tomw Napisano 17 listopada 2022 Napisano 17 listopada 2022 OTWARTE WROCILY ! A wraz z nimi nieco subwooferowych finalowych przemyslen, może komus się przyda 🙂 Dla kontekstu wspomne ze od okolo 6 lat jestem szczesliwym uzytkownikiem drugiego już dedykowanego kina 🙂 A z racji na to ze jestem także maniakiem basu uwazajacym ze dobry bas to absolutna podstawa dobrego kina, przez ten okres przewinelo się u mnie kina ponad 15 roznych modeli subow 🙂 Jako ze budzet był i jest nieco ograniczony, suby były z nizszej i sredniej polki, od 3 do 10 tysiecy za sztuke - poczawszy od malutkich jak REL Quake czy Paradigm Seismic 110 poprzez B&W ASW610, Velodyne DB12, REL HT1205 czy SVS PB2000PRO az do Klipsch 115RW, Jamo D600 czy SVS PB4000. Po tych wszystkich dość ekstensywnych doswiadczeniach, doszedlem do wniosku ze: 1. Niskie zejscie w kinie jest BARDZO wazne 🙂 Dla tego właśnie tez i zmieniam z powrotem na SVS PB2000PRO 🙂 Ci którzy pamietaja moja subwooferowa sage, wiedza ze w koncu w nowym kinie ze wszystkich modeli wybralem 2 x SVS SB3000 🙂 Uznalem ze graja wystarczajaco dobrze, a ze rozmiar gral duza role, odpuscilem otwarte i nizej schodzace ale o wiele wieksze PB2000PRO 🙂 Po dwoch miesiacach grania niestety ciagle pamietam to niskie zejscie otwartej wersji i jak duza roznice robia te niby niewiele znaczace na papierze 2Hz 🙂 SB3000 schodzi bardzo nisko jak na zamknieta obudowe bo do 18Hz (-3dB) wedle producenta, więc na papierze te 16Hz które daje SVS PB2000PRO nie wyglada jakos bardzo znaczaco 🙂 ALE przy odsluchach jest to wyraznie nie tylko slyszalne, ale i odczuwalne 🙂 W jednej z moich ulubionych scen do testowania kina, poczatek filmu Oblivion, Tom Cruise laduje na stadionie swym latajacym pojazdem, a przy ladowaniu zatacza kolo nad glowa i laduje przed nami 🙂 Przy zamknietcyh SB3000 czuc wyraznie przelatujace nad nami potezny ryk silnikow, efekt jest swietny 🙂 Ale te 2 dodatkowe Hz i energia jakie daja porty w PB2000PRO sprawia ze czuje się jak by Tom Cruise ladowal na dachu kina, który za chwile się zarwie prosto na mnie Jest na prawde duza roznica w odczuciach 🙂 Dla tego tez właśnie meczyla mnie swiadomosc i wspomnienia tego jak może być i co odpuscilem decydujac się na zamkniete 🙂 Z racji na to poprzestawialem panele, zrobilem miejsce i jak widac na zdjeciu, 2 x PB2000PRO wrocily ! 🙂 2. Zamkniete suby to moim zdaniem sredni pomysl w kinie (nie mowie o modelach po kilkanascie czy kilkadziesiat tysi oczywiscie, z ogromnymi mocami i egzotycznymi rozwiazaniami) 🙂 Znaczy rozumiem jak ktos ma kino w salonie i sasiadow pietro nizej, im nizsze zejscie tym dalejs ie niesie i tym częste wizyty policji 🙂 Ale jeśli sasiadow brak, zamkniety nie da tego efektu WOW, takie moje doswiadczenia 🙂 Kontynuujac powyzszy wywod o tym jak wazne jest niskie zejscie, wspomne tez o moich doswiadczeniach i odczuciach wzgledem zamknietych subow w kinie 🙂 Musze przyznac ze kiedys byłem zniechecony otwartymi konstrukcjami. Przez ponad 20 lat mialem kina jak większość, w salonie, polaczone do tego z zestawem stereo 🙂 Wlasciwie to kino skladalo się z dolozonego centralnego i tylnych do dobrego zestawu stereo 🙂 Z racji na to, zawsze mialem maly 8” zamkniety sub (REL i B&W) który gral swietnie do muzyki a w kinie cos tam dokladal od siebie po prostu 🙂 Ale przyzwyczajony do tego jak graja zamkniete suby, draznily mnie dudniace porty w otwartych subach, a im bardziej budzetowe tym dudnienie było gorsze 🙂 Tak więc w pierszym dedykowanym kinie po testach paru subow otwartych jak i zamknietych, skonczylo się na 2 x Jamo D600SUB (wpierw z calym zestawem D600 THX, potem kolumny zmienilem na JBL Studio L) i generalnie byłem zadowolony 🙂 W 18m2 mialem nadmiar mocy a 38cm membrany schodzily do 20Hz i było dobrze 🙂 Brakowalo mi zejscia otwartego suba, ale z racji na to ze graly bardzo czysto, nie narzekalem 🙂 No ale, po pewnym czasie musialem przeniesc kino do nowej i obecnej lokalizacji i jako ze zmienilem wszystkie glosniki, zaczalem myslec i o zmianie suba 🙂 Za rekomendacja marki SVS przez znajomego (pozdrawiam Lukaszu) trafil do mnie PB2000PRO na testy, które wywarly od razu na mnie duze wrazenie 🙂 Bas oczywiscie był wolniejszy niż w zamknietych, ale w kinie to ma bardzo male znaczenie i nie przeszkadzalo mi to zupelnie 🙂 Co mnie mocno zaskoczylo to to ze porty było czuc na nogawkach (bardzo zabawne uczucie) ale w ogole nie było ich slychac 🙂 Od razu przypadl mi do gustu i odezwala się typowa ciekawosc, jak graja wyzsze modele 🙂 Tak więc po ekstensywnym testowaniu PB2000PRO, SB3000, PB3000, SB4000 i PB4000 skonczylo się na 2x SB3000, powody beda w punkcie nr.3 🙂 3. A więc czemu w koncu zamkniete, po tym nowym oczarowaniu otwartymi SVSami ? No więc glownym powodem było to ze PB2000PRO mi się nie miescily 🙂 Jest u mnie tylko 2,10m wysoko (kino zrobione z garazu) i musialy by lezec na boku, aby się zmiescic 🙂 Do tego jeden z subow wychodzi na drzwiach wejsciowych, więc będzie trzeba go przesuwac (na szynach) przy kazdym seansie, więc i wygoda do tego 🙂 Tlumaczylem sobie ze te 2Hz to nie taka wielka roznica, no ale jak widzicie jednak jest na tyle aby przerobic wszystko aby zmiescic jednak otwarte PB2000PRO 🙂 Trudno, dźwięk w koncu jest najwazniejszy, po to budowalem kino aby mieć jak najlepsze doznania 🙂 4. No i ostatni punkt, za który mi się najbardziej oberwie – jeśli sub nie schodzi ponizej tych 20Hz (-3dB standardowe) to dajcie sobie z nim spokoj w kinie 🙂 Znaczy zaznacze raz jeszcze ze jeśli ktos ma sasiadow i nie teskni za wizytami panow na niebiesko to ta rada nie jest dobra 🙂 ALE jeśli nie masz sasiadow to roznica między 18Hz a 16Hz jest znaczaca, więc tym bardziej te 4Hz do 20 🙂 Oczywiscie jest to subiektywna rada jak i prog, ale takie są moje odczucia po tym jak przez dlugi czas mialem suby które schodzily właśnie do 20Hz 🙂 Jest ok, ale nie zayebiscie, jak przy 16Hz 🙂 To chyba na tyle, niebawem biore się za praktyczne testowanie ogarniecia akustyki basu w malym (20m2) pomieszczeniu i problemu fal stojacych wieksza liczba subow (2 do 4), tym razem już z pomiarami i wykresami 🙂 Milego 🙂 2 Odpisz, cytując
Adi777 Napisano 17 listopada 2022 Napisano 17 listopada 2022 Ten Pan chyba też lubi nisko schodzący bas 😁 https://www.heimkinoverein.de/forum/thread/18456-wall-of-death-software-update/ Frequency Response: 3.8Hz - 120Hz (±1.5dB) Harmonic Distortion (25Hz): 0.1% @ 100dB 0.5% at 110dB Maximum level: >130 dB @ >20 Hz 130dB at 20Hz 124dB at 10Hz 119dB at 5Hz No comment 1 Odpisz, cytując
Kubakk Napisano 17 listopada 2022 Napisano 17 listopada 2022 Z moich doświadczeń słabszy z mniejsza membraną sub z BR ~35Hz wg papieru zapraszał sąsiadów chętniej niż zamknięty ~20Hz - nie zdarzyło mi się biegać by ściszać jak na poprzednim co prawda jest apka i wstawać nie trzeba , ale i tak nie ruszam bo nie ma potrzeby. Suby z BR mają efekt wow , często 300-400ms sustain-a , dodają od siebie - sub zamknięty potrafi przyjemnie odwzorowywać strzały , kroki itp. ale nie zrobi takiego trzęsienia ziemi jak BR-owy mimo niekiedy podobnych parametrów co do zejścia Hz , w basie liczy się często masa dźwięku 1 Odpisz, cytując
STELVIO Napisano 17 listopada 2022 Napisano 17 listopada 2022 No ja troszkę też przetestowałem. Otwartych i zamkniętych. I nie narzekam na w miarę mocny zamknięty. Akurat u mnie pb2000 pro w ogóle się nie sprawdził (ale to już było opisywane). A sąsiadów brak. Ale to dobrze, że mamy różne upodobania i gusta. Z tym zejściem to różnie bywa. Ale wiatr w nogawki to już inna sprawa. Tu otwarty góruje bez dwóch zdań. Metraż też ma swoje do powiedzenia. Niech każdy kupuje pod własne potrzeby. Najważniejsze, żeby nie wciskać komuś w ciemno. Testy to na prawdę wielka frajda obcowania ze sprzętem. 2 Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.