Rafał S Napisano 19 lutego 2022 Udostępnij Napisano 19 lutego 2022 (edytowany) Wstęp Wahałem się, czy w ogóle pisać, bo to żaden test. Ale może moja relacja uchroni kogoś w podobnej sytuacji i o zbliżonych preferencjach przed nietrafionym zakupem. Najpierw trochę koleżeńskiej reklamy: Gold 100 wypożyczyłem dzięki uprzejmości Pawła Balewskiego (salon Audioneo w Tczewie), który specjalnie na potrzeby mojego odsłuchu sprowadził nówki od dystrybutora w interesującym mnie kolorze (ciemny orzech). Paweł – serdeczne dzięki. Skoro już wspomniałem kolor, to od razu dodam, że ciemny orzech jest naprawdę ciemny, dużo bardziej niż na zdjęciach w sieci. W słabym świetle wydaje się prawie czarny. W dzień powiedziałbym, że to kolor gorzkiej czekolady z nutką dojrzałych wiśni. Prezentuje się świetnie. Goldy miały zastąpić niższy model Monitor Audio - Silver 100. W porównaniu z Silverami oczekiwałem od nich: - równie dużego i nisko schodzącego, ale jeszcze lepiej kontrolowanego basu, - łagodniejszej, lecz wciąż dość szczegółowej góry, - bogatszej średnicy, która da mi bardziej nasyconą barwę instrumentów – zwłaszcza gitary elektrycznej. Fizycznie Goldy są znacząco mniejsze od Silverów. Przede wszystkim dużo węższe. Mniejszy jest woofer (16.5 cm. zamiast 20), impedancja (4 omy zamiast 8 ) i efektywność (84 dB zamiast 88). Natomiast ich bas, według producenta, schodzi równie nisko (do 40 Hz.). Odsłuchy Niewygrzane, prosto z kartonu od razu zagrały zaskakująco dobrze. Czysto, wyraźnie, z mocnym (jak na ustawioną małą głośność) basem. Przez trzy dni wygrzewały się u mnie po cichu serwując w tle jakiś łagodny jazz, żeńskie wokale itp. Dźwięk był bardzo obiecujący. Czuło się w nim zapowiedź mocy. Czwartego dnia ustawiłem głośność na średnią. Wymagało to przekręcenia gałki Sola II o prawie jedną godzinę dalej niż na Silverach (skutek niższej impedancji i efektywności). Pomijając to, pierwsze wrażenia bardzo pozytywne. Po wyregulowaniu głośności nie czułem już, że to węższe monitory od Silverów. Na początek wciąż łagodna jazzowa muzyka ze śpiewającymi paniami w roli głównej. Duża scena, wszystkie instrumenty ładnie odseparowane. Żeńskie wokale bardzo namacalne. Bliskie i bezpośrednie, a przy tym niepozbawione delikatności. Dla mnie bez zarzutu. Klawisze schowane za nimi. Gitara wyraźna, a przy tym dociążona w swych najniższych rejestrach. Kontrabas i perkusyjna stopa wypełnione, jak trzeba. Ogólnie, bas sprawiał wrażenie, jakby dobiegał z większych skrzynek: spora ilość, idąca w parze z przyzwoitym zejściem i sprężystością. Jeśli jego górna część była podbita, to nieznacznie, w każdym razie mi to nie przeszkadzało. Góra subtelniejsza niż w Silver 100, nie męczyła mnie nawet w większych ilościach. Brzmienie perkusyjnych talerzy krystalicznie czyste i realistyczne. Przetwornik AMT zrobił na mnie podobne wrażenie, jak na Krafcie, który przeprowadził szczegółowy test MA Studio. W sumie wszystkie zalety Silverów zachowane, a przy tym dźwięk szlachetniejszy. I to wszystko już czwartego dnia od wyjęcia z kartonu! Zmiana repertuaru. Podszyty bluesem rock z lat 70-tych. No i niestety. Wokal, basówka, bębny – owszem, wciąż jak trzeba. Ale gitary rozczarowujące. Zbyt szczupłe. Może nie anorektycznie chude, ale jednak dla mnie za mało wypełnione. Zdecydowanie mniej średnicy niż bym chciał. Powiedziałem sobie, że to efekt niewygrzania, zacisnąłem zęby i słuchałem bluesa i łagodnego rocka przez kolejne trzy dni. Jakaś poprawa była, ale naprawdę symboliczna. Na tyle mała, że zacząłem szacować, ile tej średnicy mi brakuje i ile jeszcze może jej przybyć. Nijak się to nie spinało. Starsze płyty nie miały dość ciała i stało się jasne, że już go nie nabiorą. Siódmego dnia wieczorem śliczne monitorki wróciły do kartonu. Podsumowanie Wszystko, to, co podobało mi się na Silverach, Goldy zagrały jeszcze lepiej. To, co mi się na Silverach nie podobało, Goldy też zagrały lepiej. Ale tylko trochę. Po dziś dzień nie wiem, na ile to kwestia ich sygnatury brzmienia, a na ile słabego wysterowania przez Sola II, który przy 4 omach oddaje maks. 90 watów na kanał, czyli bez rewelacji. No i oczywiście dochodzi efekt niepełnego wygrzania – w sumie pracowały u mnie niecałe 40 godzin. Nie zmienia to faktu, że ten model – blisko 2 razy droższy od Silver 100, w moim torze zaoferował przyrost jakości dźwięku, który szacowałbym (uśredniając po różnych płytach i aspektach brzmienia) na jakieś 15-20%. Może doszłoby to do 30% po kolejnym tygodniu wygrzewania. Wciąż za mało, żeby uzasadnić taki wydatek. Wnioski? Jeśli ktoś zna i lubi Silvery (czy ogólnie – Monitor Audio), dysponuje odpowiednim budżetem, chce podobnego, ale trochę bardziej wyrafinowanego dźwięku i ma mocny wzmacniacz (neutralny lub lekko po ciemnej stronie) to warto rozważyć zakup Goldów. Odradzam jednak kupowanie w ciemno, np. podczas Black Week (w swoim czasie byłem tego bliski). W szczególności, nie ma co liczyć na to, że zabrzmią dużo ciemniej niż Silvery. Ja odbierałem je jako wciąż trochę rozjaśnione, pomimo opinii branży i recenzentów, że grają równo. Czyli nie należy łączyć ich ze wzmacniaczami jasnymi, ani o małej mocy. To drugie zastrzeżenie powtarza się zresztą jak mantra w recenzjach w sieci. Na koniec ciekawostka – proszę zerknąć, co mówi ASR (choć nie sam Amir) o tych monitorach z nagrodą EISA: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/monitor-audio-gold-100-2019-revision-measurements-by-soundstage-nrc.15812/ Więcej wyników: https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2204:nrc-measurements-monitor-audio-gold-100-loudspeakers&catid=77&Itemid=153 Mnie się mimo wszystko podobały, choć trochę rozminęły się z moimi potrzebami. Edytowano 19 lutego 2022 przez Rafał S 3 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sipo Napisano 5 marca 2022 Udostępnij Napisano 5 marca 2022 Stara zasada mówi że jeśli lubisz dobry środek; wybierz zestaw z dedykowanym średnicy głośnikiem. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szpirit Napisano 26 kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 26 kwietnia 2022 Hej, odkopię trochę temat.. też rozważam MA Gold 100 do 16m2 salonu. Widzę w Twojej stopce że masz teraz Studio 16 Hertz - Canto Grand New Premium - skrobniesz parę słów jak te głośniki wypadają na tle Goldów? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafał S Napisano 26 kwietnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 26 kwietnia 2022 37 minut temu, Szpirit napisał: Widzę w Twojej stopce że masz teraz Studio 16 Hertz - Canto Grand New Premium - skrobniesz parę słów jak te głośniki wypadają na tle Goldów? Przypomniałeś mi, że jakiś czas temu spisałem sobie wrażenia z odsłuchów Canto, ale nie wkleiłem ich na forum, bo jakoś głupio chwalić coś, co się samemu ma. Teraz wrzuciłem ten tekst. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Placek Napisano 9 czerwca 2022 Udostępnij Napisano 9 czerwca 2022 Dnia 26.04.2022 o 21:58, engajner napisał: Mam Goldy 100 w 17mkw pokoju. Słucham dużo muzyki klasycznej, jazzu, czasem rocka. Praktycznie same płyty cd. Kilkadziesiąt gęstych plików przez DACa. Elektronika to Caspian m2 + cd. Zasilanie Furutech. Pozostałe druty Tellurium. Dźwięk jest bardzo gęsty, nasycony, dynamiczny. Niesamowity drive, balans tonalny. Dla mnie bardzo ważne: neutralność. Instrumenty w muzyce klasycznej brzmią bardzo czysto. Talerze są bardziej zaakcentowane niż np w Silverach 100 czy 300 które też kiedyś miałem. Scena jest bardzo szeroka, wysunięta do przodu. Dużo zależy od akustyki. Hej, słucham podobnych rzeczy, zależy mi na naturalności instrumentów i wokali, dużej scenie z precyzyjną lokalizacją tychże, ale trochę mniejszy budżet. Masz może jakieś pozytywne doświadczenia z jakimiś tańszymi kolumnami do tego typu muzyki, tak powiedzmy do 4-5k? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 10 czerwca 2022 Udostępnij Napisano 10 czerwca 2022 8 godzin temu, Jacek Placek napisał: Masz może jakieś pozytywne doświadczenia z jakimiś tańszymi kolumnami do tego typu muzyki, tak powiedzmy do 4-5k? Wypożycz sobie https://www.audiofast.pl/pl/usher/s-520 na średnicę nie powinieneś narzekać 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adi777 Napisano 10 czerwca 2022 Udostępnij Napisano 10 czerwca 2022 Szkoda, że nie było mi dane posłuchać moich Goldów 50 4G i 300 4G z jakimś wzmacniaczem. Grały tylko z Denonem X4700. Jak nie uda mi się ich sprzedać, to będę je porównywał z przyszłymi kolumnami. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Na Temat Audio Napisano 10 czerwca 2022 Udostępnij Napisano 10 czerwca 2022 16 godzin temu, Jacek Placek napisał: Hej, słucham podobnych rzeczy, zależy mi na naturalności instrumentów i wokali, dużej scenie z precyzyjną lokalizacją tychże, ale trochę mniejszy budżet. Masz może jakieś pozytywne doświadczenia z jakimiś tańszymi kolumnami do tego typu muzyki, tak powiedzmy do 4-5k? Cześć, posłuchaj kolumn Audio Physic Classic 3, to budżet mniej więcej 5k zł. Powinny przypaść Ci do gustu, sądząc po opisie brzmienia. Pozdrawiam, Michał Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.