Skocz do zawartości

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. W skrócie: kolejny, już XVIII Konkurs Chopinowski


Recommended Posts

2 października 2021 startuje kolejny, już XVIII Konkurs Chopinowski - pierwszy Covidowy...
W ubiegłym roku nie udało się, a ostatnim zwycięzcą był koreański pianista Seong-Jin Cho (konkurs w 2015 roku).
Trzymam kciuki, by wszystko poszło dobrze i sprawnie. Koniec - 23 paździenika.

W środę 30 września - konferencja prasowa o godz. 13:00 w Zamku Królewskim w Warszawie, będzie transmitowana na YT


Więcej informacji o Konkursie - oraz przede wszystkim aktualności na stronie Instytutu oraz na portalach społecznościowych
https://chopin2020.pl/pl/
https://www.facebook.com/Narodowy-Instytut-Fryderyka-Chopina-1570915943228919/

Koncert inauguracyjny 2 października w Filharmonii Narodowej, transmisja na stronie chopin2020.pl i zapewne w telewizji.

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Relacje telewizyjne Konkursu Chopinowskiego - w TVP Kultura:

Sobota 2.10.2021 od 19.50 do 22.40 - XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina-Koncert inauguracyjny.

I etap: przez 5 dni od niedzieli do czwartku włącznie
- od 9.50 do 14.40 przesłuchania poranne
- od 16.50 21.30 przesłuchania popołudniowe
W czwartek 7.X od 23.15 do 23.35 ogłoszenie wyników I etapu

II etap: od soboty 9.X.
- od 9.50 do 14.35 przesłuchania poranne
- od 16.50 21.10 przesłuchania popołudniowe

Pozdrawiam 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, konkurs będzie transmitowany nie tylko w telewizji - ale również, a w dodatku więcej - będzie dostępne w Internecie. Także w 4K.

Zazwyczaj wszystko jest na stronach Instytutu oraz chopin2020, a także na fejsie i YouTube

Poniżej krótka informacja ze strony
https://chopin2020.pl/pl/news/article/104/pobierz-bezpłatną-aplikację-chopin-competition-i-oglądaj-konkurs-w-jakości-4k!

Z myślą o miłośnikach twórczości Fryderyka Chopina i wielbicielach konkursowych zmagań Instytut Chopina przygotował multimedialne aplikacje: mobilną na system iOS i Android (obie do pobrania bezpłatnie ze strony www.chopin2020.pl) oraz aplikację SmartTV na telewizory marki Samsung. Aplikacje będą obsługiwać streaming z całego przebiegu muzycznego turnieju w jakości 4K. Stanowią one prócz tego interaktywne kompendium wiedzy o bieżącej i poprzednich odsłonach Konkursu.

Użytkownicy aplikacji będą mieli szansę odnaleźć w ich zasobach informacje o uczestnikach, jurorach, zdjęcia i unikatowe archiwalia, przede wszystkim jednak liczne materiały video (m.in. wysokiej jakości nagrania wszystkich konkursowych przesłuchań czy animację plakatu Konkursu z elementami 3D, stworzoną przez studio Timecode Film Production).

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj koniec I etapu Konkursu - wyniki o 23.00.

Dla przypomnienia fragment regulaminu Konkursu:
1. Przesłuchania Konkursu odbędą się publicznie, w trzech etapach i finale.
2. Do II etapu zostanie dopuszczonych w zasadzie 40 uczestników, do III etapu w zasadzie 20 uczestników, a do finału nie więcej niż 10 finalistów.

Program Konkursu obejmuje wyłącznie utwory Fryderyka Chopina. Można wykonywać utwory zaprezentowane w nagraniach kwalifikacyjnych do Konkursu. Można także wykonać utwory zagrane w Eliminacjach ‒ za wyjątkiem etiud z grup a) i b). Natomiast nie dopuszcza się wykonywania tego samego utworu w różnych etapach Konkursu.

W I etapie uczestnicy musieli zagrać 4 utwory Fryderyka Chopina:
-2 etiudy (jedna po drugiej),
-nokturn lub etiudę,
-balladę, barkarolę, fantazję lub scherzo

Do wyboru były następujące utwory:
1. Dwie etiudy, po jednej z grup a) i b):
a)
C-dur op. 10 nr 1
cis-moll op. 10 nr 4
Ges-dur op. 10 nr 5
F-dur op. 10 nr 8
c-moll op. 10 nr 12
e-moll op. 25 nr 5

b)
a-moll op. 10 nr 2
C-dur op. 10 nr 7
As-dur op. 10 nr 10
Es-dur op. 10 nr 11
a-moll op. 25 nr 4
a-moll op. 25 nr 11
gis-moll op. 25 nr 6
h-moll op. 25 nr 10

2. Jeden utwór spośród następujących:
Nokturn H-dur op. 9 nr 3
Nokturn cis-moll op. 27 nr 1
Nokturn Des-dur op. 27 nr 2
Nokturn G-dur op. 37 nr 2
Nokturn c-moll op. 48 nr 1
Nokturn fis-moll op. 48 nr 2
Nokturn Es-dur op. 55 nr 2
Nokturn H-dur op. 62 nr 1
Nokturn E-dur op. 62 nr 2
Etiuda E-dur op. 10 nr 3
Etiuda es-moll op. 10 nr 6
Etiuda cis-moll op. 25 nr 7

3. Jeden utwór spośród następujących:
Ballada g-moll op. 23
Ballada F-dur op. 38
Ballada As-dur op. 47
Ballada f-moll op. 52
Barkarola Fis-dur op. 60
Fantazja f-moll op. 49
Scherzo h-moll op. 20
Scherzo b-moll op. 31
Scherzo cis-moll op. 39
Scherzo E-dur op. 54

Kolejność wykonywania utworów dowolna z wyjątkiem etiud z grupy a) i b), które należy wykonać bezpośrednio po sobie.

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadal czekamy na wyniki ...

Takie utwory będą do wyboru w II etapie:

1. Jeden utwór spośród następujących:
Ballada g-moll op. 23
Ballada F-dur op. 38
Ballada As-dur op. 47
Strona 8 z 12
Ballada f-moll op. 52
Barkarola Fis-dur op. 60
Fantazja f-moll op. 49
Scherzo h-moll op. 20
Scherzo b-moll op. 31
Scherzo cis-moll op. 39
Scherzo E-dur op. 54
Polonez-Fantazja As-dur op. 61

2. Jeden walc spośród następujących:
Walc Es-dur op. 18
Walc As-dur op. 34 nr 1
Walc F-dur op. 34 nr 3
Walc As-dur op. 42
Walc As-dur op. 64 nr 3

3. Jeden polonez spośród następujących:
Andante spianato i Polonez Es-dur op. 22
Polonez fis-moll op. 44
Polonez As-dur op. 53
albo oba polonezy z op. 26
4. Dowolny utwór lub utwory Fryderyka Chopina (tylko jeżeli pozostała część występu nie wypełnia niżej określonego minimum czasu).

Czas trwania występu w II etapie: 30−40 minut. Osoby, które w I etapie wykonały jedno ze scherz, w II etapie powinny wybrać inny z gatunków z grupy pierwszej. Kolejność wykonywania utworów jest dowolna (nie dotyczy opusu 26). W przypadku przekroczenia przez uczestnika limitu czasu Jury może przerwać występ.

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O 23.40 ogłoszono wyniki I etapu :

Wyjątkowo dużo pianistów zobaczymy w II etapie - 45 osób.
Zobaczymy ośmiu Polaków oraz dziewiątego - reprezentanta Polski i Wietnamu.

Oficjalne wyniki na zakończenie I etapu
https://chopin2020.pl/pl/news/article/238/znamy-wyniki-i-etapu!-

7 października występem reprezentanta Chin, Chao Wang zakończył się I etap przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego. Za nami 5 pierwszych dni wielkiego muzycznego święta, podczas którego zagrało 87 pianistów z całego świata.

Decyzją Jury XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina pod przewodnictwem Katarzyny Popowej-Zydroń do II etapu zakwalifikowało się 45 uczestników reprezentujących 14 krajów, m.in. 9 z Polski, 8 z Japonii, 7 z Chin, 5 z Włoch. W II etapie wystąpią:

Piotr Alexewicz, Polska
Leonora Armellini, Włochy
J J Jun Li Bui, Kanada
Michelle Candotti, Włochy
Kai-Min Chang, Chińskie Tajpej
Xuehong Chen, Chiny
Hyounglok Choi, Korea Południowa
Federico Gad Crema, Włochy
Alberto Ferro, Włochy
Yasuko Furumi, Japonia
Alexander Gadjiev, Włochy/Słowenia
Avery Gagliano, Stany Zjednoczone
Martin Garcia Garcia, Hiszpania
Eva Gevorgyan, Rosja/Armenia
Wei-Ting Hsieh, Chińskie Tajpej
Adam Kałduński, Polska
Nikolay Khozyainov, Rosja
Su Yeon Kim, Korea Południowa
Aimi Kobayashi, Japonia
Mateusz Krzyżowski, Polska
Jakub Kuszlik, Polska

Shushi Kyomasu, Japonia
Hyuk Lee, Korea Południowa
Bruce (Xiaoyu) Liu, Kanada
Arsenii Mun, Rosja
Szymon Nehring, Polska
Viet Trung Nguyen, Wietnam/Polska

Georgijs Osokins, Łotwa
Evren Ozel, Stany Zjednoczone
Kamil Pacholec, Polska
Hao Rao, Chiny
Sohgo Sawada, Japonia
Aristo Sham, Chiny/Hong Kong
Miyu Shindo, Japonia
Talon Smith, Stany Zjednoczone
Kyohei Sorita, Japonia
Szuyu Su, Chińskie Tajpej
Hayato Sumino, Japonia
Yutong Sun, Chiny
Tomoharu Ushida, Japonia
Marcin Wieczorek, Polska
Andrzej Wierciński, Polska

Yuchong Wu, Chiny
Lingfei (Stephan) Xie, Kanada/Chiny
Zi Xu, Chiny

Gratulujemy pianistom zakwalifikowanym do dalszego udziału w Konkursie. Harmonogram przesłuchań II etapu będzie dostępny w zakładce Kalendarium.

II etap XVIII Konkursu Chopinowskiego potrwa od 9 do 12 października. Przesłuchania będą się odbywać w sesjach: porannej (od godz. 10) oraz wieczornej (od godz. 17). Pianiści staną przed wyzwaniem zagrania 30-40 minutowego recitalu, obowiązkowo uwzględniającego w programie m.in. wybrany walc i polonez.

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronie Instytutu pojawił się ciekawy wywiad z Seong-Jin Cho, zwycięzcą poprzedniego konkursu:
https://chopin2020.pl/pl/news/article/205/konkurs-zmienił-moje-życie.-wywiad-ze-zwycięzcą-xvii-międzynarodowego-konkursu-pianistycznego-im.-fryderyka-chopina

Poniżej jego treść:

Konkurs zmienił moje życie. Wywiad ze zwycięzcą XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina

Ewa Bogula: Chciałabym zacząć naszą rozmowę od początków Pana kariery pianistycznej i zapytać, jak to się stało, że został Pan pianistą?

Seong-Jin Cho: Naukę gry na fortepianie rozpocząłem w wieku sześciu lat i na początku było to dla mnie tylko hobby. To mama zasugerowała mi, abym podjął naukę. W Korei stało się to bardzo modne i w zasadzie rozpoczęcie przygody z jakimś instrumentem było rzeczą naturalną. Zacząłem więc od fortepianu i bardzo szybko to polubiłem. Od razu chciałem zostać pianistą, mimo że nie wiedziałem, co to oznacza i jakie trudności wiążą się z tym zawodem. Swoją pierwszą nauczycielkę fortepianu poznałem w wieku dziewięciu lat. Mój recitalowy debiut miał miejsce w 2005 roku, kiedy miałem jedenaście lat. Naukę w szkole muzycznej rozpocząłem w wieku trzynastu lat i to w niej poznałem moją drugą nauczycielkę fortepianu Soo-Jung Shin. Do dziś jest ona jedną z najważniejszych postaci w moim życiu, ponieważ nauczyła mnie tylu rzeczy i zapoznała z tak wieloma osobami… Kiedy jestem w Korei, zawsze się widzimy, zawsze przychodzi na moje koncerty i spotykamy się przy kolacji lub w jakichś innych okolicznościach. Potem bardzo zależało mi, aby zamieszkać w Europie, więc na dalszą naukę wyjechałem do Paryża. Liczyłem na to, że nauczę się tam czegoś nowego – nie tylko o grze na fortepianie, ale także o kulturze europejskiej i o muzyce w ogóle. Nie myliłem się.

E.B.: Kiedy pojawiła się myśl o wzięciu udziału w Konkursie Chopinowskim?

S.J.C.: Konkurs Chopinowski należy do najlepszych konkursów, jest dobrze znany i bardzo ważny w środowisku muzycznym, dlatego też od dziecka marzyłem o wzięciu w nim udziału. W wieku jedenastu lat byłem wielkim miłośnikiem Rafała Blechacza. Już sam udział w konkursie był od tamtego czasu moim marzeniem.

E.B.: A czy wówczas wyobrażał Pan sobie, że mógłby ten konkurs wygrać?

S.J.C.: Gdy miałem jedenaście lat, nie śmiałem myśleć, że wygram. Sam udział był dla mnie, jako dziecka, bardzo imponujący, ale gdy miałem już dwadzieścia jeden lat, zapragnąłem stanąć do walki w konkursie.

E.B.: Czy pamięta Pan swoje pierwsze wrażenia z estrady w Filharmonii Narodowej w Warszawie? Co Pan wtedy czuł?

S.J.C.: W 2010 roku byłem w Warszawie, występowałem z recitalem w Żelazowej Woli, miejscu urodzenia Chopina. Następnie zostałem jeszcze w Warszawie i miałem okazję być na koncercie w Filharmonii Narodowej. Był to koncert Nikolaia Lugansky'ego i Rosyjskiej Orkiestry Narodowej pod dyrekcją Mikhaila Pletneva. Sala wydała mi się bardzo bliska, ponieważ odkąd pamiętam, oglądałem ją na nagraniach wideo z konkursów chopinowskich. Spodziewałem się, że będzie większa, natomiast akustyka okazała się lepsza, niż zakładałem, w efekcie czego koncert naprawdę mi się podobał. Podczas Konkursu Chopinowskiego byłem jednak bardzo zdenerwowany. Powiedziałbym więc, że uwielbiam Filharmonię Narodową, ale jednocześnie jej nienawidzę, przypomina mi ona bardzo trudny czas w Warszawie.

E.B.: Po sześciu latach wraca Pan na Konkurs Chopinowski, ale w zupełnie innej roli. Jakie są Pana odczucia związane z występem na koncercie inauguracyjnym?

S.J.C.: To dla mnie surrealistyczne, ponieważ sześć lat temu również brałem udział w galowym koncercie otwierającym konkurs, ale jako słuchacz. Martha Argerich grała wtedy Koncert Schumanna. Pamiętam to do dziś, a teraz to ja mam wystąpić podczas tego wieczoru… Czuję, jak czas biegnie, jak bardzo szybko ucieka, ale jednocześnie jestem niezmiernie wdzięczny. Konkurs zmienił moje życie pozytywnie. Pomógł mi dużo osiągnąć, a co szczególnie ważne – otworzył przede mną wiele możliwości. Dotyczyły one nie tylko mojej kariery pianistycznej, ale także wiązały się z poznaniem wielu ludzi, wspaniałych ludzi. Samo wykonywanie muzyki Chopina w Warszawie było dla mnie czymś naprawdę szczególnym. Możliwość wystąpienia na koncercie inaugurującym konkursu jest dla mnie czymś fantastycznym, brak mi słów, aby opisać, jak bardzo jestem nią zaszczycony.

E.B.: A jakie jest dzisiaj Pana podejście do muzyki Chopina? Czy zmieniło się przez te sześć lat od Konkursu Chopinowskiego?

S.J.C.: Myślę, że nie starałem się zmieniać swoich interpretacji, ale z wykonywaniem muzyki jest jak z twarzą: nie zauważamy, że się starzejmy, jednak ludzie dookoła nas mówią: „O, zmieniłeś się”. Nie było moim zamiarem się zestarzeć, ale tak to już jest… Podobnie jest z interpretacjami. Nie zamierzałem ich zmieniać lub robić czegoś inaczej, ale myślę, że naturalnie uległy jakimś przemianom. Prawdopodobnie jednak słuchacze będą w stanie znacznie lepiej ocenić to ode mnie.

E.B.: A jakie są Pańskie skojarzenia związane z Warszawą. Jak się Pan czuje, wracając do tego miasta?

S.J.C.: Mam już kilkoro znajomych w Warszawie, zawsze bardzo chętnie do niej wracam, lubię to miasto. Jest pełne energii, ludzie są niezwykle życzliwi, ale przede wszystkim to miasto Chopina. Z tego względu jest mi bardzo miło wracać do Warszawy.

E.B.: Gdyby mógł Pan coś poradzić lub czegoś życzyć tegorocznym uczestnikom Konkursu, co by im Pan powiedział?

S.J.C.: Sam wciąż jestem młodym pianistą, mógłbym wręcz wystartować jeszcze raz. Nie mam niestety żadnej dobrej rady. Pamiętam jednak, że Warszawa w październiku jest znacznie zimniejsza, niż się spodziewałem i początkowo byłem tym bardzo zaskoczony. Ze względu na taką pogodę dobrym pomysłem może być zabranie ze sobą wielu ciepłych ubrań.

E.B.: To bardzo przydatna rada! Bardzo dziękuję Panu za rozmowę, życzę wspaniałego koncertu i inspirującego pobytu w Warszawie. Proszę zatem zapakować i tym razem ciepłe ubrania, ponieważ w Warszawie znów jest zimno!

S.J.C.: Bardzo dziękuję!

Pozdrawiam
PS. Od soboty 9.X. do 12.X  słuchamy uczestników II etapu  🙂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj zakończył się II etap
Oficjalne wyniki na zakończenie II etapu - zobaczymy (i przede wszystkim wysłuchamy) 23 uczestników w III etapie.
https://chopin2020.pl/pl/news/article/276/23-pianistów-zakwalifikowanych-do-iii-etapu!

XVIII Konkurs Chopinowski jest już na półmetku! Podczas trwającego od 9 do 12 października II etapu wysłuchaliśmy 45 pianistów.

Decyzją Jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń do III, przedostatniego etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego zakwalifikowało się 23 uczestników reprezentujących 11 krajów, m.in. 6 z Polski, 5 z Japonii, 3 z Włoch, 2 z Kanady, Rosji, Korei Południowej. W III etapie wystąpią:

Pan Piotr Alexewicz, Polska
Pani Leonora Armellini, Włochy
Pan J J Jun Li Bui, Kanada
Pani Michelle Candotti, Włochy
Pani Yasuko Furumi, Japonia
Pan Alexander Gadjiev, Włochy/Słowenia
Pani Avery Gagliano, Stany Zjednoczone
Pan Martin Garcia Garcia, Hiszpania
Pani Eva Gevorgyan, Rosja/Armenia
Pan Nikolay Khozyainov, Rosja
Pani Su Yeon Kim, Korea Południowa
Pani Aimi Kobayashi, Japonia
Pan Mateusz Krzyżowski, Polska
Pan Jakub Kuszlik, Polska

Pan Hyuk Lee, Korea Południowa
Pan Bruce (Xiaoyu) Liu, Kanada
Pan Szymon Nehring, Polska
Pan Kamil Pacholec, Polska

Pan Hao Rao, Chiny
Pani Miyu Shindo, Japonia
Pan Kyohei Sorita, Japonia
Pan Hayato Sumino, Japonia
Pan Andrzej Wierciński, Polska

III etap potrwa od 14 do 16 października. Przesłuchania będą się odbywać w sesjach porannej (od g. 10) oraz wieczornej (od g. 17). Szczegółowy harmonogram znajduje się w zakładce Kalendarium.

Pianiści zagrają ok. 50-minutowy recital, podczas którego wykonają m.in. jedną z dwóch sonat (op. 35 lub op. 58, o ile nie wykonali ich we wcześniejszej rundzie Konkursu) lub pełny cykl Preludiów op. 28 oraz wybrany cykl mazurków.

Pozdrawiam
PS. Polski pianista - Marcin Wieczorek zrezygnował z uczestnictwa w XVIII Konkursie Chopinowskim z przyczyn zdrowotnych. Awansował do II etapu i teoretycznie zgodnie z kolejnością alfabetyczną powinien zagrać 10.X w sesji porannej po Andrzeju Wiercińskim. Marcin Wieczorek już po pierwszym etapie konkursu zgłaszał problemy zdrowotne i na jego prośbę przełożono występ z niedzieli 10.X na wtorek 12.X - miał grać jako ostatni pianista w II etapie).

Marcin Wieczorek miał wystąpić na scenie Filharmonii Narodowej tuż po występie reprezentującego Kanadę Bruce’a (Xiaoyu) Liu. Gdy miał rozpoczynać swój występ, ogłoszono informację o jego wycofaniu się z rywalizacji z przyczyn zdrowotnych. Wiadomość ta pojawiła się także na oficjalnej stronie Konkursu. Organizatorzy nie podali więcej szczegółów.

Pochodzący z Radomia pianista miał zagrać Balladę g-moll z opusu 23, Etiudę c-moll z opusu 10, trzy walce z opusu 34 – As-dur, a-moll i F-dur oraz Poloneza As-dur opus 53.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj zakończył się III etap XVIII Konkursu Chopinowskiego - i znamy nazwiska 12 finalistów z 9 krajów.
Najliczniej reprezentowane są 3 kraje: usłyszymy 2 Polaków oraz 2 reprezentantów Japonii i Kanady, z pozostałych krajów - po 1 pianiście. Finały (po 4 pianistów każdego dnia) 18, 19 i 20  października.

Poniżej decyzja Jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń odnośnie pianistów, którym najlepiej wyszedł III etap...

W finałach wystąpią:

1. Pani Leonora Armellini, Włochy
2. Pan J J Jun Li Bui, Kanada
3. Pan Alexander Gadjiev, Włochy/Słowenia
4. Pan Martin Garcia Garcia, Hiszpania
5. Pani Eva Gevorgyan, Rosja/Armenia
6. Pani Aimi Kobayashi, Japonia
7. Pan Jakub Kuszlik, Polska
8. Pan Hyuk Lee, Korea Południowa
9. Pan Bruce (Xiaoyu) Liu, Kanada
10. Pan Kamil Pacholec, Polska
11. Pan Hao Rao, Chiny
12. Pan Kyohei Sorita, Japonia

Finałowe przesłuchania odbędą się w dniach 18-20 października w wieczornych sesjach rozpoczynających się o godz. 18. Szczegółowy harmonogram znajduje się w zakładce Kalendarium. Pianiści zagrają jeden z dwóch koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina.

Przed nami ostatni, finałowy etap przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego. Już za trzy dni poznamy tryumfatora wielkiego muzycznego turnieju!

Zaś 21 października - I Koncert Laureatów w Teatrze Wielkim.

Pozdrawiam
PS. Pisałbym na bieżąco, ale jak nie ma na Forum Wojtka to widzę że na odzew nie ma co liczyć 😞

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, ja czytam. Odzewu nie ma, bom kurde niegodny. Nie jestem w stanie ocenić w żaden sposób jakości gry. Ta skromna ilość edukacji muzycznej, którę starały się wbić koleżanki ze szkoły muzycznej uleciała na drugim koncercie Metallicy :) Dlatego po prostu cieszę się muzyką. I nie wypowiadam się, bo nie mam nic sensownego do napisania. Aczkolwiek @Roro czytam i doceniam. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i ostatni dzień już nastał...
Jak zwykle transmisja w TVP Kultura od 17.50 oraz w Internecie na stronach Instytutu i YouTube i profilach społecznościowych.
Do tego radio - nie tylko Polskie Radio ale  również Radio Chopin, gdzie można wysłuchać sporo ciekawych wywiadów i rozmów na temat Konkursu, także z poprzednimi zwycięzcami i uczestnikami.

Właśnie skończyła grać Japońska pianistka Aimi Kobayashi, a rozpoczął Jakub Kuszlik (fortepian Steinway & Sons).
Jak do tej pory - wykonanie Aimi Kobayashi podobało mi się najbardziej i jest to dla mnie numer 1 🙂

Chciałbym by wygrał Polak lub Japonka (do tej pory Japonia jeszcze nie wygrała Konkursu). Ale o tym dowiemy się za parę godzin pewnie tuż przed północą...

Trzy dni po 4 finalistów, a jutro koncert laureatów - transmisja m.in. w TVP Kultura w czwartek 21.X. od 18.50 do 23.30 (no ale chyba 4 i pół godziny nie będą grali - więc czeka nas zapewne nie tylko granie ale i wywiady i podsumowania Konkursu).

Pozdrawiam
PS. Fajnie, że jest odzew w tym wątku 👍

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tegoroczny, XVIII  Konkurs Chopinowski jest wyjątkowy z kilku powodów:
- poprzedni był 6 lat temu a nie 5 (ciekawe kiedy będzie następny - w 2025 czy 2026 roku?)
- więcej niż zazwyczaj uczestników awansowało do II etapu (45 pianistów)
- więcej niż zazwyczaj finalistów, bo aż 12 (wg Regulaminu maksymalnie 10 pianistów, więc zmieniono zapis).

Zdarzały się już sytuacje, że nie przyznano pierwszego miejsca lub przyznano równorzędne miejsca. A więc podium to nie tylko 3 miejsca - może być jak w drużynówce 🙂


A teraz trochę o nagrodach tegorocznego Konkursu (sława i uznanie wśród słuchaczy i innych pianistów - bezcenne, podobnie jak kontrakty i możliwość nagrania płyt)

1 Nagroda - 40 000 €
Ufundowana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

2 Nagroda - 30 000 €
Ufundowana przez Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

3 Nagroda - 20 000 €
Ufundowana przez Prezesa Rady Ministrów

4 Nagroda - 15 000 €
Ufundowana przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu

5 Nagroda - 10 000 €
Ufundowana przez Ministra Spraw Zagranicznych

6 Nagroda - 7 000 €
Ufundowana przez Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy


Nagrody specjalne

Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie mazurków - 5 000 €
Fundator: Polskie Radio

Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie koncertu - 5 000 €
Fundator: Filharmonia Narodowa

Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie poloneza - 5 000 €
Fundator: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina

Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie sonaty - 10 000 €
Fundator: Krystian Zimerman


Nagrody pozaregulaminowe

Nagroda dla najmłodszego finalisty Konkursu  10 000 zł + 100 €
Fundator: Zbigniew Kaszuba

Nagroda im. Prof. Zbigniewa Drzewieckiego dla najwyżej ocenionego uczestnika reprezentującego Polskę, który nie został zakwalifikowany do finału - 5 000 zł
Fundator: Barbara i Zbigniew Drzewieccy

Nagroda im. Henryka Rewkiewicza dla najwyżej ocenionego spośród pianistów reprezentujących Polskę, Białoruś, Izrael, Litwę, Ukrainę lub Rosję - 10 000 €
Fundator: Rodzina Henryka Rewkiewicza – Teresa Żuk (córka, Warszawa), Renata Kelly (wnuczka, Phuket – Tajlandia), Łukasz Żuk (wnuk, Warszawa), Beata Żuk (wnuczka, Warszawa), Joanna Niemirska (wnuczka, Warszawa), Katarzyna Czaputowicz-Wiśniewska (prawnuczka, Warszawa), Jan Rewkiewicz-Sozański (wnuk stryjeczny, Filadelfia – USA)

Nagroda Prezydenta Miasta Hamamatsu dla zdobywcy pierwszej nagrody - 500 000 ¥
Fundator: Prezydent Miasta Hamamatsu

Nagroda dla najwyżej ocenionego pianisty reprezentującego Polskę - 5 000 €
Fundator: Sołtysiński Kawecki & Szlęzak – Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów

Nagroda dla najwyżej ocenionego pianisty reprezentującego Polskę - 3 000 €
Fundator: Stowarzyszenie „Animato” w Paryżu

 

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już za nami ostatni występ - teraz tylko czekanie do północy i jutrzejszy koncert laureatów.
Oraz powtórki i w każdej chwili na szczęście mamy dostęp do występów pianistów - Internet się przydaje.

To teraz trochę o fortepianach...jakie są, każdy widzi (o ile ogląda Konkurs...).

Zgodnie z Regulaminem Konkursu:

INSTRUMENTY
5. Do zastosowania w Konkursie mogą być dopuszczone instrumenty marek, które co najmniej od dziesięciu lat są obecne w prestiżowych salach koncertowych i najważniejszych konkursach pianistycznych na świecie, i które nie naruszają praw innych osób i podmiotów. 6. Ze względu na dominację marek Steinway i Yamaha wśród fortepianów wybieranych przez finalistów ostatnich edycji Konkursu, instrumenty tych marek będą dopuszczone do Konkursu na odrębnych zasadach. 7. Łączna liczba dopuszczonych fortepianów innych marek jest ograniczona przez możliwości techniczne sceny Filharmonii Narodowej i nie może przekroczyć trzech.

Fortepiany w Finale: Fazioli, Shigeru Kawai, Steinway & Sons oraz Yamaha.

Poniżej informacje ze strony https://chopin2020.pl/pl/news/article/203/pięć-fortepianów-do-wyboru-i-tylko-15-minut-na-decyzję.-znamy-instrumenty,-na-których-zagrają-uczestnicy-xviii-konkursu-chopinowskiego

Podobnie jak podczas poprzedniej odsłony Konkursu Chopinowskiego, uczestnicy mieli do wyboru 5 fortepianów 4 marek: Steinway (2 instrumenty), Yamaha, Kawai i Fazioli. Na podjęcie decyzji artyści mieli jedynie 15 minut. Niektórzy cały ten czas wykorzystali na sprawdzenie wszystkich dostępnych instrumentów, inni zaś – od razu wybierali konkretną markę fortepianu.

Największą popularnością wśród uczestników XVIII Konkursu Chopinowskiego cieszą się instrumenty marki Steinway – wybrało je aż 64 uczestników (czyli blisko 75 % wykonawców). Na fortepiany marki Yamaha zdecydowało się 9 osób, na Fazioli zagra tylko jedna mniej. Najrzadziej wybierane były fortepiany Kawai – usłyszymy je podczas pierwszego etapu jedynie 6 razy.

Co ciekawe, fortepiany marki Steinway są najdłużej obecne w niemal stuletniej historii Konkursu Chopinowskiego. Podczas pierwszych odsłon wydarzenia pojawiały się także instrumenty firm Bechstein, Bösendorfer oraz Pleyel. Wybór instrumentu odbywał się wówczas na dzień przed występem danego uczestnika.

Najmniej fortepianów do wyboru (jedynie trzy Steinway’e) mieli pianiści w roku 1965. Z kolei, najwięcej – aż 7 instrumentów dostępnych było w roku 1990. W roku 1985 po raz pierwszy pojawiły się fortepiany Yamaha i Kawai, a od XVI Konkursu Chopinowskiego młodzi pianiści mają dodatkowo do wyboru instrument włoskiej marki Fazioli.

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak długich oczekiwań na wybór najlepszych pianistów to jeszcze nie było - czyżby dodatkowe 2 osoby tak wpłynęły na ostateczny wybór?
Czy może raczej poziom artystyczny w tym roku jest tak wysoki...
To może będzie 2 zwycięzców?

Pozdrawiam
PS. Do zobaczenia za parę godzin - trzeba zaliczyć choćby 4 godziny snu 🥴🌛

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, maxredaktor napisał:

Jestem bardzo ciekaw decyzji jurorów, i czy będzie to Bruce :) Prawdę mówiąc, to dla mnie większość finalistów gra rewelacyjnie i chciałbym słuchać ich jak najdłużej. 

No i Bruce był najlepszy...znamy już wyniki XVIII Konkursu Chopinowskiego.

Pierwszą nagrodę – 40 tys. euro i złoty medal otrzymał Bruce (Xiaoyu) Li z Kanady.

Dwie drugie nagrody i dwa srebrne nagrody otrzymali Alexander Gadjiev (Włochy/Słowenia) i Kyouhei Sorita z Japonii. Zdobywcą trzeciej nagrody i brązowego medalu został Martin Garcia Garcia z Hiszpanii. Dwie czwarte nagrody otrzymali Aimi Kobayashi z Japonii i Polak Jakub Kuszlik. Laureatką piątej nagrody została Włoszka Leonora Armellini, laureatem szóstej nagrody – J J Jun Li Bui z Kanady.

Nagrody specjalne: za najlepsze wykonanie mazurków otrzymał ją Jakub Kuszlik, za najlepsze wykonane koncertu z orkiestrą – Martin Garcia Garcia, a za najlepsze wykonanie sonaty – Alexander Gadijev.

Pozdrawiam 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...