Skocz do zawartości

Kraft

Recommended Posts

24 minuty temu, Bartek Chojnacki napisał:

Nie można zrobić połowy adaptacji zwłaszcza jeśli to ma być coś typu lede.  Jak zrobisz pół pokoju to w drugiej połowie będzie takie paskudne echo trzepoczące że nie będzie się dało słuchać...

 

Co do tych lameli to ja nie wiem o co chodzi ale w tym tygodniu chyba już 4 raz odpowiadam to samo na ten sam temat... miała być wełna, i dobrze.  Jak nie będzie,  to bardzo źle. Jeżeli wybór miałby być 9 albo 18 mm filcu z lamelami, to ja polecam brak filcu w ogóle i zrób twarde lamele bo i tak to nie będzie działało poprawnie. Co najwyżej możesz przetłumic pokój w wysokich częstotliwościach

Dobrze gada.

A propos tej polowy pokoju z poglosem to kiedys wrzucę Ci pewne realizacje w profesjonalnych pomieszczeniach z polową "zywej akustyki" dotyczacej bliskiego pola.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowany)

@Bartek Chojnacki mam pytanie dotyczące dyfuzorów geometrycznych.

Czy pola powierzchni płaszczyzn odbijających i głębokość ustroju wpływają w ich przypadku na zakres częstotliwości na które działają? Czy jest tu podobna zalezność do ustrojów QRD?

Na przykładach:

Czy ustrój A będzie działać na inne częstotliwości niż ustrój B?  Albo na inne niż C? Czy zakres działania B i D będzie taki sam?

Geo1.jpg.4cb5d68ddd4ac2a72e5362d975d49554.jpg

 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co wrzuciłeś nie będzie w ogóle dyfuzorem tylko będzie odbijać, przekieruje odbicie ale go nie rozproszy

Dyfuzory geometryczne to trochę inna bajka, muszą być łuki itd i też musi to być jakiś nieprzypadkowy układ, a liczy się to optymalizacyjne. Niemniej, zasada jest ta sama tj zakres rozpraszanych częstotliwości zależy od geometrii całej struktury czyli szerokości całej sekwencji (nie mniej niż długość fali rozpraszanej) no i czywiscie głębokość (połowa dlugosci). Dyfuzor jaki by nie był jak nie spełni tych zalozen to nie będzie działał dla niskich częstotliwości 

Zobacz sobie np ArtNovion douro albo jaya

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Bartek Chojnacki napisał:

Co najwyżej możesz przetłumic pokój w wysokich częstotliwościach

Hej, 

Często czytam o przetłumieniu wysokich częstotliwości. Mógłbyś rozwinąć troszeczkę temat? Plis

Czy widać to w pomiarach? Których? Gdzie usłyszymy efekt przetłumienia? Brak sopranów? Za niski pogłos? Inne objawy?

Pozdrawiam. M

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Kraft napisał:

Ogólnie, to nie ma się co szczypać. Dawać wszystko.

38821403_2237818859784770_7856567882530947072_n.jpg.2d5c8903ae3000a47bc5cb5d90ce1fa0.jpg

6829ea0a4be09e2c9ca931c4c102.jpg.2a7213ba24482d45f732a5c79c93454b.jpg

 

O ile na pierwszym zdjęciu jest ok. 5 metrów szerokości, to na drugim już zdecydowanie nie - czyli ustawienie powinno być w poprzek.

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Często czytam o przetłumieniu wysokich częstotliwości. 

IMG_20200130_150526.png.f1a6f4710e3b11959e937b4ec14709e5.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, pairtick napisał:

Poza tym, czy Ethan ma pokój za £100k?

Nie wiadomo, ale z wymiarów wynika, że (25ft x 16ft) to jakieś 37m², a sześciennych jeszcze więcej. 

Zatem na takiej powierzchni to nie jest dużo o czym sam zresztą pisze, że to tylko 18%.

A tutaj na forum większość to ma blizej 10m² niż 30m²

😉

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@AudioTube - ceny w sieci dystrybucyjnej. Douro normalne ok 1800 zł brutto za szt, sprawdzałem dla klienta w czwartek, zamawia się w pudełkach po 4

@pairtick i @MariuszZ - obie przytoczone opinie nie mają do końca właściwego wydźwięku bo żaden nie porusza kluczowego przypadku przetłumienia. Don't overdamp czyli chyba Kenowi chodzi o to żeby nie przeginać z absorpcją w cały paśmie, co jest oczywiste, po to mamy konkretne normy na to. Generalnie to co ja rozumiem jako przetłumienie to taka sytuacja, keidy np. ktoś ma w cały paśmie powiedzmy 0.3 albo 0.4 czasu pogłosu, a nagle w jednym lub dwóch pasmach spada mu do 0.2 albo i niżej. Czyli po pierwsze, nie równo, po drugie - za mało i to w wybióczym zakresie częstotliwości. Taki efekt osiąga się jak ktoś zastosuje za dużo cienkich materiałów pochłaniających i ma wtedy za mało wysokich tonów (patrz - lamele na filcu 9 mm), albo też jak zastosuje zbyt dużo źle dobrach ustrojów rezonansowych na średnie częstotliwości, wtedy np. ma za mało w 250 albo 500 Hz. Ciekawych przypadkiem jest też możliwość wytłumienia przetłumienia średnich częstotliwości za pomocą zbyt dużej liczby za głębokich rozpraszaczy... ale to tym już mało kto mówi bo przecież rozpraszać to trzeba ile się da. Więc Ken też jest nieprecyzyjny, bo rozpraszaniem też można przetłumić

Zanim ktoś zapyta, może nie mam pokoju za 100k GBP ale projektowałem takie. Droższe też

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

nie wiem co to

Jest to wykres full res z aplikacji AudioTool

7 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

jak mierzone, gdzie

Mierzone w miejscu odsłuchu, mikrofon podłączony do telefonu

8 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

co miałbym interpretować i po co

Czy wykres pasma przenoszenia wygląda dobrze ?

Proszę o wyrozumiałość, jestem laikiem i nie wiem co i jak.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby kogoś interesowało, do czego należy dążyć w akustycznych poszukiwaniach, to wrzucam PDF-a z normą EBU Tech. 3276 "Listening conditions for the assessment of sound programme material: monophonic and two–channel stereophonic". Da się z niej wyliczyć np. właściwy czas pogłosu dla objętości naszego pomieszczenia.

Dla słabszych z matmy wrzucam też internetowy kalkulator, który obliczy nam czas pogłosu automatycznie. Może się komuś przyda.

https://acoustic.ua/rt60/?lang=en

tech3276.pdf

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, DiBatonio napisał:

@rajdekskąd Ci przyszło do głowy, że pomiar pomieszczenia robi się białym szumem? Ani białym, ani różowym, czy innym szaroburym.

Naprawdę dziś można zrobić przyzwoity research , info w internecie od groma. Podziwiam ...😏

No właśnie z internetu "Szum biały należy do grupy popularnych sygnałów w pomiarach akustycznych" źródło hifi.pl

"Szum biały – rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie"

Skoro to wzorzec równego pasma to czemu się nie nadaje ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 9.02.2025 o 17:41, rajdek napisał:

Proszę o interpretację wykresu, pomiar mikrofonem Dayton Audio iMM-6S, biały szum.

Zacznijmy kolego moze od tego zeby inaczej sformulowac pytanie. Np:

"Czy mógłbyś" 

"Czy mogę Ciebie prosić" 

Kolega Bartek udziela się tu stricte grzecznościowo. 

"Proszę o..." można powiedzieć w sklepie czy McDonaldzie. 

Edytowano przez Mikelas76
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, fp74 napisał:

nawet takie dość uproszczone dane wiele zmieniają. jestem zaskoczony, że do tego stopnia. zrobiło się 5m kw z 11! i tak dużo, no ale to już ma jakiś sens. pouczające.

Meble zawsze trzeba uwzględniać, na nawet takie szafy napchane ciuchami robią bardzo dobrze akustyce, zależy jeszcze w którym miejscu stoją.

😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do Bartka ale moze ktoś przerabial temat. Dotyczy wprawdzie bardziej czegos w rodzaju studia domowego (miejsca prób i nagrań) niz pokoju audio ale chodzi o ustalenie zasady. Pytanie wynika stąd, że mamy z kolegą trochę różnych pianek do wykorzystania. Czy efekt pochłaniania będzie taki sam gdy:

Wersja A  -  zastosujemy np 3 warstwy pianek po 3 cm, klejąc je bezp jedna do drugiej 

Wersja B - zastosujemy coś w rodzaju dystansów, a więc zachowany między poszczególnymi piankami wolną przestrzeń

ilość pianki jest oczywiście taka sama (np 9 cm) ale czy wewnętrzne przestrzenie (nazwijmy je komory) poprawią efekt końcowy tzn. poszerzą zakres pochłaniania? A jeżeli tak, to czy dążyć do zachowania jakiejś proporcji np przestrzeń wolna tej samej grubości (tu 3 cm) czy raczej mniej, a może więcej. 

A może 2 warstwy po 3 cm + przestrzeń między nimi, da taki efekt jak 9cm litej pianki? Wtedy starczyłoby nam na więcej ścian 😁.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz w załączniku porównanie kilku wariantów w tym temacie, generalnie jakbyś bardzo chciał to praktycznie identycznie wychodzi 6 cm pianki i 10 cm powietrza za tym w stosunku do 9 cm pianki.  Przy grubszych materiałach to dużo lepiej wychodzi i wtedy rzeczywiście można by oszczędzać na materiale, ale te 6 cm to i tak niedużo. Więc jakbyś bardzo chciał to można 1/3 pianek oszczędzić jak się je odsunie o 10 cm od ściany, a z drugiej strony, jak się nie oszczędzi i weźmie 9 cm ale odsunie 10 cm od ściany to dość istotnie poszerzysz zakres pochłaniania całości, na jakieś +15% w niskich częstotliwościach

pamiętaj tylko, że ta przestrzeń musi być zamknięta bo bokach, żeby mogła stworzyć się poduszka powietrzna i żeby to w ogóle mogło działać, nie mogą sobie dyndać swobodnie te pianki

2025-02-1708_07_31-Multi-layerAbsorberCalculator.png.0997c16ea205efd2e512b8661f6c8b69.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki,  to jest konkret. A czy te 10 cm powietrza to tylko przykład (i działa to proporcjonalnie np 3cm to 1/3 efektu) czy jest to jakaś fundamentalna liczba i ani mniej ani więcej.

Ps  i jeszcze jedno, czy przestrzeń za/pomiędzy musi być zamknięta? Czy też może to sobie dyndać swobodnie.

 

Edytowano przez RoRo
Odpowiadając na post bezpośrednio pod nim nie ma sensu cytować go w całości
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...