Skocz do zawartości

Recommended Posts

W listwie Taga Harmony PF600 2022 świeci się dioda sygnalizująca nieprawidłową fazę.

Listwę podłączoną mam oryginalnym kablem Supra Lorad 2.5, w gniazdku faza jest z lewej strony więc teoretycznie powinno być ok.

W instalacji elektrycznej nie ma przewodu uziemiającego więc uziemienie zrobiłem sobie podłączając kabel (zwykły miedziany) do kaloryfera i teraz kiedy ten kabelek odłączę to dioda w listwie się nie świeci, kiedy kabel jest podłączony, tak żeby było uziemienie, wtedy zapala się dioda od fazy w listwie. 

Co jest przyczyną świecącej się diody, ten kabel od uziemienia czy może z listwą coś nie tak ?

Proszę o jakieś sugestie. 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowany)

Problem udało się rozwiązać. W instalacji elektrycznej dwużyłowej TNC należy zmostkować bolec uziemiający z przewodem PEN (N) w gniazdku.

Nie wolno podłączać uziemienia do grzejników czy innych rur itp. !!!

Jeśli ktoś ma przewód zasilający Supra Lorad z wtyczką kątową to trzeba sprawdzić jak jest z podłączeniem kabelków wewnątrz.

Musiałem fabrykę poprawić, żeby dojść do ładu i mieć fazę z lewej strony.

20240701_184052.jpg

20240701_184341.jpg

Edytowano przez tomikin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 3.07.2024 o 09:10, tomikin napisał:

Problem udało się rozwiązać. W instalacji elektrycznej dwużyłowej TNC należy zmostkować bolec uziemiający z przewodem PEN (N) w gniazdku.

Otóż nie do końca, tak się robiło kiedyś, jeśli dziś jesteśmy skazani na instalacje TNC to do bolca uziemiajacego doprowadzany żyłę Neutralną, a mostek robimy do zacisku gniazda z prawej strony.

Patrz rys.1

 

 

20240709_181611.jpg

Dnia 3.07.2024 o 09:10, tomikin napisał:

Jeśli ktoś ma przewód zasilający Supra Lorad z wtyczką kątową to trzeba sprawdzić jak jest z podłączeniem kabelków wewnątrz.

Musiałem fabrykę poprawić, żeby dojść do ładu i mieć fazę z lewej strony.

Tak się składa, że nie poprawiłeś żadnej fabryki, jest to tylko jedna z metod podłączania kabla do wtyczki wg jej oznaczenia, a Ty teraz odwróciłeś tę "polaryzację", każdy kto chwyciłby ptzewód od Supry zaprawiony "fabrycznie" nie musiałby przemierzać kabla, tylko spojrzeć na oznaczenia wtyczek, a Ty to teraz zepsułeś zamieniając żyły w gotowym kablu. Do "fabryki" jedynie można się przyczepić o to, że nie zrobiła spływu z ekranu do żyły PE, chyba że go jakiś kabelek bez ekranu.

Zasilające kable z Japonii też są w ten sposób zapinane do wtyczek jak ten Supry, co zresztą na ich gniazdach jest oznaczane spójrz na gniazda Furutecha na ten przykład. 

Czas zamienić gniazda z bolcem, a zwłaszcza takie paskudne bez bolca jak z Twojego zdjęcia na gniazda schuko.

Poniżej obie metody są prawidłowe, chociaż faza w schuko z innej strony.

 

 

post-10924-0-12006200-1495788051.jpg

post-15939-100002255 1256525531.jpg

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, DiBatonio napisał:

Otóż nie do końca, tak się robiło kiedyś, jeśli dziś jesteśmy skazani na instalacje TNC to do bolca uziemiajacego doprowadzany żyłę Neutralną, a mostek robimy do zacisku gniazda z prawej strony.

W takim razie dlaczego nie może być odwrotnie ? 

Przecież chodzi o to, żeby połączyć bolec uziemiający z prawą dziurką w gniazdku więc co za różnica czy będzie jak na Rys. 1 czy Rys. 2. 


Co do wtyczki Supry to fabryka fabryką ale póki co inaczej nie zrobię, żeby mieć fazę z lewej strony w gniazdku bo dioda w listwie sygnalizująca nieprawidłową fazę będzie świecić.
 

4 godziny temu, DiBatonio napisał:

Czas zamienić gniazda z bolcem, a zwłaszcza takie paskudne bez bolca jak z Twojego zdjęcia na gniazda schuko.

Czyli wychodzi na to, że przewód Supry jest zrobiony pod gniazda schuko z fazą po prawej stronie tak ?

Bo tego nie mogłem zrozumieć mając schemat Solid Core Audio z wyraźnie zaznaczoną fazą z lewej strony a po zaglądnięciu do wtyczki Supry pojawił się mały dysonans.

Gniazdko paskudne przyznaję ale nie ja wybierałem jak się dom stawiał a za zasłonką mi nie przeszkadzało.

Jeśli znasz jakieś dobre a niedrogie gniazdka podwójne to możesz podrzucić, będę wdzięczny. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomikin napisał:

W takim razie dlaczego nie może być odwrotnie ? 

Przecież chodzi o to, żeby połączyć bolec uziemiający z prawą dziurką w gniazdku więc co za różnica czy będzie jak na Rys. 1 czy Rys. 2. 

Różnica jest ogromna. 

 

2 godziny temu, tomikin napisał:

Czyli wychodzi na to, że przewód Supry jest zrobiony pod gniazda schuko z fazą po prawej stronie tak ?

I tak i nie, jak masz gniazdo schuko, to poprostu obracasz wtyczkę, a nie grzebiesz w niej i zamieniasz "polaryzacje". 

 

2 godziny temu, tomikin napisał:

Jeśli znasz jakieś dobre a niedrogie gniazdka podwójne to możesz podrzucić, będę wdzięczny. 

Rozumiem, że chodzi bardziej o ogólnie dostępne w sklepie elektrycznym, a nie te audiofilne ?

😉

Bdb są Berkera, Legranda, Gira, tutaj tylko odpowiednią serię do własnego gustu i wyglądu dobrać. 

 

Tu znajdziesz jedne i drugie.

https://www.dobregniazdka.pl/

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, DiBatonio napisał:

I tak i nie, jak masz gniazdo schuko, to poprostu obracasz wtyczkę, a nie grzebiesz w niej i zamieniasz "polaryzacje

To ja chyba gniazdko obrócę albo wtyczkę zmienię na prostą bo nie chcę, żeby mi tak kabel w górę sterczał 🙃

7 godzin temu, DiBatonio napisał:

Rozumiem, że chodzi bardziej o ogólnie dostępne w sklepie elektrycznym, a nie te audiofilne ?

😉

Audiofajne gniazdka w fajnych cenach też mogą być ale jak zerknąłem na Furutechy to mi się słabo zrobiło.

7 godzin temu, DiBatonio napisał:

Bdb są Berkera, Legranda, Gira, tutaj tylko odpowiednią serię do własnego gustu i wyglądu dobrać. 

Dzięki 🙂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomikin napisał:

Audiofajne gniazdka w fajnych cenach też mogą być ale jak zerknąłem na Furutechy to mi się słabo zrobiło.

Tak, czasem robi się słabo, a na pewno szczuplej w portfelu.

Viborga są wiele tańsze 😉

https://avcorp.pl/product-pol-5119-Viborg-VE02R-gniazdo-scienne-schuko.html?curr=PLN&country=1143020003&utm_source=iai_ads&utm_medium=google_shopping&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw4ri0BhAvEiwA8oo6F_tf4OAdngUhIJ4OO5AESKLrRIEBf8msdbNDLrTXldLw_0ZPQQmCVhoCp-QQAvD_BwE

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

@tomikin: Łatwiej zamienić w gniazdku niż we wtyczce, Za rok podłaczysz wtyczkę do innego gniazda i znów bedziesz się zastanawiał.  Tak wogóle sprawdzałeś co jest w gnieździe, czy faza jest po właściwej stronie ?

Jak pytałem na SEP co ze stroną fazy w gniazdach podwójnych to powiedzieli, że normy na to nie ma (to było gdzieś w okolicach 2012), ale jest niepisana umowa, że faza po prawej. I jako wyznacznik przyjmuje się gniazdo z które ma bolec na górze, czyli w tym przypadku dolne, gdyż ono ma właściwy kierynek przewodu.

 

Jaka jest różnica przy mostkowaniu N (neutralny) do TN (uziemienie).

 

Otóż po staremu i wszyscy pseudo elektrycy (zaraz dojdziemy dlaczego pseudo) dorabiali przewód mostkujący pozostawiając kabel N podpiety do gniazda N, a mostek szedł od N do uziemienia. I teraz......jeśli z jakichś względów ten mostek przestał stykać (czyli np się poluzował, albo przepalił) to nie miałeś uziemienia na obudowie. W przypadku przebicia leciała tam pełna faza.

Jeśli podłączysz kabel niebieski N do TN - czyli do uziemienia i zrobisz mostek do N w gnieździe,  to priorytetem jest uziemienie i prąd przepływa od TN wtyku uziemiajacego do N. Czyli jeśli przepali albo poluzuje się mostek to nie beziesz miał zasilania wogóle, ale masz pewnosć, ze na obudowie masz zawsze uziemienie.

 

Jedym słowem w przypadku przebicie nigdy nie zabije Cie Prąd. W pierwszym przypadku to nie było wcale takie pewne. Stąd moje stwierdzenie "pseudo" elektrycy", bo na SEPie mówią tak jak kolega @DiBatonio przedstawił na obrazkach. Tam ogólnie większosć szkolenia klepią o bezpieczeństwie. W sumie i słusznie, bo autor instalacji/przeróbki, w której dochodzi do prażenia prądem ze skutkiem hospitalizacji (prokuratuora z automatu zawiadmia szpital) jest na ścieżce do 12 letniego urlopu w jednym z zamkniętych zakładów wypoczynkowych. I podobno trudno dostać od tego bilet zawieszający.

Zadam tez inne pytanie......nie to żebym się czepiał, ale próbuje zrozumieć pewne aspekty audio, w których jestem nowy. Żeby nie było to z wykształcenia jestem elektronikiem :)

Czy wymiana kabla standardowego na taki DIY z wtyczką za 120PLN lub droższą coś daje ? Z tego co widziałem tam nie ma filtrów tylko jest powiedzmy czystsza miedź, czyli większa przewodność - nie mam pojęcia po co skoro tolerancja napiecia w gniazdku jest dość duża i Tauron, czy inne PGE nie ma obowiązku zapewniać równego 230V i nawet tego nie robi, bo nie jest w stanie.

Nie chce tutaj rozpętywać żadnej burzy, po prostu pytam, bo sam muszę wymienić kabel na dłuższy i zastanawiam się, czy zrobić go samemu jakichś "lepszych" komponentów, czy kupić po prostu taki czarny jak był tylko duższy. Róznica w cenie jest ogromna, bo zwykły kabel kupię za 30zł, a w DIY sama wtyczka ściennia to koszto 120 PLN w górę.

Zapytam też tak - bo moze ktoś wie....czy są takie wtyczki z filtrami w rozsądnej cenie? Nie mówimy tutaj o cenie 600PLN za kabel, a raczej żeby go poskładać max za 200 jeśli miałby filtry. Mimo wszystko w sieci domowej jest masa zakłoceń od zasilaczy impulsowych, wiec być może to nie głupio odseparować audio od tego wszystkiego.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Żaden że mnie ekspert. Zgapiłem jak można w prosty sposób zrobić audiofilski przewód z realnym filtrem na dlawikach. W zależności od potrzeb można z jednej strony lub dwóch stron dołożyć CM -  DM, CM - CM lub DM - DM dławiki. Oczywiście do wtyczki za dużo się nie zmieści więc żeby taki dlawik miał sens to przekrój drutu max 1,5mm2. 

Link do postu sprzed lat 😉

Pozdrawiam. M

Jeszcze tu trochę info

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Lukas82 Dzięki za wyjaśnienie odnośnie podłączenia kabelków w gniazdku, teraz wiem, że różnica jest i to zasadnicza 🙂

Łatwiej było mi zamienić kabelki we wtyczce bo ją miałem na wierzchu i nie musiałem wykręcać korków, żeby odłączyć prąd ale tak tego nie zostawię.

Gniazdko mam już kupione i będę instalował tak jak być powinno z fazą po prawej stronie choć i z lewej strony też może być bo jak sam pisałeś, przepisy tego jasno nie określają. 

Oglądając filmy na yt w temacie instalacji gniazdek elektrycznych dowiedziałem się, że umownie faza powinna być z lewej strony w dolnym gnieździe i jeśli gniazdko jest podwójne to w górnym gnieździe będzie odwrotnie ze względu na bolec uziemiający. 

U mnie w większości gniazdek faza jest z lewej strony a najlepsze jest to że ani jedno nie ma zrobionego tzw.  zerowania czyli jakby uziemienia z PE do N 😄 

Tego kogoś kto to zakładał to nawet pseudo elektykiem nazwać nie ma jak...

2 godziny temu, Lukas82 napisał:

Czy wymiana kabla standardowego na taki DIY z wtyczką za 120PLN lub droższą coś daje ?

W tej kwestii mogę napisać, że tak. Po zmianie przewodów zasilających zauważyłem różnicę na plus a wcale na to nie liczyłem. 

Zależało mi na porządku z kablami i na wyglądzie samych kabelków i wtyczek, podeszły mi kable Supry i nie żałuję zakupu. 

Z początku założyłem przewód od gniazdka do listwy zasilającej i już było lepiej potem dokupiłem jeszcze jeden od listwy do wzmacniacza bo tak mi się spodobało 🙂

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...