tomw Napisano 17 listopada 2022 Udostępnij Napisano 17 listopada 2022 OTWARTE WROCILY ! A wraz z nimi nieco subwooferowych finalowych przemyslen, może komus się przyda 🙂 Dla kontekstu wspomne ze od okolo 6 lat jestem szczesliwym uzytkownikiem drugiego już dedykowanego kina 🙂 A z racji na to ze jestem także maniakiem basu uwazajacym ze dobry bas to absolutna podstawa dobrego kina, przez ten okres przewinelo się u mnie kina ponad 15 roznych modeli subow 🙂 Jako ze budzet był i jest nieco ograniczony, suby były z nizszej i sredniej polki, od 3 do 10 tysiecy za sztuke - poczawszy od malutkich jak REL Quake czy Paradigm Seismic 110 poprzez B&W ASW610, Velodyne DB12, REL HT1205 czy SVS PB2000PRO az do Klipsch 115RW, Jamo D600 czy SVS PB4000. Po tych wszystkich dość ekstensywnych doswiadczeniach, doszedlem do wniosku ze: 1. Niskie zejscie w kinie jest BARDZO wazne 🙂 Dla tego właśnie tez i zmieniam z powrotem na SVS PB2000PRO 🙂 Ci którzy pamietaja moja subwooferowa sage, wiedza ze w koncu w nowym kinie ze wszystkich modeli wybralem 2 x SVS SB3000 🙂 Uznalem ze graja wystarczajaco dobrze, a ze rozmiar gral duza role, odpuscilem otwarte i nizej schodzace ale o wiele wieksze PB2000PRO 🙂 Po dwoch miesiacach grania niestety ciagle pamietam to niskie zejscie otwartej wersji i jak duza roznice robia te niby niewiele znaczace na papierze 2Hz 🙂 SB3000 schodzi bardzo nisko jak na zamknieta obudowe bo do 18Hz (-3dB) wedle producenta, więc na papierze te 16Hz które daje SVS PB2000PRO nie wyglada jakos bardzo znaczaco 🙂 ALE przy odsluchach jest to wyraznie nie tylko slyszalne, ale i odczuwalne 🙂 W jednej z moich ulubionych scen do testowania kina, poczatek filmu Oblivion, Tom Cruise laduje na stadionie swym latajacym pojazdem, a przy ladowaniu zatacza kolo nad glowa i laduje przed nami 🙂 Przy zamknietcyh SB3000 czuc wyraznie przelatujace nad nami potezny ryk silnikow, efekt jest swietny 🙂 Ale te 2 dodatkowe Hz i energia jakie daja porty w PB2000PRO sprawia ze czuje się jak by Tom Cruise ladowal na dachu kina, który za chwile się zarwie prosto na mnie Jest na prawde duza roznica w odczuciach 🙂 Dla tego tez właśnie meczyla mnie swiadomosc i wspomnienia tego jak może być i co odpuscilem decydujac się na zamkniete 🙂 Z racji na to poprzestawialem panele, zrobilem miejsce i jak widac na zdjeciu, 2 x PB2000PRO wrocily ! 🙂 2. Zamkniete suby to moim zdaniem sredni pomysl w kinie (nie mowie o modelach po kilkanascie czy kilkadziesiat tysi oczywiscie, z ogromnymi mocami i egzotycznymi rozwiazaniami) 🙂 Znaczy rozumiem jak ktos ma kino w salonie i sasiadow pietro nizej, im nizsze zejscie tym dalejs ie niesie i tym częste wizyty policji 🙂 Ale jeśli sasiadow brak, zamkniety nie da tego efektu WOW, takie moje doswiadczenia 🙂 Kontynuujac powyzszy wywod o tym jak wazne jest niskie zejscie, wspomne tez o moich doswiadczeniach i odczuciach wzgledem zamknietych subow w kinie 🙂 Musze przyznac ze kiedys byłem zniechecony otwartymi konstrukcjami. Przez ponad 20 lat mialem kina jak większość, w salonie, polaczone do tego z zestawem stereo 🙂 Wlasciwie to kino skladalo się z dolozonego centralnego i tylnych do dobrego zestawu stereo 🙂 Z racji na to, zawsze mialem maly 8” zamkniety sub (REL i B&W) który gral swietnie do muzyki a w kinie cos tam dokladal od siebie po prostu 🙂 Ale przyzwyczajony do tego jak graja zamkniete suby, draznily mnie dudniace porty w otwartych subach, a im bardziej budzetowe tym dudnienie było gorsze 🙂 Tak więc w pierszym dedykowanym kinie po testach paru subow otwartych jak i zamknietych, skonczylo się na 2 x Jamo D600SUB (wpierw z calym zestawem D600 THX, potem kolumny zmienilem na JBL Studio L) i generalnie byłem zadowolony 🙂 W 18m2 mialem nadmiar mocy a 38cm membrany schodzily do 20Hz i było dobrze 🙂 Brakowalo mi zejscia otwartego suba, ale z racji na to ze graly bardzo czysto, nie narzekalem 🙂 No ale, po pewnym czasie musialem przeniesc kino do nowej i obecnej lokalizacji i jako ze zmienilem wszystkie glosniki, zaczalem myslec i o zmianie suba 🙂 Za rekomendacja marki SVS przez znajomego (pozdrawiam Lukaszu) trafil do mnie PB2000PRO na testy, które wywarly od razu na mnie duze wrazenie 🙂 Bas oczywiscie był wolniejszy niż w zamknietych, ale w kinie to ma bardzo male znaczenie i nie przeszkadzalo mi to zupelnie 🙂 Co mnie mocno zaskoczylo to to ze porty było czuc na nogawkach (bardzo zabawne uczucie) ale w ogole nie było ich slychac 🙂 Od razu przypadl mi do gustu i odezwala się typowa ciekawosc, jak graja wyzsze modele 🙂 Tak więc po ekstensywnym testowaniu PB2000PRO, SB3000, PB3000, SB4000 i PB4000 skonczylo się na 2x SB3000, powody beda w punkcie nr.3 🙂 3. A więc czemu w koncu zamkniete, po tym nowym oczarowaniu otwartymi SVSami ? No więc glownym powodem było to ze PB2000PRO mi się nie miescily 🙂 Jest u mnie tylko 2,10m wysoko (kino zrobione z garazu) i musialy by lezec na boku, aby się zmiescic 🙂 Do tego jeden z subow wychodzi na drzwiach wejsciowych, więc będzie trzeba go przesuwac (na szynach) przy kazdym seansie, więc i wygoda do tego 🙂 Tlumaczylem sobie ze te 2Hz to nie taka wielka roznica, no ale jak widzicie jednak jest na tyle aby przerobic wszystko aby zmiescic jednak otwarte PB2000PRO 🙂 Trudno, dźwięk w koncu jest najwazniejszy, po to budowalem kino aby mieć jak najlepsze doznania 🙂 4. No i ostatni punkt, za który mi się najbardziej oberwie – jeśli sub nie schodzi ponizej tych 20Hz (-3dB standardowe) to dajcie sobie z nim spokoj w kinie 🙂 Znaczy zaznacze raz jeszcze ze jeśli ktos ma sasiadow i nie teskni za wizytami panow na niebiesko to ta rada nie jest dobra 🙂 ALE jeśli nie masz sasiadow to roznica między 18Hz a 16Hz jest znaczaca, więc tym bardziej te 4Hz do 20 🙂 Oczywiscie jest to subiektywna rada jak i prog, ale takie są moje odczucia po tym jak przez dlugi czas mialem suby które schodzily właśnie do 20Hz 🙂 Jest ok, ale nie zayebiscie, jak przy 16Hz 🙂 To chyba na tyle, niebawem biore się za praktyczne testowanie ogarniecia akustyki basu w malym (20m2) pomieszczeniu i problemu fal stojacych wieksza liczba subow (2 do 4), tym razem już z pomiarami i wykresami 🙂 Milego 🙂 2 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adi777 Napisano 17 listopada 2022 Udostępnij Napisano 17 listopada 2022 Ten Pan chyba też lubi nisko schodzący bas 😁 https://www.heimkinoverein.de/forum/thread/18456-wall-of-death-software-update/ Frequency Response: 3.8Hz - 120Hz (±1.5dB) Harmonic Distortion (25Hz): 0.1% @ 100dB 0.5% at 110dB Maximum level: >130 dB @ >20 Hz 130dB at 20Hz 124dB at 10Hz 119dB at 5Hz No comment 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kubakk Napisano 17 listopada 2022 Udostępnij Napisano 17 listopada 2022 Z moich doświadczeń słabszy z mniejsza membraną sub z BR ~35Hz wg papieru zapraszał sąsiadów chętniej niż zamknięty ~20Hz - nie zdarzyło mi się biegać by ściszać jak na poprzednim co prawda jest apka i wstawać nie trzeba , ale i tak nie ruszam bo nie ma potrzeby. Suby z BR mają efekt wow , często 300-400ms sustain-a , dodają od siebie - sub zamknięty potrafi przyjemnie odwzorowywać strzały , kroki itp. ale nie zrobi takiego trzęsienia ziemi jak BR-owy mimo niekiedy podobnych parametrów co do zejścia Hz , w basie liczy się często masa dźwięku 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STELVIO Napisano 17 listopada 2022 Udostępnij Napisano 17 listopada 2022 No ja troszkę też przetestowałem. Otwartych i zamkniętych. I nie narzekam na w miarę mocny zamknięty. Akurat u mnie pb2000 pro w ogóle się nie sprawdził (ale to już było opisywane). A sąsiadów brak. Ale to dobrze, że mamy różne upodobania i gusta. Z tym zejściem to różnie bywa. Ale wiatr w nogawki to już inna sprawa. Tu otwarty góruje bez dwóch zdań. Metraż też ma swoje do powiedzenia. Niech każdy kupuje pod własne potrzeby. Najważniejsze, żeby nie wciskać komuś w ciemno. Testy to na prawdę wielka frajda obcowania ze sprzętem. 2 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.