Skocz do zawartości

Ustawienia / Kalibracja kina domowego


BaliGdynia

Recommended Posts

23 godziny temu, eMBe napisał:
23 godziny temu, Piotr Sonido napisał:

Ale masz plik kalibracyjny tego mikrofonu?

Oczywiście. Ale to chyba nie zależy jednak od profilu kalibracyjnego.

skąd pobrałeś plik kalibracyjny do mikrofonu Pioneer-a, czy do mikrofonu Onkyo też można pobrać taki plik? Z tego co wiem pliki kalibracyjne do UMIK-a pobiera się w oparciu o numer seryjny mikrofonu który ma się "w dłoni". Te dodawane z amplitunerem chyba nie mają do pobrania plików kalibracyjnych.

Pomysł z założeniem tematu o samym Dirac wyborny 👍

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 24.08.2024 o 07:33, tomek72 napisał:

skąd pobrałeś plik kalibracyjny do mikrofonu Pioneer-a

Jeśli chodzi o Pioneera to nie ma pliku. Używasz wtedy opcji: Use from device.
Ładuje wtedy z amplitunera ustawienia kalibracyjne dla tego mikrofonu dołączonego z amplitunerem.

image.png.bd3c8f74b918a06d836b7e07b8043dd8.png

 

Dnia 24.08.2024 o 07:33, tomek72 napisał:

czy do mikrofonu Onkyo też można pobrać taki plik?

Obstawiam, że tu będzie tak samo jak w przypadku Pioneera. Pobierasz kalibrację z urządzenia. Nie znalazłem dla Pionnera i Onkyo pliku kalibracyjnego ale już dla Denona i mikrofonu do Audyssey znalazłem.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 24.08.2024 o 12:01, eMBe napisał:

Co do osobnego tematu o Diracu to proponuje dwa.

1. Dirac Live - materiały (pdfy, filmy itp.)

2. Dirac Live - kalibracja (przykłady, porady itp.)

Jak wszystko będzie w jednym temacie to zrobi się przysłowiowy burdel.

Z drugie jstrony będzie wtedy encyklopedia której wszyscy szukają. Jeśli będzie pisane w temacie a nie off to będzie to dobrze wyglądać.

Dnia 24.08.2024 o 21:37, eMBe napisał:

Po weekendzie siadam do tematu. Zbiorę co trzeba i zakładam.

super

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Piotr Sonido napisał:

Z drugie jstrony będzie wtedy encyklopedia której wszyscy szukają. Jeśli będzie pisane w temacie a nie off to będzie to dobrze wyglądać.

Pobożne życzenie. Zawsze robi sie off top. ZAWSZE. WSZĘDZIE :D
Idealnie by było jakbym mógł edytować bez limitu czasowego pierwszy post w danym temacie żeby nie rozlazło się to na X postów bo wtedy też będzie burdel.

@Redakcja AUDIO jest jakaś szansa na taką możliwość w tylko w tym temacie? Dirac Live - Materiały

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A odnośnie materiałów które zbieram to będę też chciał zrobić moją wersję poradnika kalibracyjnego. Dlaczego? 
Bo się okazuje, że więcej info (chodzi o istotne informacje a nie jakieś pierdoły) jest w pdfie Denona i miniDSP niż w oficjalnym pdfie Diraca.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmmm. Czyli pewnie musielibyście wyłączyć czasową edycję postów dla każdego usera.
Ok. No to w razie czego będę prosił o usuwanie zbędnych postów z powtarzającymi się materiałami lub nic nie wnoszącymi.
Chcę żeby tam było stricte na temat i przejrzyście. Do dyskusji o Diracu będzie osobny temat.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Odnośnie Diraca Live i samych pomiarów/punktów pomiarowych. Biorąc pod uwagę zebrane informacje (czy to z oficjalnego Manuala Diraca czy z innych manuali, filmów z youtube, tu mam na myśli w szczególności film od SoundStorm) doszedłem do takich wniosków.

Przykładowy schemat Focused imaging.
image.png.e6a4f2423775ba820ebd28f3db7d6ab4.png

Schematy pomiarowe Diraca są tylko i wyłącznie wskazówkami i nie trzeba się sztywno trzymać struktury tychże schematów.
"The positions specified in the "Select Arrangement" view the act as a guide. You may deviate from them as needed to emphasize particular spaces."

Można sobie te punkty umieszczać w innych miejscach pomiarowych. Przykładem jest wspomniany SoundStorm gdzie na swoim filmików wręcz zalecają żeby unikać pomiarów punktów znajdujących się na tej samej osi x, y, z.
Beznazwy.jpeg.f56f50e4b545bad365febcdefbc4a357.jpeg

A tak wygląda ich schemat dla dużej sofy.
Beznazwy.jpeg.903c3873e620a73385f562edbcb88d02.jpeg

Beznazwy.jpeg.760ffc24db4b796f9dcace3eda177ffb.jpeg


Potwierdzeniem tego wszystkiego jest też sam Dirac który pozwala na dodawanie nowych punktów pomiarowych których nie da się umieścić na wybranym schemacie pomiarowym. Punkty te są pokazane poniżej schematu jako Extra position:
Beznazwy.jpeg.f30ebfcb317f0f3e3a2da50daba5433b.jpeg

Oczywiście należy przestrzegać podstawowych zasad:
- The measurement points should have a distance of at least 30 cm (12 in) between one another.
- Avoid making measurements in too small a space. Even for the "Tightly focused" listening environment, it is important to spread out the microphone positions in a sphere of at least 1 meter in diameter. Too small space will result in over-compensation, which sounds very dry and dull.
- Measure some points outside the listening area. E.g. for a sofa, it is recommended to do a few of the measurements outside the couch by 20-30 cm in any direction.

Filmik od StormAudio:

 

Edytowano przez eMBe
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdza to odpowiedź bezpośrednio od Diraca:

"The mic positions are not as critical as usually thought, the order doesn’t matter and they can be changed.
The most important measurement is the first one that is used for assigning gains and delays while the others can be in different positions at different heights but not necessarily as shown in our images.
For example, StormAudio suggests a different layout and the results are excellent as well:

unnamed.jpg.747d470e058e42fc67861cf28f333fe4.jpg

In any case, I suggest not positioning the mic at a point where an object is interposed between the mic and the speaker, or too close to a wall.

A wider distance among the measurement points implies a less aggressive correction which means that the room reflections will be less attenuated.
Those reflections can be pleasant though, even if artificial as they are not present in the recording, since they can give a wider sound stage.
Tighter mic positions instead will provide a more focused correction and imaging but the measurement points should have a distance of at least 30 cm (12 in) between one another.
Too small a space will result in over-compensation, which can sound dry and dull."

Czekam jeszcze na odpowiedź na pytanie jak podporządkowywać punkty z tego pomiaru StormAudio do punktów pomiarowych widocznych w Diracu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie czekając na odpowiedź od Diraca (od StormAudio też) przeprowadziłem dzisiaj kalibrację przy użyciu schematu na bazie tego od StormAudio (czyli punkty w różnych miejscach nie przecinających się na osiach x, y, z):
image.png.71e6257057811c19c7ac3d023659de12.png

Punkty te przełożyłem na schemat Focused imaging Diraca w taki sposób:
image.png.a4b01beed259a7a64e3ceba4bd0384e6.png

Kalibracja i pomiary ok. Jutro sprawdzę co się stanie jak te punkty będę wybierał kompletnie z czapy czyli numer 5 z obrazka StormAudio przełożony na numer 9 na schemacie Diraca :>>>

 

 

Edytowano przez eMBe
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 10.09.2024 o 12:29, eMBe napisał:

Nie czekając na odpowiedź od Diraca

Ostatnia odpowiedź Diraca na moje pytanie jak przełożyć punkty z układu StormAudio na punkty układu w Diracu:

"...we shouldn’t overthink the mic positions as there are no exact positions… placing the mic at differnt heights that cover the possible head positions will suffice.
As usual, experimenting in your room can help in finding the best approach in your specific case.."

Nie jest to bardzo konkretna odpowiedź ale mimo wszystko daje do zrozumienia, że te schematy to tylko przykładowe propozycje dla mniejszych lub większych miejsc odsłuchowych. Można sobie stworzyć układ punktów pomiarowych (tak jak zrobiło to StormAudio). Co prawda jest to dość czasochłonne ale jak ktoś się nudzi to czemu nie. Byle trzymać się tych podstawowych zasad Diraca (punkty oddalone od siebie nie mniej niż 30 cm, im mniejsze odległości tym kalibracja bardziej ciasna i odwrotnie jeśli większe odległości) i w sumie też StormAudio (punkty nie przecinające się w osiach x, y, z).

I tak jak myślałem. Najważniejszy jest pierwszy pomiar w tzw. sweet spot. Potem można sobie wybrać a Diracu punkt opisany jako Top Front Left a mikrofon umieścić gdzieś po prawej stronie.

W przyszłym tygodniu będę robił jeszcze jeden pomiar to na bazie tego pomiaru zrobię opis ze zdjęciami jak to u mnie wygląda (włącznie ze screenshotami pomiarów i krzywych po kalibracji i tuningu).

Odnośnie krzywych docelowych (Target Curve) w Diracu. Moje zdanie jest takie, że nie ma złotego środka i wszystko zależy od wielu czynników takich jak akustyka pomieszczenia, charakterystyka/brzmienie kolumn i przede wszystkim słuch osoby robiącej pomiary.
To ma brzmieć dla mnie super a nie dla kogoś dlatego biorąc po uwagę powyższe czynniki czyjeśc krzywe np. Harmana u mnie się nie sprawdzają.

Edytowano przez eMBe
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, eMBe napisał:

To ma brzmieć dla mnie super a nie dla kogoś dlatego biorąc po uwagę powyższe czynniki czyjeśc krzywe np. Harmana u mnie się nie sprawdzają.

Właśnie to jest wygodne w Dirac że ostatecznie sam dostroisz brzmienie wg upodobania. Można się trzymać tego co zrobi Dirac, ale jest pełna swoboda, ważne żeby za bardzo nie poszaleć w dodawaniu lub ujmowanie dB.

Co do stosowania innych krzywych - one też są przygotowane przez ludzi wg norm, wytycznych i charakteru brzmienia jaki mieli zamiar uzyskać. Krzywe Harmana głównie nadają się do subwoofera, tam chyba powyżej 200Hz jest już „prosta” równa 0dB. Natomiast wykorzystując nie swoje krzywe można sobie poeksperymentować w którym iść kierunku. Są do dyspozycji 3 sloty (może w wyższych amplitunerach więcej) pozwala to na dosyć łatwe testowanie różnych wariantów.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 9.09.2024 o 11:39, eMBe napisał:

Odnośnie Diraca Live i samych pomiarów/punktów pomiarowych. Biorąc pod uwagę zebrane informacje (czy to z oficjalnego Manuala Diraca czy z innych manuali, filmów z youtube, tu mam na myśli w szczególności film od SoundStorm) doszedłem do takich wniosków.

Przykładowy schemat Focused imaging.
image.png.e6a4f2423775ba820ebd28f3db7d6ab4.png

Schematy pomiarowe Diraca są tylko i wyłącznie wskazówkami i nie trzeba się sztywno trzymać struktury tychże schematów.
"The positions specified in the "Select Arrangement" view the act as a guide. You may deviate from them as needed to emphasize particular spaces."

Można sobie te punkty umieszczać w innych miejscach pomiarowych. Przykładem jest wspomniany SoundStorm gdzie na swoim filmików wręcz zalecają żeby unikać pomiarów punktów znajdujących się na tej samej osi x, y, z.
Beznazwy.jpeg.f56f50e4b545bad365febcdefbc4a357.jpeg

A tak wygląda ich schemat dla dużej sofy.
Beznazwy.jpeg.903c3873e620a73385f562edbcb88d02.jpeg

Beznazwy.jpeg.760ffc24db4b796f9dcace3eda177ffb.jpeg


Potwierdzeniem tego wszystkiego jest też sam Dirac który pozwala na dodawanie nowych punktów pomiarowych których nie da się umieścić na wybranym schemacie pomiarowym. Punkty te są pokazane poniżej schematu jako Extra position:
Beznazwy.jpeg.f30ebfcb317f0f3e3a2da50daba5433b.jpeg

Oczywiście należy przestrzegać podstawowych zasad:
- The measurement points should have a distance of at least 30 cm (12 in) between one another.
- Avoid making measurements in too small a space. Even for the "Tightly focused" listening environment, it is important to spread out the microphone positions in a sphere of at least 1 meter in diameter. Too small space will result in over-compensation, which sounds very dry and dull.
- Measure some points outside the listening area. E.g. for a sofa, it is recommended to do a few of the measurements outside the couch by 20-30 cm in any direction.

Filmik od StormAudio:

 

Do tematu z Diraciem wrzucaj!

Cała ta ostatnia rozmowa powinna tam być.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tematyce kalibracji zachęcam do zapoznania się ze świetnym materiałem Tomasza Wróblewskiego, założyciela czasopisma Estrada i Studio, bardzo doświadczonego inżyniera / realizatora dźwięku. Film w dosyć ogólnym zarysie traktuje o podstawowych problemach akustycznych w małych pomieszczeniach, ale co najważniejsze Pan Tomasz prezentuje system kalibracji firmy Sonarworks, która współpracuje z producentem monitorów studyjnych Adam Audio i dostarcza swój soft z modelami serii "A". Warto zwrócić uwagę na to jak Sonarworks rozwiązał kwestię sugerowanych miejsc odsłuchowych dla mikrofonu. W filmie fajnie pokazane jest na które częstotliwości warto szczególnie zwrócić uwagę i co z nimi zrobić żeby było "dobrze":

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...