Skocz do zawartości
BaliGdynia

Ustawienia / Kalibracja kina domowego

Recommended Posts

Ja kiedyś trzymałem się 1m czy 90cm. Stare czasy. Teraz robię na 50/60cm. Jest sofa trzy osobowa. Na niej się skupiam. Ale po bokach także można usiąść na pufie i jest też ok. Uważam, że bliżej jest lepiej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak do końca nie jestem pewien, chodzi o to gdyby było idealnie cicho w pokoju, i gdyby mikrofon był super czuły to może tak, a tak domowe warunki nie są idealne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zalecenia są chyba takie, że kalibrację robi się w ciszy. Zamknąć drzwi i okna. Gdzieś to pisało ale nie pamiętam. Ja tak robię.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To jest ciekawe pytanie, niby powinno być idealnie cicho, ale w trakcie filmu on też działa. A sprawdź czy duże różnice są z i bez niego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przed chwilą, STELVIO napisał:

Zalecenia są chyba takie, że kalibrację robi się w ciszy. Zamknąć drzwi i okna. Gdzieś to pisało ale nie pamiętam. Ja tak robię.

Pytanie, jaki jest jej sens, skoro nie bede ogladal w ciszy? To staly szum, wiec byc moze kalibracja moze pomoc to zniwelowac.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ale nie wiem czy odczytać poprawnie odległości i inne rzeczy poprawnie.

Po za tym kina nie ogląda się nigdy w ciszy. Hałas jest większy niż cała reszta. Ja nie chcę nikomu nic wciskać na siłę. Jak komuś się chcę zrobić taki porównanie to niech zrobi i napiszę co i jak. Ja mam wszystko na tip top i nic już nie ruszam. Jedynie co zmieniłem po kalibracji to wiadomo Hz i kolumny małe i podgłaśniałem atmosa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja tam projektora nie słyszę czy samochodów na dworze czy co tam jeszcze może być.

Kurcze nie wiem czy na Denonie to nie jest napisane podczas kalibracji aby cicho było. Ale ręki sobie nie dam odciąć.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z manuala Denona:

Należy zapewnić jak największą ciszę w pomieszczeniu. Szum w tle może zakłócić pomiary pomieszczenia. Pozamykaj okna i wyłącz wszystkie urządzenia elektroniczne (radia, klimatyzatory, lampy fluorescencyjne itp.). Urządzenia takie emitują hałas, który może zakłócić pomiary.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Stolarz napisał:

Z manuala Denona:

Należy zapewnić jak największą ciszę w pomieszczeniu. Szum w tle może zakłócić pomiary pomieszczenia. Pozamykaj okna i wyłącz wszystkie urządzenia elektroniczne (radia, klimatyzatory, lampy fluorescencyjne itp.). Urządzenia takie emitują hałas, który może zakłócić pomiary.

Hej, to wszystko sa rzeczy, ktore mozna wylaczyc na czas korzystania z urzadzenia, ale projektor bedzie chodzil, stad watpliwosci:) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Każdy ma inne podejście do tematu. Z mojej strony uważam, że są to marginalne sprawy aby popsuły radość z kina. Ja wolę, żeby nic nie przeszkadzało kalibracji. Później tylko mała korekta i już. Jeśli jest cicha scena w filmie to słyszę projektor, bo mam go nad głową. Ale kalibracja przy włączonym nic nie zmieni. Tj moje zdanie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zmieni , szum w tle tak jak pisał @Stolarz zaburza dokładność pomiarów, a co za tym idzie samą kalibrację. Umówmy się , że systemy kalibracji to nie jest najwyższa półka pod względem precyzji , wystarczy zrobić pomiar systemem kalibracji , spojrzeć na wykres frontów i zrobić pomiar REW , rozbieżności ukazują niedokładność . Kalibracja działa na podstawie algorytmów i im dokładniejsze dane dostarczymy / z jak najmniejszym szumem tła , bo to też dźwięki o różnej częstotliwości/ tym wynik będzie lepszy. Podczas pomiarów pomieszczenie powinno być takie jak słuchamy na co dzień , czyli jak normalnie oglądamy film przy otwartych drzwiach ,to nie zamykamy ich na czas pomiaru , bo zmieniamy tym samym akustykę pomieszczenia . 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chyba źle się wyraziłem. Chodzi mi o to, że szum z projektora podczas kalibracji nie polepszy jej wyników. A co z oknem? Robiąc kalibrację zimą przy zamkniętym to co latem. Nie otwieramy? Bo akustyka? Pytam poważnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kalibrację polecam zrobić przy zamkniętym oknie , aby wyeliminować dodatkowe dźwięki które zarejestruje mikrofon. Kalibracja amplitunerów KD to nie Dirac Live , który nam wyeliminuje lub zmniejszy wpływ pomieszczenia , kalibracja ma głównie za zadanie ustawić głośność 5 ; 7 ; 9 kolumn , bo jak nie jesteśmy Mozartem to jest to cholernie trudne i tyle. Nie podnośmy na wyżyny tych systemów , to tak naprawdę gadżet ułatwiający tylko życie. A że ułatwia to wie o tym każdy, kto ustawiał na ucho choćby Sony STR dB 940 QS :) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, tomek4446 napisał:

Kalibrację polecam zrobić przy zamkniętym oknie , aby wyeliminować dodatkowe dźwięki które zarejestruje mikrofon. Kalibracja amplitunerów KD to nie Dirac Live , który nam wyeliminuje lub zmniejszy wpływ pomieszczenia , kalibracja ma głównie za zadanie ustawić głośność 5 ; 7 ; 9 kolumn , bo jak nie jesteśmy Mozartem to jest to cholernie trudne i tyle. Nie podnośmy na wyżyny tych systemów , to tak naprawdę gadżet ułatwiający tylko życie. A że ułatwia to wie o tym każdy, kto ustawiał na ucho choćby Sony STR dB 940 QS :) 

Kalibracja ma za zadanie wyeliminowac wplyw pomieszczenia, od tego jest Audyssey i inne, nie widze w tym zakresie materialnej roznicy pomiedzy Dirac a systemami stosowanymi w AVR.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

No nie wiem. Co robi Audyssey? Wysyła dźwięki z kosmosu z kolumn i te dźwięki zbiera mikrofon. Jak będzie coś buczeć to co wtedy się stanie z wynikami?
Po to ma być cisza, żeby Audyssey skorygowało jak najlepiej wpływ pomieszczenia.

Edytowano przez Stolarz

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, Stolarz napisał:

No nie wiem. Co robi Audyssey? Wysyła dźwięki z kosmosu z kolumn i te dźwięki zbiera mikrofon. Jak będzie coś buczeć to co wtedy się stanie z wynikami?
Po to ma być cisza, żeby Audyssey skorygowało jak najlepiej wpływ pomieszczenia.

Ja nie mowie, ze mam racje, ja mowie, ze to jest dyskusyjne ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, Tenfilip napisał:

nie widze w tym zakresie materialnej roznicy pomiedzy Dirac a systemami stosowanymi w AVR.

Szczerze mówiąc zainspirowałeś mnie , i korzystając dzisiaj z chwili ciszy zrobiłem kilka pomiarów . Małe omówienie ,amplituner przestawiłem tak by kolumny frontowe były " large " , a więc grały pełnym pasmem oraz wyłączyłem w ustawieniach  subwoofer . Podczas pomiaru REW z załączonym YPAO  / taki mam system kalibracji , pomiar ośmiopunktowy/ na amplitunerze miałem tryb " stereo " , natomiast by wyeliminować wpływ kalibracji podczas kolejnego pomiaru REW - em tryb Pure Direct. Kolejne pomiary to z wyłączonym i załączonym Dirac Live. W czasie pomiarów poziom SPL 75 dB , mikrofon cały czas w tym samym miejscu odsłuchu. Nie chcę nikogo zasypywać wykresami / mogę na życzenie, bo mam wszystkie opcje/ przedstawię tylko różnice między tym jak radzi sobie YPAO ,a jak Dirac Live. 

Pierwszy wykres to taki porównawczy , czy nie ma przekłamania między pomiarem, gdy laptop podłączony jest pod amplituner KD / tryb Pure Direct, a potem pod przedwzmacniacz stereo / bez Dirac Live /. Wykres pokazuje , że pomiary są prawie identyczne, a więc jest ok. i można iść dalej.

Wykres drugi to kanał lewy :

- czerwony YPAO

- niebieski Dirac Live

Wykres trzeci to kanał prawy:

- błękitny YPAO

- pomarańczowy Dirac Live

Jak widać jednak system kalibracji amplitunera średnio sobie radzi w porównaniu do DL , więc chyba jednak to nie to samo :) 

prawy pure - bez DL.jpg

DL - YPAO - Lewy.jpg

DL-YPAO - prawy.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzieki, bardzo fajne porownanie! 

Mialem na mysli bardziej brak roznic jakosciowych, ilosciowe (czy tez "dokladnosciowe") oczywiscie sa. Audyssey ponoc jest z tych kalibracji najlepsze, o YPAO nie slyszlaem - ale z grubsza robia to samo. Z ciekawosci - zalozyles, ze powyzej 200 Hz nic ciekawego korekcja nie robi i dlatego nie testowales?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tu chyba bardziej na miejscu byłby test Audyssey lub YPAO i Dirac z włączonym rzutnikiem lub innym źródłem szumu/buczenia i potem bez.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...