Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Witam , zakładam ten wątek ,aby wszystko co dotyczy pomiarów za pomocą programu REW było w jednym miejscu. Wrzucamy w różnych wątkach swoje pomiary i chciałbym abyśmy przynajmniej mieli takie same ustawienia samego REW i wykonywali sam pomiar w sposób prawidłowy.

@MariuszZ podałeś mi tutorial do ustawień REW-a

https://www.youtube.com/watch?v=zmIqJ_jlZPw&t=2201s

i moje pierwsze pytanie , w filmiku gość podaje , że używa do pomiaru UMiK 2 z plikiem kalibracyjnym " 90 deg" , a więc mikrofon ma skierowany w sufit. Natomiast tutaj

https://www.youtube.com/watch?v=CurDymVz7aI&t=1281s

mamy wskazówkę , że mikrofon winien być podczas pomiaru skierowany wprost na kolumny , czyli plik "txt" . Skąd taka rozbieżność i jak winno być ?

 

Napisano

Hej, 

Przy pomiarach potrzebnych do preparowania filtrów korygujacych tylko niskie tony preferowany jest pomiar mikrofonem pionowo w górę. Jest w tych tutorialach wyjaśnione dlaczego. Przy tworzeniu filtra VBA dla L i P kanałów robimy po 3 pomiary. Z lewej strony, z prawej i po środku glowy. 

Jak chcesz korygować wszystko, włącznie z korektą zwrotnic kolumn to lepiej żeby pomiar był mikrofonem na wprost. Ważne żeby pliki kalibracyjne odpowiednie wgrać oraz żeby pomiary dla konkretnej sesji pomiarowej były w jeden sposób zrobione. 

 

EDIT!

W tym tutorialu ok. 4 minuty tłumaczy co i jak link

Pozdrawiam. M

Napisano (edytowany)

Tutaj krótki i prosty tutorial o procesie samego pomiaru - https://www.youtube.com/watch?v=HYMQ6M-Z5rM

Nie rozumiem jednak do końca sensu sekcji związanej z kalibracją karty dźwiękowej.

Całość pokazana na komputerze z systemem macOS, ale REW wygląda praktycznie 1:1 na Windowsie. Nie powinno to być problemem.

@tomek4446 - od 6:00 podjęty jest temat ułożenia mikrofonu podczas pomiaru. Nagrywający jest zwolennikiem kierowania mikrofonu pod kątem 90° (pionowo). Twierdzi, że daje to bardziej wyrównaną charakterystykę wysokich częstotliwości. Kierowanie mikrofonu bezpośrednio (na płasko) może podbić górę pasma, a jednocześnie zaburzyć pomiar energii odbitej. Pliki kalibracyjne (0°/90°) kompensują te różnice, ale orientacja mikrofonu nadal ma znaczenie.

Taki eksperyment, który przyszedł mi do głowy. Wejdźcie sobie w jakiś generator tonów, np. ten - https://www.szynalski.com/tone-generator/ i ustawcie ton np. na 8000Hz. Zatkajcie jedno ucho, poruszajcie minimalnie głową w różnych kierunkach. Wystarczy lekki obrót i ilość energii, którą słyszymy się zmienia. Krótkie fale, silna kierunkowość. Mikrofony również przestają być dookólne w wysokich częstotliwościach. Nie istnieje mikrofon idealnie dookólny w całym paśmie.

Edytowano przez lpomis

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...