Skocz do zawartości

Dwa tygodnie odsłuchów kolumn Franco Serblin i wzmacniaczy Jadis w poznańskim salonie HTaudio


Recommended Posts

2 godziny temu, Kraft napisał:
3 godziny temu, Rafał S napisał:

@Kraft Ładniej grały Ci z lampą czy tranzystorem?

Nie da się powiedzieć. Nie słuchaliśmy metodycznie. Inne utwory na innych kolumnach i wzmacniaczach. O poziomach głośności i zmianie miejsca odsłuchu nie wspomnę. 

Dobrze słuchaliście. Liczą się ogólne wrażenia. Słuch nie służy do analizy poszczególnych harmonicznych czy różnic dB. Do tego są analizatory. Słuchanie to wrażenia. Podoba się lub nie. Takie jest moje zdanie ale wiadomo, że więcej tego czy tamtego to faktycznie warto na tych samych utworach czy poziomach 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Kraft napisał:

Audio Solutions

Monitory Figaro B są całkiem przyjemne i moim zdaniem najatrakcyjniejsze z podstawkowych tej marki pod względem jakości do ceny. Cieplejsze od pozostałych dwu modeli, bardziej wyrafinowane od Overture i nie tak szatańsko drogie jak Virtuoso. :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, MariuszZ napisał:

Słuchanie to wrażenia. Podoba się lub nie. Takie jest moje zdanie

Można i tak. Tylko łatwo w ten sposób jakiś sprzęt skrzywdzić, bo usiadło się akurat w złym miejscu, albo puszczony był marnie zrealizowany utwór.

Myślę, że sporo audiofilskich "prawd", które pokutują potem latami na forach, to właśnie wynik nieprawidłowo przeprowadzonych odsłuchów. SISO. 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kraft napisał:

Myślę, że sporo audiofilskich "prawd", które pokutują potem latami na forach, to właśnie wynik nieprawidłowo przeprowadzonych odsłuchów

Bez wątpienia jest w tym sporo prawdy ale nie zmienia to mojego zdania na temat, że można coś ocenić w zakresie "podoba mi się lub nie podoba" na podstawie kilku nut, w kilku utworach bez wyrównywania poziomów głośności czy szukania centrum sweetspota. Wg mnie takie typowe techniczne odsłuchy prowadzą często do powstawania nieaudiofilskich "prawd", które często mają odzwierciedlenie w technicznych pomiarach ale nie mają przełożenia na wrażenia i nie są akceptowane przez część społeczności audio hobbystów. 

"Pieniądze nie grają", "wszystkie wzmacniacze poprawnie skonstruowane brzmią tak samo", "daki z THD+N poniżej  - 120dB nic nie wnoszą do dźwięku", "przewody nie grają" itd. Nieaudiofilskie "prawdy" czy audiofilskie "nieprawdy" mają taką samą wartość dla przeciętnego audiofila jak te powstałe w wyniku "nieprawidłowo przeprowadzonych odsłuchów" i też pokutują latami na forach. 

Niech każdy słucha jak umie lub lubi byle potrafił napisać coś konstruktywnego na temat różnic w słuchaniu kolumn napędzanych Jadisem czy innym Primare. Ostatecznie zawsze można napisać, że "różnic nie słyszałem" co też jest bardzo konstruktywnym spostrzeżeniem.

Moje doświadczenia są takie, że bardzo trudno uchwycić różnice we wrażeniach odbioru muzyki między dobrze skonstruowanym wzmacniaczem lampowym, a tranzystorowym podłączonym do tych samych dobrze skonstruowanych kolumn. Łatwiej w mojej ocenie je wyłapać właśnie słuchając różnorodnych utworów, na różnych poziomach głośności. Wrażenie "podoba lub nie podoba się" powstaje w zakamarkach mózgu niejako z automatu. Są jakieś niedefiniowalne niuanse w skrawkach nagrań, które pojawiają się "jak Filip z konopii" powodując emocjonalny dreszczyk lub odruch wymiotny. Zauważyłem, że nie jest to w żaden sposób skorelowane z "prawidłowo przeprowadzonym odsłuchem". Czy moje negatywne wrażenia spowodują krzywdę jakiejś marce? Wątpię ale warto zawsze sprawdzić nie polegając na koleżeńskiej opinii zamieszczanej na forum. Nawet wtedy gdy opinię wyraża osoba "znająca się na rzeczy". 

Żałuję, że nie miałem okazji posłuchać opisywanego przez Was sprzętu. Wasze spostrzeżenia i opisy są ciekawe i zachęcają do sprawdzenia jak "ja" bym to odebrał. Może następnym razem. 

Parafrazując filmowego króla Juliana podsumuję: "Teraz prędko! Wyrównajmy poziom głośności zanim dotrze do nas, że to bez sensu!" ;) 

Pozdrawiam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Parafrazując filmowego króla Juliana podsumuję: "Teraz prędko! Wyrównajmy poziom głośności zanim dotrze do nas, że to bez sensu!" ;) 

To może na przykładzie obrazu TV. Jeden telewizor ustawiamy na wysoki kontrast, drugi na niski. Porównujemy wrażenia powstałe w zakamarkach naszego mózgu i dzielimy się wyrobioną w ten sposób oceną jakości ich wyświetlaczy na forum. Ma to sens?

Aha. Na jednym puszczamy film przyrodniczy o dżungli, a na drugim filmik z Dnia Dziadka w przedszkolu.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kraft napisał:

To może na przykładzie obrazu TV. Jeden telewizor ustawiamy na wysoki kontrast, drugi na niski. Porównujemy wrażenia powstałe w zakamarkach naszego mózgu i dzielimy się wyrobioną w ten sposób oceną jakości ich wyświetlaczy na forum. Ma to sens?

Ma to sens, bo wysoki kontrast może się komuś podobać niestety, ale więcej szczegółów można dostrzec przy niewysokim kontraście. W mojej ocenie wolę tę drugą opcję.

Kalibracja monitora do obróbki zdjęć na przykładzie kalibratora X-Rite i1Display Pro i softu NEC spectraview II dla punktu bieli D65 i współczynnika gamma na poziomie 2.2 i jasności (w danym środowisku)80 nitów  w moim przypadku zawsze daje kontrast zbliżony do ok 1:400 i więcej nie trzeba, ba nawet nie należy w przypadku fotografii jak dobrze jeszcze pamiętam.

Oczojebne kontrasty i wyświetlacze robią wrażenie wow, to raczej dla tych co kupują oczami podobnie jak sprzęt audio.

1 godzinę temu, Kraft napisał:

Aha. Na jednym puszczamy film przyrodniczy o dżungli, a na drugim filmik z Dnia Dziadka w przedszkolu.

To akurat nie ma sensu.

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kraft Jarek ja odsłuch przeprowadzam wyłącznie na podstawie wrażeń. Tak jak pisał @MariuszZ , podoba mi się lub nie. Dopiero potem rozpatruje plusy i minusy. Czy można wypowiadając swoją opinie o sprzęcie skrzywdzić producenta ? Nie sądzę. O wiele gorszą robotę robi marketing i recenzję zamawiane przez producentów. 

@AudioTube Adam , trudno coś powiedzieć o brzmieniu Jadisa na podstawie odsłuchu w nieznanym pomieszczeniu z nieznanych kolumn. Tak jak już pisałem , porównując z tym co mam w chałupie i w akustyce mojego pomieszczenia Jadis z FS był bardziej detaliczny , otwarty. Ale by nie było tak pięknie wolę jednak swoje brzmienie. Dlaczego ? Tam nie czułem lampy , nie słyszałem tych przyjemnych niedoskonałości. Za wysoko było na średnicy. Spodobała mi się opinia żony która również uczestniczyła w odsłuchu. Cytuje : " kłuło w uszy " . Znacznie bardziej podobał jej się dźwięk Primare. Sprawa wyjaśniła się gdy puściłem w domu nasz system. W porównaniu z nim Jadis gra bardziej jasno i detalicznie. Jak widać nie każdemu taka prezentacja się podoba :) Ten przykład pokazuje prosty fakt , że aby o czymś pisać zawsze musi być jakiś punkt odniesienia :) 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, tomek4446 napisał:

Jarek ja odsłuch przeprowadzam wyłącznie na podstawie wrażeń.

 Adam , trudno coś powiedzieć o brzmieniu Jadisa na podstawie odsłuchu w nieznanym pomieszczeniu z nieznanych kolumn. 

Czy ktoś tu właśnie sam sobie nie zaprzeczył? W nieznanym pomieszczeniu nie masz wrażeń?

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Kraft napisał:

Czy ktoś tu właśnie sam sobie nie zaprzeczył? W nieznanym pomieszczeniu nie masz wrażeń?

Nie. I jest to wyrwane z kontekstu :) 

Pierwsza część wypowiedzi była o brzmieniu z odsłuchu takie jakie mamy na AVS , w Salonach całości systemu. . Tutaj opieram się na wrażeniach. 

Druga dotyczyła jednego elementu systemu / wzmacniacza/ i tu bez porównania z jakimś wzorcem się nie da. Jarek jesteś w stanie ocenić jak brzmi wzmacniacz , dac , streamer , CD gdy słuchasz całkiem obcego Ci zestawu ?

Gdybym był złośliwy, to bym zapytał co możesz powiedzieć o dźwięku tego kombajnu T&A z którego odtwarzaliśmy w HTAudio. :) 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, tomek4446 napisał:

Jarek jesteś w stanie ocenić jak brzmi wzmacniacz , dac , streamer , CD gdy słuchasz całkiem obcego Ci zestawu ?

Nie. Usiłuję też poddać w wątpliwość, że inni potrafią.

17 minut temu, tomek4446 napisał:

Gdybym był złośliwy, to bym zapytał co możesz powiedzieć o dźwięku tego kombajnu T&A z którego odtwarzaliśmy w HTAudio. :) 

Nic. Dlatego o jego brzmieniu się nie wypowiedziałem.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Rafał S napisał:

Panowie, wracając do tematu: czy któremuś z Was Accordo (podstawkowe lub podłogowe) spodobały się (całościowo) na tyle, że choć przez chwilę pomyślał o zakupie? @Kraft ?

Tak. O podstawkowych. Jestem ciekaw, jak wypadły by na tle mojej trzódki. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@HTaudio chciałbym, ale jest mi trudno ot tak wpaść do Was. Byłem w Poznaniu w listopadzie, nie wiedziałem o Waszym istnieniu.

Napisz proszę kilka słów o adaptacji akustycznej tej salki ze zdjęć. 
Zdjęcia trochę „mówią”

Jak to wyglada za „plecami”

Trzymam kciuki za Wasze powodzenie biznesowe. Podoba mi się nienachalny ton wypowiedzi/zachęcenia klientów. Mnie przyciągacie. 
Dziękuję z góry i do zobaczenia.

Adam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To trochę informacji o salce odsłuchowej HTaudio. Pomieszczenie ma ok. 27 m2.

FS08.jpg.203461692481ada0f777f9c43e7dfe9e.jpg

Na przedniej ścianie znajdują się cztery ustroje hybrydowe (perforowana płyta + 10 cm wełny). Dodatkowo kilka piankowych pułapek basowych 40 cm. Te szare konstrukcje pokryte płótnem to niestety nie jumbo pułapki basowe, ale zamaskowane zwykłe regały na książki. Być może jest jeszcze coś za nimi. Nie wiem.

FS09.jpg.770da43acb6de782c10b6883d2ba4e4f.jpg

FS10.jpg.8e315fa3ce6d2e76f9fe0d683f1ef11e.jpg

Po prawej mamy okno zakryte grubą zasłoną. Po lewej, dla symetrii, taką samą zasłonę, ale na gołej ścianie.

FS11.jpg.c2ba6caa1b9c806adbd87492f9f8ac83.jpg

Tylna ściana jest nietypowa. Składa się z dwóch ścian ustawionych pod kątem (kąt widać po pozycji fotela). Są tam dwa kolejne ustroje hybrydowe,  pułapki basowe położone na podłodze i cienkie zasłonki na oknach. 

Do tego wykładzina na całej powierzchni i trzy tapicerowane fotele.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kraft napisał:

Pomieszczenie ma ok. 27 m2.

Sporo, a biorąc pod uwagę adaptację, prawdopodobnie pokój zachowuje się pod względem akustyki jak jeszcze trochę większy. Nie brakowało Wam efektu skali i masy dźwięku / wielkości sceny i źródeł pozornych z podstawkowych Accordo? Przecież nie są duże, nawet jak na monitory. Czy nadrabialiście podkręcaniem głośności?

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Rafał S napisał:

Nie brakowało Wam efektu skali i masy dźwięku / wielkości sceny i źródeł pozornych z podstawkowych Accordo? 

Wielkości sceny mi nie brakowało. Było szeroko, głęboko i z powietrzem. Głębiej niż mam u siebie. Co do masy, to słucham na co dzień z monitorów, więc...

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Rafał S napisał:

Wam efektu skali i masy dźwięku / wielkości sceny i źródeł pozornych z podstawkowych Accordo?

Było ok. Lepiej niż z podłogowymi. Tzn. lepiej pod względem sceny. Cały czas miałem wrażenie słuchając podłogówek , że scena jest cholernie szeroka. Dźwięk wychodzi  sporo po za kolumny. Nie przywykłem do takiej prezentacji. Choćby w tej chwili słuchając , mam wszystko pomiędzy kolumnami. Wyjątkowo coś się prześlizgnie jakieś 20 cm. po za zewnętrzne ścianki. Rozstaw kolumn e Salonie był dużo szerszy niż u mnie , być może to dlatego.

Podstawki grały bardzo dobrze , oczywiście na naszym forum nagraniu do sprawdzenia basu / Limit to your love/ , nie zeszły tak nisko jak by się chciało , ale wstydu nie było :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomek4446 napisał:

Cały czas miałem wrażenie słuchając podłogówek , że scena jest cholernie szeroka. Dźwięk wychodzi  sporo po za kolumny. Nie przywykłem do takiej prezentacji.

A ja bardzo lubię ten efekt. Oczywiście pod warunkiem, że większa szerokość sceny nie odbywa się kosztem jej spłycenia czy grania "na twarz".

3 godziny temu, Kraft napisał:

Wielkości sceny mi nie brakowało. Było szeroko, głęboko i z powietrzem. Głębiej niż mam u siebie.

Konkretne argumenty za. Skusisz się na wypożyczenie i test u siebie? Czy też solidarność z proletariatem nie pozwoli Ci na takie ekscesy? ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 4.02.2024 o 09:34, Kraft napisał:

Więc może... 

Revelatora 15cm znasz już z innych monitorów, które miałeś w domu - choćby M1 Classic od YB Audio. Ciekawie byłoby sprawdzić ile tutaj wycisnął z niego projektant. Czy monitory za znacznie większą kwotę zamiotłyby Twoją trzódkę, czy też okazałoby się, że na każdym pułapie cenowym jest coś za coś i w niektórych aspektach Mety wciąż górą? Skoro w salonie Accordo grały ładnie z Primare, to prawdopodobnie dogadują się z neutralnymi tranzystorami, więc i z Marantzem powinno być dobrze. Jest potencjał na super-test. Może nawet zwieńczony zakupem? 😎

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...