Skocz do zawartości

Tom.O

Uczestnik
  • Zawartość

    54
  • Dołączył

  • Ostatnio

O Tom.O

  • Ranga
    (Nie)stały bywalec

Informacje osobiste

  • Lokalizacja
    Warszawa

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. Kolumny na front może rozważ: Dali Oberon 5. https://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/3040-oberon-5 Zalety: dobrze zgrywa się z amplitunerem - 6 Ohm impedancja Bardzo dobre zejście basu (może subwoofer okazać się zbędny)
  2. U mnie poprosiłem panią sprzątającą o niedotykanie sprzętu nawet jakby była na nim gruba warstwa kurzu. B&W dodaje do kolumn takie wkręcane elementy z gumą na końcu. (przynajmniej w serii 800) Ewentualnie są takie kolce, gdzie koniec nie jest ostry np: https://allegro.pl/oferta/kolec-pod-kolumne-kolce-kolumnowe-typ07-gwint-m8-5041247790?reco_id=88c17a41-f756-11e9-a752-6c3be5c00ee0&sid=0e7a5475e04eefd78184d559df6fb9f87c889ad5ac94196dac75ac99722370c3&bi_s=archiwum_allegro&bi_c=Product&bi_m=reco&
  3. Przejściówkę na gwint do statywu fotograficznego można dokupić. Sam stosuję takie rozwiązanie bo mam 3 statywy foto i nie chciałem mieć kolejnego tylko do mikrofonu.
  4. Jeżeli kolumny są ustawione w miarę symetrycznie względem pokoju, ściany boczne są z podobnego materiału to raczej nie powinny występować aż takie różnice na lewo i prawo od linii odsłuchu w zakresie niskotonowym. Dodatkowo pomieszczenie wygląda, że ma z 6m na szerokość i kolumny rozstawione na 4-4,5m. Wtedy jeżeli w jednej kolumnie zamienimy + i - to siadając na kanapie po lewej powinien zagrać bas z powodu zgrania charakterystyk fazowych. (przesunięcie ok 10ms daje przy częstotliwościach 40-60Hz przesunięcie fazy od 144-216*) Dlatego zmiana polaryzacji może dać jakiś dodatkowy obraz sytuacji bez wykonywania pomiarów mikrofonem. Zdarza się nawet w kolumnach renomowanych producentów, że któryś głośnik jest podłączony w przeciwfazie. Dołożenie pianki i nawet delikatne przytkanie otworu w jednej kolumnie też wywołuje przesunięcia fazowe, które mogą prowadzić do takich efektów. Z mikrofonem możemy sobie już dokładnie analizować takie przypadki: Np. Przy 80Hz jest solidny spadek. Wynika on z tego, że przesunięcie fazy pomiędzy kolumnami przy tej częstotliwości wynosi >160*. Podobnie też sprawa wygląda przy 58Hz gdzie przesunięcie wynosi >140*. Charakterystyka dla L+P kolumny grającej równocześnie: Faza dla L i P kanału: azy bas po bokach powinien zagrać w fazie.
  5. Spróbuj zamienić pluz z minusem w jednej kolumnie i napisz jak wtedy gra bas w foteli i na kanapie. Z czego jest wykonana lewa ściana?
  6. Dirac Live nie koryguje poziomu w zależności od głośności (loudness). Możesz sobie wgrać 3 krzywe i przełączać je manualnie w zależności od poziomu głośności przy którym słuchasz. Automatycznie robi to Audyssey Dynamic EQ i działa to całkiem dobrze. Górki usunięte, ale przynajmniej pod moje ucho podniósłbym poziom poniżej 80Hz. (patrz pierwszy wykres). Dodatkowo czy pomiar robiłeś dla 2 kolumn grających jednocześnie ? (dla pasma do 300Hz najlepiej mierzyć jednocześnie, dla powyżej osobno).
  7. W skrócie poniżej częstotliwości rezonansowej faza głośnika i bass reflex coraz bardziej się rozjeżdża powodując bardzo mocny spadek efektywności. Forsowanie przetwarzania w zakresie wyraźnie poniżej strojenia nie ma sensu bo tylko zwiększamy zniekształcenia i obniżamy dynamikę. (kolumna nie jest w stanie przyjąć odpowiedniej mocy). Zależy to też trochę od sposobu dostrojenia bass reflex w stosunku do objętości obudowy i głośnika - np. dla C4 absolutnie nie powinniśmy podbijać poniżej częstotliwości BR, a dla B4 można trochę charakterystykę podciągnąć - patrz Typy strojeń Dodatkowo poniżej częstotliwości bass reflex amplituda głośnika nie jest tłumiona przez sprężystość poduszki powietrznej w kolumnie co może doprowadzić w skrajnym przypadku nawet do zniszczenia dolnego lub górnego zawieszenia głośnika. (polecam włączyć utwór Bass I love you lub bardziej z audiofilskich klimatów: Ozark Henry - We Are never Alone (od 48s) i obserwować głośnik basowy - tam są częstotliwości zdecydowanie poniżej strojenia bass reflex) Osobiście robię pomiar w pomieszczeniu i obserwuję gdzie charakterystyka zaczyna opadać. Poniżej staram się nie forsować przetwarzania. Ewentualnie jak ktoś chce się bawić to może sprawdzić czy przy poziomie przy którym słucha najczęściej może osiągnąć zniekształcenia poniżej 10% THD. (10% to już przy częstotliwościach poniżej 40Hz - słyszalność zniekształceń spada z częstotliwością) Ewentualnie czy może osiągnąć 100-105dB w niskotonowym paśmie przy zniekształceniach poniżej 10% THD.
  8. Zastanawiam się czy podłączając po USB do NAS'a Synology zostanie rozpoznany MiniDSP... DAC Audiolab działa w ten sposób bez problemu. Dodatkowo zastanawia mnie czy dałoby radę jakoś odtwarzać na tym Spotify. Jeżeli nie działa Synology to może NVidia Shield TV ?
  9. Po pierwsze nasz słuch się dostosowuje. Dodatkowo nie mówimy tu o studiu nagraniowym, a o pomieszczeniu odsłuchowym. W naszych pokojach chcemy uzyskać realistyczną, dopasowaną do naszych preferencji reprodukcję muzyki.
  10. Niezależnie od głośności pasmo nie powinno być płaskie. Nawet idealnie liniowe kolumny umieszczone w pomieszczeniu będą odtwarzały bas głośniej niż w otwartej przestrzeni. Jest to uwzględniane na etapie masteringu tak by materiał brzmiał dobrze z uwzględnieniem odsłuchu w pomieszczeniu. W związku z tym jeżeli z pomocą korekcji cyfrowej uzyskamy płaską charakterystykę odtwarzania w pomieszczeniu odsłuchowym nie będzie to brzmiało dobrze. Kolejny aspekt to opisana powyżej czułość naszego słuchu i konieczność stosowania czegoś na wzór "loudness" mającego zapewnić nam podobny odbiór niezależnie od głośności. Audyssey np. nazywa do Dynamic EQ - w rzeczywistości to nic innego jak loudness zależny od głośności. @Kraft Odpowiadając dokładnie na Twoje pytanie - przy 70dB, a tym bardziej przy 60dB powinno się korygować. Osobiście w przypadku DL (i możliwości zapisania 3 krzywych) zrobiłbym sobie 3 korekcje zależne od poziomu przy którym słucham. Dodatkowo im lepiej wyrównasz bas (nie tylko pod względem amplitudy i likwidacji "dołków i górek", ale szczególnie czasu wybrzmiewania) tym większe podbicie nie będzie brzmiało źle. Osobiście przy 75dB najbardziej odpowiada mi krzywa jak poniżej. Ma to znaczenie, ale zdecydowanie większe ma akustyka. Być może u Ciebie pokój zapewnia odpowiednie podbicie i brzmi to już dobrze przy niższych poziomach. Patrz poniższy przykład dla pasma niskotonowego - ten sam sprzęt, przy tej samej głośności zmierzony w różnych pomieszczeniach. Brzmienie w każdym przypadku zupełnie inne.
  11. Nasze ucho ma dużo mniejszą czułość na niskich tonach - w związku z tym słuchając z niskim i średnim poziomem głośności odczuwamy deficyt w paśmie niskotonowym. Szczególnie jest to zauważalne po wyrównaniu podbić powodowanych przez pomieszczenie. @tomek4446 spróbuj ustawić w DL 3 krzywe w zależności od poziomu głośności przy którym słuchasz, żeby skompensować czułość naszego słuchu. Do głośnego słuchania >85dB (po lewej częstotliwość, po prawej podbicie w dB) 30 6.0 35 4.4 40 3.1 45 2.0 50 1.1 60 -0.1 70 -0.6 80 -0.5 90 0.0 Do poziomu ok 70-75dB: (to krzywa która u mnie się bardzo dobrze sprawdza, ale trzeba mieć do niej bardzo wyrównane pasmo bo inaczej słychać wyraźnie dłuższe wybrzmiewanie basu na problematycznych częstotliwościach). 20 10 30 8.0 35 6.8 40 6.2 45 6.0 50 5.5 60 5.0 70 4.0 80 3.5 90 2.0 100 1.5 120 1 200 0 Polecam przeczytać o krzywej domowej: https://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html
  12. Ja to zrozumiałem w ten sposób, że DL potrafi dokonać korekcji fazowej (czyli zniekształcenia fazowego). Czyli np. jak na danej częstotliwości występuje zmiana fazy to DL potrafi to skorygować by faza była bardziej liniowa. Używa do tego kombinacji filtrów FIR i IIR. (najprawdopodobniej IIR do modyfikacji fazy a FIR do amplitudy). Jak zakupię jakiś system z DL lub ktoś z forum podeśle miniDSP to przetestuję to w praktyce. Należy pamiętać, że najzwyklejsze filtry parametryczne też wpływają na czas wybrzmiewania i pozwalają wyrównać "charakterystykę czasową": (w przykładzie poniżej zastosowałem kilka filtrów parametrycznych - IIR korygując amplitudę. Widać jak duży to ma wpływ na "czas"). Jeszcze odnośnie samego Audyssey to też według ich strony potrafi korygować czasowe problemy: (ale wydaje mi się, że dokładnie na zasadzie którą przedstawiłem na wykresach powyżej) "MultEQ is not based on parametric equalization. Parametric equalization relies on a few bands that are centered at certain frequencies. These bands do not provide sufficient resolution to address many room acoustical problems. Also, parametric bands tend to interact so that changes at one frequency have undesirable results at nearby frequencies. Moreover, parametric equalization methods use a particular type of digital filter called Infinite Impulse Response (IIR) that only attempts to correct the magnitude response in the frequency domain. These filters can cause unwanted effects, such as ringing or smearing, in the time domain particularly as the bands get narrower. MultEQ uses Finite Impulse Response (FIR) filters for equalization that use several hundred coefficients to achieve much higher resolution in the frequency domain than parametric bands. Furthermore, by their nature, FIR filters simultaneously provide correction in the frequency and time domains. FIR filters had been considered to require too many computational resources. But Audyssey solved this problem by using a special frequency scale that allocates more power to the lower frequencies where it is needed the most. " @Bartek z Mega-Acoustic UMIK nawet bez korekcji jest bardzo liniowy i ma maksymalne odchylenie o 2dB w paśmie 20Hz-20kHz. Poziom komplikacji głośnika/kolumny, a mikrofonu by uzyskać pasmo rzędu +/-1dB w zakresie 20Hz-20kHz jest zupełnie inny. Większość "kapsułek" 1/8" w cenie poniżej 10$ ma bardzo dobre charakterystyki amplitudowo częstotliwościowe. (choćby popularny Panasonic WM61a) Charakterystyka korekcyjna UMIK'a: (dB na osi Y) To jest podobny lub lepszy poziom niż NTI2230. (mówię tu tylko o liniowości, a nie o innych parametrach w których NTI przoduje) Po kalibracji UMIK zapewnia poziom więcej niż wystarczający do zastosowań korekcji akustyki pomieszczenia. Zgodzę się w 100%, że poziom SNR UMIKa jest beznadziejny, ale przy zastosowaniach do których został ten mikrofon przewidziany nie ma to znaczenia.
  13. @Bartek z Mega-Acoustic byłbym wdzięczny jakbyś mógł napisać konkretnie - wątpliwe kwestie: 1. Czy znaczna różnica do Dirac Live dotyczy procesu kalibracji czy efektu końcowego ? (efekt końcowy przy porównaniu prawidłowo rozmieszczanego mikrofonu w przypadku Dirac Live) 2. Jaka była różnica w pomiarze po kalibracji z użyciem SW a DL ? (wykres+komentarz) 3. Jaką przewagę daje 37 (SW) punktów pomiarowych w stosunku do 17 (DL) na tak małej powierzchni ? (kanapie 3 os a nie sala kinowa) 4. Jak SW pozwala prawidłowo ustawić zmianę wysokości mikrofonu ? (zmiana opóźnienia jest wtedy bardzo mała) 5. Czy nie sądzisz, że tak mała odległość od "gołej" ściany wpływa negatywnie na pomiary ? 6. Z czego wynika to, że mikrofon masz podczas kalibracji pod kątem 30-45*. (a nie skierowany w sufit lub bezpośrednio w stronę kolumn) 7. Czy Focusrite za parę stówek jest właściwym "partnerem" dla profesjonalnego mikrofonu ? 9. Jaka jest różnica w dB pomiędzy Twoim profesjonalnym mikrofonem, a UMIKiem ? (wykres+komentarz; UMIK z prawidłowym plikiem kalibracyjnym 0 lub 90*) 10. Jakiego mikrofonu używasz ? PS. Pełny potencjał miniDSP możesz odkryć dopiero używając: https://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/fir-filter-tools. DL to mimo iż bardzo dobry automatyczny system kalibracji nie oznacza, że nie można uzyskać więcej samemu projektując filtry.
  14. Bartek, może zespół studentów będzie zainteresowany tematem porównania wyników w komercyjnym i darmowym oprogramowaniu ? Osobiście korzystam z REW od prawie 8 lat (początkowo pod Windows), a ostatnie 5 lat pod MacOS i nie miałem problemów. (nie mowię tu o wersjach beta) Z kalibracją audio jest jak z kalibracją ekranów robiłem kalibratorem za niecały 1kzł (xrite i1 display pro) i porównałem do profesjonalnego sprzętu. Różnice na oko niezauważalna. Jak ktoś ma chęci, czas by zgłębić temat to może osiągnąć bardzo dużo niekoniecznie korzystając z najlepszego sprzętu. Trzeba tylko rozumieć co się robi i prawidłowo zinterpretować wyniki.
  15. U Ciebie celem użycia subwoofera było wyrównanie dołków. Na pomiarach było widać, że jedna kolumna ma całkiem równe pasmo. Ustawienie w podobnym miejscu subwoofera i przekierowanie do niego niskich tonów mogłoby dać już całkiem rozsądny rezultat. Dołożenie do tego jeszcze dobrego układu kalibracji (który dodatkowo umożliwia różne opcję częstotliwości podziału pomiędzy kolumnami, a subwooferem) pozwoliłoby najprawdopodobniej zmieścić się w +/-3dB i rozciągnąć pasmo bliżej w kierunku 20Hz. Jeżeli chodzi o Twojego kolegę, to podbicia w tym zakresie (50Hz) najlepiej tłumić z użyciem układu korekcji cyfrowej. O ile z dołkami w charakterystyce bywają problemy, to podbicia (górki) redukuje się bardzo łatwo. Dodatkowo cyfrowa korekcja również wpływa na czas wybrzmiewania danej częstotliwości. (i to jest bardzo istotna sprawa) Inną opcją jest wykorzystanie rozwiązania MobyDick'a i takie ustawienie opóźnienia/fazy by przy częstotliwości 50Hz charakterystyki się odejmowały. Niekoniecznie będzie to łatwe do osiągnięcia, ale można spróbować. Ewentualnie jeszcze można tak ustawić częstotliwość podziału, żeby dla kolumn dać filtr górnoprzepustowy na 70Hz-80Hz, dla subwoofera na 35-40Hz. Wtedy naturalnie pojawi się osłabienie przy 50Hz.
×
×
  • Utwórz nowe...