Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

1 godzinę temu, Kraft napisał:

Dasz przykłady odpowiednich tanich mikrofonów i kart?

Proszę bardzo. Napiszę jak ja bym to zrobił w tej chwili, nie bawiąc się już w lutowanie, obudowy i ogólnie diy. Jako mikrofon proponuję Behringer ECM8000. Jest to w tej chwili chyba najtańszy mikrofon pomiarowy na rynku. Można go kupić na znanym portalu aukcyjnym już od 150 zł. W tym samym miejscu znajdziemy także interfejs usb. Opcja minimalna to Behringer U-phoria UMC22 (24b/48kHz) kosztujący min 175 zł. Behringer ma wprawdzie w swojej ofercie jeszcze tańsze urządzenie, ale nie posiada ono wejścia mikrofonowego z napięciem Phantom dla zasilania mikrofonu i konieczne byłoby używanie dodatkowego przedwzmacniacza (jak robię to ja w tej chwili). Można dołożyć jeszcze stówkę i wtedy kupujemy bardziej funkcjonalny interfejs UMC202HD - 24b/192kHz. Generalnie Behringer ma w swojej ofercie dużo urządzeń i nietrudno znaleźć coś odpowiadającego wymaganiom. Jeżeli jednak potrzebujemy tylko do pomiarów UMC22 wystarczy.

Ewentualnie można także zakupić wszystkomający mikrofon przetestowany już przez Bogusława - UMIK-1. Nie wiem czy można go dostać w Polsce, no i wychodzi jednak nieco drożej, bo ok 500 zł. W tym wypadku rezygnujemy także z dodatkowego urządzenia, jakim jest interfejs usb, mający zastosowanie także do innych celów. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lumin to ostatni element mi brakujący w moim Audio (zastąpi PC), ale zanim opróżnię konto wezmę (i oddam) 658 na test, by posłuchać co zmieni Direct Live w moim pokoju odnośnie dźwięku, co da mi wytyczne odnośnie zakupu DDRC-24 lub nie. Po mam teraz walczyć metodą prób i błędów z RAW, jak odpowiedni algorytm NADa zrobi to szybciej i bezbłędnie, albo będzie mi pasować albo nie. Proste.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem. Już myślałem, że zamierzasz docelowo zestawić C658 z U1. 

Tak na marginesie zastanawiam się, jak w przypadku konieczności wysyłania danych do producenta MiniDSP, będzie wyglądało takie pożyczanie na próbę? Co powiedzą na to, że do jednego sprzętu przychodzą im dane z różnych IP i to wiele razy? Czy licencja na DL nie ma jakiś ograniczeń w tym względzie?

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Kraft napisał:

Rozumiem. Już myślałem, że zamierzasz docelowo zestawić C658 z U1. 

Tak na marginesie zastanawiam się, jak w przypadku konieczności wysyłania danych do producenta MiniDSP, będzie wyglądało takie pożyczanie na próbę. Co powiedzą na to, że do jednego sprzętu przychodzą im dane z różnych IP i to wiele razy? Czy licencja na DL nie ma jakiś ograniczeń w tym względzie?

Masz racje, będzie ciekawie, dlatego trzeba poczekać i nadal pilnować zachodniego forum co piszą?

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bogusław Kożyczkowski wybacz wścibstwo, ale w ogóle nie korci Cię, żeby spróbować ustrojów akustycznych? Przy tej ilości wszelakiego sprzętu, który ostatnio "przewaliłeś", to trochę dziwne. Przecież ustroje też można zwrócić, jak nie spełnią oczekiwań. Może nie jesteś w stanie zaakceptować ich estetycznie?

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

pilnować zachodniego forum co piszą?

A wiesz może, czy w takim DDRC-24 jest możliwość pomierzenia i ustawienia sobie kilku gotowych do użycia korekcji (np. dla różnych miejsc odsłuchu). Jeśli tak, to jak następuje przełączanie między nimi?

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Kraft napisał:

A wiesz może, czy w takim DDRC-24 jest możliwość pomierzenia i ustawienia sobie kilku gotowych do użycia korekcji

Panowie, tak sobie czytam o DDRC-24 i nie ukrywam , że trochę mnie korci by nabyć. Ale zastanawiam się w czym taki DDRC-24 będzie lepszy od np. systemu YPAO w moim amp.KD, lub co wniesie więcej niż korektor który mam podłączony pod system stereo. Trochę się obawiam, ponieważ to co skalibrowało mi YPAO / pomiar ośmiopunktowy/do stereo, to delikatnie mówiąc raczej mi nie odpowiadało , dźwięk był tak suchy jak Sahara a basik cieniutki , musiałem ustawić manualnie. Na bazie wykresów z mikrofonu próbowałem wprowadzić charakterystykę liniową wyrównując wszystkie górki i dołki za pomocą korektora w systemie stereo. Niby wyszła prawie linia, ale co z tego jak dźwięk był do d....Uzyskałem wycofaną średnicę , fakt, bas oraz wysokie zrównoważone, ale jakoś przyjemności z słuchania nie było. 

Trochę boję się tego zakupu właśnie z tych powodów , że prawidłowo nie zawsze znaczy przyjemnie a przecież każdy z nas inaczej odbiera muzykę i lubi inną ekspozycje dźwięku.   

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, tomek4446 napisał:

Na bazie wykresów z mikrofonu próbowałem wprowadzić charakterystykę liniową wyrównując wszystkie górki i dołki za pomocą korektora w systemie stereo. Niby wyszła prawie linia, ale co z tego jak dźwięk był do d....Uzyskałem wycofaną średnicę , fakt, bas oraz wysokie zrównoważone, ale jakoś przyjemności z słuchania nie było. 

Zrobiłem dokładnie to samo i ....sprawa DDRC-24, stanęła w miejscu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

Zrobiłem dokładnie to samo i ....sprawa DDRC-24, stanęła w miejscu.

Chyba po prostu na starość odkrywam , że nie ma cudownych urządzeń będących lekiem na kłopoty z akustyką , charakterystyką kolumn i jeszcze dostosowujących dźwięk do naszych upodobań. Jeszcze się waham , z jednej strony kusi, a z drugiej jak bym miał kolejne tego typu urządzenie i znowu ręcznie korygował dźwięk, to bym sobie nie darował :)  

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, tomek4446 napisał:

Chyba po prostu na starość odkrywam , że nie ma cudownych urządzeń będących lekiem na kłopoty z akustyką , charakterystyką kolumn i jeszcze dostosowujących dźwięk do naszych upodobań. Jeszcze się waham , z jednej strony kusi, a z drugiej jak bym miał kolejne tego typu urządzenie i znowu ręcznie korygował dźwięk, to bym sobie nie darował :)  

Dlatego taki mój plan, jak już Dirac Live zadziała to pożyczę C658 (ciągle stoi w Sopot Top HiFi) i zobaczę co z tego wyniknie, potem pomyśle co dalej.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, tomek4446 napisał:

Panowie, tak sobie czytam o DDRC-24 i nie ukrywam , że trochę mnie korci by nabyć. Ale zastanawiam się w czym taki DDRC-24 będzie lepszy od np. systemu YPAO w moim amp.KD, lub co wniesie więcej niż korektor który mam podłączony pod system stereo. Trochę się obawiam, ponieważ to co skalibrowało mi YPAO / pomiar ośmiopunktowy/do stereo, to delikatnie mówiąc raczej mi nie odpowiadało , dźwięk był tak suchy jak Sahara a basik cieniutki , musiałem ustawić manualnie. Na bazie wykresów z mikrofonu próbowałem wprowadzić charakterystykę liniową wyrównując wszystkie górki i dołki za pomocą korektora w systemie stereo. Niby wyszła prawie linia, ale co z tego jak dźwięk był do d....Uzyskałem wycofaną średnicę , fakt, bas oraz wysokie zrównoważone, ale jakoś przyjemności z słuchania nie było. 

Trochę boję się tego zakupu właśnie z tych powodów , że prawidłowo nie zawsze znaczy przyjemnie a przecież każdy z nas inaczej odbiera muzykę i lubi inną ekspozycje dźwięku.   

Niestety nikt z forum jeszcze DL nie testował i guzik tak naprawdę wiemy. Wkurza mnie to, że MiniDSP nie ma polskiego dystrybutora. Niby "serce Europy" a... . Gdyby nie to pewnie już bym go wypożyczył na testy. A tak pozostaje czekać na NAD-a lub Arcama.

Co do Twoich (i nie tylko Twoich) prób samodzielnego wyrównania charakterystyki częstotliwościowej, to już pisałem, że nie tędy droga. Nie należy dążyć do płaskiej charakterystyki, tylko do jednej z tzw. krzywych docelowych, które najczęściej mają podbite basy. Wtedy dźwięk jest przyjemny. DSP ma zniwelować niepożądane górki i dołki, a nie sprawić by krzywa była prosta;)

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając Wasze zmagania z tematem i mając na uwadze wyniki wielu już wykonanych przeze mnie pomiarów, nasunęło mi się pytanie, skąd przeświadczenie, że DL będzie właśnie "lekiem na całe zło"? Czy wymieniany wyżej system YPAO, a tym bardziej REW (lub inny darmowy software), dający użytkownikom jeszcze większe możliwości kreowania wynikowych filtrów miałby nie spełniać oczekiwać w zakresie DRC, czy też być mocno odstający od DL? O korekcji manualnej, za pomocą korektora graficznego nie wspominam, bo rzeczywiście w ten sposób praktycznie nie ma możliwości uzyskania dobrych wyników (obiektywnie, patrząc na problem od strony technicznej). 

Myślę, że problemem nie są możliwości poszczególnych rozwiązań, a przyzwyczajenia i preferencje słuchaczy. Tak na dobrą sprawę, to krzywa wynikowa powinna być właśnie prosta (jakkolwiek to zabrzmiało już po raz drugi :)) i pozioma, nie podbijająca żadnych częstotliwości. Teoretycznie, nie powinniśmy nic "dokładać" do dźwięku, aby zabrzmiał on w sposób jak najbardziej zbliżony do rzeczywistości. O ile pamiętam z wcześniejszej dyskusji, krzywe docelowe opadające, gdy przesuwamy się na wykresie w kierunku tonów wysokich, powstały w wyniku badań z udziałem słuchaczy, którzy określali jaki dźwięk im się podoba. Cechuje je więc subiektywizm. Teraz jeżeli weźmiemy pod uwagę jeden system w pewnym pomieszczeniu odsłuchowym, użyjemy którejkolwiek z ww metod korekcji dźwięku i zaprezentujemy wyniki pewnej grupie słuchaczy, to czy wszyscy będą mieli podobne odczucia co do szeroko pojętej jakości? Otóż jestem pewny, że nie. Co więcej, przypuszczam, że pojawią się opinie bardzo skrajne typu: "za dużo basu", "dźwięk suchy, brak basu".

Edytowano przez nowy78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, nowy78 napisał:

nasunęło mi się pytanie, skąd przeświadczenie, że DL będzie właśnie "lekiem na całe zło"?

W kwestii formalnej. Na końcu tytułu wątku mamy jednak znak zapytania, więc to nie jest przeświadczenie.

Co do Twoich wątpliwości. Chyba niepotrzebnie sprowadzasz korekcję akustyki do prostowania krzywej. Poniżej wykres pasma moich Diamondów. Nie uważam, że muszę tę krzywą korygować. Skoro konstruktor uznał, że jest właściwa, to jestem gotów mu zaufać.

41466-pylon_diamond25_fot1_audiocompl_lab2.jpg.992ffab249f53baaf5a670f912bdf308.jpg

Chcę jednak spróbować pozbyć się tego, co do tej krzywej dokłada moje pomieszczenie, a dokłada coś takiego.

535827688_newplot(6).png.5d42c0d4e24b92393037e55f00be85e7.png

Tak więc korekcja DSP to nie tylko sprawa linearyzacji odpowiedzi kolumn, ale też, dla mnie nawet głównie, eliminacja zniekształceń dodawanych przez akustykę pomieszczenia

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy będziesz w stanie to rozdzielić, tj. charakterystykę kolumn i akustykę pomieszczenia, aby móc ingerować tylko w drugi czynnik? No bo chyba nie chcesz ręcznie dostosowywać charakterystyki filtra, na podstawie wykresu uzyskanego z obliczeń? I kolejne pytanie, czy zastanowiłeś się, dlaczego konstruktor uznał, że taka właśnie charakterystyka kolumn jest właściwa, o ile oczywiście działanie było zamierzone i chciał taką uzyskać? 

W odniesieniu do drugiego pytania, ze swojej strony mogę zamieścić kilka wykresów, zmierzonych już przy użyciu nowych kolumn, oraz krzywą docelową, którą już widzieliśmy w tym wątku. Kolejne wykresy to pomiar przy ustawieniu kolumn i mikrofonu na wierzchołkach trójkąta równobocznego, mikrofon oddalony o 0,6 m oraz o 1,2 m. Nietrudno zauważyć, że mam dość blisko do wzorca (pomimo braku korekcji, co mnie bardzo cieszy :) ). Jestem jednak przekonany, że wiele osób, szczególnie tych mniej zajmujących się tematyką audio (przypuszczam, że zdecydowana większość w tym gronie) stwierdziłaby, że "przecież tu basu nie ma w ogóle" :) 

MiniTwo.jpg

MiniTwo+0,6.jpg

MiniTwo+1,2.jpg

Target.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...