Skocz do zawartości

Kraft

Recommended Posts

Napisano (edytowany)
33 minuty temu, Bartek Chojnacki napisał:

będą na tym lamele na filcu to nie ma prawa nic pylić

A czy filc przepuszcza powietrze? Było, że materiał na obicia absorberów jest ok, jeśli można przez niego dmuchnąć. Czy da się dmuchnąć przez filc?

Aktualizacja. Sprawdziłem na płycie filcopodobnej. Da się.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, carlo497 napisał:

Przy okazji - planuje ofoliować wełnę aby ograniczyć pylenie. Jedna lub dwie warstwy folii typu spożywczej raczej będzie niezauważalna dla ogólnego działania? Czy może jest jakiś lepszy materiał aby zaizolować samą wełnę?

Ja zastosowałem ten sam materiał jak  w filmiku powyżej - mowa  o tym  tapicerskim, który jest bardzo gruby - bez dodatkowej warstwy folii, włókniny ect...   i nie widzę póki coś żadnego pylenia, zatykać  mnie  nie  zatyka, więc chyba ok.

Wełna skalna sama  w sobie  jest mocno zbita, a poza tym nie skacze po tym, nie uderzam dłonią.

Raczej nie demonizowałbym wełny, która sobie spokojnie  wisi na ścianie... jednocześnie mając na sobie chińskie ubrania, nie wiadomo czym zafarbowane ;-).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Pitt39 napisał:

Raczej nie demonizowałbym wełny, która sobie spokojnie  wisi na ścianie... jednocześnie mając na sobie chińskie ubrania, nie wiadomo czym zafarbowane ;-).

Z drugiej strony jeśli minimalnym nakładem pracy można uniknąć tego mitycznego pylenia, to dlaczego by tego nie zrobić.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, carlo497 napisał:

Z drugiej strony jeśli minimalnym nakładem pracy można uniknąć tego mitycznego pylenia, to dlaczego by tego nie zrobić.

Ja mówię tylko na swoim przykładzie i materiału który zastosowałem... a Ty zbudujesz jak uważasz.

Edytowano przez Pitt39
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Bartek Chojnacki napisał:

jak na razie ja polecam jedną warstwę agrowłókniny i tyle, wigofil ok. 80 kg/m2

Płyty Nida Sonic mają podklejoną fizelinę od wewnętrznej strony. Używając ten płyty opłaca się jeszcze dawać kolejną warstwę czy ta fabryczna wystarczy do zabezpieczenia przy suficie podwieszanym?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

generalnie to nigdy nie "opłaca" się dawać nic między wełną a powietrzem, dawaniem tak czegokolwiek z punktu widzenia akustyki to działanie niepożądane bo można co najwyżej pogorszyć, materiał blokujący pylenie ma tylko i wyłącznie nie zepsuć działania materiału dźwiękochłonnego. Moim zdaniem ta podklejona flizelina to działanie wystarczające, dodatkowe warstwy mogą dawać Ci co tak dużo mówią o pyleniu i tego że wełna to zło, ale tutaj to już zostawiam Wam w ocenie. Ja bym nie dawał

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

generalnie to nigdy nie "opłaca" się dawać nic między wełną a powietrzem,

A, a to jest też ciekawy wątek. Jak już będę budował swoją ścianę wełnianio lamelową, to jaką przestrzeń między lamelami, a wełną pozostawić pustą? Pół centymetra wystarczy? Czy może powinienem tutaj zrobić jakiś konkretny dystans?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi się ujarzmić REWa. Co prawda z mikrofonem kalibracyjnym z Denona, ale jakieś odczyty mam. Pokój wygląda tak:

 

PXL_20240208_121038835.RAW-01.COVER.jpg.d05a58a090eddcd43e84d6743a032aea.jpg

 

image.png.3daab6097e5b7daa9523c5dbcf5751fd.png

 

 

A pomiary wyglądają tak:

image.png.33794a47fb026c9c554304fedcc1a6af.png

 

image.png.f46a6bdab69fca1a637049eb120e437a.png

 

Jakieś sugestie poza planowanymi przeze mnie lamelami z wełną za kolumnami oraz lamelami pewnie bez wełny za kanapą? Lamele za kanapą będą głównie za głośnikami. Między nimi pustka lub jakiś obraz bądź absorber. Przy tv to samo. Za kolumnami, a pomiędzy za tv jakiej ładne wykończenie na ścianie. Być może uda mi się coś zrobić na suficie, ale to jest średnio prawdopodobne.

Okno jest odsłonięte i tak raczej pozostanie chyba, że bez tego nic się nie uda zrobić.

Edytowano przez carlo497
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, carlo497 napisał:

Udało mi się ujarzmić REWa. Co prawda z mikrofonem kalibracyjnym z Denona, ale jakieś odczyty mam. Pokój wygląda tak:

 

PXL_20240208_121038835.RAW-01.COVER.jpg.d05a58a090eddcd43e84d6743a032aea.jpg

 

image.png.3daab6097e5b7daa9523c5dbcf5751fd.png

 

 

A pomiary wyglądają tak:

image.png.33794a47fb026c9c554304fedcc1a6af.png

 

image.png.f46a6bdab69fca1a637049eb120e437a.png

 

Jakieś sugestie poza planowanymi przeze mnie lamelami z wełną za kolumnami oraz lamelami pewnie bez wełny za kanapą? Lamele za kanapą będą głównie za głośnikami. Między nimi pustka lub jakiś obraz bądź absorber. Przy tv to samo. Za kolumnami, a pomiędzy za tv jakiej ładne wykończenie na ścianie. Być może uda mi się coś zrobić na suficie, ale to jest średnio prawdopodobne.

Okno jest odsłonięte i tak raczej pozostanie chyba, że bez tego nic się nie uda zrobić.

Mój mikrofon kalibracyjny od Onkyo też "coś " mierzył.  Pomiary z UMIK-1  wypadły znacząco inaczej i raczej te traktuję jako wiarygodne. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Bernikar napisał:

Mój mikrofon kalibracyjny od Onkyo też "coś " mierzył.  Pomiary z UMIK-1  wypadły znacząco inaczej i raczej te traktuję jako wiarygodne. 

Ale pogłos chyba dobrze zmierzy? Bo mam wrażenie, że z tym się muszę najbardziej uporać.

Edytowano przez carlo497
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Bartku, tez  mam do Pana pytanie.

Wiem, że to trudny pokój ze względu na  jego  wymiary(w gwoli przypomnienia 10m2), ale może  da się coś tam jeszcze poprawić.

Co  przeszkadza:

Czuje że gra to jednak niesymetrycznie. Odległość od bocznych ścian i za kolumną jest podobna, tyle że z prawej zapewne więcej pochłaniania.

Z lewej jak widać zasłona i to co na  parapecie.

Mogę 2 takie same absorbery przerzuci zza pleców w to miejsce(na lewo) budując  jakaś  konstrukcje tworząc bardziej symetryczna przestrzeń.

przód.jpg

Na ceglana ścianę(w miejsce tych dwóch absorberów) dać dyfuzory co by działo to jak książki  po prawej(czy dyfuzor zadziała tylko wtedy jak bedzie to 1-1,5m).

Ma to sens, czy bez pomiarów to wróżenie z fusów  i nie tędy droga. Ewentualnie jakieś inne sugestie?

Z góry dzięki.

tył.jpg

Edytowano przez Pitt39
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowany)
8 minut temu, Bernikar napisał:

Mój mikrofon kalibracyjny od Onkyo też "coś " mierzył.  Pomiary z UMIK-1  wypadły znacząco inaczej i raczej te traktuję jako wiarygodne. 

Tylko czy przy obu pomiarach mikrofon był dokładnie w tym samym miejscu? Nawet parę centymetrów robi dużą różnicę w wyższym paśmie.

No chyba, że było kilka pomiarów uśrednianych.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Kraft napisał:

Tylko czy przy obu pomiarach mikrofon był dokładnie w tym samym miejscu? Nawet parę centymetrów robi dużą różnicę w wyższym paśmie.

No chyba, że było kilka pomiarów uśrednianych.

Kilka cm różnicy ( wyżej/niżej)  było,  to fakt, że to ma wplyw,  ale różnice największe w niskich i średnich częstotliwościach i w pogłosie.  Chociaż ja dopiero tak na prawdę zaczynam swoją zabawę z REW.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Krzysztof_Jarzyna napisał:

Czy jeżeli jest możliwość ustawienia pułapek basowych wyłącznie w jednym narożniku pomieszczenia. Prawy róg za miejscem odsłuchowym to czy ma to sens czy wtedy lepiej w ogóle darować sobie pułapki w tym pomieszczeniu?

Teoretycznie ma, ale w praktyce nie bardzo. Robiłem taką próbę z dwoma basstrapami i poprawa była właściwie nie do uchwycenia, tak na słuch, jak i w pomiarach. W tym przypadku ilość robi jakość. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Kraft napisał:

Teoretycznie ma, ale w praktyce nie bardzo. Robiłem taką próbę z dwoma basstrapami i poprawa była właściwie nie do uchwycenia, tak na słuch, jak i w pomiarach. W tym przypadku ilość robi jakość. 

Niestety u mnie nie ma możliwości postawienia większej ilości, tak na prawdę ten jeden narożnik to narożnik typowy ściana-ściana. Czyli najprawdopodobniej nie ma to sensu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dzięki wskazówkom @Bartek Chojnacki zacząłem adaptację akustyczną swojego pokoju odsłuchowego. Był problem ze zbyt dużym  poglosem i słyszalne rezonanse w pewnych sytuacjach.  Na początek własnoręcznie zaprojektowałem i wykonałem 3 potężne pułapki basowe: 125cm x 120cm wypełnione wełna Isover PT 80 na grubość 40cm. Konstrukcja z płyty OSB od wewnątrz wyścielona wigofil 80g , a z zewnątrz materiałem Mikrofaza, który wydaje mi się prawie identyczny z tym, który mam na absorberach z Mega Acoustic. Konstrukcja waży ok 50kg, wypełnia 3 narożniki pod skosami. Czwarty narożnik wypełniony pianka Bas Trap Premium z Mega Acoustic,  która wcześniej była w 3 narożnikach ( teraz cała jest w jednym - o tym dalej , tu mam mniej miejsca w narożniku i na razie nie ma tu "mojej konstrukcji " bas trapowej ). 

Wykonanie tych pułapek basowych (PB) nie było łatwe i nie wiem czy jeszcze raz bym się za to zabrał,  ale Było Warto ... Najgorsze było chyba docinanie po skosie i dopasowanie wymiarów  wełny. Teraz kolejne już poszłyby pewnie łatwiej.  Wrzucam fotki PB na różnych etapach powstawania. Efekt jest niesamowity już tylko przy tych PB. "Na ucho" jest kolosalna poprawa, żadna inna zmiana sprzętowa  (może poza kolumnami) nie wniosła takiej poprawy , a zmiany okablowania wydają się teraz wręcz zabawne. Jakość basu jest znacząco lepsza, jego zróżnicowanie, kontrola. Dźwięk stał się  mnjej "analityczny " , bardziej naturalny , choć już wcześniej było bardzo dobrze. Nie ma co się rozpisywać,  to trzeba usłyszeć.  

W pomiarach wstępnie,  na szybko też jest dużo lepiej. 

@Bartek Chojnacki Martwi mnie tylko pomiar dla prawego kanału-tu poprawa jest mniejsza w pogłosie. I teraz pytanie: jeśli chodzi o tylne PB, to czy "działają " one na kolumny po przekątnej raczej , czy może bardziej "równolegle " ? W prawym tylnym narożniku jest ta jedyna PB z pianki. Czy to może mieć taki wpływ na pomiary dla prawego kanału? 

Wrzucam też screeny z pomiarów odpowiednio Kanał Lewy, a poniżej Kanał Prawy  przed i po ustawieniu PB , 

   Jutro zrobię jeszcze 4 absorbery z PT 80 10cm.  

Na sufit mam zamiar zrobić za tydzień 6-8 absorberów 120x60cm z wełny 5cm z otwartym (zakrytym tylko wigofilem) tyłem zawieszone ok 4cm od powierzchni sufitu w przedniej części pokoju nad miejscem odsłuchowym.  

Na koniec myślę o dyfuzorach 1D na bokach w miejscu pierwszych odbić i 2D z tyłu w miejscach pierwszych odbić ( do tylnej ściany od miejsca odsłuchu ok 5m).

20240406_133133.jpg

20240406_150012.jpg

20240406_153403.jpg

20240406_183827.jpg

20240406_201041.jpg

20240412_201643.jpg

20240412_201708.jpg

20240412_201715.jpg

20240412_201717.jpg

20240411_203343.jpg

20240412_221035.jpg

20240412_221052.jpg

20240412_221103.jpg

20240412_221111.jpg

Edytowano przez Bernikar
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

całiem estetycznie Ci to wyszło

jeśli chodzi o wyniki pomiarów to moim zdaniem one są ok, ale jak już gdzieś pisałem w tym wątku, szczegółowa analiza czasu pogłosu jednego konkretnego pomiaru dla jednego kanału w akustyce małych pomieszczeń ma umiarkowaną użyteczność więc jakbym ja to robił to nawet bym na to nie patrzył a na pewno bym tego nie rozważał... zrób kilka pomiarów, może być w punkcie odsłuchowym lewy prawy kanał, potem przestaw jeszcze mikrofon ze 20-30 cm dalej i np. w okręgu o takim promieniu wokół punktu odsłuchowego zrób trochę pomiarów. REW ma potem opcję zrobienia średniego pomiaru chyba, nie wiem do końca bo tego nie używam, ale uśrednij to sobie i zobacz wtedy jaki masz ten średni czas pogłosu zmierzony na przestrzeni 20-30 cm z uśrednieniem kilku pomiarów. Dopiero ten będzie reprezentatywny 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Bartek Chojnacki napisał:

całiem estetycznie Ci to wyszło

jeśli chodzi o wyniki pomiarów to moim zdaniem one są ok, ale jak już gdzieś pisałem w tym wątku, szczegółowa analiza czasu pogłosu jednego konkretnego pomiaru dla jednego kanału w akustyce małych pomieszczeń ma umiarkowaną użyteczność więc jakbym ja to robił to nawet bym na to nie patrzył a na pewno bym tego nie rozważał... zrób kilka pomiarów, może być w punkcie odsłuchowym lewy prawy kanał, potem przestaw jeszcze mikrofon ze 20-30 cm dalej i np. w okręgu o takim promieniu wokół punktu odsłuchowego zrób trochę pomiarów. REW ma potem opcję zrobienia średniego pomiaru chyba, nie wiem do końca bo tego nie używam, ale uśrednij to sobie i zobacz wtedy jaki masz ten średni czas pogłosu zmierzony na przestrzeni 20-30 cm z uśrednieniem kilku pomiarów. Dopiero ten będzie reprezentatywny 

Dziękuję za komentarz i ciepłe słowo.. 

Pomiary traktuję jako sugestie co do dalszych działań,  najważniejsze jest dla mnie to co słyszę finalnie w muzyce , a jest naprawdę duuuuzo lepiej już teraz .

Wiem, że to będzie u mnie ostatnio etap, ale po mału szukam też dyfuzorów 1D na boczne pierwsze odbicia. W tej chwili stoją tam absorbery Fiberpro z Mega Acoustic.  Czy zastąpienie ich dyfuzorem powinno wnieść korzystne zmiany? Myślę o 2 opcjach:

1. Na pierwsze odbicie z kolumny stojącej bliżej ściany dyfuzor 1D, a na pierwsze odbicie kolumny z przeciwległej strony (wypada prawie obok) zostawić Fiberpro.

2. Po każdej stronie po 2 dyfuzory 1D na odbicia z obu kolumn.

Dyfuzory, które biorę pod uwagę mają podane parametry rozpraszania

QRD N7 491 Hz – 3127 Hz

QRD N11: 705 Hz – 5058 Hz

Wymiary 100x50x11,5cm, największą głębokość szczeliny 10cm

Wykonane ze sklejki brzozowej.

Czy wybór między N7 i N11 ma w moim przypadku duże znaczenie?

Gdzieś pisałeś, że można lepiej niż QRD, pewnie znacznie drożej? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli to ma być dyfuzor na ścianie bocznej, to dobrze by było żeby to była inna matematyka, np. PRD zamiast QRD. Myślę że w ciągu paru miesięcy w megaacoustic zrobimy jakieś dyfuzory PRD, ale na ten moment chyba nikt w Polsce tego nie robi. Różnica jest taka że PRD ma dużo lepsze możliwości redukcji odbicia lustrzanego, tego co w QRD jednak dość mocno zostaje i jak taki dyfuzor jest na ścianie bocznej to działa przez to słabiej. Ja często w kontekście dyfuzorów PRD używam takich z EPSu, w imporcie wychodzi mi ok. 500 zł za szt. 60x60

https://www.artnovion.com/product-categories/4-diffusion/products/10-myron-e-diffuser

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

jeżeli to ma być dyfuzor na ścianie bocznej, to dobrze by było żeby to była inna matematyka, np. PRD zamiast QRD. Myślę że w ciągu paru miesięcy w megaacoustic zrobimy jakieś dyfuzory PRD, ale na ten moment chyba nikt w Polsce tego nie robi. Różnica jest taka że PRD ma dużo lepsze możliwości redukcji odbicia lustrzanego, tego co w QRD jednak dość mocno zostaje i jak taki dyfuzor jest na ścianie bocznej to działa przez to słabiej. Ja często w kontekście dyfuzorów PRD używam takich z EPSu, w imporcie wychodzi mi ok. 500 zł za szt. 60x60

https://www.artnovion.com/product-categories/4-diffusion/products/10-myron-e-diffuser

 

To też jest opcja do rozważenia. Fakt, że na bocznych ścianach jest spory kąt odbicia i pewnie sprawność 1D QRD słabsza. 

To jest dyfuzor wielokierunkowy ? EPS jest dużo lepszy od styroduru ? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...