Skocz do zawartości
Kraft

Audio Physic Classic 5 - Kraftest

Recommended Posts

KT01.png.3ee1499c8e4ad0106e60a0421a260da5.png.f26a79de1c8ef3cd29854e0ba7ad1e17.png

Na początku następnego tygodnia zjawią się u mnie długo oczekiwane Audio Physic Classic 5. Dlaczego własnie one? Od pewnego czasu chodziła za mną chęć wypróbowania klasycznej dwugłośnikowej podłogówki w angielskim stylu. Czegoś w rodzaju podłogówek Spendora, Grahama, ProAca czy Kudosa. Wiadomo, Audio Physic angielski nie jest, ale Classicom 5 do wymienionych Brytoli chyba niedaleko - nawet technika głośnikowa pasuje, bo trąci skandynawskimi koneksjami. 

1470058479_APC501.png.40ebd62cb21ef015fd2cb899c43ca1fc.png

 

Traf chciał, że zanim nadarzyła się okazja do wypożyczenia Classiców, zagościły u mnie, podobne koncepcyjnie, Impuls Audio Lagune. I bardzo mi się spodobały, podsycając jeszcze apetyt na test niemieckich kolumn. Zwłoka w odsłuchach okazała się w sumie nawet szczęśliwa, bo piątki ostatnio bardzo potaniały. Już nie kosztują 7500 zł za parę, ale jedynie 6000 zł. Nie mogę się doczekać, kiedy je podłączę. Coś tam, czego się spodziewać już wiem, bo miałem okazję w sklepie posłuchać krótko Classic 8. Na tle nielichej konkurencji wypadły wówczas najciekawiej. Tylko odsłuch sklepowy obarczony jest dużym ryzykiem błędnej interpretacji, więc trzeba podchodzić do niego z dystansem. Domowy test wszystko wkrótce zweryfikuje.

CDN 

Edytowano przez Kraft

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Opis techniki głośnikowej tym razem nie będzie tak porywający, jak dotychczasowe;). Informacje są skąpe. Nie jestem nawet na 100% pewien, kto je produkuje. Jak ktoś zna wiarygodne źródła na ten temat, to zapodajcie proszę. Chętnie się zapoznam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Stream napisał:

Obudowy dla Audio Physica (oczywiście nie do wszystkich modeli) produkuje nasz Pylon.

https://www.facebook.com/permalink.php?id=298515023545504&story_fbid=1925876917475965

O! Okazuje się że z rzeczy drewnianych nie tylko trumny robimy Niemcowi 😋.

Wracając do tematu. Czekamy z niecierpliwością na ten test" piątek "APC 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Kubakk napisał:

Czekam na opis technikaliów , parametrów itp

Najbardziej prawdopodobne, że przetworniki Classiców są owocem współpracy Niemców z duńskimi Chińczykami z Wavecora.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W jednym z wywiadów konstruktor AP Manfred Diestertich powiada tak:

"Zawsze chcieliśmy ulepszyć nasze głośniki, wyjść poza to, co już mieliśmy. Po jakimś czasie zdajesz sobie sprawę, że kluczowym czynnikiem ograniczającym jest korzystanie z tych samych sterowników, które wszyscy inni mogą od razu kupić. Mając do perfekcji dopracowane obudowy, zwrotnice, kable, zaciski czy nawet nóżki antyrezonansowe w kolumnach, trzeba pomyśleć o lepszych przetwornikach. W pewnym momencie rozmawialiśmy z Vifą, Peerless i Seasem, aby stworzyć własne przetworniki. Pierwszym, który to zrobił, był Seas - stworzyli driver zgodnie z naszymi specyfikacjami, a jego pierwsze prototypy były całkiem dobre, ale nie podobało nam się ich podejście, ponieważ nie chcieli iść dalej. Na przykład byliśmy całkiem pewni, że chcemy mieć dwa kosze - zewnętrzny, który będzie bardzo mocny, i wewnętrzny, który będzie tam tylko do tłumienia. Oni w ogóle nie rozumieli tego pomysłu i powiedzieli, że mają bardzo dobre pojedyncze kosze. Potem znaleźliśmy firmę o nazwie Wavecor. Zrozumieli, o co nam chodziło, byli niezwykle chętni do współpracy, poza tym są doskonałymi inżynierami. Również umowa biznesowa jest dla nas bardzo dobra, ponieważ narzędzia do tworzenia przetworników są w rzeczywistości naszą własnością, więc jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy."

https://www.stereolifemagazine.com/interviews/item/1203-manfred-diestertich-dieter-kratochwil-audio-physic

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W Classic 5 użyto jednak bardziej trywialnych pojedynczych koszy tłoczonych z blachy. U AP często głośniki niskotonowe umieszczane na bokach obudowy mają właśnie taka budowę koszy. Podwójne kosze odlewane stosują w sekcjach średniotonowych droższych serii.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Trywialność kosza woofera trochę mnie zmyliła. Podobnie, jak to, że tweeter podobny, jak w Classicach znajdziemy w tańszych Phonar Veritas. Pomyślałem sobie, że Audio Physic zastosował w swojej najtańszej serii mocno budżetowe głośniki. Przyjrzałem się jednak dokładniej firmie Wavecor i jej ofercie, i doszedłem do wniosku, że jednak nie jest źle, a nawet jest całkiem dobrze. Poszukałem zbliżone wyglądem przetworniki Wavecora i nie są to tanie wyroby. Poziomem cen odpowiadają skandynawom z którymi miałem do czynienia w Pylonach Diamond czy Operach Grand Mezza. Zaawansowanie przetworników jest zatem adekwatne do ceny kolumn. A trzeba uwzględnić jeszcze dwie poprawki. Wavecor ma siedzibę w Chinach, więc ceny jego driverów są z pewnością trochę bardziej korzystne od odpowiadających im wyrobów SEAS-a czy Skan-Speaka, które mają europejskie marże. Do tego przetworniki w Classicach nie są standardowymi Wavecorami. Gdzieś wyczytałem nawet o ping-pongu między Chinami i Niemcami towarzyszącemu procesowi ich produkcji. Różnice w wooferze widać gołym okiem. Prawdopodobnie kolejne są ukryte głębiej.

298-1102_HR_0.thumb.jpg.f406bff75429582ef22a4e8373d54ba1.jpg

m_28804.jpg.4b2e39f7cf31322a39b42638254fb8b0.jpg

maxresdefault.thumb.jpg.7503d1bba760b0376d1baa3409611709.jpg

Szczególnie woofer jest ciekawy. Blaszany kosz mnie wprawdzie wkurza - uważam, że za te pieniądze należy mi się odlewany;). Jednak oceniając na chłodno kosz ma dobrą konstrukcję. Jest dość aerodynamiczny i umożliwia dobre chłodzenie cewki. W Audiovectorach QR też są blaszane, więc to na tym poziomie cen żadna sensacja. Membrana jest zrobiona z drobno tkanego włókna szklanego. Jest dzięki temu lekka, dość sztywna oraz dobrze tłumi rezonanse własne. Zamiast standardowej nakładki przeciwpyłkowej, Audio Physic zastosował nieruchomy, aluminiowy korektor fazy w typowym dla siebie kształcie walca. Korektor pomaga w chłodzeniu układu magnetycznego głośnika, co zmniejsza potencjalne zniekształcenia, ale także optymalizuje promieniowanie dźwięku, pomagając unikać efektów kompresji i minimalizować zniekształcenia w średnim zakresie pasma. Ciekawe jest też szerokie, niskostratne górne zawieszenie membrany.

 

Edytowano przez Kraft

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, audiowit napisał:

Dla mnie może być nawet z plastiku. Ma grać.

Psychologia tego nie potwierdza. Wielu się zdaje, że są odporni na różne uwarunkowania, lecz w badaniach wychodzi, że jednak wpływają one na ich oceny czy wybory. Ale jak masz chęć kupić sobie coś z plastiku, to nie powstrzymuję;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Polipropylenowe membrany już mi się nie podobają. Wolę celulozę. Może być nawet z makulatury. Jeśli ją natomiast dotknął palec Boży to mogę ją mieć.

Miałem nadzieję, ze przerzuciwszy te kilka kolumn już do tego doszedłeś?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 

6 minut temu, audiowit napisał:

Miałem nadzieję, ze przerzuciwszy te kilka kolumn już do tego doszedłeś?

Tak. Uważam podobnie. Co jednak nie zmniejsza mojego hobbystycznego zainteresowania techniką audio. Lubię wiedzieć, co jest w środku.

Edytowano przez Kraft

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Technika audio stoi w miejscu.

Zmienia się tylko transfer danych cyfrowych, no i rewolucja następuje wśród wzmacniaczy impulsowych.

Poza tym jest stagnacja. Próbują coś z nowymi materiałami w przetwornikach ale jest to gonienie własnego ogona.

Mocno niedoskonałe kolumny z lat 70, 80 poprawiono w 90 poczatek 2000 i ...tyle.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dobrze zrobione kosze plastikowe nie są złe i można je spotkać w dość drogich kolumnach niektórych producentów. Kosze blaszane nie musza być złe. Są najtańsze w produkcji i w kolumnach tej klasy spodziewał bym się raczej bardziej luksusowego wykonania. Po membranach papierowych polimerowe wydawały się przyszłościowym rozwiązaniem, głównie dzięki większej powtarzalności ich wykonania i mniejszej ilości podbarwień. Jednak i one okazały się nie bez wad. Później powstawały inne technologie, ze swoimi zaletami i wadami. Ostatnio widać pewien powrót u niektórych producentów do membran polimerowych, w tym do tkanych. Membrany włókien szklanych również okazują się dobrym materiałem i to mimo zdawało by się pewnej banalności tego materiału. Można je spotkać w dość drogich konstrukcjach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A mi np. podchodzi dźwięk różnych "kanapek" i jak na razie te właśnie uważam za najlepsze, ale są też po prostu drogie. 

Czytając niektóre wpisy tak się zastanawiam, po kiego czorta producenci wydają tyle kasy na badania i wdrożenia nowych materiałów, skoro i tak stary, dobry Papier jest najlepszy? Oni chyba muszą nie mieć mózgów ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sęk w tym że papier ma wprawdzie swoje zalety jako materiał na membrany, ale i sporo wad. Podbarwiania są w miarę równomiernie rozłożone w całym pasmie, ale jest ich sporo. Do tego trudno o dobrą powtarzalność parametrów w produkcji. Gdy powstawał KEF, na wstępie założono ze nie będą go używać do produkcji membran. Najbardziej realistycznie reprodukujące głos ludzki głośniki były robione z tworzyw sztucznych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Każdy materiał na swoje wady i zalety. Od producenta zależy, na czym mu bardziej zależy, na jakie pójdzie kompromisy i... Co lepiej potrafi wykorzystać/zaaplikować/zestroić. 

Po prostu uważam takie gadanie "tylko Papier", 'tylko coś tam" za... Dziwne :)

Słyszałem dobre i kiepskie głośniki papierowe, kevlarowe, carbonowe, aluminiowe, itd. I tu mówiłem poważnie z tą kanapką (wielowarstwową, z rdzeniem o strukturze plastra miodu) - takiej jeszcze chyba nie słyszałem kiepskiej. 

Ale też nie napiszę, że tylko kanapki i nic innego nie gra, bo to nie jest prawda :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście jestem podobnego zdania co audiowit. Ma grac. Wiec ani specjalnie nie "podnieca" mnie wyśrubowana konstrukcja kolumn i ich przetworników jak i "nie zniechęca" kiedy jest zrobiona w podstawowy sposób. Ale to ja. Faktycznie klienci rożnie na to patrza.

Ja zatem czekam na pierwsze odsłuchy.

Kiedy kolumny dojadą?

Piotr

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, S4Home napisał:

Ja osobiście jestem podobnego zdania co audiowit.

A czy ktoś nie jest? Nie przypominam sobie nikogo, kto prosząc na forum o poradę napisał np.: "szukam kolumn z metalowymi membranami" czy "koniecznie tweeter z ferrofluidem". Dla każdego "ma grać".

1 godzinę temu, S4Home napisał:

Kiedy kolumny dojadą?

Chyba dzisiaj (dla wtajemniczonych - pakowane w jedną paczkę).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...