Skocz do zawartości

Tom.O

Uczestnik
  • Zawartość

    14
  • Dołączył

  • Ostatnio

O Tom.O

  • Ranga
    Debiutant

Informacje osobiste

  • Lokalizacja
    Warszawa

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. Jeżeli tam jest podbicie to ciśnienie jest najwyższe. (a prędkość cząsteczek dźwięku najmniejsza) Oznacza to, że w takie miejsce daję się np. rezonatory strojone. (pressure absorbers). Absorbery na bazie wełny, pianki działają najskuteczniej tam gdzie prędkość cząsteczek jest największa. (velocity absorbers).
  2. Czekam z niecierpliwością na rezultaty. Masz jakiś system pomiarowy ?
  3. W przypadku niektórych producentów subwooferów podawany jest parametr LF cutoff - co np. oznacza miejsce gdzie charakterystyka ma spadek >10dB względem poziomu średniego. Promieniowana energia jest niewystarczająca do tego by być słyszalna względem wyższych częstotliwości. Wydaje mi się, że analogiczna sytuacja może mieć miejsce w przypadku tych dyfuzorów, ale najlepiej byłoby zapytać bezpośrednio u źródła.
  4. LF CUT-OFF zapewne to coś około 0.2 jeżeli chodzi o współczynnik tłumienia. Pamiętaj, że stosując nawet najwyższy model działasz nie tylko na podbicie, ale również na całą resztę pasma niskotonowego. (być może charakterystyka na basie by się cał obniżyła wraz z rezonansem) Wolałbym w takim przypadku zastosować strojony rezonator na problematyczną częstotliwość. Z chęcią zmierzyłbym wpływ na niskie tony w pomieszczeniu odsłuchowym, ale to obawiam się, że musiałoby stanąć wtedy z 16 lub więcej największych modeli.
  5. Może to kwestia pomieszczenia a nie kolumn... Czy coś grało w tym pokoju tak jak tego oczekiwałeś ? Ten model Dali ma bardzo dobrze dobraną objętość obudowy i strojenie bass reflexu do zastosowanych głośników. (bas schodzi do 32Hz). Efektywność 86dB przy 6Ohm jest całkiem dobrym wynikiem, a taka impedancja zapewnia bardziej komfortowe parametry pracy dla amplitunera. W małym pomieszczeniu takie kolumny powinny osiągać ponad 100dB przy zniekształceniach poniżej 5%. Jak dodasz do zestawu odpowiedni subwoofer oraz ustawisz wszystko prawidłowo to efekt powinien być zdecydowanie lepszy. Polecałbym Ci wypożyczenie kilku subwooferów i testy - najlepiej z użyciem zestawu pomiarowego. W subwooferze poza oczywiście maksymalną głośnością i pasmem przenoszenia istotny jest przebieg fazy - dobrze, żeby był podobny do tego co w kolumnach. Inaczej niełatwe może być prawidłowe zgranie takiego zestawu w szerszym zakresie częstotliwości. Patrz przykład poniżej: (zielony = subwoofer; niebieski kolumna L; czerwony kolumna P) W uproszczeniu faza subwoofera przebiega bardziej pionowo niż faza kolumn. W związku z tym w pewnych zakresach częstotliwości, gdzie różnica fazy wynosi 180* (+/-60) będzie występowało wyraźne obniżenie charakterystyki. (głośności) Kalibrując poniższy sprzęt wybrałem najlepszy możliwy kompromis zgrywając fazę w zakresie od 45-100Hz, kosztem tonów poniżej 40Hz. Wybierając odpowiednią częstotliwość podziału można uzyskać wtedy całkiem dobre zgranie i ładnie wyrównaną charakterystykę.
  6. Mam Bose Quite Comfort 35 II. Słuchawki bardzo dobrze odcinają od dźwięków otoczenia, ale głos mam wrażenie, że specjalnie przepuszczają. (tak, żebyśmy słyszeli jak ktoś do nas mówi). Obecnie na topie pod względem tłumienia aktywnego są słuchawki Sony wh-1000xm3. Może jednak do takiego zastosowania o którym piszesz (odcięcie od dźwięków otoczenia bez słuchania muzyki) lepsze będą zatyczki lub takie nauszniki do ochrony słuchu w głośnym środowisku. Cena nieporównywalnie niższa o tłumienie może i nawet lepsze...
  7. Do podjęcia decyzji odnośnie instalacji absorberów proponowałbym sprawdzić czas pogłosu oraz przeanalizował impuls jednostkowy.
  8. 1/4 długości fali wynika z tego, że jest tam dla fali stojącej największa prędkość cząsteczek powietrza. (jednocześnie ciśnienie akustyczne wynosi 0 - węzeł fali) Absorbery pochłaniające (na bazie wełny, pianki itd) działają na zasadzie zmiany energii cząsteczek w wyniku tarcia. Czyli jeżeli zostaną umieszczone tam gdzie prędkość cząsteczek jest najwyższa to również ich skuteczność będzie największa. (przy ścianie lub tam gdzie ciśnienie jest największe prędkość cząsteczek jest najmniejsza więc skuteczność będzie bardzo ograniczona) Oczywiście im grubszy absorber tym niższa jego częstotliwość skutecznej pracy ponieważ zostaje niejako oddalony bardziej od ściany. Zatem odsunięcie od ściany = obniżenie częstotliwość pochłaniania. (za duże odsunięcie w stosunku do grubości daje znowu efekt nieliniowego pochłaniania) Przy niskich dźwiękach długość fali jest tak znacząca, że z praktycznego punktu widzenia wykorzystanie tego typu absorberów nie jest to najskuteczniejszą metodą. Wiele osób twierdzi, że po instalacji takich paneli bas uległ poprawie, jednak pomiarowo efekty są widoczne raczej przy częstotliwościach powyżej 150Hz. (przy drobnym efekcie w postaci skrócenia czasu pogłosu >100Hz) Oczywiście jeżeli zainstaluje się odpowiednio dużo takich paneli to efekt będzie większy na niższe tony, ale przetłumi wtedy całe pasmo powyżej. (a jednak celem jest uzyskanie równego czasu pogłosu w całym paśmie) Wydaje mi się właśnie, że efekt wytłumienia tonów >200Hz może sprawić, że niższe pasmo stanie się bardziej słyszalne pomimo braku znaczących różnic w tym zakresie.
  9. Czy po equalizacji parametrycznej z Yamahy jesteś usatysfakcjonowany z dźwięku ? Do jakiego programu to przenosisz ? (czy możesz tam ustawiać szerokość filtra - Q ?) Nie robiłem nigdy pomiarów efektów equalizacji z Yamahy szczególnie w odniesieniu do tego co jest prezentowane w menu. (np. to co widać w Denonie, a rzeczywistość to 2 różne rzeczy) Dla amplitunerów z Audyssey XT32 (Onkyo, Denon) mimo iż powinno to pięknie wyrównać charakterystykę to w rzeczywistości często wypada kiepsko bez ręcznej ingerencji. (o ile każda kolumna, subwoofer z osobna jest dobrze wyrównany to już 2-3 źródeł niskich częstotliwości działających razem daje wyraźne "górki i dołki"). Bez wsparcia sprzętem pomiarowym nie jest dla mnie zaskoczeniem, że nie jesteś zadowolony z efektu przeniesienia filtrów do innego sprzętu. Poniżej możesz zobaczyć jak da się wyrównać pasmo korektorem parametrycznym - krzywa niebieska. (to inny sprzęt i pomieszczenie w stosunku do 2 kolejnych) Krzywa czerwona to efekt po automatycznej kalibracji Audyssey XT32. Krzywa zielona to ten sam sprzęt po kalibracji Audyssey XT32 ale z dodaniem "ręcznego" tuningu polegającego głownie na dobrym zgraniu fazowym wszystkich źródeł niskotonowych. Dodam, że celowo krzywa wzrasta o 10dB w kierunku 20Hz. ("krzywa domowa" - nie wiem czy tak to się po PL nazywa) PS. Szkoda, że nie jesteś z Warszawy - może wtedy byłoby mi łatwiej wygospodarować chwilę by pomóc Ci uzyskać najlepszy możliwy dźwięk z tego co już posiadasz. (Dali + Yamaha)
  10. Myślę, że bez pomiarów Twojego sprzętu w Twoim pomieszczeniu ciężko jednoznacznie określić możliwe do uzyskania efekty. W paśmie do ok. 200-250Hz (poniżej częstotliwość Schroedera) tego typu korekcja sprawdza się bardzo dobrze pod warunkiem, że nie ma bardzo stromych spadków na charakterystyce. (>15dB) Ustrojami nie jest łatwo osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty szczególnie poniżej 100Hz. (no chyba, że ktoś ma dedykowane pomieszczenie i może wstawić strojone pułapki basowe o dużej objętości) Dirac Live jest teraz jednym z najbardziej zaawansowanych systemów korekcji dający duże możliwości ręcznego kształtowania charakterystyki. (by np. uzyskać house curve) Jeżeli dobrze zrozumiałem działanie Dirac Live to tak na "chłopski rozum" umożliwia on nie tylko korekcję amplitudy, ale również czasu (czyli fazy) na zadanej częstotliwości. Osobiście mając budżet 28kzł rozważyłbym "poświęcenie" części tej kwoty na system korekcji cyfrowej w połączeniu z adaptacją akustyczną na pasmo średnio i wysokotonowe. Również dobierając kolumny wziąłbym pod uwagę rezonanse pomieszczenia... np. Mając w pokoju rezonans na 40Hz i kolumny z bass reflex dostrojonym do tej samej częstotliwości jeszcze bardziej odczujemy podbicie charakterystyki. (poza zwiększeniem amplitudy to jeszcze nałoży się na to dłuższe "wybrzmiewanie" tej częstotliwości) W takim przypadku najlepiej poszukać kolumn z BR strojonym np. na 30Hz. Poniżej przykład kolumn z BR dostrojonym do 40Hz (B&W 603s3) w pomieszczeniu z rezonansem na podobnej częstotliwości. (proszę zwrócić uwagę jak długo wygasa ta częstotliwość) A tu pokaże charakterystykę częstotliwościową 3 kolumn w tym samym pomieszczeniu z różnym dostrojeniem bass reflex: Linia niebieska: bass reflex 40Hz - B&W 603s3 Linia różowa: bass reflex 25Hz - B&W 704 Linia zielona: bass reflex 30Hz - B&W 804s
  11. Tom.O

    Dudnienie basu

    Z rysunku wynika, że Twoje pomieszczenie ma podobną szerokość jak i długość ok 3m. Jeżeli wysokość jest też zbliżona (2,7m najczęsciej) to masz bardzo znaczące podbicie na jednej częstotliwości. Lokalizacja kolumn i miejsca odsłuchowego ewidentnie uwydatnia okolice 55-60Hz. (i wielokrotność tych częstotliwości) Jeżeli chcesz walczyć akustyką to po pierwsze: 1. pomiar akustyczny (lub przynajmniej przeleć po 1Hz pasmo od 30-100Hz słuchając gdzie masz dołki i górki) 2. zrobienie 2-4 strojonych rezonatorów helmholtza i umiesczenie ich w rogach. (np. z rur szalunkowych - 30cm średnica i na wysokość pomieszczenia) Osobiście to pasmo basowe próbowałbym rozwiązać korekcją cyfrową w Twoim pomieszczeniu.
  12. Dziękuję za powitanie Rozumowanie Twoje jest w 100% prawidłowe - przy czym to jest teoria. W praktyce na niskich tonach <100Hz bardzo ciężko uzyskać ustrojami akustycznymi poprawę o 50%. (4-4=0 na 4-2=0) Przekładają to na dB to najczęsciej takie spadki mają ok 20dB. (lub więcej). Jeżeli uzyskałbyś poprawę nawet o 6-10dB poprzez ustroje akustyczne (bardzo cieżko) to nadal musisz dostarczyć min 10dB wzmocnienia w sygnale... Osobiście w takich przypadkach jak nie ma możliwości zmiany miejsca odsłuchowego lub kolumn/subwoofera to tak dobieram częstotliwość podziału pomiędzy kolumnami a subwooferem by wyeliminować taki spadek. Widzę, że obrazki wzbudzają entuzjazm więc powyższe poprę przykładem. (na kolumnach był dołek w paśmie na 80Hz o 16dB). W połączeniu kolumn i subwoofera przy dobrym zgraniu fazowym finalny wykres wygląda tak: (wykres bez wygładzania)
  13. Walka wełną mineralną z częstotliwościami poniżej 100Hz nie ma sensu. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę, że jest to typ panela działający najskuteczniej tam gdzie prędkość cząsteczek dźwięku jest największa. Czyli ustawiając w kątach pomieszczenia lub tam gdzie dana częstotliwość jest najgłośniejsza (ciśnienie akustyczne) jeszcze dodatkowo osłabiacie skuteczność. Tam gdzie ciśnienie akustyczne jest najwyższe stosuje się rezonatory strojone - np. Helmholtza. Dodatkowo rezonatory strojone mają rozsądną skuteczność przy niższych częstotliwościach, ale tylko z uwzględnieniem odpowiedniej objętości w stosunku do objętości pomiesczenia. Czyli wstawienie 2x 40l w pomiesczeniu o wymiarach 4x5x2.7m nie zmieni prawie nic.
  14. Korekcja cyfrowa jest możliwa i daje oczekiwane rezultaty tam gdzie sygnał jest "minimum phase". (w uprosczeniu górka lub równa charakterystyka) Dla "non minimum phase" korekcja cyfrowa jest bezradna bo np. fala odbita ma dokładnie taką samą amplitudę jak fala bezpośrednia ale odwrotną fazę. Efekt jest dokładnie taki jak opisujesz 2-2=0 Na pocieszenie "non minimum phase" to najczęsciej bardzo wąskopasmowy dołek w charakterystyce. Inne szersze dołki są możliwe do korekcji. Przykład poniżej - 40Hz to obszar non minimum phase. Cyfrowa korekcja nie podniesie specjalnie charakterystyki. By to poprawić są możliwe 3 rozwiązania: - zmiana miejsca odsłuchowego - zmiana ułożenia kolumn - ustroje akustyczne (ale tu skuteczność będzie bardzo ograniczona ze względu na niską częstotliwość)
×
×
  • Utwórz nowe...