Bernikar Napisano 26 czerwca Udostępnij Napisano 26 czerwca U mnie jako ostatni element układanki wylądowały po 2 Myrony na pierwsze odbicia na bocznych ścianach, jeden nad drugim. Są zawieszone ok 25cm od podłogi i środek odbicia w lusterku wypada mniej więcej na środek tej podwójnej powierzchni. Efekt spektakularny. Trochę żałuję że nie posłuchałem @Bartek Chojnacki i dałem Vicoustic Multifuser na tył i sufit ale wychodziło taniej. ( ta mała jasna kolumna przy ścianie to dodatkowy zestaw tylko do kina domowego, z którego prawie nie korzystam więc stoi wbrew wszelkimi zasadom byle przeszkadzać jak najmniej) 1 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AudioTube Napisano 27 czerwca Udostępnij Napisano 27 czerwca 10 godzin temu, Bernikar napisał: Efekt spektakularny. Próbóję sobie wyobrazić. Pomóż mi proszę. Chodzi o wyrazistość, przestrzeń, lokalizację, separację, plany itp? Chciałbym się podzielić. U mnie spektakularn efekt brzmienia, gdy po malowaniu salonu wieszam całą adaptację, włącznie z zasłonami, fotel, dywan, sofa itp i „odpalam” audio. W golusim salonie nie daję rady wytrzymać więcej aniżeli 10 minut. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bernikar Napisano 27 czerwca Udostępnij Napisano 27 czerwca 3 godziny temu, AudioTube napisał: Próbóję sobie wyobrazić. Pomóż mi proszę. Chodzi o wyrazistość, przestrzeń, lokalizację, separację, plany itp? Chciałbym się podzielić. U mnie spektakularn efekt brzmienia, gdy po malowaniu salonu wieszam całą adaptację, włącznie z zasłonami, fotel, dywan, sofa itp i „odpalam” audio. W golusim salonie nie daję rady wytrzymać więcej aniżeli 10 minut. Wokale naturalne, słyszalne detale jak nabieranie powietrza, jak ze sceny. Przestrzeń i wyczuwalny klimat pomieszczenia gdzie rejestrowano dźwięk, pogłos pomieszczenia w którym jest artysta , a nie własnego. Wybrzmienia instrumentów strunowych, fortepianu , czuć jego masę i to że jest właśnie instrumentem strunowym de facto. Wspaniale poukładana scena z wyraźnie obecnymi , dobrze zlokalizowanymi instrumentami i gradacja planów wgłąb. Dokładnie słychać co gra w tyle sceny ,co bliżej odbiorcy i gdzie jest w tym wokal. Niestety to dotyczy bardzo dobrych realizacji , a tych jest niewiele , słabe też brzmią lepiej , ale słychać, że nie są dobrze zrobione , płasko. To wszystko subiektywne doznania i każdy pewnie odbiera je inaczej. 3 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikelas76 Napisano 11 lipca Udostępnij Napisano 11 lipca Dnia 25.06.2024 o 23:11, Bartek Chojnacki napisał: można by zmierzyć patrząc wąskopasmowo na efekty redukcji pierwszego odbicia Mam jeszcze jedno pytanie chyba tez teoretyczne, bo cos mi sie chyba wydaje, ale nie jestem pewien 😆. A wiec chodzi o odbicie z kolumny nie przyleglej do sciany, ale z tej naprzeciwleglej. Na lewej scianie mam wspomniana wczesniej konsole z wmontowanym dyfuzorem i to akurat pasuje wg twoich wytycznych z poprzednich postow. Teraz chodzi mi wlasnie o odbicie z drugiej kolumny, ktore wypada gdzies pod wlacznikiem swiatla. (zaznaczone na zdjeciu). Mozna powiedziec ze odbicie nalezy traktowac jako w polowie odbijane od sciany, a w polowie wpada na korytarz ktory rozgalezia sie na kuchnie, korytarz i klatke schodowa. Czy w takim wypadku jest sens ustawiac jakies ustroje, czy zostawic jak jest?. Natomiast z prawej strony w miejscu odbicia z kolumny nazwijmy przyleglej, mam otwierane waskie drzwi. Tam ustawiam pionowo dwa dyfuzory. Ale czy pozostawienie otwartych drzwi bez dyfuzorow jest duzo gorszym rozwiazaniem??? Jak mowi teoria a jak praktyka? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartek Chojnacki Napisano 11 lipca Udostępnij Napisano 11 lipca to czy to odbicie trafia do Ciebie czy nie, od tej ściany z włącznikiem, trzeba by już szukać na pomiarach, ale pewnie tak. Na każdej ścianie masz zawsze 2 punkty pierwszego odbicia, od lewej i prawej kolumny, i dopóki nie siedzi się jakoś bardzo blisko kolumn to one zawsze wymagają adaptacji osobnymi panelami, tak jak i tutaj. Na pewno część tego stożka już nie dociera bo ulega dyfrakcji, leci gdzieś w korytarz i nie wraca jako silne odbicie, ale część... pewnie trafia bezpośrednio do ucha jako pierwsze odbicie jeśli chodzi o drugą sprawę, czyli otwarte drzwi - to nawet w książce Altona Everesta jest napisane że otwarte okno (drzwi też) to ekwiwalent ustroju akustycznego doskonale pochłaniającego, w każdym zakresie. Więc co wyleci, to na pewno nie wraca Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikelas76 Napisano 11 lipca Udostępnij Napisano 11 lipca 3 godziny temu, Bartek Chojnacki napisał: ekwiwalent ustroju akustycznego doskonale pochłaniającego, w każdym zakresieotwarte okno (drzwi też) to ekwiwalent ustroju akustycznego doskonale pochłaniającego, w każdym zakresie. Więc co wyleci, to na pewno nie wraca Ale w tym wypadku lepiej chyba rozpraszac? Odleglosc dyfuzora od kolumny to okolo 1m. 3 godziny temu, Bartek Chojnacki napisał: Na pewno część tego stożka już nie dociera bo ulega dyfrakcji, leci gdzieś w korytarz i nie wraca jako silne odbicie, ale część... pewnie trafia bezpośrednio do ucha jako pierwsze odbicie Jesli poglos mam srednio okolo 0,4s to chyba tez nie ma sensu jakos specjalnie pochlaniac? Tez rozpraszac? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AudioTube Napisano 11 lipca Udostępnij Napisano 11 lipca @Mikelas76 Michał, ten pogłos przy zasłonach „zamkniętych”? Czy jeśli miałbyś oddzielny pokój do audio, czy próbowałbyś schodzić z pogłosem T30 do 300ms? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikelas76 Napisano 11 lipca Udostępnij Napisano 11 lipca 56 minut temu, AudioTube napisał: Michał, ten pogłos przy zasłonach „zamkniętych”? Czy jeśli miałbyś oddzielny pokój do audio, czy próbowałbyś schodzić z pogłosem T30 do 300ms zaslony czesciowo zasłonięte. Gdybym mial oddzielny pokoj audio ponizej 25m² pewnie nie schodzilbym do 0,3s. Mialem kiedys blisko 0,3s i cos mi nie pasowalo, wrazenie chyba za duzego wygaszenia gory? 2 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartek Chojnacki Napisano 12 lipca Udostępnij Napisano 12 lipca 0.4s przy tej objętości to moim zdaniem tak na granicy tj. moim zdaniem jest pole do tłumienia, więc można by też tłumić 25 m2 i czas pogłosu 0.4 s to trochę za dużo, 0.3 s już dużo lepiej. Taki pogłos typu 0.4 s żeby był odbierany jako naturalny to musiałby być pokój ponad 40 m2 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bernikar Napisano 12 lipca Udostępnij Napisano 12 lipca Podłączę się pod temat. Jeśli u mnie pokój audio ma 49m2 i do tego skosy na 3 ścianach od wysokości ok 1,4m , co zmniejsza trochę kubaturę to pogłos jak na pomiarze poniżej jest w porządku? Odsluchowo mnie osobiście odpowiada. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikelas76 Napisano 12 lipca Udostępnij Napisano 12 lipca 5 godzin temu, Bartek Chojnacki napisał: Taki pogłos typu 0.4 s żeby był odbierany jako naturalny to musiałby być pokój ponad 40 m2 Zapraszam "przy okazji" do Gniezna 😉. Pokoj ~24m² ale co prawda otwarty przeswitem na korytarz, kuchnie i klatke schodowa. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AudioTube Napisano 13 lipca Udostępnij Napisano 13 lipca Dnia 11.07.2024 o 22:28, Mikelas76 napisał: Mialem kiedys blisko 0,3s i cos mi nie pasowalo, wrazenie chyba za duzego wygaszenia gory? Zastanawiam się i ja czasami nad tym „wygaszeniem”. Ale nie za długo, ponieważ kompetencje moje bliskie zeru. Kiedyś pomyślałem sobie, że przy małym pogłosie, 200-250ms w średnim salonie/20-22 mtr kw, to niedostatki driverów wychodzą na wierzch. Jesli pokój mniej „gra”, to kolumny/drivery powinny „grać” więcej, a nawet lepiej. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartek Chojnacki Napisano 13 lipca Udostępnij Napisano 13 lipca przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę objętość, natomiast problem się robi wtedy jak pokój ma inny kształt np. L kształtny salon - objętość niby duża, ale czy to powinno się uwzględnić w całości czy nie? temat do zbadania - dziękuję Wam, jesteście prawdziwą kopalnią tematów naukowych, aż nie nadążam znajdować studentów którzy będą to robić 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mateuszmatys Napisano 13 lipca Udostępnij Napisano 13 lipca Pytanie do Ciebie Bartku 🙏 Jaką wełnę polecasz do budowy paneli akustycznych, do domowego studia? Studio jest wykorzystywane do produkcji elektroniki klubowej, w tym sound design i mixdown. Pokój o wymiarach 3,2 x 4m. Przednie, tylne odbicia, sufit nad kompem. Który z tych byś polecił najbardziej: -Rockwool Rockslab Acoustic -Isover Fasoterm 35 -Isover Stropoterm Ewentualnie czy coś innego od Isovera, Rockwoola, lub innej firmy byś polecił? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartek Chojnacki Napisano 13 lipca Udostępnij Napisano 13 lipca ja zazwyczaj przy tej okazji mówię wszystko jedno, bo ludzie nic tylko pytają jaka wełna jaka wełna jaka wełna a nikt nie pyta jak zrobić żeby panel był dobry czym to obić i jak zabezpieczyć... a niestety ja nie mogę wprost na takie pytania odpowiadać bo jakby nie było pracuję z kilkoma firmami i znam różne procesy produkcyjne, nie będę wynosił wszystkiego na zewnątrz bo doradzam w tych firmach jak robić te panele 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DiBatonio Napisano 13 lipca Udostępnij Napisano 13 lipca (edytowany) Dnia 12.07.2024 o 10:57, Bartek Chojnacki napisał: 0.4s przy tej objętości to moim zdaniem tak na granicy tj. moim zdaniem jest pole do tłumienia, więc można by też tłumić 25 m2 i czas pogłosu 0.4 s to trochę za dużo, 0.3 s już dużo lepiej. Taki pogłos typu 0.4 s żeby był odbierany jako naturalny to musiałby być pokój ponad 40 m2 A skąd Bartku takie wyliczenia 0,2-0,3s to już zahacza o zalecane warunki w studio nagraniowym w sensie reżyserki. Generalnie chyba są jakieś normy narzucające te warunki. Edytowano 13 lipca przez DiBatonio Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikelas76 Napisano 13 lipca Udostępnij Napisano 13 lipca 49 minut temu, DiBatonio napisał: skąd Bartku takie wyliczenia 0,2-0,3s Ponizej 0,3s bym nie schodzil chyba 7 godzin temu, AudioTube napisał: Jesli pokój mniej „gra”, to kolumny/drivery powinny „grać” więcej, a nawet lepiej Nie jestem pewien czy tak to dziala... 🤔 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AudioTube Napisano 13 lipca Udostępnij Napisano 13 lipca Myślę, że jest mała szansa, żeby to tak działało. Ot moje chwilowe „olśnienie”. A propo’s pogłosu. Miałem u siebie 300ms. Wyłożyłem sufit/absorpcja. Jest na pewno mniej. Już nie mierzę. Wszystkie umiki rozesłałem po innych zainteresowanych akustyką. Być może jest za nisko. Ale dla mnie zjawiskowe brzmienie. Nie tylko to. Skrzypce i cello córki i narzeczonej brzmią tak, że błagam o więcej. No i rozmowy. Mięciutko i wszystko słyszę😊 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartek Chojnacki Napisano 13 lipca Udostępnij Napisano 13 lipca 5 godzin temu, DiBatonio napisał: A skąd Bartku takie wyliczenia 0,2-0,3s to już zahacza o zalecane warunki w studio nagraniowym w sensie reżyserki. Generalnie chyba są jakieś normy narzucające te warunki. no to właśnie z norm, zobacz sobie np. EBU TECH 3276 albo normę DIN do odsłuchu stereo. EBU TECH mówi 0.2-0.4 zależnie od objętości, a DIN 0.3 - 0.4 i też daje jakiś warunek od objętości, ja używam raczej EBU TECH 3276 a te normy są oparte na wielu mądrych książkach i publikacjach i to raczej zupełnie normalne i logiczne że wartość czasu pogłosu któy będzie odbierany jako naturalny zależy od objętości. Smai sobie zróbcie taki eksperyment myślowy, pomieszczenie 15 m2 gdzie macie 0.4 s to jest dość dużo, zbyt żywe, musi być mniej.... a z kolei w pomieszczeniu 45 m2 nie zrobicie 0.25-0.3 s bo będzie odbierane jako przetłumione tak więc rzucanie takimi cyferkami bez uwzględnienia objętości pokoju nie ma sensu 2 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikelas76 Napisano 17 lipca Udostępnij Napisano 17 lipca Hmmm, majac wiec salon otwarty przeswitem 1,12 x 2,74 m na korytarz, kuchnie i klatke schodowa, jak liczyc objętość? Szczerze nie mam pojecia 😁. Dnia 13.07.2024 o 21:47, Bartek Chojnacki napisał: gdzie macie 0.4 s Mam właśnie takie 0,4s. Powiedzmy ze salon ma 23-24m², kuchnia 8m² korytarzyk przed schodami 2m², a klatka schodowa nie mam pojecia jak liczyc 🤭. Bez klatki schodowej 34m². Czy mozna uznac ze 0,4s miesci sie w tym referencyjnym zakresie pokoju? 34x2,74 = objetosc 93m³ Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof_Jarzyna Napisano 18 lipca Udostępnij Napisano 18 lipca Pytanie niekoniecznie do Bartka ale szkoda zakładać temat. Czy dwie warstwy wełny X o grubości 5cm mają takie same właściwości akustyczne jak jedna warstwa tej samej wełny ale o grubości 10cm? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartek Chojnacki Napisano 18 lipca Udostępnij Napisano 18 lipca tak, jeżeli nie ma nic między nimi i nie ma większych przerw powietrznych, to 5+5=10 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartek Chojnacki Napisano 27 lipca Udostępnij Napisano 27 lipca taki regał to raczej bardzo umiarkowane właściwości rozpraszające, nawet jak będzie z płytami, więc wypełnienie tych przestrzeni strukturą rozpraszające to w miarę dobry pomysł. Ten dyfuzor co podlinkowałeś jest stosunkowo słaby, max. głębokość 5 cm wiec można siedzieć od niego z 40-50 cm ale będzie rozpraszał raczej tylko wysokie częstotliwości, natomiast na pewno jego zaletą jest to że jest bardzo tani Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bartek Chojnacki Napisano 28 lipca Udostępnij Napisano 28 lipca no na pewno markowy dobry dyfuzor Vicoustic DC3 da lepsze efekty niż jakiś taki trochę losowy dyfuzor, zwłaszcza że DC3 ma 15 cm grubości więc to już ma konkretny zakres rozproszenia tylko pamiętaj że ten 1m odległości to w zasadzie minimum od takiego rozpraszacza, jak będzie mniej to będzie dalej działać ale nie wykorzystasz wtedy pełni jego możliwości Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Radek Kostrzewski Napisano 30 lipca Udostępnij Napisano 30 lipca A które najlepiej dać na tylnią ścianę dyfuzory qrd 2d ,czy dyfuzor skyline?.Pytanie czy skutecznie można walczyć panelami z wełny na 95Hz? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.