Skocz do zawartości

Dyfuzor , absorber czy hybryda ?


tomek4446

Recommended Posts

Wczoraj miałem ogromną przyjemność posłuchać Vivaldiego i Mozarta w Sali Brahmsa w Musikverein w Wiedniu. Odsyłam do info w necie na temat akustyki obu głównych sal w budynku (pierwsza i najważniejsza to Sala Złota, która uchodzi za światowy wzorzec akustyki koncertowej, z kolei Sala Brahmsa, to samo co do muzyki kameralnej) . Obie sale są 100% autentyczne, tzn. bez nowoczesnych ustrojów i adaptacji akustycznych. Wybudowane zostały w czasie, gdy akustyka jako nauka jeszcze nie istniała - podstawą było doświadczenie i intuicja słuchowa. 

Nie opiszę oczywiście wrażeń słuchowych, bo to bez sensu. Zwracam jednak uwagę, że w przypadku muzyki klasycznej można koncert uznać za wzorzec brzmienia, do którego wielu z nas dąży. W tym kontekście,  nasze długie rozważania na temat sceny, holografii, separacji, głębi czy co tam jeszcze nam się wyśni są cokolwiek teoretyczne. Tam nie słyszałem jakiejś szerokiej sceny, niesamowitej głębi czy separacji instrumentów. A zarazem, czegoś takiego jak tam nie słyszałem dotąd i pewnie nie prędko usłyszę. Muzyka była wręcz namacalna!  Zanim więc zaczniemy wygłuszać i rozpraszać😉 nasze pomieszczenia polecam wizytę w dobrej sali akustycznej, żeby nie zapędzić się tam, gdzie prawdziwej muzyki wcale nie ma...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że punktem wyjścia do zajęcia się akustyką nie jest stan, w którym muzyka w naszym pomieszczeniu brzmi nieziemsko. 

Mało kto ma Złotą Salę w domu, więc trzeba sobie radzić inaczej.  Właśnie adaptując: wygłuszając, rozpraszając i łapiąc. 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, fp74 napisał:

Nie opiszę oczywiście wrażeń słuchowych, bo to bez sensu.

A jednak to zrobiłeś.

10 minut temu, fp74 napisał:

Muzyka była wręcz namacalna! 

Na tym konkretnym koncercie nie byłem. Jestem ciekawy, czy zamykasz powieki w trakcie brzmienia. „Zaobserwowałem”, że odbiór brzmienia wtedy jest inny. Jakbym bardziej „wchodził” w brzmienie. Za takie pieniądze/bilet to warto, by na maksa zwiększyć doznania.

Czasem odczuwam rozczarowanie. Jestem za mało „obecny”, rozproszony. Mało tej magii wtedy jest.

@fp74 mamy dział muzyka. Zechciałbyś tam wrzucić kilka zdjęć, no porozmawiamy na spokojnie. Tydzień bez pracy u mnie, a co tam, popiszemy sobie o wrażeniach. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, fp74 napisał:

Wczoraj miałem ogromną przyjemność posłuchać Vivaldiego i Mozarta w Sali Brahmsa w Musikverein w Wiedniu. Odsyłam do info w necie na temat akustyki obu głównych sal w budynku (pierwsza i najważniejsza to Sala Złota, która uchodzi za światowy wzorzec akustyki koncertowej, z kolei Sala Brahmsa, to samo co do muzyki kameralnej) . Obie sale są 100% autentyczne, tzn. bez nowoczesnych ustrojów i adaptacji akustycznych. 

Zasadniczą różnicę robi publiczność jako ustrój akustyczny.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, AudioTube napisał:

A jednak to zrobiłeś.

Na tym konkretnym koncercie nie byłem. Jestem ciekawy, czy zamykasz powieki w trakcie brzmienia. „Zaobserwowałem”, że odbiór brzmienia wtedy jest inny. Jakbym bardziej „wchodził” w brzmienie. Za takie pieniądze/bilet to warto, by na maksa zwiększyć doznania.

Czasem odczuwam rozczarowanie. Jestem za mało „obecny”, rozproszony. Mało tej magii wtedy jest.

@fp74 mamy dział muzyka. Zechciałbyś tam wrzucić kilka zdjęć, no porozmawiamy na spokojnie. Tydzień bez pracy u mnie, a co tam, popiszemy sobie o wrażeniach. 

Kontynuacja w temacie Koncerty na żywo....

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...