eMBe Napisano 27 sierpnia Udostępnij Napisano 27 sierpnia (edytowany) Witam. Jak zapowiadałem zakładam temat związany z Dirac Live. Wrzucamy tutaj wszystkie znalezione materiały związane z Dirac Live oraz Dirac Live Bass Control. W załączniku oficjalny manual Diraca jak również manuale od konkretnych producentów amplitunerów oraz manual od miniDSP. Przeglądnąć warto wszystkie ale ja osobiście polecam pliki Dirac Arcam PL.pdf (tu trzeba zwrócić uwagę na to, że tu jest opisywana wersja 2.2, najnowsza to 3.10) oraz miniDSP Dirac Live User Manual.pdf. Polecam ze względu na to iż zawierają więcej informacji i ogólnych ale przede wszystkim informacji istotnych takich jak odległości między mierzonymi punktami czy to w pionie czy w poziomie. Dokładniejsze informacje odnośnie korekcji krzywych (Target Curve) po pomiarach. Dirac Arcam PL.pdf Dirac Live for ARCAM.pdf DiracLive_DENON_EN.pdf DiracLive_DENON_PL.pdf DiracLiveBassControl_rev2.pdf DiracLiveProcessorPluginBassControlSetupInProcessor-1.pdf DiracLiveProcessorPlugin-QuickStartGuide-1.pdf DiracLiveQuickStartGuide-1.pdf Dirac-Live-User-Manual.pdf miniDSP Dirac Live User Manual.pdf Załączam również skompresowane krzywe docelowe - Target Curves (StormAudio, Harman Kardon oraz inne warte potestowania). Dirac Live Target Curves.zip Edytowano 27 sierpnia przez eMBe 7 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eMBe Napisano 27 sierpnia Autor Udostępnij Napisano 27 sierpnia Dodatkowo porcja linków z filmami dotyczącymi Dirac Live. https://www.youtube.com/@diracresearch 4 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 27 sierpnia Udostępnij Napisano 27 sierpnia 25 minut temu, eMBe napisał: ale przede wszystkim informacji istotnych takich jak odległości między mierzonymi punktami czy to w pionie czy w poziomie. Nim przekopię się przez to wszystko ,pamiętasz zalecane odległości . Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PanKlor Napisano 27 sierpnia Udostępnij Napisano 27 sierpnia Przed chwilą, tomek4446 napisał: Nim przekopię się przez to wszystko ,pamiętasz zalecane odległości . Nie za blisko i nie za daleko Między punktami min. 30 cm. Chociaż są też i zalecenia które mówią, że nie więcej niż ~60 cm. Są też takie aby punkty tworzyły pi razy oko sferę o średnicy 1m wokół centralnego punktu. Do tego dochodzą Ci dodatkowe punkty w najszerszych rozstawach. Ja osobiście staram się aby znajdowały się w skrajnych pozycjach kanapy. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eMBe Napisano 27 sierpnia Autor Udostępnij Napisano 27 sierpnia Typically, you should spread the microphone positions over a circle with a diameter of at least a meter (three feet) and vary the microphone height from the central position by at least 30 cm (one foot) up and down. The measurement points should have a distance of at least 30 cm (12 in) between one another. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 27 sierpnia Udostępnij Napisano 27 sierpnia 1 minutę temu, PanKlor napisał: Między punktami min. 30 cm. U mnie wychodzi 35 cm tak aby objąć całą kanapę. Faktycznie centralne pomiary robię tak jak zalecano od początku , czyli tworzą sferę 1m. Pytam , bo dawno nie robiłem , a teraz zmieniłem paczki i zaczynamy zabawę od nowa. A , mikrofon masz ustawiony " w sufit" , czy " na wprost " ? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PanKlor Napisano 27 sierpnia Udostępnij Napisano 27 sierpnia W sufit, plik kalibracyjny 90deg. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 27 sierpnia Udostępnij Napisano 27 sierpnia 6 godzin temu, PanKlor napisał: W sufit, plik kalibracyjny 90deg. Prawidłowo. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomP Napisano 28 sierpnia Udostępnij Napisano 28 sierpnia Dnia 27.08.2024 o 15:00, PanKlor napisał: W sufit, plik kalibracyjny 90deg. Z zaznaczeniem, że takie ustawienie do dla systemów wielokanałowych. Dla stereo, np. SA30 , to drugi plik kalibracyjny i mikrofon poziomo. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PanKlor Napisano 28 sierpnia Udostępnij Napisano 28 sierpnia 9 minut temu, TomP napisał: Z zaznaczeniem, że takie ustawienie do dla systemów wielokanałowych. Dla stereo, np. SA30 , to drugi plik kalibracyjny i mikrofon poziomo. Tego zaznaczenia nie znalazłem w oficjalnej instrukcji Dirac Live. Pojawia się za to od czasu do czasu w internecie. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomP Napisano 28 sierpnia Udostępnij Napisano 28 sierpnia (edytowany) 59 minut temu, PanKlor napisał: Tego zaznaczenia nie znalazłem w oficjalnej instrukcji Dirac Live. Pojawia się za to od czasu do czasu w internecie. Oczywiście, że tej informacji może nie być w instrukcji do Dirac. To ustawienie nie dotyczy programu ale ustawień sprzętu z tym programem współpracującego, w tym przypadku mikrofonu pomiarowego i jego różnych plików konfiguracyjnych, wybieranych w zależności co ma być mierzone. Nazwy plików konfiguracyjnych oczywiście również nie muszą być ujednolicone dla wszystkim mikrofonow. W przypadku mikrofonu Arcama i UMIK1, cyfra 90 w nazwie to 90st. I do pomiaru z wielokanałowego, drugi do stereo i wtedy poziomo. Warto zajrzeć stronę MiniDSP UMIK , jest tam wyjaśnione ustawienie mikrofonu, ale też inne ciekawe poradniki (dla mnie zbyt szczegółowe ) Edytowano 28 sierpnia przez TomP Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert eN Napisano 28 sierpnia Udostępnij Napisano 28 sierpnia takie pytanie, ile czasu trzeba poświęcić na przeczytanie instrukcji, obejrzenie filmów... aby przejść do pomiarów i coś z tego diraca było ? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PanKlor Napisano 28 sierpnia Udostępnij Napisano 28 sierpnia Godzinę. 1 godzinę temu, TomP napisał: W przypadku mikrofonu Arcama i UMIK1, cyfra 90 w nazwie to 90st. I do pomiaru z wielokanałowego, drugi do stereo i wtedy poziomo. Żeby być precyzyjnym nie chodzi tylko o stereo tylko o pomiar bezpośredni. Może być do mierzenia pojedynczego głośnika/kolumny (np. REW). Co do samej filozofii pomiaru to wiele zalezy od pomieszczenia. Pomiar poziomo kladzie nacisk na to co produkują głośniki stereo... pozostaje pytanie czy należy wtedy ignorować/minimalizować wpływ pomieszczenia przez takie ustawienie mikrofonu? Osobiście nie mam czasu się w to bawić. O ile można wgrać do Denona 3 różne targety tak z tego co widze mogą one dotyczyć tylko jednej bazy pomiarowej. Nie bardzo mam czas żonglować zabawkami i ponownie ustawiać suby itp. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eMBe Napisano 28 sierpnia Autor Udostępnij Napisano 28 sierpnia Z poradnika miniDSP: For stereo systems, we generally recommend that the microphone be pointed between the speakers and the "0 degree" calibration file used. However, many of our customers point the microphone at the ceiling and use the "90 degree" calibration file. Feel free to try it both ways. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomP Napisano 28 sierpnia Udostępnij Napisano 28 sierpnia 8 minut temu, eMBe napisał: Z poradnika miniDSP: For stereo systems, we generally recommend that the microphone be pointed between the speakers and the "0 degree" calibration file used. However, many of our customers point the microphone at the ceiling and use the "90 degree" calibration file. Feel free to try it both ways. Dokładnie tak jak napisali: dla systemów stereo... Może być pionowo (przy stereo) z racji tego, że jest to mikrofon dookolny. Z kolei takie ustawienie, jak cytowane wyżej, przy systemie z wieloma głośnikami, zainstalowanymi na różnych poziomach, jest po prostu niemożliwe - nie można poziomo ustawić mikrofonu w pozycji pomiędzy głośnikami. Dlatego w tym przypadku zostaje tylko konfiguracja 90 stopni, czyli do góry. W stereo jak najbardziej są możliwe oba ustawienia. Kierunkowy pomiar pojedynczych głośników ma sens jedynie do sprawdzenia indywidualnych możliwości każdego z nich. Idea Dirac' polega z kolei na tym, żeby zmierzyć je wszystkie w punkcie odsłuchu i niejako "dopasować" je do siebie. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PanKlor Napisano 28 sierpnia Udostępnij Napisano 28 sierpnia 14 minut temu, TomP napisał: Idea Dirac' polega z kolei na tym, żeby zmierzyć je wszystkie w punkcie odsłuchu i niejako "dopasować" je do siebie. Dokładnie tak. Na to co masz w miejscu odsłuchu ogromny wpływ ma pomieszczenie (z każdej strony). Dlatego też jestem zwolennikiem ustawiania mikrofonu pionowo do góry. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomP Napisano 28 sierpnia Udostępnij Napisano 28 sierpnia Czyli zgadzamy się w 100% :)) Ja tylko zwróciłem uwagę na pojawiające się pytania odnośnie ustawienia mikrofonu. Na wlasnym przykładzie: ARCAM SA30 - stereo, mikrofon poziomo "wycelowany" z punktu odsłuchu pomiędzy te dwie kolumny, plus plik kalibracyjny bez 90...ale druga opcja - może być pionowo do sufitu, z innym plikiem kalibracyjnym wtedy (90 st), jak firma napisała; sprawdzać można;) chociaż to wg mnie niewykorzystanie możliwości mikrofonu - zamiast mierzyć całościowo dźwięk docierający z jedynych dwóch głośników, to będąc pionowo, a mając jeszcze możliwość pomiaru w zakresie 360stopni ( przynajmniej tak ma UMIK), mierzy tylko wąskim kątem z całego mikrofonu dwa źródła glosnik L i P. Z kolei AV41 w konfiguracji 9.3, pomiar poziomo odpada- tutaj już tylko opcja pionowo 2 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek72 Napisano 4 września Udostępnij Napisano 4 września (edytowany) Trafiłem na coś takiego https://simplehomecinema.com/category/dirac-live jest tam między innymi do kupienia poradnik autora w pakiecie z arkuszem kalkulacyjnym https://simplehomecinema.com/dirac-live-curve-editor-excel-tool/. Ale można też poczytać parę ciekawostek. Edytowano 4 września przez tomek72 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eMBe Napisano 4 września Autor Udostępnij Napisano 4 września (edytowany) Chyba mam to coś albo podobne. Mogę podesłać jak ktoś chce zerknąć. Target curve z tego czegoś są w krzywych które wrzuciłem. Edytowano 4 września przez eMBe Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek72 Napisano 5 września Udostępnij Napisano 5 września Tak w krzywych które udostępniłeś są też chyba z tego arkusza (można wywnioskować po nazwie HC…). Jak masz taki arkusz to możesz się podzielić 👍 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Sonido Napisano 5 września Udostępnij Napisano 5 września Może warto wspomnieć kto ma gdzie problemy z Diraciem też? Czy są jakieś często przewijane? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek72 Napisano 5 września Udostępnij Napisano 5 września (edytowany) @Piotr Sonido myślę że jak @eMBe wcześniej wspominał trzeba by założyć w tej kwestii osobny temat, tutaj materiały, tutoriale itp., własne "wrażenia" z konfiguracji może w nowym temacie jak kiedyś @BaliGdynia założył Ustawienia/kalibracja kina domowego założyć dla Dirac-a. Powiem szczerze, po pierwszym kontakcie stwierdzam, że to nie jest "full automat" dla początkujących 😉, ba początkujący czy niezbyt obeznani w zawiłościach akustyki mogą poczuć się zagubieni. edit - literówka Edytowano 5 września przez tomek72 3 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S4Home Napisano 6 września Udostępnij Napisano 6 września Rzeczywiście Dirac to wdzięczne narzędzie do kalibracji, ale trzeba mu poświęcić nieco czasu żeby wykorzystać w pełni jego potencjał. Na pewno w kontekście wątku na pewno mogę dodać, że warto się pobawić już gotowymi wykresami i nieco skorygować otrzymaną z automatu krzywą, ponieważ da się dużo więcej wycisnąć z tej kalibracji. Umik oferuje dwa pliki, nie mniej jednak na szkoleniu, czy też w samej instrukcji Dirac jest mowa tylko o 90 deg. Na chłopski rozum - tylne odbicia również powinny nas interesować w stereo (nie wiem czy nie tak samo, lub nawet bardziej niż w kinie). "Point the microphone toward the ceiling (90°) when measuring to ensure that the microphone's coloration is similar for both the wall reflections and the direct wave from the speaker. A 90° microphone calibration file is needed in this case." Pytanie czy instrukcja jeszcze nie zakładała aplikacji w urządzeniach stereo, czy też w trakcie rozwoju sytuacji doszli do wniosku, że jednak można to zrobić na dwa sposoby. Nie testowałem jeszcze tego, więc jeżeli ktoś ma jakieś doświadczenie w obu sytuacjach to chętnie bym posłuchał spostrzeżeń Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
eMBe Napisano 6 września Autor Udostępnij Napisano 6 września Mnie interesuje jedno jeszcze. Jeśli mam Umika i zrobię kalibracje Diraciem a potem pomiary REWem to jak te ewentualne różnice i poprawki przenieść z REWa na krzywą z Diraca? O ile wiem to nie ma toola żadnego więc tak czy siak jest potem ręczne rzeźbienie w krzywych. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek72 Napisano 6 września Udostępnij Napisano 6 września (edytowany) Krzywe Dirac-a to pliki tekstowe z rozszerzeniem targetcurve zamiast txt. Jeżeli z REW-a można wyeksportować krzywe do pliku txt to łatwo ją zaimportujesz do Dirac-a. Lewa kolumna to częstotliwość później spacja i wartość w dB. Trzeba natomiast zwrócić uwagę że do oddzielenia całości od dziesiętnych zamiast przecinka stosowana jest kropka. Trzeba też stworzyć nagłówek i stopkę, w stopce zapisany jest zakres krzywej, poniżej fragment przykładowej krzywej NAME Przykład krzywej DEVICENAME Unnamed BREAKPOINTS czestotliwosc.Hz wartość.dB 10.0 -5 20.0 0 30.0 2 40.298 4 80.5 5 20000.000 0 LOWLIMITHZ 10 HIGHLIMITHZ 24000 Edytowano 6 września przez tomek72 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.