Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano (edytowany)
5 minut temu, AudioTube napisał:

Jeśli w sweet spot dudni.

Nie jest źle, jeden absorber z wełny 15cm wniósł poprawę, ale wiem że można i chcę lepiej. Czuję że można średnicę bardziej uporządkować.

Edytowano przez rajdek
Napisano (edytowany)
9 minut temu, AudioTube napisał:

A niech się wzbudza, oby za plecami to było.

Też tak myślę. Sofa/fotel trochę do przodu + sprawdzić temat z rozpraszaniem za plecami i zobaczyć co będzie.

Większość pułapek i grubych paneli zadziała i tak najbardziej na zakres 100Hz i powyżej. Muzyka straci drive i jajca, a moda i tak się nie pozbędziesz.*

*oczywiście nie znaczy to, że nie warto też pochłaniać w pokoju

Edytowano przez lpomis
Napisano
7 minut temu, rajdek napisał:

Czuję że można średnicę bardziej uporządkować.

Nowe, inne kolumny. Ogromne możliwości. 
Wełną, styropianem i sklejka tego nie zastąpisz. Na pewno nie na tak małą skalę jakbyś mógł sobie pozwolić w salonie dla wszystkich.

Pachnie mi Twoje myślenie obsesją i elementarnym brakiem wiedzy, oraz doświadczenia.

Napisano (edytowany)
14 minut temu, AudioTube napisał:

W sweet spot dudni. Wstawiłeś za plecy wełnę i przestało dudnić/dudni mniej? Jakim cudem?

W bardzo ciemnych utworach przeszkadza, dźwięk pokrywa mgła, absorber ją trochę przerzedził, mniemam że to pogłos niskich częstotliwości.

13 minut temu, lpomis napisał:

Większość pułapek i grubych paneli zadziała i tak najbardziej na zakres 100Hz i powyżej. Muzyka straci drive i jajca, a moda i tak się nie pozbędziesz

Tak wiem moda się nie pozbędę może problem wyżej. Absorbcja 100-500Hz może tutaj ?

9 minut temu, AudioTube napisał:

Nowe, inne kolumny. Ogromne możliwości. 
Wełną, styropianem i sklejka tego nie zastąpisz

Kolumny bardzo lubię nie myślę. Pogłos niskich częstotliwości to silny urwis.

Tak mnie się wydaje. Może się mylę ?

Edytowano przez rajdek
Napisano

Ta czerwona linia w sub paśmie, to całe zło. Nawet, gdy tylko wiolonczeli słucham. 
Ta czarna linia to jedno z narzędzi na brzmienie w 22 metrowy pokoju. Jest ich więcej. 
 

Zafiksowałeś się na pogłosie. „Jutro” przejdzie. Przerabiałem to.  

c6563edc-f627-4a04-9db4-0b495bb20b2c.jpeg

Napisano
2 minuty temu, AudioTube napisał:

Zafiksowałeś się na pogłosie. „Jutro” przejdzie. Przerabiałem to.

Nie przejdzie póki nie spróbuję, odłożę w czasie żeby dobrze się przygotować. Nie wiem czy wyłożenie dużej powierzchni absorberów 4m2 to dobry kierunek, ściana długa do aneksu 15m2 po drodze stół. Czy wystarczy dołożyć jeden za głowę i przejdzie.

Napisano (edytowany)

Rubicon 2 też swoje dokładają. To fajne kolumny, ale mają ewidentnie górkę na basie i to sporą. No tak są strojone. Może się to podobać, ale czasami nakłada się np. na problem z modem w pomieszczeniu i jest tego dołu po prostu dużo.

26 minut temu, rajdek napisał:

Absorbcja 100-500Hz może tutaj ?

Nie pamiętam dokładnie czy robiłeś pomiary? Wrzucałeś ostatnio na forum jakieś wykresy ze wszelakich apek, które niestety nie mówiły zbyt wiele. No chyba, że nie kojarzę i pominąłem. Pomiar za pomocą REW sporo by wyjaśnił. I napiszę coś kontrowersyjnego (liczę się tu z krytyką innych) - nie musi być on robiony wcale Umikiem. Do totalnie amatorskich zabaw domowych i zaznajomienia się z problemem można to zrobić nawet jakimś zwykłym mikrofonem pojemnościowym przeznaczonym do komputera w cenie ~150zł jak np. Novox, Samson, używany Blue Yeti. Wyniki są bardzo zbliżone. Nie jest to więc jakaś mocno droga zabawa, żeby mieć zarys gdzie leży problem :)

Aha - lepszą klarowność i uporządkowanie dźwięku może zapewnić też rozpraszanie.

Edytowano przez lpomis
Napisano (edytowany)
16 minut temu, lpomis napisał:

Wrzucałeś ostatnio na forum jakieś wykresy ze wszelakich apek, które niestety nie mówiły zbyt wiele

Tak bardzo nie profesjonalnie, zauważyłem na większości wykresów wzrost na 50Hz i spadek 110Hz i wiem czy istotne i poprawne, nie mam żadnych kompetencji.

 

16 minut temu, lpomis napisał:

nie musi być on robiony wcale Umikiem. Do totalnie amatorskich zabaw domowych i zaznajomienia się z problemem można to zrobić nawet jakimś zwykłym mikrofonem pojemnościowym przeznaczonym do komputera w cenie ~150zł

Niewiele ponad stówkę dałem Dayton Audio iMM-6S do tego dedykowana apka to nie rew.

I jeszcze co najlepsze po wstawieniu jednego grubego absorbera, trochę mniej dudni, jest czyściej i bas jest odrobinę pełniejszy.

Edytowano przez rajdek
Napisano

Dyfuzory potrzebują symetrii. A jeśli sklejka to kosztuje dużo. Według mojej oceny za dużo w stosunku do efektu. Na efekt potrzeba tego często dużo, a na 100% z głową/wiedzą umieścić.

Napakujesz wełny i tej samej grubości na jedną ścianę, to kiepski pomysł. 
Zmierzyć T30, jak około 400 ms to zapomnieć i nic z tym pogłosem już nie robić. Ważne, żeby równomierny i leciutko opadający do 300ms był. Pogłosem w niskich dałbym sobie spokój. W tym paśmie inne kwiatki do przesadzania. 

Napisano (edytowany)
10 minut temu, rajdek napisał:

wzrost na 50Hz i spadek 110Hz i wiem czy istotne i poprawne, nie mam żadnych kompetencji

Zerknij np. na taki filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=qNf9nzvnd1k

Odpal na kolumnach, nie zmieniaj głośności w trakcie i sprawdzaj każdy Hz (na basie) po kolei gdzie słychać wzbudzenie, a gdzie ubytek i osłabienie. @MariuszZ wstawiał też dziś płytkę na Tidalu z takimi dźwiękami testowymi:

https://tidal.com/browse/album/29581889

Zawsze daje to jakiś pogląd na sytuację.

/edit
Oczywiście warto mieć wtedy na smartfonie odpaloną apkę pokroju Decibel X, SPL Meter, Miernik Dźwięku lub coś podobnego.

Edytowano przez lpomis
Napisano
6 minut temu, rajdek napisał:

powyżej 2kHz dziwne rzeczy się dzieją

Tzn.? Co masz na myśli?

Skupiłbym się jednak bardziej na plikach testowych dedykowanych dla niższych częstotliwości.

Napisano (edytowany)

Właściwie to od 1000. Mikrofon w miejscu głowy przy odsłuchu ustawiony nieruchomo. Sinusoida zapisana w pliku FLAC puszczona z pendrive zdalnie z drugiego pokoju.

Edytowano przez rajdek
Napisano (edytowany)

A REW w jaki sposób testuje ?

W aplikacji do mikrofonu nie mam magicznego przycisku testuj. Mogę zarejestrować dźwięk wydobywający się z kolumn. To wszystko w kij dmuchał ?

"Przemiatanie logarytmiczne charakteryzuje się widmem przypominającym róż , a przemiatanie liniowe – widmem przypominającym biel"

"Biały szum to sygnał składający się z nieskorelowanych próbek, takich jak liczby generowane przez generator losowy. Gdy taka losowość występuje, sygnał będzie zawierał wszystkie częstotliwości w równych proporcjach, a jego widmo stanie się płaskie."

"Te pliki audio skanują wszystkie słyszalne częstotliwości od 20 Hz do 20 kHz w 20-sekundowym przedziale czasowym"

"W połączeniu z analizatorem widma audio, „peak hold” jest konieczny do zmierzenia pełnej skali częstotliwości w jednej sesji. Zakładając, że analizator widma wykonuje analizę w skali logarytmicznej częstotliwości, idealne systemy będą wykazywać płaską odpowiedź na logarytmiczny bodziec sinusoidalny. W przypadku korzystania z liniowego analizatora FFT należy zapoznać się z wersją liniową"

Nie ma innej drogi jak REW żeby zrobić test ?

"Istnieje kilka metod pomiaru odpowiedzi impulsowej. Norma PN-EN ISO 18233:2006 [1|do rozszerzenia możliwości pomiarowych izolacyjności akustycznej od dźwięków powietrznych (seria norm PN EN ISO 140: części 3-5 [2], [3], [4] i 9-12 [5], [6], [7], [8] orazczasu pogłosu (seria norm PN EN ISO 3382 [9), [10]) rekomenduje dwie nowe metody

odpowiedzi impulsowej:

• metoda MLS (Maximum Length Sequence),

• metoda SS (Swept Sine).

Metoda SS (Swept Sine)

Stosowanie sygnału sinusoidalnego jako sygnału pobudzenia w porównaniu z metodą MLS ma wiele zalet, w szczególności zmniejsza wrażliwoś na zmiennoś w czasie (temperatura i przepływ powietrza) oraz eliminuje problem zniekształce harmonicznychnych. Poniewa wszystkie zniekształcenia harmoniczne s eliminowane, moc pobudzenia sygnałem sinusoidalnym może by znacznie większa ni moc sygnału MLS.

Pomiary zaniku dźwięku t metod s mniej narażone na szkodliwy wpływ zmiennościw czasie. Mniejsza wrażliwoś metody na zmiennoś w czasie powoduje, że niekiedy jest ona jedyn realn opcj przy pomiarze odpowiedzi impulsowej. „Przemiatanie" może by dokonywane jednokrotnie, od niższych do wyższych częstotliwości, lub jako powtarzające si w sposób okresowy. Zaprezentowana poniżej analiza oparta jest na jednokrotnym „przemiataniu".'

Edytowano przez rajdek
Napisano (edytowany)
15 godzin temu, lpomis napisał:

Odpal na kolumnach, nie zmieniaj głośności w trakcie i sprawdzaj każdy Hz (na basie) po kolei gdzie słychać wzbudzenie, a gdzie ubytek i osłabienie. @MariuszZ wstawiał też dziś płytkę na Tidalu z takimi dźwiękami testowymi:

https://tidal.com/browse/album/29581889

Zawsze daje to jakiś pogląd na sytuację.

Puściłem z płyty Mariusza Sweep Tone 0-200Hz

Screenshot_2025-03-01-14-23-20-32_3d80bfddb9d5d32112a0502e6fa80006.jpg.088ada9e48ef5e27fc1ddfa66046ccbb.jpg

I bez absorbera.

Screenshot_2025-03-01-14-40-26-95_3d80bfddb9d5d32112a0502e6fa80006.jpg

Edytowano przez rajdek
Napisano (edytowany)

Prace dobiegają końca. I teraz zasadnicze pytanie - kto da więcej? Żart, oczywiście. Myślę jednak, że mogę spokojnie wieszac. Scian mam duzo i gdzięś tam zawisna. Trzeba wypróbować gdzie będą się najlepiej sprawdzały. Następne czekają, a te będą już większym wyzwaniem.

 

IMG_20250302_132849.jpg

IMG_20250302_153759.jpg

IMG_20250302_154138.jpg

Edytowano przez Rega
Napisano (edytowany)

Pytanko do was mam takie praktyczne teoretyczne. Pierwsze odbicia na ścianach lepiej hybryda czy typowy panel z wełny?.patrzę na vicustic może po dwa na stronę.

Niskie ogarnę inaczej lub polegnę zobaczymy.

Szukam rozdzielczości wokal w górę i sceny. 

Edytowano przez yayayaya

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...