Kraft Napisano Piątek o 07:14 Napisano Piątek o 07:14 Dnia 10.12.2025 o 07:54, Piotr Sonido napisał: Jak automatycznie regulowany jest loudness w Yamaha? Pytanie było takie. Odpisz, cytując
Amarok Napisano Piątek o 08:06 Napisano Piątek o 08:06 A nie jest przypadkiem tak, że automatyczna regulacja loudness zalezy od głośności, zmienia się wraz pozycją gałki. Odpisz, cytując
Kraft Napisano Piątek o 09:46 Napisano Piątek o 09:46 1 godzinę temu, Amarok napisał: A nie jest przypadkiem tak, że automatyczna regulacja loudness zalezy od głośności, zmienia się wraz pozycją gałki. Zapewne. Pokrętło działa na tej samej zasadzie. YPAO może mieć jednak tę przewagę, że mierzyło mikrofonem rzeczywisty poziom głośności, więc może precyzyjniej dopasować krzywą. Odpisz, cytując
Piotr Sonido Napisano wczoraj o 07:01 Napisano wczoraj o 07:01 Dnia 19.12.2025 o 08:14, Kraft napisał: Pytanie było takie. A odpowiedź "loudnessem". Wiec pytam czy to jest według was tak samo działająca funkcjonalność. Dnia 19.12.2025 o 09:06, Amarok napisał: A nie jest przypadkiem tak, że automatyczna regulacja loudness zalezy od głośności, zmienia się wraz pozycją gałki. Ale mówisz o tej analogowej na przodzie teraz? To tak. Dnia 19.12.2025 o 10:46, Kraft napisał: Zapewne. Pokrętło działa na tej samej zasadzie. YPAO może mieć jednak tę przewagę, że mierzyło mikrofonem rzeczywisty poziom głośności, więc może precyzyjniej dopasować krzywą. Nie. Bo musiało by mierzyć pod różnymi poziomami głośności, A tego nie robi. Odpisz, cytując
Kraft Napisano wczoraj o 07:25 Napisano wczoraj o 07:25 19 minut temu, Piotr Sonido napisał: Nie. Bo musiało by mierzyć pod różnymi poziomami głośności, A tego nie robi. Wystarczy jeden pomiar, by ustalić skuteczność kolumn. Potem to już tylko ileś tam dB w dół lub w górę od ustalonego poziomu. Odpisz, cytując
Piotr Sonido Napisano wczoraj o 07:34 Napisano wczoraj o 07:34 7 minut temu, Kraft napisał: Wystarczy jeden pomiar, by ustalić skuteczność kolumn. Potem to już tylko ileś tam dB w dół lub w górę od ustalonego poziomu. To się zgadzam. Zmierzy skuteczność. Ale jak wiemy charakterystyka danych kolumn może się zmieniać w zależności od głośności. A tego nie wie. Odpisz, cytując
Kraft Napisano wczoraj o 07:39 Napisano wczoraj o 07:39 3 minuty temu, Piotr Sonido napisał: charakterystyka danych kolumn może się zmieniać w zależności od głośności. W jaki sposób? Odpisz, cytując
AudioTube Napisano wczoraj o 07:43 Napisano wczoraj o 07:43 7 minut temu, Piotr Sonido napisał: charakterystyka danych kolumn może się zmieniać w zależności od głośności To pierwszy przypadek zatem. Odpisz, cytując
Piotr Sonido Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu Spieszę Panowie z wyjaśnieniem. Myślę że odsłuchując tyle kolumn było to do wychwycenia. Natomiast poniżej 1. Nieliniowości przetworników Każdy głośnik jest elementem nieliniowym, a nieliniowości rosną wraz z wychyleniem membrany, czyli wraz z głośnością. Co się zmienia: zniekształcenia harmoniczne (THD) rosną wraz z poziomem SPL zmienia się efektywna siła napędowa (BL) zmienia się podatność zawieszenia (Cms) pojawiają się zniekształcenia intermodulacyjne (IMD) 2. Power compression Przy większej głośności cewka głośnika nagrzewa się. rezystancja cewki rośnie nawet o 50% efektywność głośnika spada zmienia się charakterystyka częstotliwościowa To jest jeden z najlepiej udokumentowanych efektów w elektroakustyce. 3. Zniekształcenia rosną nieliniowo z głośnością THD (Total Harmonic Distortion) rośnie wykładniczo z poziomem SPL IMD (Intermodulation Distortion) rośnie jeszcze szybciej zniekształcenia zmieniają subiektywną barwę dźwięku To oznacza, że kolumna gra inaczej przy 60 dB, inaczej przy 85 dB, a jeszcze inaczej przy 100 dB. 4. Zmiany charakterystyki w zwrotnic cewki nagrzewają się → zmienia się ich rezystancja kondensatory elektrolityczne zmieniają parametry Materiały: Wolfgang Klippel – Nonlinearities in Loudspeakers AES Papers – Loudspeaker Nonlinearities Beranek – Acoustics Toole – Sound Reproduction Od 5:00 do 5:20. Tutaj miły Pan także wspomina. 1 Odpisz, cytując
AudioTube Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu Ja starej daty. W moim łóżku max dwie osoby. Zmiana planów. Po dipolach kolejne kolumny zamawiam Piotr u Was. Odpisz, cytując
Piotr Sonido Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu U mnie to już nie. Ale miło mi Dipoli nie zmieniaj. Ja jestem ich zwolennikiem jako pracy w surround. 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu (edytowany) Piotr, to w ogóle da się powiedzieć, jak grają dane kolumny? Skoro z każdą głośnością grają inaczej?;). Nie zauważyłem, żebyś wypowiadając się o kolumnach zaznaczał, jakiej dokładnie głośności dotyczy Twoja ich ocena. Edytowano 2 godziny temu przez Kraft Odpisz, cytując
Piotr Sonido Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu Da się. Bo te zmiany nie są olbrzymie. Ale z doświadczenia, i na prawdę jestem zdziwiony, że podczas swoich KraftTestów tego nie wyłapałeś, ale: Miałem kolumny w których grając chicho bas bardzo zanikał a wraz ze wzrostem mocy przejmował dominację. Przykład konkretny: Kolumny Tannoy. To paczki które lubiły i lepiej grały po prostu głośniej. Oraz Kolumny , które zachowywały sie w miarę liniowo w całym zakresie i wraz z wzrostem mocy bas nie wychodził przed resztę. Przykład konkretny: PMC oraz takie przy których przy wzroście mocy to góra wychodziła na pierwszy plan. Pozwól że nie będę dawał konkretnego przykładu A wspomniałem o tym JEDYNIE dlatego że rozmawialiśmy o kalibracji YPAO i funkcji Volume. Zmierzając, więc do finalizacji tego. Moim zdaniem Pokrętło Loudness które znajduję się na urządzeniach Yamahy nie daje takiego samego efektu jak funkcja YPAO Volume. Zarys, zamysł, byc może jest bardzo zbliżony. Efekt odsłuchowy no inny. Nie twierdze, że zły. W amplitunerach Yamahy, które miałem korzystałem z YPAO Volume. Wesołych radosnych Świąt Panowie. Duzo spokoju i nowych wybrzmień! Odpisz, cytując
Kraft Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu (edytowany) Piotr, moim zdaniem mylisz zjawiska. Czym innym jest fakt, że granie danych kolumn odbieramy inaczej przy różnych poziomach głośności (kłaniają się krzywe izofoniczne), a czym innym wzrost zakłóceń towarzyszący wzrostowi SPL, który w praktyce dotyczy wartości ekstremalnych, gdy kolumny grają już na limicie. Edytowano 2 godziny temu przez Kraft Odpisz, cytując
majkel74 Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu Myślę, że Piotr ma sporo racji. Przy czym te zmiany są najłatwiej wychwytywalne przy bardzo cichym i już dość głośnym słuchaniu. Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.