Skocz do zawartości
MariuszZ

Korygowanie odpowiedzi częstotliwościowej pomieszczenia via RPi 3+ na Volumio

Recommended Posts

6 minut temu, slaw0001 napisał:

Ja bym tego nie nazwał sterylnością, tylko uporządkowaniem, poszerzeniem, wyostrzeniem (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) tego co sklejone, zamazane. Słuchając bez DL to jakby dostawać w twarz z węża ogrodowego. Po włączeniu DL spływa na ciebie kurtyna dźwięku. Sumarycznie to ta sama energia tylko rozbita na więcej wiązek. Oczywiście to jest system korekcji akustyki. Jeżeli masz zaadaptowane pomieszczenie, nie wzbudzasz modów i brak pogłosów, to rzeczywiście możesz nie mieć spektakularnej poprawy.

Rozumiem o co Ci chodzi. DM100 ma taką "kurtynę" w odbiorze, która z jednej strony denerwuje, z drugiej zwiększa muzykalność i nie męczy tak dłuższe słuchanie.

9 minut temu, MariuszZ napisał:

Warto od kogoś pożyczyć i sprawdzić. Ja raczej sterylności nie doświadczyłem. Chodzi bardziej o "czystość" przekazu audio. Sterylność kojarzy mi się z takim suchym graniem bez wypełnienia, dociążenia, a tego raczej u mnie z SETAa na triodzie bezpośrednio żarzonej nie brakuje nawet gdy między DACa, a wzmacniacz po analogu wpięty jest DDRC ;) 

Pisząc o odchudzeniu myślałem zaś o mniej bułowatym basie. Jest go niby mniej ale nie "leje" się tak, nie dudni, ma lepszy kontur, który odbieram jako bardziej zwarty. Oczywiście można "krzywymi" dodawanymi na etapie projektowania filtrów to zmieniać i w zależności od oczekiwań dodawać "imbecyli" tu i ówdzie. 

Nie mam od kogo takich zabawek pożyczyć ;) To już są takie cuda na kiju, że nie mam takich znajomych. Ogólnie z znajomych to mało osób interesuje się audio, muzyką tak, ale dobrym brzmieniem, już niekoniecznie. Obecny zestaw mój jako używany kosztuje ponad 8k, a nadal chce się więcej... Gonienie tego pieprzonego zajączka już mnie irytuje.

Właśnie taki zawarty, punktowy bas uzyskałem przez D50s... I ja mam jeszcze subwoofer... I chyba nie tego oczekiwałem jednak. Najgorzej to cofnęła się średnica, właściwie to średnica jest przyklejona do linii kolumn, w DM100 zdecydowanie bardziej przestrzenna jest.

D50s w lekkiej muzyce, popowej, to super. Ale jak włączę metale ciężkie to jest kaszana. DM100 robi efekt koncertu, serio, chyba, że już ogłuchłem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, DudasDudek napisał:

Rozumiem o co Ci chodzi. DM100 ma taką "kurtynę" w odbiorze, która z jednej strony denerwuje, z drugiej zwiększa muzykalność i nie męczy tak dłuższe słuchanie.

Nie mam od kogo takich zabawek pożyczyć ;) To już są takie cuda na kiju, że nie mam takich znajomych. Ogólnie z znajomych to mało osób interesuje się audio, muzyką tak, ale dobrym brzmieniem, już niekoniecznie. Obecny zestaw mój jako używany kosztuje ponad 8k, a nadal chce się więcej... Gonienie tego pieprzonego zajączka już mnie irytuje.

Właśnie taki zawarty, punktowy bas uzyskałem przez D50s... I ja mam jeszcze subwoofer... I chyba nie tego oczekiwałem jednak. Najgorzej to cofnęła się średnica, właściwie to średnica jest przyklejona do linii kolumn, w DM100 zdecydowanie bardziej przestrzenna jest.

D50s w lekkiej muzyce, popowej, to super. Ale jak włączę metale ciężkie to jest kaszana. DM100 robi efekt koncertu, serio, chyba, że już ogłuchłem.


Z tym znajomymi to niestety mam tak samo. Praktycznie wszyscy słuchają na czym popadnie, chyba, że im coś kupię:D

Co to jest "efekt koncertu" ? Tzn. że gówno słychać czy co? ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, DudasDudek napisał:

Właśnie taki zawarty, punktowy bas uzyskałem przez D50s... I ja mam jeszcze subwoofer... I chyba nie tego oczekiwałem jednak. Najgorzej to cofnęła się średnica, właściwie to średnica jest przyklejona do linii kolumn, w DM100 zdecydowanie bardziej przestrzenna jest.

Podstawa to zgranie. CA dodaje trochę kocyka i twoj system akurat tego potrzebuje. Ze szczegowych ale ciepłej grających tanich dac-ów masz topping e30 i smsl 10th MK2 z naciskiem raczej na ten 2gi - łagodniejszy, mniej wyostrzone. Oba są na Akm w przeciwieństwie do 50s

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, Tenfilip napisał:


Z tym znajomymi to niestety mam tak samo. Praktycznie wszyscy słuchają na czym popadnie, chyba, że im coś kupię:D

Co to jest "efekt koncertu" ? Tzn. że gówno słychać czy co? ;)

Efekt koncertu tzn. że meble pękają od uderzenia ;) Po prostu jest gęsto, pomieszczenie jest pełne muzyki, ciężko mi to opisać. By może to wina rozlazło basu, ale wątpię, bo suba mam muzycznego.

1 godzinę temu, marcinmarcin napisał:

Podstawa to zgranie. CA dodaje trochę kocyka i twoj system akurat tego potrzebuje. Ze szczegowych ale ciepłej grających tanich dac-ów masz topping e30 i smsl 10th MK2 z naciskiem raczej na ten 2gi - łagodniejszy, mniej wyostrzone. Oba są na Akm w przeciwieństwie do 50s

Tylko czy to nie będzie skok w bok względem DM100? A właściwie downgrade względem D50s?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, DudasDudek napisał:

Tylko czy to nie będzie skok w bok względem DM100? A właściwie downgrade względem D50s?

Skok w bok może bo inny charakter dzwieku ale raczej nie downgrade

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Tenfilip napisał:

Wygląda na to, że trzeba to wszystko pozamaiwać, posłuchac, i czesc zwrocic.

Eh... Wiadomo, odsłuch najważniejszy, ale to jest jednak szukanie na ślepo i tak.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, DudasDudek napisał:

Eh... Wiadomo, odsłuch najważniejszy, ale to jest jednak szukanie na ślepo i tak.

Ślepy odsłuch o jest akurat dość merytoryczne podejście ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Tenfilip napisał:

Ślepy odsłuch o jest akurat dość merytoryczne podejście ;)

Tak tylko ciągłe zawody i zwroty są uciążliwe, bardziej o to mi chodziło.

Podłączyłem ponownie jeszcze raz DM100 by się upewnić, czy coś mi się przewidziało. No ale niestety, DM100 robi super przestrzeń, delikatny na górze, mimo gorszej separacji i detali, kontroli, chce się po prostu tego słuchać, a D50s po prostu nie. D50s jest po prostu chirurgicznie precyzyjny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie poproszę kolegów o wstrzymanie się z komentarzami do czasu wklejenia kilku postów na poniższe zagadnienie. Związane jest to z objętością obrazków i zamiarem podzielenia tutorialka na kilka postów. Fajnie by komentarze go nie pocięły i rozciągnęły zbytnio.

Kontynuując temat o korygowaniu odpowiedzi częstotliwościowej pomieszczenia via Rpi postanowiłem dodać co nieco na temat tworzenia filtrów FIR. Można wykorzystać je implementując do Volumio ale dzisiaj pokażę jak to zrobić na przykładzie systemowego (windows) EqulizeraAPO.

Ponieważ większość poradników dotyczących tworzenia filtrów FIR jest w językach obcych postanowiłem stworzyć samouczka dotyczącego tworzenia filtrów z wykorzystaniem programów REW i rePhase po Polsku.

Korzystałem głównie z poradnika Serkan Gur`a dostępnego jako PDF do pobrania z dysku  googla ("A Guide to Advanced Room Correction with REW and RePhase using Convolution filters (FIR)"), gdzie wyłożył w szczegółach procedurę tworzenia filtra na użytek Roona.

Ja opiszę skróconą (podobno lepszą) wersję opisaną na stronie 17 tegoż poradnika: „Alternatively, you can first load your measurement and EQ settings to Rephase for each speaker and then save that impulse (65536 taps, 48 kHz, 32 bit LCPM mono wav file) and import it to REW (“import impulse response”). Then vector multiply this impulse with the original measurement for each speaker. Then create an “excess phase version” of this multiplication and export it to Rephase with “export measurement as txt”. You correct this excess phase version with the Rephase paragraphic equalizer and filter linearization tools and then import original measurement and REW EQ filters on that in Rephase before you proceed to the next stage…”.

Zanim przystąpimy do pomiarów Umikiem z wykorzystaniem REW ustawiamy w zakładce „Preferences” „Add frequency dependent window”.

1069935001_UstawieniaREW(Medium).thumb.jpg.45d4f0c80c661ea3d8baaa5fc49a5e19.jpg

 

Wykonujemy określoną liczę pomiarów dla prawego i lewego kanału. Ja na potrzeby tuto zrobiłem ich 6 na kanał. Jeden na środku „sweet spota”, a pozostałe w odległości ok. 15cm na lewo, prawo i bliżej. Wskazane jest zrobić ich więcej przynajmniej na dwóch wysokościach. Normalnie robię ich po dziewięć na dwóch poziomach (razem 18 pomiarów na kanał).

Po pomiarach przystępujemy do tworzenia filtrów. W tym celu otwieramy pomiary w REW (All SPL) i przechodzimy do „Controls”, gdzie wygładzamy pomiary do „Var smoothing” (Apply), dalej wyrównujemy je w czasie (Time align) i tworzymy pomiar uśredniony (Vector average). Ponieważ będziemy pracowali na dwóch programach. REW i rePhase jednocześnie pamiętajmy by ich po wykorzystaniu do danej operacji nie zamykać.

 

1445037564_6pomiarw(Medium).thumb.jpg.900ce8cd52d1fe06bd8c031b420dfd65.jpg

 

Wygenerowany pomiar uśredniony zaznaczamy, a pozostałe odhaczamy wybierając odpowiednie okienka, by nie przesłaniały wyników naszej pracy. Pomiar eksportujemy do wcześniej wybranego folderu na dysku jako plik .txt. Następnie przechodzimy do zakładki EQ.

 

467428611_Eksportujemywynik(Medium).thumb.jpg.781972fef07cd32e37a4c288777f781c.jpg

 

520633837_UsrednionadoEQ(Medium).thumb.jpg.b559aea7191e9b56c081e7fd6e981873.jpg

 

CDN.

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W zakładce EQ w prawym pionowym pasku narzędziowym wybieramy od góry narzędzie w jakim będziemy tworzyli filtr FIR (rePhase), a następnie ustawiamy naszą krzywą do której będzie „dążył” nasz uśredniony pomiar potraktowany filtrem. „LF cutoff „ ustawiamy tak by odpowiadał możliwościom naszych kolumn głośnikowych. Poziom „Target level” można wykonać automatycznie lub dostosować ręcznie do naszych oczekiwań, ważne by wartość (u mnie 69dB) była jednakowa dla dwóch kanałów. Zakres pasma to również nasz wybór. Czasami wystarczy stworzenie filtra od 30Hz do 300Hz. Ja postanowiłem skorygować zakres od 30Hz do 15kHz. Filtr REW (IIR) generujemy wciskając „Match response to target”.

1755644909_EQtworzeniefiltrw(Medium).thumb.jpg.cc77a4745a33c2a7c76b778494819a4a.jpg

 

Po wygenerowaniu filtra zapisujemy go w formacie .xml we wcześniej wybranym folderze razem z pozostałymi produktami naszej pracy.

 

2065323012_Wygenerowanefiltry(Medium).thumb.jpg.2bc81bd2be47ac83b34526d2ccc209d3.jpg

Do dalszej pracy otwieramy rePhase i importujemy do obróbki uśredniony pomiar i filtr REW (IIR). W tym celu przechodzimy do zakładki „Measurement” / „Import from file”, a następnie porządkujemy parametry w „Ranges” byśmy mogli obserwować wyniki naszej pracy.

Filtr importujemy poprzez zakładkę „Paragraphic Gain EQ”.

951038604_repase1(Medium).thumb.jpg.22fadaabf9090e1ca77ad58d63d51002.jpg

Po nałożeniu filtra na pomiar jego przebieg się „wypłaszczy”. W celu zakończenia tego etapu ustawiamy parametry przygotowywanego filtra w postaci Impulsu .wav. Ja ustawiam Taps = 65536, Rate 96000, Format = 32 bits IEEE mono (wav.), Generujemy impuls nadając mu nazwę (Filename) i wybierając docelowy folder (Directory).

1074530932_rephase2(Medium).thumb.jpg.8e117b04258e7eacca19b535ee78e423.jpg

CDN.

 

Po wygenerowaniu Impulsu „Lewy.wav” wracamy do REW i importujemy go (impuls) do dalszej pracy. W tym celu przechodzimy do File i rozwijamy zakładkę Import i dalej Import Impulse Response lub (Ctrl+Shift+I)

Po zaimportowaniu w celu przeniesienia go do obszaru roboczego otwieramy „Control”, „Measurement actions” i ustawiamy „SPL offset” na ok.  -50dBEnter przeniesie impuls w zasięg wzroku. Następnie przechodzimy do zakładki „Trace arithmetic”.

1164271327_MnoenieREW(Medium).thumb.jpg.ef9af00f187b63fa4823306d35ac14a9.jpg

Po uruchomieniu zakładki „Trace arithmetic” wybieramy nasz pomiar uśredniony i impuls „Lewy” oraz działanie jakiemu je poddamy (A*B). Następnie w okienku „Measurement actions” ponownie ustawiamy SPL offset na -115dB w celu sprowadzenia wyniku naszego mnożenia w zasięg wzroku.

Na potrzeby utworzenia filtra FIR wracamy do okienka „Measurement actions” i uruchamiamy obliczenie wersji nadmiarowej fazy „Excess phase version”.

1652480838_REWgenerowanieEP(Medium).thumb.jpg.9e60327f2e30698e89c6829acb2c954a.jpg

Po wygenerowaniu „Excess phase version” (A times B-EP) eksportujemy ją jako plik tekstowy do naszego folderu nadając nazwę np. AxB-EP.

890321454_ExportEP(Medium).thumb.jpg.71303db3041ac8005581a25d919eaee3.jpg

CDN.

 

Wracamy do otwartego rePhase gdzie czeka na dalsze działanie skorygowany filtrem REW pomiar uśredniony. Naszą nadmiarową wersję fazy importujemy celem dalszych obliczeń. Wchodzimy w „Measurement”, „Import from file” i zaciągamy nasz tekstowy plik „AxB-EP”.

Przechodzimy do „Ranges” i ustawiamy wartości Hz, dB i stopnie fazy by znalazły się grafiki w zasięgu wzroku.

Następnie przechodzimy do zakładki „Paragraphic Phase EQ” by dobrać się do fazy i ją wyrównać.

217740776_RephaseimportAxBEP(Medium).thumb.jpg.b915e78b04ed8da1f80b261313340eb4.jpg

 

Mając do dyspozycji korektor i jego suwaki wykorzystujemy zmieniając częstotliwość, parametr Q i zakres korekcji fazy w stopniach. Wcześniej ustawiamy zakres regulacji na +/- 180 stopni. Wszystko robimy ręcznie polegając na naszej intuicji i doświadczeniu. Ja „lecę” od lewej powyżej 100Hz wg zasady „szeroka” górka czy „dołek” fazy to mniejsze Q, „węższa” górka/dołek to większe Q. Połowa jednego banku z reguły wystarcza na wyprostowanie fazy z dokładnością +/-20 stopni. Można dokładniej korzystając z kilku banków (jest ich 16 po 17 suwaków = 112 korekt). Po wyrównaniu fazy przechodzimy do „Impuls settings” i dobieramy parametry naszego Impulsu do wygenerowania jak poprzednio nadając mu nową nazwę i zapisując w naszym folderze.

 

962000998_rePhasegenerowanieFIR(Medium).thumb.jpg.89af5210300708965a1281e6d9b5d463.jpg

 

Ponieważ nasz Impuls korekcyjny zamierzamy wykorzystać w EqualizerzeAPO kopiujemy go i wklejamy do folderu EqualizerAPO/config znajdujący się prawdopodobnie na dysku C w Program Files. Następnie otwieramy program EqualizerAPO i rozwijamy Config.txt / plusem (+) rozwijamy Advanced filters/ Convolution i ładujemy nasz Impuls z folderu „config”.

By impuls działał należy w opcjach systemowych ustawić częstotliwość na jaką policzony został impuls. W tym przypadku 96kHz.

Całą procedurę powtarzamy dla drugiego kanału (Prawego).

 

998012050_APO3(Medium).thumb.jpg.7fdf29e4e93855f523abb51de2361e23.jpg

 

Odpalamy odtwarzacz (foobar2000) lub inną aplikację i cieszymy się z korekcji filtrem FIR korygującym niedoskonałości naszego pomieszczenia. 

 

1930567070_APO2(Medium).thumb.jpg.fc681fa68e91f3fd4ecff89489960ea4.jpg

 

Zachęcam do prób i zabawy w tworzenie filtrów i ewentualnych uwag i wskazówek co i jak poprawić by było lepiej.

Pozdrawiam (The End)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@tomek4446 nie wiem czy się komuś przyda ale skoro już to przerobiłem to pomyślałem, że się podzielę bo tych tutoriali jest sporo w różnych miejscach i nie wszystkie są na tyle użyteczne żeby skorzystać, a tu będzie pod ręką i zawsze można po Polsku dopytać 😉

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

@MariuszZ Mam kilka pytań / przemyśleń po Twoich wpisach:

 1. Czy ma znaczenie zastosowanie FDW przed pomiarem? Osobiście robiłem zawsze po. Dodatkowo do samej equalizacji - wygenerowania filtrów z REW do Rephase korzystałem z wersji bez FDW. Generalnie FDW lub srednia wektorowa z kilku pomiarów wyraźnie obniża u mnie poziom wysokich tonów. Przy FWD=15 to po prostu moze to wynikać z faktu, że 15 odbić duzo mniej tłumi tony niskie niż wysokie i ich poziom zostaje nadal wysoki... Generowanie filtrów do takiej krzywej dawało niewłaściwe rezultaty.

2. Czy podbicie filtru o 6dB w rephase nie powoduje u Ciebie zniekształceń? Zawsze obniżałem tam poziom, by dopasować do maksymalnego wzmocnienia.

3. Stosując brutefir w Volumio w jakim celu należy mieć włączony programowy mikser? U siebie mam przestawione na none.

4. Jak sobie radzisz ze zmienna częstotliwością próbkowania sygnału wejściowego w Volumio? Brutefir nie potrafi przelaczac filtrów automatycznie. (jak np. Minimserver)

 

Edytowano przez Tom.O

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
40 minut temu, Tom.O napisał:

Czy ma znaczenie zastosowanie FDW przed pomiarem? Osobiście robiłem zawsze po. Dodatkowo do samej equalizacji - wygenerowania filtrów z REW do Rephase korzystałem z wersji bez FDW.

Ogólnie to bezkrytycznie zastosowałem się do wskazówek autora tego anglojęzycznego tutoriala. Jednak zasadnym wydaje się FDW ustawić przed wykonaniem pomiaru, inaczej to chyba nie zadziała. Bez tego i wyrównania w czasie faza mi się tak rozjeżdżała, że nie było szans jej okiełznać w kolejnych krokach preparowania FIRa. 

Próbowałem uśredniac z poziomu okna All SPL bez FDW i nie udawało się później wyzerować fazy. 

Nie zauważyłem problemów z wysokimi tonami. 

49 minut temu, Tom.O napisał:

Czy podbicie filtru o 6dB

Były zniekształcenia. Ogólnie po kilku próbach zaniechałem na malinie używania filtrów bo faktycznie coś się działo z dźwiękiem dziwnego. Na Equalizerze APO tego nie ma. Działa wszystko świetnie. 

52 minuty temu, Tom.O napisał:

Stosując brutefir w Volumio w jakim celu należy mieć włączony programowy mikser? U siebie mam przestawione na none.

Tak. Na malinie z nakładką digi+ nie trzeba mieć ustawionego "Software". Ja pisząc ten poradnik miałem Allo Sparky z nakładką USBridge i musiało być jak napisałem. Z maliną nie musi ale o tym dowiedziałem się kilka dni później. Dobrze, że wspomniałeś. Zapomniałem sprostować. 

57 minut temu, Tom.O napisał:

Jak sobie radzisz ze zmienna częstotliwością próbkowania sygnału wejściowego w Volumio? Brutefir nie potrafi przelaczac filtrów automatycznie. (jak np. Minimserver)

Nie ma chyba dobrego rozwiązania na dziś. Albo stała częstotliwość próbkowania w Volumio albo inny system 😉

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)
11 godzin temu, MariuszZ napisał:

Ogólnie to bezkrytycznie zastosowałem się do wskazówek autora tego anglojęzycznego tutoriala. Jednak zasadnym wydaje się FDW ustawić przed wykonaniem pomiaru, inaczej to chyba nie zadziała. Bez tego i wyrównania w czasie faza mi się tak rozjeżdżała, że nie było szans jej okiełznać w kolejnych krokach preparowania FIRa. 

W teorii nie powinno być różnicy. FDW (frequency dependant window) to nic innego jak zmienna szerokość okna w zależności o częstotliwości.

Jak wybierzesz FDW=15 to szerokość okna będzie ustawiona tak, by brać pod uwagę tylko 15 odbić dla każdej częstotliwości.

Dla 100Hz będziesz miał okno szerokości 15x10ms. (bo długość fali 340cm, czyli potrzeba 10ms by "złapać" pełny cykl) Dla 1kHz 15x1ms.

Z racji większego tłumienia wysokich tonów w pomieszczeniu, po zastosowanie FDW ich poziom powinien się obniżyć. Tak to wygląda u mnie. (przy czym zastosowałem FDW po pomiarze). Zobacz proszę czy możesz wyłączyć FDW później.

FDW.png

11 godzin temu, MariuszZ napisał:

Były zniekształcenia. Ogólnie po kilku próbach zaniechałem na malinie używania filtrów bo faktycznie coś się działo z dźwiękiem dziwnego. Na Equalizerze APO tego nie ma. Działa wszystko świetnie. 

Możliwe, że miałeś zniekształcenia przez to, że filtr nie miał dopasowanego poziomu do zastosowanego podbicia. 

Możesz na malinie sprawdzić/dopasować poziom głośności:

cat /proc/asound/cards (sprawdzasz pod jakim nr masz kartę muzyczną/DAC)

alsamixer -D hw:5 (5 to u mnie nr. karty to 5)

Dopasuj jeszcze głośność loopback. (nie może być na 100)

Edytowano przez Tom.O

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)
11 godzin temu, MariuszZ napisał:

Nie ma chyba dobrego rozwiązania na dziś. Albo stała częstotliwość próbkowania w Volumio albo inny system 😉

 

Jest jeszcze CamillaDSP: https://github.com/HEnquist/camilladsp

Niestety interfejs jest tylko tekstowy i trudniej to ustawić niż BruteFIR.

Można z pomocą skryptu wykrywać niedopasowaną częstotliwość próbkowania i przełączyć w locie na właściwy filtr.

W kolejnej wersji moodeaudio ma być podobo interfejs do CamillaDSP. https://moodeaudio.org

Z CamillaDSP eksperymentuję właśnie na MacOS, bo chciałbym móc zrobić pomiar z filtrami, bez przełączania się na Windows.

Najlepiej z przełączaniem filtrów radzi sobie Minimserver (mam to na Synology), ale można tego używać tylko do lokalnie zapisanych plików. (nie ma Spotify lub Tidal)

Edytowano przez Tom.O

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@MariuszZ  miałem dodać swoje przemyślenia, ale stwierdziłem jednak że może po prostu napisze jak zrobiłem to u siebie: (też poproszę o chwile cierpliwości - kolejne części)

  • 1) Słucham muzyki z Tidal na laptopie z Windows 10, przez USB mam wpiętego daca Topping E30. W systemie mam zainstalowany APO Equalizer. Do pomiarów i zrobienia korekty używam programów REW i Rephase. Mikrofon użyty: Umik-1
  • 2) Ustawienia daca w Windows - 24bity, 88,2kHz. Muszą być włączone ulepszenia bo  "ulepszeniem" jest Apo Equalizer. Dla działania APO musi być wyłączony tryb Exclusive w Tidalu. Niestety skutkuje to zmianą głębi bitowej i częstotliwości każdego utworu, na wybrane w parametrach karty dźwiękowej 24b/88,2kHz. Wybrałem te parametry uznając że najważniejszy dla mnie format 16/44,1 najmniej przy tym ucierpi (resampling dokładnie x2). Głębia bitowa podniesiona ze względu na to że oryginalne 16b przy manipulacji dźwiękiem może zbyt mocno obcinać dynamikę, prowadząc do utraty jakości. Przesłuchałem wiele utworów porównując je w oryginalnym bitrate/sample rate z wybranymi przeze mnie 24/88,2, nie byłem ani raz w stanie określić czy był oryginał czy miał miejsce resampling. (włączając i wyłączając tryb Exclusive w Tidal) Jest więc dobrze, bo nie poświęcam w moim mniemaniu nic z jakości dla wprowadzenia zmian przez APO! Dlaczego nie 32 bity? Ponieważ u mnie w systemie dźwięk zrobił się dziwny, jakby sztuczny i pojawiały się artefakty - prawdopodobnie jest to wina daca, ale warto o tym wspomnieć. Warto również wspomnieć że APO nie zadziała razem z trybem MQA.

Topping_ustawienia.png.447c6114338e2ecd6a23802085f92e72.pngTidal2.png.fcaa1389b897ed63fd8a5e90ed079bc1.png

  • 3) Pominę może podstawowe ustawienia UMIK-1 i REW - można znależć tutoriale. SPL około 75dB. Z najważniejszych - krzywa kalibracyjna mikrofonu musi być załadowana. Dla pierwszych pomiarów opcja Add frequency dependant window nie może być zaznaczona ptaszkiem. Nałożenie okienek może dość mocno zaburzyć przebieg amplitudy którą chcemy wykorzystać. Ładuje również do REW krzywą pokoju - mi sprawdza się krzywa Bob Katza, wkleję ją na końcu postu.
  • 4) wykonuje z mikrofonem umieszczonym w miejscu gdzie normalnie znajduje się w trakcie odsłuchów moja głowa 3 pomiary dla kanału lewego i 3 dla kanału prawego. 1 w środku i dwa przesunięte o jakieś 30cm w lewo i prawo. Ważne żeby w międzyczasie nie zmienić głośności na wzmacniaczu (jak wyregulowaliśmy poziom dla L, tak samo mierzymy i R). W oknie ALL SPL mamy swoje 3 pomiary dla jednego kanału (pomiary pozostałego kanału muszą być zamknięte lub odznaczone ptaszki poniżej). Czyli widzimy:REW1.thumb.png.8f4c6ac60f34a10ffcd104eb8a76d4a1.png
  • 5) Klikamy na Average the Responses i pojawia nam się nowy pomiar Average 1. Klikamy na Graph i wybieramy VAR Smoothing. Dla porządku możemy zmienić nazwę np. na L_Average (poniżej na żółto dla lepszej widoczności)

REW2.thumb.png.b71a00534ca2ae57906405d74f0626e2.png

  • 6) Następnie będąc na pomiarze L_Average przechodzimy do zakładki EQ. Wybieramy Equaliser Generic. Pozostałe opcje mam jak na screenshocie. (nie koryguje powyżej 1kHz- nie wnosi to u mnie poprawy) Kalkulujemy i ewentualnie poprawiamy Target Level (musi być identyczny dla obu kanałów). Klikamy na Match response to target, a następnie na Export Filter Settings as a text i zapisujemy z nazwą kanału, żeby nam się nie pomieszało. Powtarzamy procedure dla R. Utworzone pliki otwieramy w notatniku i czyścimy nagłówki oraz końcowe tabulatury. Powinno to wyglądać mniej więcej tak:

Filter  1: ON  PK       Fc    35.6 Hz  Gain  -2.7 dB  Q 15.463
Filter  2: ON  PK       Fc    38.6 Hz  Gain  -3.2 dB  Q 19.271
Filter  3: ON  PK       Fc    51.3 Hz  Gain -13.7 dB  Q 7.028
Filter  4: ON  PK       Fc    65.9 Hz  Gain  -9.4 dB  Q 13.319
Filter  5: ON  PK       Fc    80.5 Hz  Gain -12.3 dB  Q 4.481
Filter  6: ON  PK       Fc     148 Hz  Gain -11.7 dB  Q 14.335
Filter  7: ON  PK       Fc     643 Hz  Gain  -3.0 dB  Q 5.000

EQ1.thumb.png.cd59fcafef207733418350bd5438e81e.png

  • 7) mamy więc sporządzone finalnie korekty dla L i R które teraz wgramy do APO Equalizer. Obydwa pliki musimy umieścić w folderze config programu APO

Apo_EQ1.thumb.png.a787c88821ff539b5bb32a713db37554.png

  • Robimy na razie punkty od 1-6.
  • 1 - wybieramy kanał L
  • 2 - załączamy plik z REW dla kanału L
  • 3) dodajemy Preamp dla L
  • 4) wybieramy kanał R
  • 5) załączamy plik z REW dla kanału R
  • 6) dodajemy Preamp dla R

C.D.N. Mamy na razie zrobiony Equalizer, napiszę potem jak zmierzyć fazę, jak ją skorygować, po czym dodać do APO (punkty 7-8). Dodam jeszcze że po wprowadzeniu EQ dla obu kanałów, warto powtórzyć pomiary w punkcie odsłuchu i sprawdzić jak się nakładają na siebie wykresy L i R. U siebie lekko skorygowałem plik tekstowy żeby poprawić stereofonię (wyrównanie między kanałami w okolicy 600-800Hz - które REW nie dokorygował).

Krzywa Boba Katza:

25.198 0.000
31.748 -0.001
40.000 -0.005
50.397 -0.016
63.496 -0.039
80.000 -0.079
100.794 -0.134
126.992 -0.203
160.000 -0.290
201.587 -0.397
253.984 -0.528
320.000 -0.683
403.175 -0.866
507.968 -1.087
640.000 -1.351
806.349 -1.651
1015.937 -1.972
1280.000 -2.302
1612.699 -2.634
2031.873 -2.967
2560.000 -3.300
3225.398 -3.634
4063.747 -3.967
5120.000 -4.300
6450.796 -4.634
8127.493 -4.967
10240.000 -5.301
12901.592 -5.634
16254.986 -5.967
20480.000 -6.301
22050.000 -6.301

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Korekta fazy:

  • 1) Fazę mierzę z włączonym Equalizerem w APO, z zaznaczoną w REW opcją Add frequency dependant window  - 15 cycles oraz przy pomiarze trzeba zaznaczyć: Use acoustic timing reference. Mierzę kilkukrotnie obie kolumny w okolicy 1 metra od kolumn oraz na wysokości ciut wyżej środka ściany głośników. Każdy inny pomiar wprowadzał "obroty" fazy o 360 stopni co czyniło jakiekolwiek próby korekty bezowocne. Z wykonanych pomiarów wybieram kilka najbardziej powtarzalnych, a z nich jeden możliwie najbardziej referencyjny (będzie użyty dla obu kolumn, więc nie ma znaczenia czy L czy R). (wszystkie próby uśredniania, bądź kalkulkacji szatkują przebieg fazy jeszcze bardziej). Mamy więc plik referencyjny który może wyglądać w REW np. tak:

Faza1.thumb.png.8ed66aa723a23328b4334e5050d3ab19.png

  • 2) Klikamy następnie na Controls, klikamy Estimate IR delay, klikamy na Shift IR - widzimy że faza się trochę przesuwa w zakresie wysokich tonów. Po czym zapisujemy plik, wchodzimy na File, Export, Export measurement as a text - (zostawiamy domyślne parametry) i zapisujemy do dalszej obróbki w Rephase jako plik txt:
  • 3) Otwieramy plik txt w Rephase. File/Import measurement
  • 4) Po otwarciu pliku przechodzimy do zakładki Paragraphic Phase EQ, zmieniamy range na 180 i korygujemy tak żeby nie ruszać zakresu poniżej 100Hz, co podobno może wywołać efekt pre-ringingu. Ja nie zmieniam żadnych parametrów w bankach i nie koryguje fazy bardzo dokładnie do zera. Jak kończy mi się możliwość 1 banku dodaje korektę w drugim, ale bez zmian parametrów Q i częstotliwości. Zmiana parametrów żeby spłaszczyć fazę jeszcze bardziej powoduje bardzo duże różnice opóźnień pomiędzy kanałami L i R (pomimo tego że plik konwolucyjny jest wspólny - drobne różnice w EQ wystarczą żeby rozjechać opóźnienia między L i R) - to samo miałem jak generowałem dwa pliki konwolucyjne uwzględniające Equalizer - różnice były bardzo duże, a dodawanie opóźnień przez APO powodowało głośne artefakty (trzaski)
  • 5) Po przetestowaniu kilkunastu opcji za najlepsze dla mojego ucha (najbardziej naturalne i nie wprowadzające zniekształceń i cyfrowego nalotu) uznałem defaultowe w Rephase 16384 tapsów (na forach audio jest mania wydłużania np. do 130k, a na forach profesjonalnych (studia nagrań itp) używają nawet tylko 1k i im to wystarcza - dla mnie 16k brzmi ok, a korekcja jest pełna - nie ma róznicy w pomiarach skorygowanej fazy czy użyje 16k czy 130). Okna hanna - te również moim zdaniem brzmią najbardziej naturalnie. Jedyne co zmienam to mój wybrany rate - 88,2kHz oraz rodzaj pliku 24 bits LPCM mono (.wav) - ponownie 24 bity wydają mi się najbardziej naturalnie brzmiące (może to tylko moje wrażenie że lepiej, ale na pewno nie brzmią gorzej niż 32 czy 64bit).
  • 6) Nazywamy odpowiednio i generujemy plik wav - poniżej skorygowana już faza wraz z moimi parametrami na screenshocie

Faza2.thumb.png.65f92665b9bfda161165dac616e32d08.png

  • 7) Następnie kopiujemy stworzony plik konwolucyjny do folderu config APO Equalizer i dodajemy  7 i 8 z poniższgo screenshotu w APO. Wybieramy w 7 obydwa kanały ( bo mieliśmy ostatnio wybrany R), po czym w 8 dodajemy plik konwolucyjny.

Apo_EQ1.thumb.png.6040e6dc739464f812934b1d66d34b6c.png

Pozostaje nam zmierzyć ponownie fazę i zobaczyć czy zrobiliśmy to dobrze - u mnie tak to wygląda po dodaniu pliku konwolucyjnego (z już zaaplikowanym IRDelay - bo musimy o tym pamiętać po każdym pomiarze fazy)

Faza.thumb.jpg.d78ec8f2d106304506372d5ca00a5065.jpg

Metoda jest może prostacka i mało wyrafinowana, ale działa dość dobrze ;)

Na zakończenie sprawdzamy w APO jak duże mamy różnice w opóźnieniach między kanałami L i R. Modyfikacja poziomu preampami skutkuje korektą tych opóźnień - Np. inne są prz -,030 dla obu a inne przy -0,50 dB

Edytowano przez marcinmarcin

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...