Skocz do zawartości

6 błędów których nalezy unikać przy wyborze AVR


Piotr Sonido

Recommended Posts

Heja,

 

Na świetny temat natknąłem się dzisiaj przeglądając WhatHifi

https://www.whathifi.com/advice/6-mistakes-to-avoid-with-your-av-receiver

 

Zgadzam się z tymi punktami. Wiele z nich wyciągam na bieżąco przy niektórych tematach.

Myślę że to temat który zdecydowanie trzeba poddać dyskusji.

Piotr

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z doświadczenia Piotrowego , czy rzeczywiście wyższe modele danego producenta grają lepiej KD/STEREO , czy tam tylko więcej kanałów , jakieś imax / thx / auro3d bajery w 99% nie używalne nigdy ? ;) 

Za msc black friday , zastanawiam się czy zmieniać onkyo 676 na coś z wyższej półki z mocarniejszą korekcją pomieszczenia

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem onkyo 686 i 840, obecnie arcam avr10. Zaczynajac od KD to 840 gra lepiej z większa dynamiką. Arcam gra jeszcze lepiej do tego scenami z muzyką zamiata oba onkyo. Z trybów onkyo kozystałem sporadycznie, głównie thx. Dolby audio prc. w Arcamie to inna liga. Oglądam też Netflix i tam obowiązkowo trzeba to odpalić. Początkowa scena Niezłomnego i jestem oczarowany. Pierwszy amplituner który w netflixie gra „sufitem”. Stereo… jak zmieniłem 686 na 840 to byłem zachwycony. Ale z czasem zaczęło brakować tak na prawdę wszystkiego. A po przesłuchaniu zestawu stereo z dość wysokiej półki u ojca padł plan na wzmacniacz. Nawet kupiłem Arcama sa30 ale ostatecznie do mnie nie dotarł ze względu na braki dostępności w tamtym czasie. AVR10 kupiłem spontanicznie w ciemno ze względu na cenę. W końcu stereo gra tak, że nie czuje się pokrzywdzony, że mam amplituner kd. Od momentu jak mam Arcama cały czas miałem podłączyć Naima unity nova, żeby sprawdzić czy będzie lepiej ale od roku tego nie zrobiłem… to moja opinia na temat tego jak avr gra w stereo.

Nie jestem audiofilem tylko konsumentem treści AV. Żeby zaraz puryści mnie nie zlinczowali ;). Nie słuchałem też dużej ilości sprzętu. To tylko moje doświadczenia i luźne wypociny na ten temat.

Piotr Sondino - kolejny ważny punkt to, że ludzie podpinają zakupiony sprzęt, rozstawiają kilkanaście kolumn, kalibrują i odpalają film ze streamingu i jest rozpacz bo nie gra.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



3 godziny temu, Kubakk napisał:




Za msc black friday , zastanawiam się czy zmieniać onkyo 676 na coś z wyższej półki z mocarniejszą korekcją pomieszczenia






w przypadku tego modelu onkyo i pokrewnych zmiana na cokolwiek z systemem kalibracji na pewno pomoże w filmach.




 





3 godziny temu, maciek72 napisał:




Może taniej wyjdzie , zainwestowanie w adaptację akustyczną niż sama magia kalibracji ?:)






jedno nie wyklucza drugiego a nawet wspiera.




 





2 godziny temu, MASX napisał:




Dolby audio prc. w Arcamie to inna liga






masz na myśli Dolby Volume?




 





2 godziny temu, MASX napisał:




AVR10 kupiłem spontanicznie w ciemno ze względu na cenę






to Ty wyrwałeś tego arcama na peperze?




 





2 godziny temu, maciek72 napisał:




Jeszcze ani razu nie zauważyłem tej przyjemności z Netflix lub HBO Max 






i nie zauważysz aż do chwili gdy te serwisy nie ogarną lepszej jakości dźwięku.


Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



1 godzinę temu, maciek72 napisał:




Widziałeś ceny za Diraca ? 




Ludzie ledwo kupują sprzęt za 5k , a tu jeszcze kod , mikrofon itp 






Tak, najtańszy amplituner z Dirac z tego co widzę w PL kosztuje ~6800 Onkyo NR7100.




 





1 godzinę temu, maciek72 napisał:




Odpuść już z tą radą o cudzie Direca:)






Nikt nie mówi, że to jest CUD ale na chwilę obecną uważany za najlepszy system do kalibracji akustyki. Oczywiście on nie zastąpi adaptacji pomieszczenia jednak jak najbardziej pomoże. Inna sprawa, że jest wybrakowany. Brakuje mu systemów pokroju Audyssey Dynamic Eq/Volume, Ypao DRC/Volume czy Dolby Volume których zastąpić się po prostu nie da i są zbawieniem w momencie gdy nie możesz odsłuchów robić z poziomem referencyjnym.


Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, lolekdrugi napisał:

Inna sprawa, że jest wybrakowany. Brakuje mu systemów pokroju Audyssey Dynamic Eq/Volume, Ypao DRC/Volume czy Dolby Volume których zastąpić się po prostu nie da i są zbawieniem w momencie gdy nie możesz odsłuchów robić z poziomem referencyjnym.

Mógłbyś mi bliżej wyjaśnić w czym lepsze jest ypao od Dirac-a ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, tomek4446 napisał:

 


10 minut temu, tomek4446 napisał:
Mógłbyś mi bliżej wyjaśnić w czym lepsze jest ypao od Dirac-a ?

Samo YPAO nie jest lepsze ale już YPAO posiada YPAO Volume którego Dirac nie ma. Tutaj wybór niestety jest ciężki bo YPAO jest najsłabsze z tych wszystkich systemów - pomijając to coś co Onkyo AccuEq nazywa. Ale przynajmniej ma ten system Volume.

 

 

Edytowano przez lolekdrugi
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, tomek4446 napisał:

Mam YPAO , ale za cholerę nie wiem co to YPAO Volume :) 

życzę miłej lektury: https://simplehomecinema.com/2017/08/05/loudness-correction-and-yamaha-ypao-volume/

 

47 minut temu, maciek72 napisał:

To , że kupisz Onkyo nie gwarantuje Tobie za darmo Diraca .

Do tego potrzebujesz jeszcze mikrofon kalibracji za 800$ (?) :)

na stronie 148 instrukcji obsługi modelu NR7100 jest napisane:

Cytat

Connect the supplied Speaker Setup microphone to the SETUP MIC jack on
the main unit.

zatem nie, nie potrzebuje nic więcej.

Edytowano przez lolekdrugi
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, lolekdrugi napisał:

życzę miłej lektury:

przeczytałem :) 

A nie można było napisać po prostu loudness ? :) 

Nie bardzo wiem jak się do tego odnieść. Bo tak , co mi z tego , że system kalibracji będzie mi dostosowywał poziom pasma do głośności , skoro pomieszczenie będzie mi podbijać pewne pasma. Mam też Diraca / stereo/ , wiem , że nie jest doskonały ale zawsze wybrałbym eliminację wpływu pomieszczenia. A tak między nami , to mam w RME ponoć doskonały cyfrowy loudness i .... nie używam :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, tomek4446 napisał:

A nie można było napisać po prostu loudness ? :) 

nie bo to nie jest po prostu podbicie loduness tak jak to w samochodach niegdyś bywało.
Tutaj chodzi o kompensację w zależności od poziomu głośności ale trzeba mieć na uwadze, jeszcze drugi system który masz w A3030 czyli A.DRC. Te systemy razem robią robotę przy nocnym odsłuchu jeżeli nie możesz "odkręcić" potencjometru.

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, lolekdrugi napisał:

czyli A.DRC

Kurna co to jest A.DRC ? :) 

Dobra , sam sobie znajdę :) 

Chyba muszę odgrzebać instrukcję :) 

Tak szczerze to wiem , ze nie wykorzystuje tego amplitunera , kalibrację robiłem ostatnio 3 lata temu a trochę zmieniłem ... 

Ale mnie zmobilizowałeś i w poniedziałek się za to zabiorę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam mikrofon umika do kalibracji , kosztował jakieś 400zł na black fridayu ;)

Po lekturze pomiarów Amira , 90% amplitunerów KD nie nadaje się do niczego , nawet do tarcia chrzanu :P 

Kiedyś nowe ampli wychodziły średnio co 12-18msc , a jak teraz ? Tak przeglądam to onkyo rz-50 , anthem 740 czy arcam avr10 to już 2 letnie zabytki , z czego na 2 ost na obco forach narzekają na jakieś termiczne odpinki głosu , co byłoby lekko irytujące. Miałem takie przygody z 2x zalanym sokiem ampli technicsa ,że jak siedział w szafce bez chłodzenia to po 3h potrafił odpiąć końcówki ;) 

Ktoś porównywał system korekcji dirac vs anthemowy ? Czy w arcamie / anthemie na wyświetlaczu widać jak np w onkyo jaki system dźwięku , ile głośników itp. w danej chwili jest przesyłany ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, tomek4446 napisał:

 


8 godzin temu, tomek4446 napisał:

 

 

Ale mnie zmobilizowałeś i w poniedziałek się za to zabiorę.

nie ma sprawy ale Ty masz stare YPAO. W modelu chyba 2070 wrzucili nowszą wersję która coś tam lepiej robi.

 

 

Podobno jednak największy problem z YPAO to dołączony mikrofon który nie "łapie" niskich częstotliwości. Sam system dałby radę ale mikrofon go ogranicza. Niestety nie robiłem pomiarów by to potwierdzić.

 

 

Edytowano przez lolekdrugi
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, lolekdrugi napisał:

Podobno jednak największy problem z YPAO to dołączony mikrofon który nie "łapie" niskich częstotliwości.

Robiłem już kiedyś eksperyment robiąc pomiary REW-em mikrofonem Yamahy oraz Umikiem 1 . Różnice były znikome. Mogę to powtórzyć z Umikiem 2, zobaczymy jak się sprawy mają.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



9 godzin temu, tomek4446 napisał:




A co do diabła kogoś obchodzi , co się dzieje podczas kalibracji poniżej 30 Hz ,skoro odcięcie jest na 80 Hz ,bo reszta to zajęcie suba :) 






no właśnie to obchodzi, że system kalibracji akustyki również kalibruje subwoofer. Dla przykładu zobacz sobie na porównanie systemów Audyssey MultEQ Pro vs MultEQ XT and MultEQ XT32.




Tutaj tabelkę podrzucam.




 


Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale się porobiło, z tematu jakich błędów unikać przy zakupie amplitunera rozgorzała dyskusja o systemach kalibracji 😁. No ale w dzisiejszych "sercach" systemu to element dosyć istotny, chociaż ja zawsze byłem i jestem zwolennikiem lepszej adaptacji pomieszczenia, a w dalszej kolejności korzystania z dobrodziejstw elektroniki. W każdym razie wydaje się że od tego już nie odejdziemy, zaczęło się od kina, a coraz częściej trafia do systemów stereo. Takie czasy 😉. Tak po przeczytaniu tego artykułu i wpisów coś mnie ruszyło i cofnąłem się prawie 40 lat do tyłu gdy w moim pokoju znalazł się Amator 3 stereo z kolumnami Tonsil ZgC20-8-44, a do tego magnetofon MagMor (ktoś pamięta takie urządzenia?), przez następne lata zmieniały się sprzęty, trendy itd., ale kolejną taką niezapomnianą chwilą był rok 1997 gdy dostałem w prezencie Gwiezdne Wojny SE z ścieżką stereo i napisami na kasetach VHS, jak odpaliłem to wówczas na posiadanym sprzęcie stereo (w tym oczywiście magnetowid z dumnym HiFi Stereo) to szczęka opadła, a dziś jak ktoś wyżej napisał - z serwisów streamingowych dźwięk jest uważany za słaby. OK z pewnością nie dorównuje jakości z płyty BlueRay, ale że Atmos jest nie słyszalny? U mnie jest słyszalny (fakt, że nie na każdej produkcji oflagowanej dumnym logo), na pewno nie jest to porównywalne z płytą, ale też nie uważam że jest to dno. Szczególnie mając za sobą pewien bagaż doświadczeń i ewolucji na przestrzeni kilkudziesięciu lat.

Czasem odnoszę wrażenie, że niestety w naszej naturze tkwi coś dziwnego. Kupujemy sprzęt i najpierw podłączamy, ustawiamy, "kalibrujemy", po kalibracji jeszcze "bo intuicja podpowiada" dodamy tu i ówdzie kilka dB i nagle okazuje się, że to "nie gra", albo nie tego się spodziewaliśmy. W tej sytuacji najczęściej kolejnym krokiem jest internet i fora, następnie trafiając na podatny grunt zaczyna się dyskusja że ten czy inny amplituner jest do niczego, ... a ta instrukcja którą dostaliśmy do sprzętu nadal jest zafoliowana. Dziś żyjemy szybko, intensywnie, w dużym stresie, nie mamy czasu, chcemy żeby wszystko było PnP, mało kto zastanowi się, że w tym "zagraconym", albo "nieustawnym" pomieszczeniu nie zachowamy podstawowych praw fizyki i po prostu to będzie grało słabo nawet za przysłowiowy milion baksów, a żaden system kalibracji sobie z tym nie poradzi, bo one też działają dobrze do pewnych granic i warunków.

Reasumując, What-HiFi opublikowało ciekawy artykuł dotykający czubka góry lodowej, w dość przyjazny sposób naświetlając problem, że najczęściej z braku wiedzy (a często z lenistwa punkt 5) popełniamy dość proste błędy skutkujące niezadowoleniem. To tak jakby chcieć jeździć samochodem na poziomie kierowcy wyścigowego nie mając wcześniej kontaktu z kierownicą o reszcie nie wspomnę 😉. A na deser pudełko z mojego pierwszego filmu(ów) w stereo w domowych warunkach

swtril.thumb.png.3fd4df4f7f13aec2cbe70e97831ff01e.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



5 godzin temu, tomek72 napisał:




a dziś jak ktoś wyżej napisał - z serwisów streamingowych dźwięk jest uważany za słaby. OK z pewnością nie dorównuje jakości z płyty BlueRay, ale że Atmos jest nie słyszalny? U mnie jest słyszalny (






bo widzisz, jak ktoś usłyszał jak to ma grać to potem ciężko się jest przestawić na coś gorszego. Bo jednak streaming jest gorszy i to dużo gorszy jakościowo.


Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, zgadzam się w 100% że jakość dźwięku ze streamingu jest gorsza od płyty BR, natomiast trudno też mówić że to jest zupełne dno i nie ma żadnego efektu. Nie chodziło mi jednak o tych którzy mają doświadczenie i pewien poziom wiedzy w tym temacie. I są raczej świadomi, że jakość zależy od źródła, ja zresztą też co nie oznacza, że obraziłem się na platformę skoro mam tam dostęp do dużej ilości filmów i do tego z dźwiękiem wielokanałowym i gwarantującym może nie na najwyższym poziomie, ale efekt kina, a jak któryś film wyjątkowo mi się spodoba i będę chciał do niego wracać to zakupię go na płycie (póki co nie stać mnie na kupowanie płyt w ciemno żeby kurzyły się na półce) i dołożę do mojej kolekcji.

Miałem na myśli bardziej fakt (w nawiązaniu do przytoczonego artykułu), że często spotykamy sytuację w której użytkownicy (nie obrażając nikogo bo nie każdy musi być ekspertem w audio czy kinie) nie mają pojęcia o co w tym wszystkim chodzi, kupują zestaw kina czasem za kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy bo ktoś tak doradził (czasem żeby znajomy nie miał "lepszego" - droższego), albo sprzęt miał dobrą pozycję w rankingach i schody zaczynają się w momencie jak sprzęt jest w domu i okazuje się że nie tego oczekiwali. A problem tkwi bardziej po stronie powiedzmy przygotowania teoretycznego użytkownika niż samego sprzętu. Ileż to razy widzieliśmy "wklejane" bądź to odnośniki, bądź obrazy schematu rozmieszczenia głośników dla 5.1, 7.1 czy Dolby Atmos w momencie gdy sprzęt już stał w salonie i nie bardzo są możliwości innego ustawienia? Nie wspomnę o zagłębieniu się w instrukcję i poświęcenie czasu na próby i testy różnych ustawień i tu nie chodzi o próby 5-cio minutowe, a o spokojne posłuchanie - obejrzenie filmu z pewnymi ustawieniami i ewentualne ich korekty i kolejne oglądanie. Dlatego podlinkowany artykuł jest takim uniwersalnym poradnikiem dla osób, które nie miały wcześniej styczności z tematem, no może poza tym że u kogoś widzieli/słyszeli jak gra kino i zrobiło to na nich efekt WOW, żeby zanim kupią mogli przemyśleć sprawę. Niejednokrotnie mieliśmy takie tematy na forum, dzięki którym użytkownicy pytający przed zakupem nie "wpadli w pułapkę" bo np. wyjaśniła się kwestia że w tym czy innym pomieszczeniu będzie raczej trudno spełnić pewne warunki. Ale się rozpisałem, najważniejsze żeby użytkownik końcowy był zadowolony, a sprzęt dopasował do swoich potrzeb, wymagań, a przede wszystkim możliwości.

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...