Skocz do zawartości

Uruchomienie gramofonu - ustawienie ramienia


Recommended Posts

Witam,
na początek przygody z gramofonem kupiłem Denona DP-300F licząc, że sobie poradzę z uruchomieniem.
Niestety zaciąłem się na ustawieniu obciążenia ramienia.
W instrukcji kroki są następujące:

  1. zakładamy przeciwwagę na ramię ustawioną na podziałce na 0 - proste
  2. przesuwając ją w przód i tył mam wypoziomować ramię aby było poziomo - mniej więcej, ustawiam tak, że optycznie igła jest na poziomie +- maty
  3. jak ramię jest poziomo to na przeciwwadze ustaw nacisk wkładki na 2 gr. - tutaj są jaja bo przekręcając pierścień na 2 ramię odchyla się do góry a nie w dół.
  4. ustaw antyskating na 2 - proste, nie ma filozofii.

Generalnie problemy są dwa:

  1. jak ustawię ramię na poziomie maty to po ustawieniu nacisku ramię odchyla się w górę a nie w dół.
  2. jak ustawię ramię dalej poziomo ale poniżej poziomu maty i ustawię docisk to nie mogę słuchać płyt bo igła po niej skacze i nie da się słuchać.

Macie jakieś pomysły albo czy jest ktoś z Warszawy, kto ma praktykę i mógłby pomóc?

Pozdrawiam
Rafał

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 53
  • Created
  • Ostatnia odpowiedź

Top Posters In This Topic

2 godziny temu, Rafał Szymański napisał:
  • jak ramię jest poziomo to na przeciwwadze ustaw nacisk wkładki na 2 gr. - tutaj są jaja bo przekręcając pierścień na 2 ramię odchyla się do góry a nie w dół.
  •  

Musisz zrobić to w następujący sposób:

- ustawiasz balans ramienia (to już masz opanowane),

- chwytasz jedną ręką przeciwwagę, a drugą ręką przekręcasz sam pierścień na którym masz oznaczenia do obciążenia wkładki; ustawiasz pierścień w takiej pozycji żeby zero znajdowało się w pozycji "startowej" (czyli na samej górze, w punkcie zaznaczonym krechą na ramieniu),

- teraz dokręcasz całą przeciwwagę razem z pierścieniem, tak żeby kreska wskazywała np. 2 gramy. Ważne jest to, żeby przeciwwagę dokręcać do ramienia, a nie odkręcać (wtedy ramie nie poszybuje Ci do góry ;) ),

- na koniec ustawiasz antyskating na 2

 

Może przeoczyłeś któryś z podpunnktów. Spróbuj na spokojnie jeszcze raz i na pewno się uda! :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,
dzięki za odpowiedź.

  1. balans opanowany za pomocą ustawienia przeciwwagi
  2. mam już wtedy przeciwwagę ustawioną na 0 na tej kresce na ramieniu
  3. tutaj chyba leży problem ponieważ napisałeś: "teraz dokręcasz całą przeciwwagę razem z pierścieniem, tak żeby kreska wskazywała np. 2 gramy. Ważne jest to, żeby przeciwwagę dokręcać do ramienia, a nie odkręcać (wtedy ramie nie poszybuje Ci do góry)"
    a ja kręciłem samym pierścieniem a nie całą przeciwwagą. Te dwa elementy nie są na stałe zespolone, myślałem, że sam pierścień wystarczy
  4. antyskating to nie ma żadnej filozofii

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie teraz już powinno wszystko działać. Daj znać czy udało Ci się ustawić ramię :)

Pamiętaj też o tym że ważny jest kierunek, w którym będziesz dokręcać przeciwwagę. Musisz ją wkręcać tak żeby przesuwała się w kierunku wkładki, dociążając ją w ten sposób.

P.S. Jaką masz tam wkładkę zamontowaną? Pytam, bo to determinuje nacisk jak ustawiasz na ramieniu. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję, będę próbował dalej.
 

Przeciwwaga nie ma wewnątrz żadnego gwintu a pierścień z podziałką na niej chodzi swobodnie.
Piszę to bo nie ma wyraźnego momentu do zauważenia czy ona przybliża się do igły czy oddala.
Wydaje mi się, że to po prostu kawałek metalu i tyle.
 

Na razie najlepsze efektu uzyskałem właśnie ruszając przeciwwagą w przód i tył, tyle, że to są minimalne poruszenia nawet nie w mm tylko mniej. Problemem jest, że to wbrew zasadom bo wtedy ta skala nie ma znaczenia tzn nie słychać zmian jakiś istotnych.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na oko nie widać oczywiście czy przeciwwaga zbliża się czy oddala od wkładki. To są bardzo mało różnice w położeniu obciążnika, dlatego ważna tu jest dokładność i precyzyjne ustawienie obciążania. Dobrze jest gdy mamy wagę do sprawdzenia rzeczywiście ustawionego obciążenia, jednak i bez tego można sobie poradzić.

Spróbuj kilka razy i w końcu musi się udać :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Odświeżałem temat, proszę o pomoc w ustawieniu antyskatingu. 

Pod koniec płyty igła przeskakuje, mam 1 taką płytę, do tej pory przesluchałem około 10. Płyta nowa, lub mało odtwarzana. 

Dramofon Wega JPS 350 P. Problem w tym, że nie mam szablonu do ustawienia wkładki / ramienia. Skąd wydrukować? 

Zwiększenie nacisku nie pomaga. 

Było dobrze, gramofon nie przestawiany. 

@Audio Autonomy?? @tomek4446??

Wina płyty?? 

Edytowano przez 1Ender
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, 1Ender napisał:

Tak sobie myślę, gdyby coś było ze złym ustawieniem ramienia, to byłoby podobnie na innych płytach. A nie jest. 

Nie przestawiaj nic w gramofonie o ile problem występuje tylko na jednej płycie. Czasem tak bywa, i nie jest to wina gramofonu , mam też taką płytę / YES - "Time and a World" - 180g.  / , gdzie mimo , że nie ma żadnej ryski , płyta się zacina na dwóch utworach , na innych płytach chodzi wszystko bez zarzutu.

Nic po prostu nie jest doskonałe.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Kamil C napisał:

Masz na myśli obszar przed labelem, po 9statnim utworze? 

Jest to około 3 - 4 cm przed lebelem. Płytę spróbuję reklamować. 

@tomek4446 Tomku nic nie przestawiam. Wróciłem do poprzedniego nacisku.

Będę potrzebować jeszcze waszej pomocy przy kalibracji wkładki. Jutro przychodzi igła. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, 1Ender napisał:

Będę potrzebować jeszcze waszej pomocy przy kalibracji wkładki. Jutro przychodzi igła. 

To tak na początek :) 

 

Kalibrujesz :

-WYŁĄCZASZ Z SIECI !!! / GDYŻ PO PRZESUNIĘCIU RAMIENIA TALERZ RUSZY/

- sprawdzasz jaka masz wkładkę i jaki jest zalecany do niej przedział nacisku igły / w internecie/

- mocujesz wkładkę śrubkami , i ustawiasz ovehang czyli odległość od szpindla do igły , jest ona uzależniona od długości efektywnej ramienia / powinieneś mieć podana w specyfikacji gramofonu/ , i tu przydatne sa headshelle z możliwością przesuwania wkładki przód tył. Te poprzednie gramofony które brałeś pod uwagę miały ramię w postaci sklepanej na końcu rurki z wywierconymi dwoma otworami pod mocowanie wkładki a więc w praktyce oznacza to , ze do końca życia jesteś skazany na ta samą wkładkę bo niczego nie wyregulujesz.

Ten watek Ci pomoże:

https://www.winyl.net/viewtopic.php?t=1032

- odpinasz ramię z blokady.

- pokrętło antyscatingu dajesz na "0" / takie oddzielne kółko z podziałką po prawej stronie mocowania ramienia.

- przesuwasz ramię jak najbliżej talerza i kręcisz przeciwwagą ramienia do momentu ,gdy ramię będzie samoczynnie pozostawać w pozycji poziomej /wymagana ostrożność by nie uszkodzić igły !!!/. 

- zwróć też uwagę, czy górna płaszczyzna headshella / to do czego mocujesz wkładkę /  jest równoległa do płaszczyzny talerza.

- gdy masz już wyważone ramię , czarny pierścień na przeciwwadze ramienia ustaw na "0" / kreska z "0" na czarnym pierścieniu ma się zgrać z nacięciem na ramieniu/

- teraz przydała by się waga jubilerska , kręcąc całą przeciwwagą ,a więc łącznie z czarnym pierścieniem ustawiasz siłę nacisku igły zalecana przez producenta wkładki.

Jak nie masz wagi to jedna kreska na czarnym pokrętle odpowiada ok. 0,5 gr. / jeszcze raz przypomnę kręcisz całością !!!/

- a teraz ustawienie wkładki na headshellu. Możesz kupić szablon Ortofona 

https://sklep.rms.pl/szablon-plansza-do-ustawienia-wkladki-kata-stycznosci-gramofonu-ortofon

lub wydrukować z sieci 

http://www.rcm.com.pl/images/szablon.pdf

- na szablonie sprawdź, czy wkładka którą masz teraz jest dobrze ustawiona. Delikatnie kładąc igłę na wyznaczonych na szablonie punktach sprawdź czy igła jest prostopadle do linii na szablonie. Jak by coś było nie tak, to delikatnie poluzuj śrubki mocujące wkładkę i ustaw prawidłowe położenie. 

- weź lusterko i przykładając do czoła wkładki sprawdź czy igła jest ustawiona prostopadle / nie jest wygięta/

- WŁĄCZASZ DO SIECI

- ustawienie antyscatingu , znajdź płytę z jak największą ilością miejsca na końcu bez rowków. 

- przesuwasz ramię na koniec płyty / jednak nie za daleko bo gramofon się wyłączy/ 

- ręcznie / dźwigienka / opuszczasz igłę na wolne miejsce i kręcąc pokrętłem antyscatingu ustawiasz tak by igła po opuszczeniu pozostawała w miejscu opuszczenia nie przesuwając się ani do środka ani na zewnątrz. Od razu powiem , że ten stan będzie trwał tylko moment , bo nie mając płyty całkiem gładkiej igła na normalnej zawsze po chwili natrafi na rowek  

Prawda że proste :) 

39 minut temu, tomek4446 napisał:

Te poprzednie gramofony które brałeś pod uwagę miały ramię w postaci sklepanej na końcu rurki z wywierconymi dwoma otworami pod mocowanie wkładki a więc w praktyce oznacza to , ze do końca życia jesteś skazany na ta samą wkładkę bo niczego nie wyregulujesz.

@1Ender to oczywiście nie do Ciebie , skopiowałem poradę dla innego kolegi i nie zauważyłem tego tekstu. Przepraszam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tomek4446 Tomku, ustawienie nacisku to akurat potrafię. Ja robię tak.

Zdejmuje ciężarki z ramienia. Zakładam i kręcę całością aż do momentu gdy ramię swobodnie lewituje utrzymując się w poziomie. Małe kółko ustawiam na zero. Dalej ustawiam odpowiedni nacisk igły, kręcąc już całością aż do żadnego nacisku. 

Mnie bardziej interesuje antyscating, bo tego jeszcze nie robiłem.

Overhang w Sony PS 11w jest 16,5 mm. Odpowiednik Wega JPS 350 P. Czyli odległość od końca wkładki do igły? 

Aha mam płytę bez rowków z jednej strony, do czegoś się przyda? 

Edytowano przez 1Ender
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

Witam wszystkich w starym wątku. Chciałbym zapytać, czy są jakieś metody doboru headshella do wkładki biorąc pod uwagę overhang jaki musimy ustawić. Postanowiłem zamontować wkładki na stałe, tak by już nie bawić się w pełną kalibrację, a wyłącznie przy wymianie ustawiać tylko nacisk. Kupiłem headshell AT i okazało się , że niestety regulacja jest niewystarczająca , jakoś sobie poradziłem /zamieniając wkładki, które już miałem ustawione , więc zabawa od początku/. ale wolałbym uniknąć na przyszłość takich niespodzianek.

Jak tak po raz n-ty , przesuwałem wkładkę na szablonie o dziesiąte milimetra, to zacząłem zazdrościć właścicielom gramofonów z niewymiennym headshellem  :) A właśnie , jak oni sobie radzą ?

IMG_0911.JPG

IMG_0913.JPG

IMG_0915.JPG

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypomniałem sobie taką sytuację, że kiedyś regulacja na fasolkach headshella wydawała mi się być niewystarczająca dla ustawienia przesięgu i miałem zagwozdkę. Kombinowałem i okazało się że szablon nie był dość precyzyjnie ustawiony na oś ramienia. Ten szablon który prezentujesz zdaje się ma trzy linie pomocnicze.  Jeżeli coś się tu rozjedzie, to cała kalibracja w łeb, bo nie da się ustawić idealnie przesięgu, czy styczności.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Pboczek napisał:

Ten szablon który prezentujesz zdaje się ma trzy linie pomocnicze.  Jeżeli coś się tu rozjedzie, to cała kalibracja w łeb, bo nie da się ustawić idealnie przesięgu, czy styczności.

Szablon jest precyzyjny , jest to szablon do mojego ramienia, ale i tak po wszystkim sprawdzam na płycie testowej. Głównie chodziło mi o to , że headshell tani nie jest i tak naprawdę kupujemy w ciemno , bo albo przy danej wkładce osiągniemy prawidłowy przesięg albo nie. No cóż , trzeba poprosić o poradę fachowca czyli @Audio Autonomy może Grzesiek zna jakąś metodę doboru.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że szablon dedykowany to jasne, ale jego dokładne ustawienie względem szpindla nie zawsze musi się udać.  Jeżeli jest tu niedokładność nie ustawisz dobrze nawet przesięgu. Jego zorientowanie wymaga precyzyjnego określenia osi ramienia na którą się kierujemy i znalezienia pkt odniesienia, który ją wskazuje. Niektóre ramiona mają taką budowę, że nie jest to takie oczywiste.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tomek4446 nie mam niestety jakiejś sprawdzonej metody na dobranie headshella bez jego fizycznego przymierzenia w ramieniu. Chyba, że kupujesz headshell, który ma podane dokładne wymiary. Wtedy możesz sobie to rozrysować dokładnie. Sprawdzasz wymiary wkładki i geometrię gramofonu i jedziesz z tematem :)

Tutaj jest istotne to o czym pisze @Pboczek - dokładna lokalizacja osi ramienia. Chodzi zarówno o odległość pomiędzy osią talerza, a osią ramienia, ale i jej umiejscowienie na łuku wyznaczonym przez tą odległość (promień tego łuku). Nie wiem czy nie namieszałem trochę, ale wszystko powinien zobrazować rysunek :) Bez "połączenia" szablonu leżącego na talerzu z osią ramienia ciężko będzie o dokładną kalibrację. Dlatego najfajniejsze są różnej maści protraktory, które umożliwiają nam ten zabieg.

 

geometria.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Utwórz nowe...