Skocz do zawartości

Ustawienie odciecia


Recommended Posts

Witam. Ten temat był już pewnie ale chciałem zapytać jak dokładnie ustawic odciecie crossover na amplitunerze i subwooferze.. sprzet to Yamaha htr-2866+ taga harmony 606 v3 5.0 + tsw 90 v2 dodam że glosniki frontowe grają w zakresie od 40 Hz a pozostałe od 55

Edytowano przez Krystian kucharczak
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowany)

Ale dokładnie to jak to najlepiej zrobić? Np. Przednie ustawic na large i pozostałe na small i ustawic odciecie na 80 hz? A ile ustawic na pokrętle na subuferze? Ogólnie to jakaś czarna magia z tym jest jak się czyta komentarze.. wie ktoś jak to powinno być?

Edytowano przez Krystian kucharczak
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Krystian kucharczak napisał:

Przednie ustawic na large i pozostałe na small i ustawic odciecie na 80 hz

 

33 minuty temu, PanKlor napisał:

Subwoofer - odciecie do konca w prawo.

Jesli na ampli odcięcie na 80, to w sub też proponuję w tych okolicach. 

Zresztą mozna sprawdzić sobie na ucho czy jest różnica z subem na max, lub z subem na 80.

Może sie okazać ze z subem na 80 bedzie lepiej.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam - wszystkie na small. 

14 minut temu, Chyba Miro 84 napisał:

Jesli na ampli odcięcie na 80, to w sub też proponuję w tych okolicach. 

A to akurat nie ma żadnego  znaczenia.  LPF na subwooferze ustawiasz na np. 150 Hz. Na AVR na 80 Hz. Subwoofer nie przyjmie nic powyżej 150 Hz ... ale to nie ma znaczenia bo i tak dostanie co najwyżej ~80 Hz z AVR. 

Edytowano przez PanKlor
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może tak, być może nie. Wszystko rozbija sie o to z jakim spadkiem to odciecie dB na oktawę w ampli🤔

6 minut temu, PanKlor napisał:

wszystkie na small. 

Jest jakaś informacja w instrukcji na temat small w jakim zakresie zaczyna odcinać i z jakim spadkiem?

Ps: jesli chodzi o porady z dopasowaniem subwoofera do "reszty" to zawsze ustawiałem sub najnizej jak sie da i stopniowo zwiekszałem (na subie odciecie) do momentu "zszycia" sie niskotonowego z resztą systemu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Krystian kucharczak napisał:

Ale dokładnie to jak to najlepiej zrobić? Np. Przednie ustawic na large i pozostałe na small i ustawic odciecie na 80 hz? A ile ustawic na pokrętle na subuferze? Ogólnie to jakaś czarna magia z tym jest jak się czyta komentarze.. wie ktoś jak to powinno być?

Ja zaproponuję troszkę inaczej (opisowo), aczkolwiek to samo na bardzo ogólnych zasadach. W amplitunerze ustaw sobie głośniki na małe (small) i odcięcie dla wszystkich na 80Hz. Dalej w amplitunerze zakres pracy subwoofer ustaw na 120Hz (LPF, LFE różnie to u różnych producentów jest nazywane). Sprawdź i ewentualnie wyłącz dublowanie subwoofera z frontami - double bass, LFE + Main też różnie to jest nazywane u różnych producentów.

Na subwooferze ustaw zakres częstotliwości na maksimum (i tak amplituner będzie to regulował), a potencjometr głośności w połowie. Zgodnie z zaleceniami producenta ustaw mikrofon i włącz test kalibracyjny (subwoofer musi być w trybie włącz nie AUTO jeżeli taki posiada). Sprawdź wyniki i zwróć uwagę na wartość dB przy subwooferze. Jeżeli na wyniku masz np. +8dB to zwiększ głośność potencjometrem na subwooferze i ponownie włącz test (jeżeli wynik jest ujemny zmniejszasz moc na subwooferze). Robisz tak aż osiągniesz wynik zbliżony do 0dB (to jest idealnie), oczywiście +/- 2-3 dB możesz zostawić, to nie apteka.

Jak będziesz miał to w powyższy sposób skalibrowane i skorygowane (YPAO) możesz ewentualnie bawić się z frontami - tzn. ustawić je na duże (Large) i ręcznie zmienić poziom odcięcia lub zostawić na pełne pasmo (chociaż to nie jest do końca zgodne ze sztuką). Oczywiście po takiej zmianie trzeba znowu "puścić" test żeby YPAO zmieniło korekcję. Ja u siebie mam niezgodnie ze sztuką (fronty na duże i pełne pasmo), ale tak mi odpowiada.

W ogólnym zarysie działa to tak. Kanał LFE czyli specjalna ścieżka dla subwoofera jest nagrywana do 120Hz (dlatego w amplitunerze ustawiasz taki zakres pracy), jeżeli na wszystkich głośnikach ustawisz odcięcie 80Hz to oprócz ścieżki LFE do subwoofera trafia sygnał z wszystkich kanałów poniżej 80Hz (pomijam tutaj kwestie nachylenia spadku na oktawę). Więc subwoofer oprócz kanału LFE przejmuje na siebie odtwarzanie np. frontów poniżej 80Hz, w kanałach efektowych nie mam pewności czy są w ogóle miksowane dźwięki poniżej 80Hz, ale gdybyś np. ustawił odcięcie surround na 110Hz to wtedy sygnał poniżej 110Hz trafi do subwoofera. Tak w ogólnym zarysie ma to działać. A jak kto sobie ustawi to już indywidualna kwestia. Oczywiście należy starać się być jak najbliżej zasad żeby to prawidłowo funkcjonowało. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomek72 napisał:

W ogólnym zarysie działa to tak. Kanał LFE czyli specjalna ścieżka dla subwoofera jest nagrywana do 120Hz (dlatego w amplitunerze ustawiasz taki zakres pracy), jeżeli na wszystkich głośnikach ustawisz odcięcie 80Hz to oprócz ścieżki LFE do subwoofera trafia sygnał z wszystkich kanałów poniżej 80Hz (pomijam tutaj kwestie nachylenia spadku na oktawę). Więc subwoofer oprócz kanału LFE przejmuje na siebie odtwarzanie np. frontów poniżej 80Hz, w kanałach efektowych nie mam pewności czy są w ogóle miksowane dźwięki poniżej 80Hz, ale gdybyś np. ustawił odcięcie surround na 110Hz to wtedy sygnał poniżej 110Hz trafi do subwoofera. Tak w ogólnym zarysie ma to działać. A jak kto sobie ustawi to już indywidualna kwestia. Oczywiście należy starać się być jak najbliżej zasad żeby to prawidłowo funkcjonowało. 

Pozwole sobie doprecyzować... Czyli że w paśmie 80-120hz w powyższej propozycji, bas produkują jednocześnie kolumny i subwoofer razem? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca. Sub odtwarza LFE w zakresie jaki mu się ustawi na tylnym panelu. Kolumny swoja ścieżkę grają do ustawionego ofcięcia (80Hz), niższe częstotliwości są przekierowane na sub. Można napisać że 80-120Hz kolumny i sub grają razem, z tym że sub wówczas reprodukuje ścieżkę LFE, a fronty L/R.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam @Butler. Jak juz jesteś to dopytam o szczegóły. Jesli w filmie są efekty wybuchu czy salwy armat to oczywiście niskie tony przejmuje linia LFE subwoofera, ale czy kolumny również w tym uczestniczą, jesli pasmo danego efektu siega powyżej czest. Pracy subwoofera? Czy tez jest to nagrane tylko na LFE? Od tego zalezy czy nakladalbym pasmo suba na reszte kolumn.

10 minut temu, Butler napisał:

Sub odtwarza LFE w zakresie jaki mu się ustawi na tylnym panelu.

No to wiem i dlatego proponowałem również odciecie suba na 80 razem z 80 na ampli

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Chyba Miro 84 napisał:

Jesli w filmie są efekty wybuchu czy salwy armat to oczywiście niskie tony przejmuje linia LFE subwoofera, ale czy kolumny również w tym uczestniczą, jesli pasmo danego efektu siega powyżej czest. Pracy subwoofera? Czy tez jest to nagrane tylko na LFE? Od tego zalezy czy nakladalbym pasmo suba na reszte kolumn.

Jeśli pasmo efektu o niskiej częstotliwości zawiera się w kanałach L/P, to kolumny oczywiście go będą go grać do ustawionego odcięcia na ampli.  W przypadku gdy w filmie konkretny bas jest zawarty wyłącznie w LFE, to kolumny tego nie zagrają. Wyjątek to konfigurcje typu 5.0 bez suba, wówczas LFE przejmują pozostałe kanały bo ampli zmiksuje nieaktywny kanał LFE.

Warto wspomnieć że bas który jest w LFE i ten w pozostałych kanałach to nie jest ten sam dźwięk. Może być, ale nie musi, to oddzielne ścieżki.

30 minut temu, Chyba Miro 84 napisał:

No to wiem i dlatego proponowałem również odciecie suba na 80 razem z 80 na ampli

Nie, wówczas sub nie zagra swojego kanału LFE powyżej 80Hz. Tzn, przejmą go kolumny jeśli tak w ampli go skonfigurujesz. Ale to trochę nietypowa konfiguracja.

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Butler napisał:

Nie, wówczas sub nie zagra swojego kanału LFE powyżej 80Hz. Tzn, przejmą go kolumny jeśli tak w ampli go skonfigurujesz.

To też wiem ;) to przeciez logiczne...

 przyznam nawet, że zdziwiła mnie Twoja odp, (tak właśnie konstruujac zdanie), co sugeruje że sie nie zrozumieliśmy, ale juz nie ważne bo....

5 godzin temu, Butler napisał:

Warto wspomnieć że bas który jest w LFE i ten w pozostałych kanałach to nie jest ten sam dźwięk. Może być, ale nie musi, to oddzielne ścieżki.

Ta informacja jest dla mnie kluczowa. Dziękuję, na to czekałem. Myślałem że to co w subie to i w kolumnach pod wzgledem niskich tonów. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ps: "Moze byc ale nie musi" - rozumiem przez to ze zależy od procesów masteringu w studio, tworząc sciezki wielu różnych kanałów do danej produkcji filmowej. Rozumiem zatem że:

        *"Może być"- dane efekty  przypisane kanałom L/P i sub nie będą sobie nawzajem przeszkadzać, w końcu podawane sa rozne materiały (drozsza/lepsza/staranniejsza realizacja sciezki dzwiekowej filmu).

       *"ale nie musi"- dane efekty przypisane kanałom L/P i sub moga na siebie nachodzić w pasmie 80-120 tworząc problemy z zgraiem co objawi sie pewnymi "znieksztalceniami" w tymże paśmie (tutaj "standartowa" realizacja ścieżek dzwiekowych danej produkcji filmowej) - całość odnoszę do wpisu @tomek72 kilka postów wczesniej.

        Reasumujac w skrócie moją myśl, oznacza to że od danego filmu zależy czy bedziemy mieć jakieś dolki, górki lub niedaj Boże przeciagania na basie (dudnienia) w newralgicznym pasmie 80-120? Tak to rozumieć? 

        Wybacz że tak męczę ( to nie przy.......ka) tylko ciekawość, bo w kinie jestem niezbyt dobry, a jak dotąd myślałem że sub i kolumny to tylko "rozczlonkowane" pasmo jak w zwrotnicy, a jak by nie patrzeć to masz @Butler spora wiedzę w kinach domowych, stąd  te pytania.

Pozdr.

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mastering jest różny, hobbystycznie z nim pracuję. Kanał suba jest niezależny, nie jest tworzony w locie z pozostałych. Bardzo często te same dzwięki pojawiają się w LFE oraz L/R, to nic dziwnego. Ale są też przypadki w których w tym samym czasie sub pracuje np. na 80-100Hz, oraz pojawiają się konkretnym kanale zbliżone częstotliwości ale w innej barwie, np. Strzały z karabinu od lewej strony sceny. Trudno wyłapać takie sytuacje, ale się zdarzają w filmach gdzie wysoki bas obsługują kolumny, a sub ich nie ruszą. Poniżej 80Hz raczej takie coś się nie zdarza, nie spotkałem się z tym.

2 godziny temu, Chyba Miro 84 napisał:

Reasumujac w skrócie moją myśl, oznacza to że od danego filmu zależy czy bedziemy mieć jakieś dolki, górki lub niedaj Boże przeciagania na basie (dudnienia) w newralgicznym pasmie 80-120? Tak to rozumieć? 

Jeśli fronty ustawisz na full band i masz do tego suba to właśnie takie sytuacje mogą się pojawiać. Nie miałem do czynienia jeszcze z takim czymś by sub oraz kolumny frontowe tworzyły zgrany zespół basowy, tak jak to się robi dublując suby w pomieszczeniu. Zazwyczaj wychodzi jedna wielka sieczka.

Edytowano przez Butler
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...