkie mam +/- 75dB centralny też. Mierzysz aplikacją w punkcie odsłuchu i z mikrofonem skierowanym do góry? Bo jak masz telefon mikrofonem do przodu to może być taka różnica.

W każdym razie trzymałbym się tego co robi kalibracja, tym bardziej że jak piszesz gdy obniżysz centralny względem kalibracji jest gorzej.

U mnie nie wywalało błędów, poza ewentualnymi na początku związanymi z poziomem sygnału, ewentualnie jak coś się "za oknem" zdarzyło. Odnośnie punktu 2 ciekawa informacja, bo z tego wynika że ta "zabawa" z poziomami głośności i czułości mikrofonu jest trochę bez sensu, ja jednak zostaję przy wersji na kompa, wygodniejsza, szczególnie jak chce się edytować korekcję i jej zakres. Ponadto dość wygodnie można sobie np. zapisać wzorcowy pomiar, a później bez mierzenia (o ile nie zmienimy fizycznej konfiguracji) "bawić" się korekcją do osiągnięcia najlepszego ustawienia. Jednak i tak to wszystko wymaga czasu i słuchania.

No w sumie trzymałem telefon skierowany mikrofonem do przodu zaniast do góry, więc może stąd ta różnica. Ogólnie wychodzi na to, że Audyssey ustawia za cicho centralny o jakies 4 db... Teraz w końcu mogę oglądać słysząc wyraźnie dialogi bez przesadnych skoków głośności :) Co do kombinowania z krzywymi to ja akurat wolę sie trzymać tego co mi domyślnie ustawił dirac, bo inaczej to znając siebie bym do końca życia co chwilę coś zmieniał nie zaznawszy spokoju :) W jednym filmie byłoby super to co ustawiłem to potem w innym by mi coś nie pasowało i znowu zabawa. Tak samo miałem z ustawieniami TV. Dopóki nie powstał tryb filmmaker to co chwile coś zmieniałem, a tak to wiem, że oglądam tak jak film został nakręcony i mam spokój, ale rozumiem i szanuję jeśli ktoś ma inaczej.

Napisano
Dnia 26.06.2025 o 20:40, Sandor Clegane napisał:

No w sumie trzymałem telefon skierowany mikrofonem do przodu zaniast do góry, więc może stąd ta różnica. Ogólnie wychodzi na to, że Audyssey ustawia za cicho centralny o jakies 4 db... Teraz w końcu mogę oglądać słysząc wyraźnie dialogi bez przesadnych skoków głośności

No to mógł być błąd pomiaru. Również w Audyssey "ręcznie" podnosiłem centralny, bo dialogi wypadały trochę słabo. Nie wiem czy zauważyłeś, ale jak Onkyo pracuje w trybie "automatycznego" przełączania sygnału wyjściowego względem wejścia to przy PCM 2.0 zawsze (w trybie Movie/TV) domyślnie uruchamia tryb Dolby Surround - rozszerza emulując sygnał na wszystkie głośniki - nie odtwarza 2.0 chyba że użyjesz trybu Direct. Wówczas dialogi też brzmią nie najlepiej. Możesz wtedy przełączyć na tryb THX (co prawda wyłączy Dirac-a) u mnie dialogi w tym trybie wypadają zdecydowanie lepiej, oczywiście mówię o sygnale wejściowym PCM 2.0, jak coś jest w DD 5.1 to inna sprawa.

Dnia 26.06.2025 o 20:40, Sandor Clegane napisał:

No w sumie trzymałem telefon skierowany mikrofonem do przodu zaniast do góry, więc może stąd ta różnica. Ogólnie wychodzi na to, że Audyssey ustawia za cicho centralny o jakies 4 db... Teraz w końcu mogę oglądać słysząc wyraźnie dialogi bez przesadnych skoków głośności

No to mógł być błąd pomiaru. Również w Audyssey "ręcznie" podnosiłem centralny, bo dialogi wypadały trochę słabo. Nie wiem czy zauważyłeś, ale jak Onkyo pracuje w trybie "automatycznego" przełączania sygnału wyjściowego względem wejścia to przy PCM 2.0 zawsze (w trybie Movie/TV) domyślnie uruchamia tryb Dolby Surround - rozszerza emulując sygnał na wszystkie głośniki - nie odtwarza 2.0 chyba że użyjesz trybu Direct. Wówczas dialogi też brzmią nie najlepiej. Możesz wtedy przełączyć na tryb THX (co prawda wyłączy Dirac-a) u mnie dialogi w tym trybie wypadają zdecydowanie lepiej, oczywiście mówię o sygnale wejściowym PCM 2.0, jak coś jest w DD 5.1 to inna sprawa.

Napisano

Hmm to u mnie tryb stereo działa normalnie, ale nie wiem czy to PCM czy jakiś inny... Po prostu odpala mi się tryb stereo tam gdzie dźwięk jest dwukanałowy. Korzystam z tego tylko w przypadku dekodera do kablówki i deezera, natomiast w youtube mam jakiś bug, że zamiast w stereo odpala mi się właśnie jakaś pseudoemulacja 5.1 i tu nawet przełączenie na tryb direct nie pomaga, ale to już wina TV LG, a nie samego amplitunera. Wiem, bo z marantzem też tak było, a we wcześniejszej konfiguracji marantz + tv panasonic yt działał normalnie.

Napisano

W Onkyo pod każdym z przycisków Movie/Tv, Music i Game są dostępne różne tryby każdy przycisk ma nieco inny zestaw. Pod Movie (przynajmniej w RZ50) nie jest wogóle dostępny Stereo, za to pod Music tak i np. pod Music DD 2.0 jak PCM 2.0 można odtwarzać w stereo, ale pod Movie już niekoniecznie. Być może korzystasz z tych trybów dostępnych pod Music.

Napisano
36 minut temu, tomek72 napisał:

W Onkyo pod każdym z przycisków Movie/Tv, Music i Game są dostępne różne tryby każdy przycisk ma nieco inny zestaw. Pod Movie (przynajmniej w RZ50) nie jest wogóle dostępny Stereo, za to pod Music tak i np. pod Music DD 2.0 jak PCM 2.0 można odtwarzać w stereo, ale pod Movie już niekoniecznie. Być może korzystasz z tych trybów dostępnych pod Music.

W sumie racja kablówke ustawiłem jako music, żeby szło w stereo, ale to chyba nie zmienia eqalizera tylko po prostu idzie dwukanałowo. Filmów w 2.0 nie oglądam, bo nie po to wydałem tyle kasy na kino, żeby filmy w stereo oglądać :) Jak się czasem taki trafia to czekam na wersję z 5.1. Co do tych trybów dźwięku np pod przyciskiem music trochę tego za dużo jak na mój gust tzn, żeby przełączyć na pure direct muszę się "przekopać" przez 10 różnych trybów albo wstać i ręcznie wcisnąc pure audio na amplitunerze. To chyba dla mnie jedyny minus tego onkyo, bo jednak mimo tego, że dirac lepiej wypada od audyssey muzyki wciąż wolę słuchać w trybie bez korekcji. No ale amplituner kupiłem głównie do kina, więc taka upierdliwość jest do zaakceptowania.  

Napisano
1 godzinę temu, Sandor Clegane napisał:

W sumie racja kablówke ustawiłem jako music, żeby szło w stereo, ale to chyba nie zmienia eqalizera tylko po prostu idzie dwukanałowo. Filmów w 2.0 nie oglądam, bo nie po to wydałem tyle kasy na kino, żeby filmy w stereo oglądać :) Jak się czasem taki trafia to czekam na wersję z 5.1

No o to mi chodziło, ja właśnie kablówkę mam w THX Cinema, bo tam kilka kanałów jest DD 5.1 a reszta PCM 2.0, ale to i tak automatycznie mi przełączy na DD 5.1. A ja w TV też coś obejrzę, dlatego korzystam z THX Cinema, szczególnie w rodzimych produkcjach słychać różnicę w dialogach, a szczególnie w starych "odświeżonych" produkcjach, w niektórych rekonstrukcja obrazu nie poszła w parze z audio 😀. W Onkyo każde wejście zapamiętuje wybrany tryb i powiedzmy opcję dźwięku z której korzystamy, ale faktem jest że mogli np. dodać Pure na pilocie, albo coś jak było w Marantz - 4 przyciski do których można było przypisać własne ustawienia.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...