Skocz do zawartości

Frontowe gośniki jako surround. Czy to ma sens?


Mazur81

Recommended Posts

Cześć wszystkim. 
Takie pytanie. Mam duże fronty i małe głośniki surround w kinie. Ogolnie to nie takie małe bo za surroundy robią mi aktualnie Monitory Bose studiocraft 200. 
Mam możliwość kupić w dobrej cenie podłogówki Polk TS x330t. I zastanawiam sie czy te głośniki nadadzą sie do roli surround. Te Bose ogolnie bardzo ładnie grały, ale kiedyś przesadziłem z głośnością  i teraz jeden trzeszczy i jeszcze trzeba by w nim zawieszenie wymienić wiec pomyślałem nad wymianą na te Polki. 
Co sądzicie?
 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn doprecyzujmy. Tobie chodzi o kolumny podłogowe jako surround tak? Powiem szczerze że i mnie bardzo kusi taki eksperyment. Oczywiście kinowi puryści zaraz Ci powiedzą że nie ma to sensu bo i tak odetniesz pasmo na 80Hz a reszte zagra sub. Ale jest jedno "ale". Wcale nie musisz ich odcinać. Po prostu nie bo nie. To twój system i Tobie ma sie podobać :)Prawdę mówiac to jestem bardzo ciekawy jak się spisze rasowa kolumna podłogowa puszczona na full band/large jako surround. Ma ktoś taki setup na tym forum?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, 60d napisał:

Tzn doprecyzujmy. Tobie chodzi o kolumny podłogowe jako surround tak? Powiem szczerze że i mnie bardzo kusi taki eksperyment. Oczywiście kinowi puryści zaraz Ci powiedzą że nie ma to sensu bo i tak odetniesz pasmo na 80Hz a reszte zagra sub. Ale jest jedno "ale". Wcale nie musisz ich odcinać. Po prostu nie bo nie. To twój system i Tobie ma sie podobać :)Prawdę mówiac to jestem bardzo ciekawy jak się spisze rasowa kolumna podłogowa puszczona na full band/large jako surround. Ma ktoś taki setup na tym forum?

Tak dokładnie o to mi chodzi. Tymbardziej ze te monitory tez mialem ustawione jako large. W sumie to testowałem ustawienie large i small i nie słyszałem żadnej różnicy. Mam okazje te Polki kupić za 700zl za pare. Za te pieniądze chyba ciężko jakieś rozsądne podstawki kupić… 

poza tym miałem jeszcze chytry plan żeby ten jeden monitor Bose który jest sprawny dać jako pojedynczy  Back surround. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołączam do dyskusji, bo też o tym czasem rozmyślam,.

U siebie zastanawiam się, czy monitory/surroundy wymienić na: - też na monitory, ale ze znacznie lepszym dołem/basem. Też bym chętnie poznał doświadczenia innych osób, posiadających, lub mających styczność z taką konfiguracją.

 

14 minut temu, Mazur81 napisał:

ten jeden monitor Bose który jest sprawny dać jako pojedynczy  Back surround. 

W schematach Dolby Digital, to o ile mnie pamięć nie myli, to jest takie ustawienie. 1 głośnik jako tylny surround.

Edytowano przez AutoPirat
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając prawdzie kinowe doznania to wszystkie podstawowe 5 czy 7 zestawów powinny być takie same łącznie z centralnym. Ustawione na tej samej wysokości.

Marketing zdecydował inaczej ale nie jest to zgodne ze sztuką. 

Dobrze by je było zasilać takimi samymi końcówkami.

 

 

Tu nawet nie chodzi o bas ale o to by grały takim samym dźwiękiem w całości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marketing zadecydował ale powód był bardzo oczywisty. System kina miał być uniwersalny, zarówno w kinie jak i w stereo, no to dwie podłogówki są często podstawą. Co mieli poradzić producenci kolumn jeśli klienci akceptowali co najwyżej dwie frontowe kolumny a surround jako zło konieczne?

Powodzenia szczerze kolegom w konfigurowaniu full band na wszystkich kanałach, ja już mam to za sobą ale nie odbiorę Wam satysfakcji z wyciągania wniosków. Mam w systemie dwa dobrze schodzące wolnostojące podłogowe fronty. Za surround robią paczki THX robiące taki przeciąg że włosy dęba stają z deklarowanym zejściem 46Hz +/-3dB. W suficie cztery 8" Atmosy 56Hz +/- 3dB, a więc basem też w miarę dadzą radę. Zabawa przednia ;) Żeby nie było, musiały sobie poradzić z konkurencją dwóch subów 18Hz +/- 3dB z wzmacniaczem o nominalnej mocy 800W.

Chciałbym przy tym podzielić się małą uwagą. Długość fali mniej więcej poniżej 100Hz nie pozwala ludzkiemu zmysłowi słuchu wskazać źródła dźwięku.

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Butler widzisz, jak sam napisales masz 2 suby 800W z zejsciem do 18Hz. Ale ktoś inny np tego nie ma. Ja przy swoim 5.0 suba nie posiadam i nie zamierzam, bo po prostu nie. Nie mam gdzie go ukryć a nie chcę żeby był widoczny. Wiec cały bas generują mi kolumny, takze te surround. Fizyki i akustyki nie oszukamy. Konstrukcja podlogowa zawsze zrobi wieksze zamieszanie na dole pasma niz monitor. W takiej sytuacji uzycie kolumny podlogowej powinno prznieść efekt. No chyba ze na poziomie tworzenia ścieżki dzwiękowej filmu kanały surround sa wykastrowane od 80Hz czego nikt tak naprawde nie sprawdzil. W takiej sytuacji rzeczywiscie czego byśmy nie postawili to zagra tak samo.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, 60d napisał:

sam napisales masz 2 suby 800W z zejsciem do 18Hz. Ale ktoś inny np tego nie ma. Ja przy swoim 5.0 suba nie posiadam i nie zamierzam, bo po prostu nie.

Kino bez suba to nie kino, bla bla bla, bla bla bla... Ale jest w tym sporo prawdy. Decydując się na system kinowy bez suba - niezależnie od powodów - tworzysz układ trochę upośledzony. To jednak oczywiste że w takim wypadku użycie kolumn pełnozakresowych w ustawieniu fullband jest w pełni usprawiedliwone. Ale co byś nie zrobił to nie zastąpisz nimi pełnoprawnegu suba, po prostu się nie da przy efekciarskich filmach. Nie krytykuję, sucho stwierdzam fakt. Powyższe nie musi oznaczać że system zagra słabo.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem około roku MA Silver 300 7G jako Surround gdyż zmieniłem fronty a te poszły na tył. 

Zakupiłem w dobrej cenie kolumienki Demand 11 i zawiesiłem zamiast tych wyżej wspomnianych które przeniosłem do innego pokoju. 

Poprawa od razu na plus i to ogromny , moim zdaniem wynika to z tego , że te głośniki są zawieszone wyżej niż stojące fronty. Na jednej linii z bocznymi surround. 

U mnie podłogówki z tyłu jak wynikło dopiero po zmianie zupełnie się nie sprawdziły. 

To nie tak , że było źle bo było fajnie ale po zmianie jest dużo lepiej. 

Co do suba to  bez  niego nie wyobrażam sobie kina . 

Edytowano przez 77Mariusz77
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowany)
13 godzin temu, AutoPirat napisał:

W schematach Dolby Digital, to o ile mnie pamięć nie myli, to jest takie ustawienie. 1 głośnik jako tylny surround.

Dokładnie tak jest, dlatego chce to wykorzystać, tym bardziej, że dwóch nie mam gdzie ustawić a ten jeden akurat mi wypadnie centralnie za głową.

 

 

2 godziny temu, 77Mariusz77 napisał:

Zakupiłem w dobrej cenie kolumienki Demand 11 i zawiesiłem zamiast tych wyżej wspomnianych które przeniosłem do innego pokoju. 

Poprawa od razu na plus i to ogromny , moim zdaniem wynika to z tego , że te głośniki są zawieszone wyżej niż stojące fronty. Na jednej linii z bocznymi surround. 

U mnie podłogówki z tyłu jak wynikło dopiero po zmianie zupełnie się nie sprawdziły. 


Kurde no to mam zagwozdkę... nie sądziłem że wysokość ma aż takie znaczenie... Początkujący w te klocki jestem.
A nie można ty podłogówek postawić na czymś? Opcjonalnie znalazłem jeszcze podstawki Klipsch r51m za 650zł. Widziałem dobre opinie na ich temat.
Ogólnie to jeśli wysokość ma takie znaczenie to widzę, że mam większy problem niż sądziłem, bo u mnie fronty stoją na regałach  i nie mam jak inaczej tego umieścić bo pokój się kończy. A wygląda to ja na zdjęciu

 

12 godzin temu, Nie wszystko wiedzący napisał:

Zakładając prawdzie kinowe doznania to wszystkie podstawowe 5 czy 7 zestawów powinny być takie same łącznie z centralnym. Ustawione na tej samej wysokości.

Marketing zdecydował inaczej ale nie jest to zgodne ze sztuką. 

Jak wspomniałem, jestem newbe, ale jak okiem sięgnąć to jedyne takie zestawy kina jakie spotkałem to komputerowe zestawy 5.1 creative, logitech itp.
I jak się mają do tego opinie innych użytkowników, że w kinie to najważniejszy SUB i centralny. Pytam nie ze złośliwości a chęci poszerzania wiedzy... ;)

WhatsApp Image 2024-04-28 at 11.40.35.jpeg

Edytowano przez Mazur81
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Mazur81 napisał:

Kurde no to mam zagwozdkę... nie sądziłem że wysokość ma aż takie znaczenie... Początkujący w te klocki jestem.

Optymalnie dla systemu kina to wszystkie głośniki są na wysokości słuchu. Bez Atmosa dopuszcza się surround trochę wyżej, przy Atmosie trzeba się już jednak pilnować. Fronty masz wyżej, no cóż. Albo ładne szafeczki w rogach, albo audio. Sam musisz posłuchać czy nie gryzie się to z tym co na ekranie zobaczysz. 

6 minut temu, Mazur81 napisał:

Dokładnie tak jest, dlatego chce to wykorzystać, tym bardziej, że dwóch nie mam gdzie ustawić a ten jeden akurat mi wypadnie centralnie za głową.

Polecam, jeśli masz surround lewy i prawy (SL/SR) to dołożenie back surrund jako SBC na środku jest bdb opcją.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"I jak się mają do tego opinie innych użytkowników, że w kinie to najważniejszy SUB i centralny"

Ile użytkowników tyle opinii. Dla jednego w kinie sub zrobi całą robotę, dla innego będzie zbędny. Jeden ogląda Avengers na rozkręconym sprzęcie a inny film o pingwinach i topniejącym lodowcu. Moim zdaniem budżet należy rozłożyć w miarę własnych potrzeb i upodobań ale w miarę równomiernie. Z ewentualnym plusem na korzyść tego na czym nam zależy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, MASX napisał:

Ile użytkowników tyle opinii. Dla jednego w kinie sub zrobi całą robotę, dla innego będzie zbędny.

Też tak może być, że jedne głośniki będą mniej, a drugie bardziej i lepiej schodzić w niskie zakresy Hz. Dlatego może "dla innego będzie zbędny"?

 

13 godzin temu, 77Mariusz77 napisał:

Miałem około roku MA Silver 300 7G jako Surround

Słuchałem MA Silver 500 7G i wbrew temu co było w specyfikacji, to wcale nie schodziły tak nisko i głęboko w basy.

 

11 godzin temu, Mazur81 napisał:

Kurde no to mam zagwozdkę... nie sądziłem że wysokość ma aż takie znaczenie.

Bardzo duże. Np. są kolumny podłogowe wysokie na 1,65cm. Głośniki w nich są tak specjalnie rozmieszczone, żeby dźwięk w stereo jeszcze bardziej przestrzennie się rozchodził. Z tym, że to zazwyczaj już kosmiczne kwoty.

 

22 godziny temu, Butler napisał:

ja już mam to za sobą ale nie odbiorę Wam satysfakcji z wyciągania wniosków. Mam w systemie dwa dobrze schodzące wolnostojące podłogowe fronty

Możesz przypomnieć jakie to fronty, bo mam na końcu języka, ale uciekło ...bo chciałbym zerknąć i porównać, może na stronie AUDIO były testowane?

 

22 godziny temu, Butler napisał:

dwóch subów 18Hz +/- 3dB

Ciężko to pobić przez jakiekolwiek głośniki podłogowe, to fakt. Pytanie czy aż tyle potrzeba? Do jakiego minimum schodzą dźwięki w kinie? Czy aż do 18Hz? Czy nie wystarczyłoby np. 35Hz?

 

22 godziny temu, Butler napisał:

Długość fali mniej więcej poniżej 100Hz nie pozwala ludzkiemu zmysłowi słuchu wskazać źródła dźwięku.

Na pewno? ...nie chcę tego podważać, ale w naturze, jakoś nie mogę sobie skojarzyć jakiegoś głuchego łomotu i żeby nie móc określić kierunku, skąd doszedł.

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, AutoPirat napisał:

Możesz przypomnieć jakie to fronty

W kinie to RP6000F

18 minut temu, AutoPirat napisał:

Ciężko to pobić przez jakiekolwiek głośniki podłogowe, to fakt. Pytanie czy aż tyle potrzeba? Do jakiego minimum schodzą dźwięki w kinie? Czy aż do 18Hz?

Wiele jest filmów z tak niskim zejściem. Obejrzyj sobie start rakiety w "Pierwszy czlowiek" z 2018r. Z nowości Dune 2024 głęboko schodzi. 

18 minut temu, AutoPirat napisał:

Czy nie wystarczyłoby np. 35Hz?

Na 18Hz mam za małe pomieszczenie, ale 35Hz to zdecydowanie zbyt płytko dla dobrego kina.

18 minut temu, AutoPirat napisał:

Na pewno? ...nie chcę tego podważać, ale w naturze, jakoś nie mogę sobie skojarzyć jakiegoś głuchego łomotu i żeby nie móc określić kierunku, skąd doszedł.

Na pewno. Pamiętaj że mamy jeszcze inne zmysły które pomagają w orientacji w przestrzeni. Ale sam słuch poniżej... Nie pamiętam czy 100 czy 80Hz nie jest w stanie określić kierunku źródła.

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, AutoPirat napisał:

 

 

Słuchałem MA Silver 500 7G i wbrew temu co było w specyfikacji, to wcale nie schodziły tak nisko i głęboko w basy.

 

 

 

To ma się nijak do mojej wypowiedzi. 

One były z tyłu i nie liczyłem na żaden bas z nich . Po prostu miałem to podłączyłem i uważam, że jako BS się słabo sprawdziły w porównaniu z monitorami zawieszonymi wyżej 

Do basu mam trzy całkiem spore suby. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fala akustyczna 18hz ma 19,11 metra, szczyt sinusoidy jest osiągany na 1/4 długości fali, czyli 4,78 metra od źródła dźwięku. Dla 35 Hz fala ma 9,82 m, więc szczyt sinusoidy wypada 2,46 metra od suba. Jedna czwarta długości fali akustycznej, właśnie  w takiej odległości od źródła odczuwamy najwyższy poziom basu dla danej częstotliwości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, AutoPirat napisał:

w naturze, jakoś nie mogę sobie skojarzyć jakiegoś głuchego łomotu i żeby nie móc określić kierunku, skąd doszedł.

Bliskie sąsiedztwo scian pomieszczenia od źródła dźwięku w niskich częstotliwościach, też chyba nie pomagają w lokalizacji🤔 Myślę ze dany "głuchy łomot" wytwarzany przez przetwornik w pomieszczeniu, a np. ten sam "głuchy łomot" w wolnej przestrzeni, może miec jakiś wpływ na postrzeganie lokalizacji przetwornika🤔

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, michaudio napisał:

Fala akustyczna 18hz ma 19,11 metra, szczyt sinusoidy jest osiągany na 1/4 długości fali, czyli 4,78 metra od źródła dźwięku. Dla 35 Hz fala ma 9,82 m, więc szczyt sinusoidy wypada 2,46 metra od suba. Jedna czwarta długości fali akustycznej, właśnie  w takiej odległości od źródła odczuwamy najwyższy poziom basu dla danej częstotliwości.

Dlatego na 18Hz mam za mały metraż. Ale tylko troszkę za mały. Jak subów jest kilka w różnych lokacjach to bardziej równomiernie pokryjemy pokój. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, 77Mariusz77 napisał:

miałem to podłączyłem i uważam, że jako BS się słabo sprawdziły w porównaniu z monitorami zawieszonymi wyżej 

To w takim razie cenna wypowiedź i wymiana doświadczeń :)  (zasugerowałem się czymś innym)

6 godzin temu, Butler napisał:

Na 18Hz mam za małe pomieszczenie, ale 35Hz to zdecydowanie zbyt płytko dla dobrego kina.

Trochę się bronię przed subem/ami, bo u mnie fronty dość nisko schodzą. Ale za dużo jest pozytywnych opini, więc raczej nie będzie wyjścia. Coś trzeba będzie pewnie poszukać.

6 godzin temu, Butler napisał:

W kinie to RP6000F

A to wcześniej pisałeś o innych, może do muzyki?

 

4 godziny temu, michaudio napisał:

Fala akustyczna 18hz ma 19,11 metra, szczyt sinusoidy jest osiągany na 1/4 długości fali, czyli 4,78 metra od źródła dźwięku.

To nie rozumiem, jak te basy słychać w słuchawkach?

 

Edytowano przez AutoPirat
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, AutoPirat napisał:

A to wcześniej pisałeś o innych, może do muzyki?

Stereo mam piętro niżej.

10 minut temu, AutoPirat napisał:

To nie rozumiem, jak te basy słychać w słuchawkach?

Mnie to ciekawi jak słychać w aucie ;)

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma to większego sensu. Taki temat byl już wałkowany na tym foru,,

- spore obicażenie dla zasilacza, nie potrzebnie

- i tak surroundy są odciete na dosc wysokim poziomie

- problem z ustawieniem

 

Chodź, pamiętam że swego czasu takie kinona duzych tyłach miał Tannoy w linii Deifnition chyba.

Po prsotu nie mieli mniejszych a mieli centralny.

Nie Deifnition :(

 

DIMENSION :) JEszcze pamięc nie taka stara

 

Dimension_Line-up.jpg.ed5c58fa1fec6a6be29ddd73f2dc5201.jpg

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W słuchawkach bas słychać czysto pneumatycznie, bo mamy bardzo dużą powierzchnię membrany w stosunku do objętości powietrza które napędza.

W aucie jest sytuacja pośrednia, bas słyszymy częściowo pneumatycznie, a częściowo normalnie jak w pomieszczeniu. Każdy pewnie zwrócił uwagę, że dający basem samochód nie buczy równomiernie. Jeśli ktoś był na pokazie ekstremalnego car-audio, to pewnie zwrócił uwagę na to że natężenie basu tworzy swoiste kręgi wokół auta. 

Tu działa ta sama fizyka, źródło basu promieniuje dookólnie, w pionie i poziomie, bas tworzy kopułę, lub kulę jeśli jego źródło znajduje się nad ziemią (np. auto znajduje się na górze piętrowego parkingu). Zależnie od częstotliwości najmocniejsze uderzenie basu słychać na jednej czwartej długości fali, a w przypadku dużej mocy car-audio także na całej długości fali+ 1/4 fali. Dlatego najniższego basu tak naprawdę wewnątrz auta nie słychać w całości, dla przykładowych 25Hz szczyt fali basu będzie najbardziej odczuwalny w dwóch odległościach, 3,44metra i 17,2 metra od suba. Stąd bierze się ten wredny efekt buczenia wewnątrz budynku gdy stanie pod nim dające basem auto. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, michaudio napisał:

Stąd bierze się ten wredny efekt buczenia wewnątrz budynku gdy stanie pod nim dające basem auto. 

Pomieszczenia w budynkach posiadaja pewne mody (inne dla klatki schodowej, wiatrołapu czy pokoi standartowych) być może to buczenie to wzbudzajacy sie rezonans danego pomieszczenia plus jakieś tam harmoniczne🤔 czy zawsze to buczenie ma taki sam charakter w zależności od pomieszczenia?🤔

Jakoś nigdy nie zwrocilem na to uwagi🤔

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...