Skocz do zawartości

Wzmacniacz lampowy PP w wersji DIY ȃ la Audio Note L1


Recommended Posts

Dzięki Piotr - już wszystko wróciło do normy i jak zamiast 10R dam dławik sądzę że zniknie całkowicie.

Wymieniłem ten DC Bloker z mostka na to co zawsze stosuję czyli rezystor + kondensator i wlutowałem ten rezystor 10R.

Jak pisałem jak wejdzie dławik to powinno być ok - dam znać jak już sprawdzę.

Folia ma być tylko i wyłącznie zabezpieczeniem od ciepła emitowanego od spodu PCB chociaż nie wiem czy potrzebna.

Jeszcze jedna myśl jako uzupełnienie mnie nachodzi a mianowicie zastosowanie podstawek z tymi metalowymi ekranami aby odciąć lampy ECF80.

57 minut temu, Piotr Cichomski napisał:

Zródłem problemów jak widać nie jest brak dławika

No chyba wychodzi, ze to jednak brak dławika jest problemem

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Mufcore napisał:

Dzięki Piotr - już wszystko wróciło do normy i jak zamiast 10R dam dławik sądzę że zniknie całkowicie.

Wymieniłem ten DC Bloker z mostka na to co zawsze stosuję czyli rezystor + kondensator i wlutowałem ten rezystor 10R.

Jak pisałem jak wejdzie dławik to powinno być ok - dam znać jak już sprawdzę.

Folia ma być tylko i wyłącznie zabezpieczeniem od ciepła emitowanego od spodu PCB chociaż nie wiem czy potrzebna.

Jeszcze jedna myśl jako uzupełnienie mnie nachodzi a mianowicie zastosowanie podstawek z tymi metalowymi ekranami aby odciąć lampy ECF80.

No chyba wychodzi, ze to jednak brak dławika jest problemem

Ale przetestowałeś z tym dławikiem podebranym z innego wzmaka i się poprawiło? Czy inne środki pomogły? Jak ostatecznie wygląda teraz układ bez zakłócen (bo za bardzo nie mogę się połapać :) ).

Ekrany na ECF nie zaszkodzą, zwłaszcza że nie masz metalowej obudowy. Acz tu nie ma na tyle małych sygnałów, żeby nie wystarczył staranny i poprawy montaż jak w gitarowcach czy wzmakach do PHONO. Ale nie zaszkodzą.

Teoretycznie stabilizowany zasilacz nie wymaga już dławika, bo dławik ma za zadania tłumić tętnienia prądu (jest jakby stabilizatorem prądu i tłumi tylko przydźwięk). U ciebie tętnien już nie powinno być, bo masz super wystabilizowane napięcie. Ale skoro dławik zmienił sytuację, to może oznaczaś to, że te zasilacze z All sieją jednak jakimś syfem i dławik co to po prostu wytłumił. Ale wtedy bez sensu dodatkowa rozbudowa o ten zasilacz. 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to wygląda teraz,

Dławika nie testowałem, mogę go zawsze wsadzić zamiast tego 10R - niby faktycznie nie powinien już nic dodać do tego więc pierwsze co sprawdzę to jeszcze ekrany na ECF.

I ewentualnie jeszcze filtr za zasilaniu bo to jeszcze może odfiltrować co nieco.

Fakt jest faktem, że niby lepsza by była obudowa metalowa bo to dodatkowo by stanowiło ochronę. 

Te zakłócenia brzmią jakby "antena ściągała fale z eteru" tylko nie wiem przez co czy przez zasilacze czy sam w sobie układ wzmacniacza.

image.png.ee20b92e113c13dd3eb249550360b8e8.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Mufcore napisał:

Tak to wygląda teraz,

Dławika nie testowałem, mogę go zawsze wsadzić zamiast tego 10R - niby faktycznie nie powinien już nic dodać do tego więc pierwsze co sprawdzę to jeszcze ekrany na ECF.

I ewentualnie jeszcze filtr za zasilaniu bo to jeszcze może odfiltrować co nieco.

Fakt jest faktem, że niby lepsza by była obudowa metalowa bo to dodatkowo by stanowiło ochronę. 

Te zakłócenia brzmią jakby "antena ściągała fale z eteru" tylko nie wiem przez co czy przez zasilacze czy sam w sobie układ wzmacniacza.

image.png.ee20b92e113c13dd3eb249550360b8e8.png

Ten zastosowany przez Ciebie filtr nie jest bezpieczny z punktu widzenia ew przebicia, bo NIE GWARANTUJE, że potencjał na masie GND nie "oddali się" zbytnio od potencjału bolca ochronnego w przypadku jakiegoś uszkodzenia. A potem to "podniesione" GND może się przenieść na inne sprzęty i na obudowę przez połączenia chinch (nawet jeśli ten wzmacniacz jest w drewnie i skutecznie izoluje przed porażeniem). Proponuję dodać do tego R||C równolegle jeszcze 2 diody prostownicze włączone przeciwnie i przetestować czy nie wrócą zakłócenia. A może (sorry za podejrzenie, ale błedy się mogą zdarzyć :) ) miałeś ten porzedni mostek omyłkowo źle podpięty i w nowym układzie się to zamanifetowało. Powinno być tak:

https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=3861984&highlight=#gallery-3

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
10 minut temu, Anubarak napisał:

Hej, czy do pomiarów napięć w tym wzmacniaczu wystarczy miernik z RMS czy lepiej TrueRMS? Z tego co kojarzę TrueRMS mierzy poprawnie napięcia wyłącznie w przegiegach innych niż sinusoidalny. Czy TrueRMS przydaje się w ogóle w takim DIY?

TrueRMS mierzy poprawnie wartość skuteczną wszystkich przebiegów, w tym innych niż SINUS. Zwykłe mierniki (RMS) mierząc napięcie zakładają, że jest to SINUS (faktycznie prostują sygnał i mierzą wartość średnią i z niej przeliczają RMS dla SINUSA). Dla innych przebiegów odczytany wynik nie jest poprawny. Najlepszy (ale drogi) jest więc miernik TrueRMS, ale bardzo dużo chińszczyzny ma taki napis na sobie niezgodnie z rzeczywistością. Przejrzyj sieć pod kątem, czy wytypowany miernik jest faktycznie TrueRMS (taniocha nie będzie). Nie jestem pewien jak te "pseudo" TrueRMS zachowują się dla większych czestotliwości nawet dla przebiegów SINUS.

Lepiej mieć TrueRMS niż nie mieć. Ale wg mnie do Audio wystarczy zwykły miernik. Mierzyć będziesz głównie napięcia stałe i przemienne (SINUS) zasilające. Przebiegi zmienne (sygnały) lepiej obserwować na oscyloskopie, bo  to dopiero daje pogląd o zniekształceniach czy zakłóceniach.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 4.02.2020 o 19:07, MariuszZ napisał:

Prace na upgradem trwają. Powkładałem wszystko do obudowy i wyszło jakim dyletantem byłem zaczynając składać tego klona. Wymyśliłem miejsce na potencjometr Volume na środku i wyszło, że jest potek blisko zasilacza. Alps był "płytki" ale drabinka znacznie odstaje od obudowy co powoduje, że jest bardzo blisko kondensatorów ostatniego filtra Pi zasilacza. ciekawe czy nie będzie to miało negatywnego wpływu na dźwięk? Obudowa niby duża ale dodatkowe elementy jak dławik, większe trafa głośnikowe, filtr schaffnera i "ground lifter" sprawiły, że zaczyna miejsca brakować ;) Czekam na gniazda jeszcze i będę podłączał do sprawdzenia. 

11 (Medium).jpg

13 (Medium).jpg

14 (Medium).jpg

16 (Medium).jpg

 

Dnia 4.02.2020 o 19:07, MariuszZ napisał:

Prace na upgradem trwają. Powkładałem wszystko do obudowy i wyszło jakim dyletantem byłem zaczynając składać tego klona. Wymyśliłem miejsce na potencjometr Volume na środku i wyszło, że jest potek blisko zasilacza. Alps był "płytki" ale drabinka znacznie odstaje od obudowy co powoduje, że jest bardzo blisko kondensatorów ostatniego filtra Pi zasilacza. ciekawe czy nie będzie to miało negatywnego wpływu na dźwięk? Obudowa niby duża ale dodatkowe elementy jak dławik, większe trafa głośnikowe, filtr schaffnera i "ground lifter" sprawiły, że zaczyna miejsca brakować ;) Czekam na gniazda jeszcze i będę podłączał do sprawdzenia. 

11 (Medium).jpg

13 (Medium).jpg

14 (Medium).jpg

16 (Medium).jpg

Cześć . Mam pytanie odnośnie tej drabinki rezystorowej. Czy po jej zamontowaniu jest wszystko ok? Pytam, bo dużo na ten temat się naczytałem. Ona jest chyba w układzie shunt. Podobnie jak to robił kiedyś KHOZMO. Ludzie pisali, że do wzmacniaczy lampowych się nie nadaje . Za to najlepiej stosować drabinkę rezystorową w układzie ladder. 

W tej drabince, co zastosowałeś - rezystory dla jednego kanału połączone są szeregowo, a w tej typu ladder, TORZE SYGNAŁU SĄ TYLKO 2 REZYSTORY - jeden szeregowo i jeden do masy.

Ja nie jestem specjalistą , więc pytam najlepszych ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Mańkowski napisał:

 

Cześć . Mam pytanie odnośnie tej drabinki rezystorowej. Czy po jej zamontowaniu jest wszystko ok? Pytam, bo dużo na ten temat się naczytałem. Ona jest chyba w układzie shunt. Podobnie jak to robił kiedyś KHOZMO. Ludzie pisali, że do wzmacniaczy lampowych się nie nadaje . Za to najlepiej stosować drabinkę rezystorową w układzie ladder. 

W tej drabince, co zastosowałeś - rezystory dla jednego kanału połączone są szeregowo, a w tej typu ladder, TORZE SYGNAŁU SĄ TYLKO 2 REZYSTORY - jeden szeregowo i jeden do masy.

Ja nie jestem specjalistą , więc pytam najlepszych ;)

https://allegro.pl/oferta/potencjometr-drabinka-rezystory-dale-100k-ladder-11796832114

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drabinka sprawdza się dobrze. Różnica w kanałach pomijalnie mała. Regulacja jest skokowa więc to jest na minus. Wybrałem 100k więc zakres regulacji przy cichym słuchaniu jest mały. Dość ciężko chodzi pokrętło ale czuć dobry styk ruchomych elementów potka. 

Gdybym miał raz jeszcze wybierać to chyba poszedłbym w dobrej jakości potka na ślizgaczu i o mniejszej wartości żeby zakres był większy. 

Pozdrawiam. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Cześć,

Koledzy, skontaktowałem się z 4pietro w sprawie traf głośnikowych do tego wzmaka i oferuje on dwie opcje 

1) Zwijane RZC 84/42 z tasmy HiB wyżarzanej

2) EL 84/42 z normalnej wyżarzanej

1 jest droższe o 200zł, czy tu warto dopłacić do 1? będzie lepszym wyborem czy 2 w zupełności wystarczy? Budżet pozwala, ale jestem ciekaw Waszych opinii czy tu będzie słychać różnicę albo jakieś inne plusy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Cześć. W tym temacie nikt się nie chwalił trafami z odczepem na 6R. Instrukcja serwisowa wersji V2 przewiduje takie trafa więc jak najbardziej powinno zagrać. W wersji pierwszej o ile mnie pamięć nie myli jest 8R ale podłączałem 4 oraz 8 i grało przyzwoicie z kolumnami o impedancji nominalnej bliższej 8R w obu przypadkach. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Witam. Użytkuję ten wzmacniacz od kilku miesięcy i jestem mega zadowolony z dźwięku. Trapi mnie tylko jedna rzecz. Po włączeniu wzmacniacza słychać w obu kanałach delikatne trzaski, coś jak trzaski z porysowanej płyty winylowej. Po kilku, kilkunastu minutach to ustępuje. Zmieniałem komplety lamp na inne i jest ten sam efekt.

Napięcia w punktach kontrolnych są w miarę OK. Napięcie żarzenia to ok. 6,0 - 6,1 V. W mojej sieci jest ciągle napięcie 225V. Jako że transformator zasilający był projektowany na 230V jest więc nieco mniejsze napięcie anodowe (320V) i trochę obniżone napięcia żarzenia. Co może być przyczyną tych trzasków

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno zdiagnozować na odległość. Trzaski, a bardziej takie "smażenie" to może być efekt od wyeksploatowanych lamp. Nie wiem na pewno ale niewłaściwe zasilanie w granicach tolerancji nie powinno dać słyszalnych zniekształceń. 5% to niewielka różnica dla lampowych obwodów. 

W moim wzmacniaczu słychać różnicę gdy "niewłaściwie" czyli odwrotnie podłączę wtyczkę przewodu zasilającego do gniazda. Słychać wtedy specyficznie brzmiący hisss gdy przyłożę ucho do tweetera. Tu wina może być po stronie trafa zasilającego i zakłóceń z sieci energetycznej. Zakłócenia sieciowe zmieniają się w ciągu dnia. Warto sprawdzić pomiędzy 2, a 4 rano czy jest różnica. W tym czasie mało kto wstrzykuje do sieci zakłócenia. Mniej zasilaczy smps, mniej suszarek do włosów czy innych zakłócaczy. 

Problemu szukałbym tam gdzie czas jest funkcją występowania zniekształceń. Nasuwa się tylko obszar zasilania z sieci i lampy. 

Wyklucz jeszcze "trzaski" od źródła. Może wzmacniacz tylko wzmacnia te niepożądane sygnały. 

Pozdrawiam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może jest to wina lamp. Co prawda kupowałem je jako nowe 6P-14P ER oraz ECF80 Matsushita, ale jak to zakup na Ebay, różnie to bywa, a ja nie jestem w stanie sprawdzić ich kondycji. Na lampy może też wskazywać fakt, że trzaski występują tylko przez pierwszych kilkanaście minut od włączenia wzmacniacza. Potem problem ustępuje. Może jak się dobrze rozgrzeją, wówczas pracują bez zakłóceń.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji jak już tu jestem .......... chciałbym pomierzyć parametry swojego wzmacniacza programem RMAA bodajże. Potrzebna jest do tego w miarę dobra karta  dźwiękowa, która posiada wejścia i wyjścia liniowe. Czy dobra byłaby taka karta zewnętrzna, którą zalazłem na Allegro:  https://allegro.pl/oferta/dna-ai24-interfejs-audio-usb-zewnetrzny-2-kanaly-11679074322

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...