Skocz do zawartości
S4Home

Kino domowe vs. Stereo

Recommended Posts

Jeśli tych samych pieniądzach mogę kupić subwoofer który lepiej zagra to się nie będę absolutnie upierał przy kompletowaniu serii MA, fajnie by było mieć komplet kolumn z jednej parafii ale najważniejszy jest dźwięk. Potraktuje te oferty które znalazłem jako punkt odniesienia cenowy po prostu.

Edytowano przez Grzegorz68

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W przypadku subwoofera zwykle najlepiej jest mieć pochodzący od producenta specjalizującego się w tego typu głośnikach. W przypadku Reli i Velodyne raczej nie uda się kupić kolumn do kompletu :) .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak. Akurat w tej kwestii jest grono producentów którzy robią na prawdę dobre suby. A są też tacy który robią je typowo do kompletu. I wtedy jeśli ktoś jest w stanie przegryźć sprawę to warto iść w te "firmowe".

Piotr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mądrego to i warto posłuchać czasem ;) błądzę po omacku w tematach, więc nie wszystko jest dla mnie oczywiste, nawet tak proste rzeczy. A jak się mają w temacie produkty SVS?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobrze. 

Myślisz pewnie o modelu 1000.

Zamknięty ma większy głośnik i jest bardziej kontrolowany. Ten z bas reflexem ma mniejszy ale schodzi niżej. Jest bardziej kinowy.

Piotr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pytanie w ramach konsultacji przy planach rozbudowy nagłośnienia do kina, czy kolumny Monitor Audio Silver RS 5 do kompletu jako efektowe (tylne) będą się nadawały? To dobry wybór? Na frontach MA Silver RS 8 napędzane Denonem AVR X4200W.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To moderowany podłogowe. Stosowanie takowym znacznie obniża dynamikę frontów co nie jest dobre. Moim zdaniem nie. 

Szukał bym modelu FX. Chociaż nie wiem czy za czasów rs były te modele.

Piotr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej zasadzie odbywa się to obniżenie dynamiki frontów? Do słuchania koncertów nagranych z przestrzennym dźwiękiem nie będzie lepsza kolumna większa od takiej typu FX? W kinie ten dźwięk puszczany kanałem tylnym jest jakoś preparowany czy to jest normalny pełny zakres dźwięków tak jak z przodu? Wiem, że dialogi puszczane są na centralny głośnik ale nie mam pojęcia jak jest z pozostałymi kanałami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
43 minuty temu, Grzegorz68 napisał:

Na jakiej zasadzie odbywa się to obniżenie dynamiki frontów?

Zacznę od tego , że ten Denon ma teoretycznie 75 W/kanał przy założeniu , że podłączone masz 5 kolumn , przy większej ilości ten parametr jeszcze spada. Jak obciążysz amplituner dużymi tyłami , co w zasadzie jest kompletnie bezzasadne to pozostałe kolumny muszą to odczuć . Tyły czyli głośniki efektowe mają za zadanie / zresztą tak jak działające w jednym czasie pozostałe/ sprawiać , że dźwięk staje się przestrzenny.

 

49 minut temu, Grzegorz68 napisał:

W kinie ten dźwięk puszczany kanałem tylnym jest jakoś preparowany czy to jest normalny pełny zakres dźwięków tak jak z przodu?

To co słyszysz z głośników surround to dedykowana im ścieżka w pełnym zakresie ,ale tak w praktyce to w 70-80% będziesz słyszał centralny , potem fronty a dopiero reszta to surround. Wiec nie ma potrzeby stawiania z tyłu prądożernych kolumn , które robią tylko tło sceny tylnej , bo to się odbije na pozostałych kolumnach .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W razie czego wystarczy ograniczyć od dołu zakres przenoszonych częstotliwości na kolumny tylne/boczne. Przy normalnych poziomach głośności wszystko może okazać się ok i bez tego. Najlepiej zdać się w takiej sytuacji na układy kalibracji a potem eksperymentować. W przypadku wielokanałowego dźwięku kinowego z założenia zakładano że wszystkie kolumny są pełno-pasmowe, z wyjątkiem oczywiście subwoofera, który ma wspomagać najniższe częstotliwości dla zapewnienia efektów specjalnych.

Edytowano przez MobyDick

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, zrozumiałem idee, mam zatem kolejne pytanie, RS 5 mają moc 100 W, FX 85 W a RS 1 80 W, czy przy tym toku rozumowania nie warto by było zastosować RS 1 ze względu na najmniejszą moc?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kolumny nie maja żadnej mocy. Posiadają jedynie zdolność przyjmowania określonych mocy. Ideałem było by gdyby we wszystkich kanałach były identyczne kolumny, będące w stanie przyjąć nieograniczone wartości mocy. W praktyce Kolumny dobiera się tak aby były w stanie przetrwać przetwarzanie dźwięków z natężeniami z jakimi je używamy. W mniej istotnych kanałach używa się mniejszych kolumn i odciąża od niskich częstotliwości , przez co są mniej obciążone.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, MobyDick napisał:

Kolumny nie maja żadnej mocy.

Oczywiście masz rację , te moje prądożerne kolumny ,to było tylko zobrazowanie. A jak o tym mówimy to nadal niewiadomą jest dla mnie dlaczego system kalibracji / YPAO/ ustawia mi raz centralny jako small, a raz jako large . Pomiar ośmiopunktowy , ciągle ta sama kanapa w tym samym miejscu .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, sugerowałem się parametrem technicznym podawanym w specyfikacji kolumn "Moc maksymalna (RMS)" rozumiem, że chodzi o to, że taką maksymalnie mogą przyjąć moc ze wzmacniacza, większa podana moc by je uszkodziła? MA RS 8 które mam jako frontowe ten parametr mają podany jako 175W, czyli znacznie więcej niż te RS 5.Zasada słabszych kolumn na tyłach była by zachowana. Wychodzi na to, że słabym elementem jest amplituner, który może nie wydolić z napędzeniem takiego zestawu i lepiej ująć tej mocy na kolumnach efektowych. Tylko czy one zawsze pobiorą więcej mocy grając na odrębnych kanałach niż zrobiły by to np. RS1 czy FX? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, tomek4446 napisał:

 A jak o tym mówimy to nadal niewiadomą jest dla mnie dlaczego system kalibracji / YPAO/ ustawia mi raz centralny jako small, a raz jako large . Pomiar ośmiopunktowy , ciągle ta sama kanapa w tym samym miejscu .

Bardzo możliwe że parametry tego głośnika centralnego maja wartości graniczne pomiędzy optymalną praca bez odciążenia od najniższych częstotliwości i z odciążeniem. Jednak ustawienie dla centralnego jako duży wybrałbym wyłącznie gdy głośniki frontowe są mniejsze od niego. W większości przypadków ograniczenie elektryczne dolnego pasma przenoszenia głośnika centralnego poprawia odbieranie reprodukowanych przez niego dialogów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
27 minut temu, Grzegorz68 napisał:

Wychodzi na to, że słabym elementem jest amplituner, który może nie wydolić z napędzeniem takiego zestawu i lepiej ująć tej mocy na kolumnach efektowych.

Amplituner wydoli , nie martw się, po prostu ,o ile nie będziesz tworzył specjalnej , zaadaptowanej akustycznie sali kinowej, to warunkach domowych wystarczą zwyczajne monitory jako tyły.

14 minut temu, MobyDick napisał:

Jednak ustawienie dla centralnego jako duży wybrałbym wyłącznie gdy głośniki frontowe są mniejsze od niego.

Nie są mniejsze , fronty to Dali Grand, ale są zasilane przez zewnętrzną końcówkę mocy , centralny to Dali Grand Vocal , poprzednio miałem / i jakoś nie mogę się zmusić do sprzedania/ B&W LCR 6 S2 i zawsze amp. ustawiał go jako Large. Zewnętrzna końcówka zasila też tyły , do amplitunera więc podłączony jest wyłącznie centralny. Odcięcie całości mam na 80 Hz , reszta to już w gestii suba.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, tomek4446 napisał:

Amplituner wydoli , nie martw się, po prostu ,o ile nie będziesz tworzył specjalnej , zaadaptowanej akustycznie sali kinowej, to warunkach domowych wystarczą zwyczajne monitory jako tyły.

To ma grać w salonie, może niezbyt typowym bo wysokość to 3,8m ale powierzchnia całości to ok 30m2 a tej do nagłośnienia znacznie mniejsza. Cały mój pomysł na postawienie MA RS 5 na tyły wziął się stąd, że rozglądałem się za kolumnami do kompletu (chociaż się nie upieram, i już wiem, że subwoofer powinien być od niezależnego producenta) i znalazłem je po prostu w dobrej cenie, taniej niż RS 1 ze standami, w tym samy kolorze stanowiły by komplet do RS 8 i były by stabilne, Sam już nie wiem co robić. Może da się na tym Denonie ująć im jakoś dostarczanej mocy żeby nie brakło na fronty? Kina nie będę słuchał jakoś na maxa a muzyka pójdzie na frontach głównie, pomijając okazjonalne słuchanie koncertów z dźwiękiem przestrzennym (pewnie kilka razy w roku jak znam życie).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Grzegorz68 napisał:

Może da się na tym Denonie ująć im jakoś dostarczanej mocy żeby nie brakło na fronty?

Nie braknie , po prostu żadko kto stosuje podłogówki na tyły , najczęściej się wiesza , by zaoszczędzić miejsca. Ale pierwsze surroundy miałem na standach które zajmowały tyle samo miejsca co podłogówki :)  

Sorry , powinno być "rzadko" , nie zdążyłem poprawić :) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Miewałem kolumny tylne nieco większe od frontowych i nie zauważyłem w tym nic złego. Bywało że układ kalibracji ustawiał fronty jako małe, a tyły jako duże kolumny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Przy prawidłowym układzie i rozmieszczeniu model FX zagra lepiej od modelu 1 , 2 czy też podłogowego. 

Kilka firm lata temu miało podłogowe modele na tyły. Były to te same modele mniejsze podłogówki również do stereo. I nie spotkałem się aby kto kolwiek zrobił takie pełne kino.

Zawsze były wybierane modele typowe do stosowania jako surroundy. Chodź ostatnio tutaj ktoś wrzucił filmik z pewnym Japończykiem który na 4 wielkie kolumny w dość średniej wielkości salonie :)

Piotr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że dedykowane do tego celu Silver FX zagrają najlepiej, problem w tym, że z używanych dość rzadko występują, częściej FX-BX albo FX z serii Bronze czyli ogólnie niższe modele niż seria Silver. RS 1 dość często można trafić, podobnie jak RS 5. Obecnie są wystawione RS 1 z uchwytami ściennymi. I teraz pytanie, Czy to jest tak, że każde dedykowane do surroundu Monitor Audio, niezależnie od modelu (np serii Bronze czy te FX-BX)) będą lepsze na tyły niż RS 1 w komplecie z MA Silver RS 8? Wybaczcie, że tak dopytuję, kuszą mnie te RS 1 ale nie chcę wtopić, jeśli warto, to poczekam, aż się trafią jakieś używki, chcę mieć tylko pewność, że warto czekać i że niższa seria zagra lepiej od Silver RS 1.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To wolał bym już serie bronze. Serio. Albo używane tyły od klipscha z serii reference. Takie trójkątne.

Nie przejmował bym że nie są od kompletu.

Piotr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...