Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
3 godziny temu, misiekx napisał:

doczepiamy jakiś element w tym wypadku sub, żeby ta gitara basowa, kontabas brzmiały mocniej, głębiej itp ale czy to tak jest na pewno naturalnie? 

3 godziny temu, pairtick napisał:

w takim wypadku subwoofer jest zbędny

Wspominałem o tym już wcześniej, ale nie zaszkodzi jeszcze raz uporządkować temat. Subwoofer w stereo nie służy do przestawiania ścian. Niekoniecznie musi wnosić też jakieś ekstremalne zejście. Owszem, dodatkowe pasmo najniższego basu czasem się przydaje, ale w wielu nagraniach poniżej 30-40Hz jest stosunkowo niewiele treści. To bardziej "miły dodatek". 

Główna rola subwoofera w stereo jest inna. Ma zasypać dziury i wygładzić pasmo w zakresie niskich częstotliwości, skompensować problemy wynikające z SBIR (Speaker Boundary Interference Response) oraz fal stojących/modów pomieszczenia. To właśnie one wprowadzają największe nierówności. Szczególnie te, które pojawiają się tuż ponad pierwszym głównym modem osiowym pokoju. Kolumny zazwyczaj nie są w stanie w tych miejscach nic zrobić. Anulacje tworzą się w naturalny sposób, wynikają z geometrii pomieszczenia i ustawienia miejsca odsłuchowego. Możemy działać, manewrując samym ustawieniem kolumn i miejscem odsłuchu, ale zazwyczaj to nie wystarczy.

Subwoofer pozwala wprowadzić dodatkowe źródło niskich częstotliwości w innym miejscu, z innym dystansem do ścian, czasami też z inną fazą, dzięki czemu można częściowo wypełnić dołki i uzyskać bardziej liniowy bas. 

Dlatego dobrze zestrojony sub w stereo to przede wszystkim narzędzie do poprawy równomierności basu. To naprawdę słychać!

Napisano
13 minut temu, tomek4446 napisał:

Widać jak Dirac łagodzi mod pomieszczenia.

Lepiej to wygląda. A próbowałeś stosować Diraca tylko na najniższe częstotliwości? Bo tu wpłynął na całe pasmo.

Tomek. A pamiętasz jak kombinowałeś z innym ustawieniem kolumn, wysuwaniem ich prawie na środek pokoju? Robiłeś może wtedy pomiary? Chętnie bym zobaczył jak wtedy wygląda wykres.

1 minutę temu, majkel74 napisał:

A co z jakością basu?

Osobiście nie zauważyłem spadku jakości basu.

2 minuty temu, majkel74 napisał:

Wykres wszystko powie?

Pomiar w REW to nie tylko SPL.

Napisano
16 minut temu, lpomis napisał:

Główna rola subwoofera w stereo jest inna. Ma zasypać dziury i wygładzić pasmo w zakresie niskich częstotliwości,

No to mój jest ewidentnie zepsuty. Niczego nie zasypuje :) 

- niebieski bez suba 

- czerwony z subem

s=b.jpg

Napisano
3 godziny temu, misiekx napisał:

A może całe założenie stereo to dwie kolumny bez suba? Może za bardzo chcemy coś poprawić na siłę?  Dążymy do naturalności, neutralności czy zwał jak zwał i doczepiamy jakiś element w tym wypadku sub, żeby ta gitara basowa, kontabas brzmiały mocniej, głębiej itp ale czy to tak jest na pewno naturalnie?  Może gdyby byłoby to takie oczywiste, naturalne brzmienie, producenci nie sprzedawali by pary kolumn tylko kolumny z subem? Tak sobie tylko gdybam. 

 

W przypadku subwoofera w najniższym pasmie masz coś co bardzo trudno uzyskać w pasywnych zespołach głośnikowych. Uderzenie oraz natychmiastowe zatrzymanie membrany, zwane potocznie "kontrolą uderzenia". 

Napisano

Ok, jeżeli Twój sub zapewnia różnicowanie barwy, kontur basu, rytm i nie czujesz jakichkolwiek efektów ubocznych np. przy odtwarzaniu kontrabasu to musi być naprawdę wyjątkowa maszyna. Mi się nie udało, ale wierzę że takie suby mogą istnieć … 

Powyższe odpowiedź do @lpomis

Napisano

@lpomis dzięki, rozumiem to tylko czy te wszystkie uwarunkowania :dziury, pasma przenoszenia, dołkiitd, nie będę wszystkiego wymieniał o czym wspomniałeś, nie odnosi się też do instrumentu którego słuchamy na żywo?  W Hrubieszowie w sali na 20 osób kontrabas zabrzmi inaczej a w Grodzisku w sali na 500 osób też inaczej. Pomijam już strojenie instrumentu, markę, paluchy wykonawcy (interpretację). Dziury i mody itd, itp będą w każdym przypadku inne i inne będzie też brzmienie tego instrumentu. U nas zrobimy to pod siebie, niby idealnie ale zniwelujemy różnorodność różnych interpretacji na żywo jak i również nagrań. Nie wiem czy rozumiesz o co mi chodzi? Ciężkie to audio jak cholera🤣

Napisano
4 minuty temu, Chyba Miro 84 napisał:

 

W przypadku subwoofera w najniższym pasmie masz coś co bardzo trudno uzyskać w pasywnych zespołach głośnikowych. Uderzenie oraz natychmiastowe zatrzymanie membrany, zwane potocznie "kontrolą uderzenia". 

W którym subie doświadczyłeś tego efektu?

Napisano
3 minuty temu, lpomis napisał:

A pamiętasz jak kombinowałeś z innym ustawieniem kolumn, wysuwaniem ich prawie na środek pokoju? Robiłeś może wtedy pomiary? Chętnie bym zobaczył jak wtedy wygląda wykres.

Pomiarów nie robiłem , ale .....zrobię w najbliższym czasie.

7 minut temu, majkel74 napisał:

A co z jakością basu? Czy to już nieaktualne? Wykres wszystko powie?

Wykres , wykresem , ale nie ma jak to ucho. Dirac pozwala mi na większe szaleństwo z regulacją crossovera oraz volume w subie. Dostrajam tak by mi się po prostu podobało. Jakość , różnicują nagrania , staram się dostrajać do elektroniki , bo jak tam uzyskam satysfakcjonujący bas to już wszędzie ;) 

Napisano

@tomek4446 - Tomek, nie poznaję Cię. Pomiar goni pomiar. Czy to Ci było potrzebne z poprzednimi kolumnami? A ile masz teraz przyjemności ze słuchania ulubionych utworów? I powiedz, tak naprawdę, czy jest lepiej niż było przed kilku laty?

Napisano
2 minuty temu, misiekx napisał:

U nas zrobimy to pod siebie,

Właśnie napisałeś zdanie , którego nie wolno używać. :) Źle Ci na Forum , czy co ? :) Jak by każdy ustawił pod siebie , to o czym tu pisać ? :) 

Napisano
1 godzinę temu, pairtick napisał:

Słowo klucz: monitory - ja toto nazywam 'audiofilskimi popierdółkami' 😉

Możesz sobie nazywać , ale niestety pchasz się do wora z tymi co nie słuchali, a mają najwięcej do napisania na ten temat, więc Twojego wpisu nie ma co brać  na poważnie.

 

1 godzinę temu, pairtick napisał:

Ok, podaj link i swoją konfigurację.

Ile razy mam wymieniać swój set up, widać jak bardzo skrótowo śledzisz wątek, wystarczy przeklikać kilka stron, poza tym w czym Ci to pomoże? Zauważyłem, że jest tu jakiś dziwny trend oceniania użytkownika po swojej konfiguracji co jest wręcz kabaretowo-groteskowe.

 

28 minut temu, AudioTube napisał:

Mam w ulubionych realizacje, które, kiedyś często proponowałeś. „Taxi”👍 odtwarzam kilka razy w miesiącu. Zapiera mi dech, brzmieniowo i „literacko”.

Mam dla Ciebie kolejną petardę na zakończenie kariery Quebonafide stworzył musical i ostatnią płytę PÓŁNOC / POŁUDNIE, która jest kapitalna i rozbiła streamingi w PL  tak samo jak jego dzieło artystyczne dostępne na canal + lub na jakiś lewych stronkach do obejrzenia , polecam płytę dość oryginalna w rapowym świecie oraz show bo jest po prostu genialne w każdym aspekcie, przede wszystkim wizualnym i muzycznym oraz lirycznym,  jednym słowem wow! 

 

34 minuty temu, AudioTube napisał:

, w stosownej dla Ciebie chwili, byś w jakimś tam wątku opisał o obcowaniu z tym setem Neumanna i każdym innym tzw studyjnym.

Obecnie krążą plotki o wypuszczeniu Neumann kh350 oraz Kh310 II, pojawiły się już pliki w systemie , więc jest to już raczej pewne, że kh350 dołączy do rodziny, więc będzie mój nowy nabytek.

 

1 godzinę temu, Wing0 napisał:

moze byś założył wątek o studio które jest warte uwagi

Mało tutaj osób, które obcowały z takowym sprzętem i gościły gdzieś w studio, a szkoda może z czasem to się zmieni, sam chciałbym podyskutować o różnych konfiguracjach bez uszczypliwości osób nie mających o tym pojęcia - na ten moment zostaje  zagraniczne forum gdzie doskonale wiedzą jak dobre są to produkty.

 

Napisano

@majkel74 Michał, w jednym mniejszym 12” mam driver za 700 złotych, w innym o wiele większym subie już 4000. Skrzynie, robota, lakier itd wpływają na cenę. 
 Różnica w rozciągnięciu duża, poza tym żadna. Dlaczego taki driver a nie inny, dlaczego wielkość powinna być dostosowana, to zagadki/wiedza/doświadczenie/pomiary tych którzy je konstruują. Ale nawet „najlepszy” subwoofer bez zmanipulowania energii w miejscu odsłuchu warty śmietnika. 
 

Wojtek użył słowa równomierność, w punkt.

„Górki” 10-15 dB, „doliny” na conajmniej 10dB jak widać wyżej mają ogromny wpływ na calutkie pasmo. Zanim wygasi, to resztę zaleje. Czego nie dosłyszymy, to resztę uwypukli. Często niekorzystnie.

 

Napisano
4 minuty temu, Rega napisał:

Tomek, nie poznaję Cię. Pomiar goni pomiar.

No , wiesz ? Mikrofon musi się zwrócić :) 

5 minut temu, Rega napisał:

I powiedz, tak naprawdę, czy jest lepiej niż było przed kilku laty?

Roman lepiej nie jest , jest inaczej :) 

Napisano

U mnie system gra na pewno lepiej niż miałem np 10 lat temu ale czy jestem bardziej szczęśliwy że słuchania muzyki? Tutaj bym polemizował 😉, szczególnie jak za dużo poczytam na forum, to już w ogóle coś mnie uwiera. Kiedyś grało może gorzej ale..... Lepiej🤣

Napisano
10 minut temu, S!N! napisał:

Mało tutaj osób, które obcowały z takowym sprzętem i gościły gdzieś w studio, a szkoda może z czasem to się zmieni, sam chciałbym podyskutować o różnych konfiguracjach bez uszczypliwości osób nie mających o tym pojęcia - na ten moment zostaje  zagraniczne forum gdzie doskonale wiedzą jak dobre są to produkty.

A potrzeba Ci tłumów? Przecież jasne jest że i tak pro do domu wrzuci kilka osób, a wymiana doświadczeń, czy rozkminianie opcji w grupce to zawsze faja rzecz, no ale nie namawiam nic na siłę:)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...