Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
8 godzin temu, Bartek Chojnacki napisał:

Co najwyżej możesz przetłumic pokój w wysokich częstotliwościach

Hej, 

Często czytam o przetłumieniu wysokich częstotliwości. Mógłbyś rozwinąć troszeczkę temat? Plis

Czy widać to w pomiarach? Których? Gdzie usłyszymy efekt przetłumienia? Brak sopranów? Za niski pogłos? Inne objawy?

Pozdrawiam. M

 

Napisano
17 godzin temu, Kraft napisał:

Ogólnie, to nie ma się co szczypać. Dawać wszystko.

38821403_2237818859784770_7856567882530947072_n.jpg.2d5c8903ae3000a47bc5cb5d90ce1fa0.jpg

6829ea0a4be09e2c9ca931c4c102.jpg.2a7213ba24482d45f732a5c79c93454b.jpg

 

O ile na pierwszym zdjęciu jest ok. 5 metrów szerokości, to na drugim już zdecydowanie nie - czyli ustawienie powinno być w poprzek.

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Często czytam o przetłumieniu wysokich częstotliwości. 

IMG_20200130_150526.png.f1a6f4710e3b11959e937b4ec14709e5.png

Napisano (edytowany)
8 minut temu, pairtick napisał:

Poza tym, czy Ethan ma pokój za £100k?

Nie wiadomo, ale z wymiarów wynika, że (25ft x 16ft) to jakieś 37m², a sześciennych jeszcze więcej. 

Zatem na takiej powierzchni to nie jest dużo o czym sam zresztą pisze, że to tylko 18%.

A tutaj na forum większość to ma blizej 10m² niż 30m²

😉

Edytowano przez DiBatonio
Napisano

@AudioTube - ceny w sieci dystrybucyjnej. Douro normalne ok 1800 zł brutto za szt, sprawdzałem dla klienta w czwartek, zamawia się w pudełkach po 4

@pairtick i @MariuszZ - obie przytoczone opinie nie mają do końca właściwego wydźwięku bo żaden nie porusza kluczowego przypadku przetłumienia. Don't overdamp czyli chyba Kenowi chodzi o to żeby nie przeginać z absorpcją w cały paśmie, co jest oczywiste, po to mamy konkretne normy na to. Generalnie to co ja rozumiem jako przetłumienie to taka sytuacja, keidy np. ktoś ma w cały paśmie powiedzmy 0.3 albo 0.4 czasu pogłosu, a nagle w jednym lub dwóch pasmach spada mu do 0.2 albo i niżej. Czyli po pierwsze, nie równo, po drugie - za mało i to w wybióczym zakresie częstotliwości. Taki efekt osiąga się jak ktoś zastosuje za dużo cienkich materiałów pochłaniających i ma wtedy za mało wysokich tonów (patrz - lamele na filcu 9 mm), albo też jak zastosuje zbyt dużo źle dobrach ustrojów rezonansowych na średnie częstotliwości, wtedy np. ma za mało w 250 albo 500 Hz. Ciekawych przypadkiem jest też możliwość wytłumienia przetłumienia średnich częstotliwości za pomocą zbyt dużej liczby za głębokich rozpraszaczy... ale to tym już mało kto mówi bo przecież rozpraszać to trzeba ile się da. Więc Ken też jest nieprecyzyjny, bo rozpraszaniem też można przetłumić

Zanim ktoś zapyta, może nie mam pokoju za 100k GBP ale projektowałem takie. Droższe też

 

Napisano
7 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

nie wiem co to

Jest to wykres full res z aplikacji AudioTool

7 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

jak mierzone, gdzie

Mierzone w miejscu odsłuchu, mikrofon podłączony do telefonu

8 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

co miałbym interpretować i po co

Czy wykres pasma przenoszenia wygląda dobrze ?

Proszę o wyrozumiałość, jestem laikiem i nie wiem co i jak.

Napisano

Jakby kogoś interesowało, do czego należy dążyć w akustycznych poszukiwaniach, to wrzucam PDF-a z normą EBU Tech. 3276 "Listening conditions for the assessment of sound programme material: monophonic and two–channel stereophonic". Da się z niej wyliczyć np. właściwy czas pogłosu dla objętości naszego pomieszczenia.

Dla słabszych z matmy wrzucam też internetowy kalkulator, który obliczy nam czas pogłosu automatycznie. Może się komuś przyda.

https://acoustic.ua/rt60/?lang=en

tech3276.pdf

Napisano
43 minuty temu, DiBatonio napisał:

@rajdekskąd Ci przyszło do głowy, że pomiar pomieszczenia robi się białym szumem? Ani białym, ani różowym, czy innym szaroburym.

Naprawdę dziś można zrobić przyzwoity research , info w internecie od groma. Podziwiam ...😏

No właśnie z internetu "Szum biały należy do grupy popularnych sygnałów w pomiarach akustycznych" źródło hifi.pl

"Szum biały – rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie"

Skoro to wzorzec równego pasma to czemu się nie nadaje ?

Napisano (edytowany)
Dnia 9.02.2025 o 17:41, rajdek napisał:

Proszę o interpretację wykresu, pomiar mikrofonem Dayton Audio iMM-6S, biały szum.

Zacznijmy kolego moze od tego zeby inaczej sformulowac pytanie. Np:

"Czy mógłbyś" 

"Czy mogę Ciebie prosić" 

Kolega Bartek udziela się tu stricte grzecznościowo. 

"Proszę o..." można powiedzieć w sklepie czy McDonaldzie. 

Edytowano przez Mikelas76
Napisano
1 minutę temu, fp74 napisał:

nawet takie dość uproszczone dane wiele zmieniają. jestem zaskoczony, że do tego stopnia. zrobiło się 5m kw z 11! i tak dużo, no ale to już ma jakiś sens. pouczające.

Meble zawsze trzeba uwzględniać, na nawet takie szafy napchane ciuchami robią bardzo dobrze akustyce, zależy jeszcze w którym miejscu stoją.

😉

Napisano

Masz w załączniku porównanie kilku wariantów w tym temacie, generalnie jakbyś bardzo chciał to praktycznie identycznie wychodzi 6 cm pianki i 10 cm powietrza za tym w stosunku do 9 cm pianki.  Przy grubszych materiałach to dużo lepiej wychodzi i wtedy rzeczywiście można by oszczędzać na materiale, ale te 6 cm to i tak niedużo. Więc jakbyś bardzo chciał to można 1/3 pianek oszczędzić jak się je odsunie o 10 cm od ściany, a z drugiej strony, jak się nie oszczędzi i weźmie 9 cm ale odsunie 10 cm od ściany to dość istotnie poszerzysz zakres pochłaniania całości, na jakieś +15% w niskich częstotliwościach

pamiętaj tylko, że ta przestrzeń musi być zamknięta bo bokach, żeby mogła stworzyć się poduszka powietrzna i żeby to w ogóle mogło działać, nie mogą sobie dyndać swobodnie te pianki

2025-02-1708_07_31-Multi-layerAbsorberCalculator.png.0997c16ea205efd2e512b8661f6c8b69.png

Napisano
52 minuty temu, Bartek Chojnacki napisał:

Masz w załączniku porównanie kilku wariantów w tym temacie, generalnie jakbyś bardzo chciał to praktycznie identycznie wychodzi 6 cm pianki i 10 cm powietrza za tym w stosunku do 9 cm pianki.  

Bartek, jak ta informacja się ma do Twojego posta sprzed pół roku?

W skrócie:

"Generalnie ja bym raczje nie kombinował z tą dodatkową odległością. Masz rację, że to jest wartość dodana, ale - ta powierzchnia działa właściwie tylko wtedy, jeżeli jest zamknięta na bokach, a nie tak że powiesisz na hakach i będzie po prostu pusta przestrzeń za tym. Wtedy działa to dużo gorzej, im mniejszy panel tym gorzej, więc moim zdaniem nie warte działania"

Mógłbyś uporządkować te informacje, bo moim zdaniem zrobiło się małe zamieszanie.

Napisano
1 godzinę temu, Kraft napisał:

Bartek, jak ta informacja się ma do Twojego posta sprzed pół roku?

W skrócie:

"Generalnie ja bym raczje nie kombinował z tą dodatkową odległością. Masz rację, że to jest wartość dodana, ale - ta powierzchnia działa właściwie tylko wtedy, jeżeli jest zamknięta na bokach, a nie tak że powiesisz na hakach i będzie po prostu pusta przestrzeń za tym. Wtedy działa to dużo gorzej, im mniejszy panel tym gorzej, więc moim zdaniem nie warte działania"

Mógłbyś uporządkować te informacje, bo moim zdaniem zrobiło się małe zamieszanie.

ma się tak samo, czyli dochodzi odpowiedź na dodatkowego posta kolegi, czyli ta przestrzeń MUSI być zamknięta. Nie może sobie dyndać swobodnie

dla porządku, dopisałem to do pierwszej wiadomości

10 cm to przykład, ale nie liczy się to liniowo tj. nie da się nic przeliczyc proporcjonalnie. Odsunąłbym 10 cm i tyle, więcej nie ma już takiego zysku

Napisano

no więc zaczynając od podstawy to nie, akustyką nie można dowolnie wpływać na pomieszczenie, rozjaśniać je, pogłębiać, zwiększać przestrzenność, ocieplać itd. Można W PEWNYM STOPNIU, ale jest to po pierwsze bardzo trudne, po drugie - bardzo ryzykowne i ktoś kto chce tego musi być absolutnie pewny że to jest kierunek zmian w którym chce iść. A problem polega na tym, że nigdy nikt nie jest, bo żeby być to musiałby mieć cholernie duże doświadczenie w słuchaniu różnych pokojów i wiedzę techniczną żeby móc te zjawiska opisać tak, żeby akustyk wiedział co ma robić

celem akustyki jest to, że ma być neutralna tak, żeby materiał który będziemy w tym pokoju odtwarzać ma być maksymalnie wiernie odtworzony. Oczywiście ten efekt można osiągnąć na wiele sposobów i trochę podrasować jeden czy drugi aspekt, ale na pewno nie nazwałbym tego kształtowaniem brzmienia i nie powinien to być cel adaptacji akustycznej

Napisano
8 minut temu, fp74 napisał:

Zastanawia mnie więc, czy jak wykonuje się naprawdę profesjonalną adaptację, to robi się to pod konkretny sprzęt

Raczej tak, w przeciwnym razie były by tzw. Szablony pokoi o pewnych wymiarach z takimi czy innymi panelami w takiej ilości i w danych miejscach. Efekt powtarzalny.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...