jabar Napisano 17 kwietnia Autor Udostępnij Napisano 17 kwietnia 12 minut temu, Karol64208 napisał: ubocznych skutków odbiorze dźwięku itd. Mógłbyś opisać te skutki uboczne i różnice w brzmieniu przy wspomnianym porównaniu 8'' i 15''? 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia 52 minuty temu, Kraft napisał: ogranicza rozchodzenie się dźwięku za kolumnę Ciekawe co na to Kef (Blade), Audio Phisic (Tempo, Virgo) umieszczajac woofery na bocznych ściankach? Niskie czestotliwości i tak propagują dookólnie. Kierunek propagacji fal się pojawia ze wzrostem częstotliwości. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia 7 minut temu, MariuszZ napisał: Ciekawe co na to Kef (Blade), Audio Phisic (Tempo, Virgo) umieszczajac woofery na bocznych ściankach? Niskie czestotliwości i tak propagują dookólnie. Kierunek propagacji fal się pojawia ze wzrostem częstotliwości. Pozwolisz że ci odpowiem, do takich kolumn to potrzebujesz przestrzeni z odpowiednią akustyką, zresztą nie wszystko co pisze jakiś producent odpowiada fizyce i prawdzie. 10 minut temu, MariuszZ napisał: umieszczajac woofery na bocznych ściankach? Niskie czestotliwości i tak propagują dookólnie to już słyszysz je po "n" odbiciach działa jak sub a nie jak kolumna do stereo, i tylko cena rośnie nic poza poprawą. 18 minut temu, jabar napisał: Mógłbyś opisać te skutki uboczne i różnice w brzmieniu przy wspomnianym porównaniu 8'' i 15''? przede wszystkim 15" nie powodują modów przy wyższym natężeniu dźwięku, różnią się też w paśmie niskich tonów są bardziej głębsze tonalnie ( w barwie ) i lepiej nagłaśniają pomieszczenie, bliżej im do naturalnego brzmienia w porównaniu do 8" które posiadam a mają podobne parametry. Przejście z małych przetworników na duże wymaga trochę czasu na zmianę przyzwyczajeń, nie którzy lubią jak są bezpośrednio atakowani dźwiękiem z małych kolumn, ale za to mają problem z akustyką. Jeszcze gorzej to wygląda przy mniejszych 6.5" zwłaszcza że producenci piszą co klient chce przeczytać ale już nie koniecznie usłyszy. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia 29 minut temu, MariuszZ napisał: Ciekawe co na to Kef (Blade), Audio Phisic (Tempo, Virgo) umieszczajac woofery na bocznych ściankach? Niskie czestotliwości i tak propagują dookólnie. Kierunek propagacji fal się pojawia ze wzrostem częstotliwości. To też ja ni pisałem o niskich częstotliwościach. Pisałem, że szeroka ścianka przednia (towarzysząca najczęściej dużemu wooferowi) ogranicza rozchodzenie się fal za kolumnę (oczywiście tych o wyższej częstotliwości, bo wiadomo przecież, że basy są wszechkierunkowe). 54 minuty temu, Karol64208 napisał: mniejsze przetworniki są to kolumny kierunkowe, Oczywista nieprawda. Małe przetworniki na wąskich ściankach zasadniczo lepiej rozpraszają. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia 1 godzinę temu, Karol64208 napisał: przede wszystkim 15" nie powodują modów przy wyższym natężeniu dźwięku, różnią się też w paśmie niskich tonów są bardziej głębsze tonalnie ( w barwie ) i lepiej nagłaśniają pomieszczenie Rezonanse pomieszczenia nie są funkcją średnicy woofera, a jedynie częstotliwości, miejsca stania i wymiarów pomieszczenia w uproszczeniu. Jedyne z czym się zgadzam to barwa. Podbarwiają dźwięk. Wynika to z faktu, że duża powierzchnia membrany nie jest idealnie sztywna, a na pewno mniej sztywna niż mniejsza z tego samego materiału. Ze wzrostem częstotliwości i natężenia dźwięku membrana przestaje pracować jak tlok, a zaczyna się łamać i falować. Pojawiają się na jej powierzchni rezonanse. Faluje nie tylko wzdłużnie ale poprzecznie. To prowadzi do powstawania zniekształceń harmonicznych. Dla jednych barwa dźwięku będzie bardziej nasycona dla innych mniej neutralna. Oczywiście działa to też w drugą stronę. Mniejszy woofer trzeba mocniej pchać by osiągnąć to samo ciśnienie co z dużego i to też powoduje większe zniekształcenia ale inne. Kompromisy. Jeżeli kolega ma rezonans na 36 Hz to powinien iść w kolumny z pasmem przenoszenia powyżej tej częstotliwości, nie poniżej. Mniejsza amplituda odpowiedzi kolumny na tej częstotliwości to mniejszy rezonans pomieszczenia. Rezonans pomieszczenia uzupełni brakujące pasmo w uproszczeniu. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia 40 minut temu, MariuszZ napisał: Rezonans pomieszczenia uzupełni brakujące pasmo w uproszczeniu. Tak na 50%;) Mody to nie tylko podbicia, ale też osłabienia. Może się zdarzyć, że zamiast wzmocnienia w miejscu odsłuchu będzie osłabienie (co akurat jest nawet korzystniejszym przypadkiem). Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Top Hi-Fi & Video Design Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia 8 godzin temu, jabar napisał: Bluesound Powernode Te kable to ci powiem konkret Skojarzyły mi się z filmem Matrix Dzięki za informację. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia @MariuszZ sorry ale mam na tapecie pre-phono i robię mały test. 1 godzinę temu, MariuszZ napisał: Jedyne z czym się zgadzam to barwa. Podbarwiają dźwięk. Wynika to z faktu, że duża powierzchnia membrany nie jest idealnie sztywna, a na pewno mniej sztywna niż mniejsza z tego samego materiału. Ze wzrostem częstotliwości i natężenia dźwięku membrana przestaje pracować jak tlok, a zaczyna się łamać i falować. Pojawiają się na jej powierzchni rezonanse. Faluje nie tylko wzdłużnie ale poprzecznie. To prowadzi do powstawania zniekształceń harmonicznych zamknąłeś się w świecie harmonicznych, modów i rezonansów, a zapomniałeś o najważniejszym, dźwięku. Dźwięk wiadomo to harmoniczne, ale składają się z oktaw, gam i przestrzeni, pisząc o głębi tonalnej a myślałem że załapiesz to jest to świat bogaty w oktawy i gamy które wyraźniej słyszysz i rozróżniasz przy większych przetwornikach. Bywasz zapewne na koncertach a ściślej bywałeś przy kapeli w czasie grania to wiesz o czym piszę. Podam jeszcze jeden przykład prosty: na którym bębnie uzyskasz lepszy efekt tonalny (niskich tonów) o małej średnicy bębna czy na tym o większej średnicy, tu masz odpowiedź dlaczego większe przetworniki. 1 godzinę temu, MariuszZ napisał: Mniejszy woofer trzeba mocniej pchać by osiągnąć to samo ciśnienie co z dużego i to też powoduje większe zniekształcenia ale inne. Kompromisy. to nie kompromis, czytaj powyżej przykład. 1 godzinę temu, MariuszZ napisał: Jeżeli kolega ma rezonans na 36 Hz to powinien iść w kolumny z pasmem przenoszenia powyżej tej częstotliwości skąd taki wynik, czym robiony pomiar przy jakich parametrach. Warto wyjść czasami poza reklamy producentów i tego czym usprawiedliwiają swoją nie udolność konstrukcyjną, fizyka jest jedna. 2 godziny temu, Kraft napisał: Małe przetworniki na wąskich ściankach zasadniczo lepiej rozpraszają. chciałeś napisać zniekształcają dźwięk 😌. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jabar Napisano 17 kwietnia Autor Udostępnij Napisano 17 kwietnia (edytowany) 42 minuty temu, Karol64208 napisał: skąd taki wynik, czym robiony pomiar przy jakich parametrach. Online tone generator. Robilem to na sluch w miejscu odsluchu. Przy 36hz i dookola byly najwieksze rezonanse. Duze byly tez miedzy 70-76hz, ale juz mniejsze. Wyciszylem w EQ okolice 36hz o 12db i poprawa byla znaczna, bez zmiany brzmienia muzyki. Edytowano 17 kwietnia przez jabar Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia 2 godziny temu, jabar napisał: Online tone generator. Robilem to na sluch nie sugeruj się tym pomiarem jest niepoprawny, zapomnij o nim. Wypożyczaj kolumny i testuj. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 17 kwietnia Udostępnij Napisano 17 kwietnia 4 godziny temu, Kraft napisał: Tak na 50%;) Trzeba mierzyć I wtedy nie ma wątpliwości. Z psychoakustycznego punktu widzenia dipy są mniej słyszalne niż piki rezonansów. 2 godziny temu, Karol64208 napisał: Dźwięk wiadomo to harmoniczne, ale składają się z oktaw, gam i przestrzeni, pisząc o głębi tonalnej a myślałem że załapiesz to jest to świat bogaty w oktawy i gamy które wyraźniej słyszysz i rozróżniasz przy większych przetwornikach. Mylisz pojęcia i opowiadasz jakieś niestworzone historie, które trudno komentować zatem nie spodziewaj się, że podejmę próbę ich prostowania. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Sonido Napisano 18 kwietnia Udostępnij Napisano 18 kwietnia 21 godzin temu, Karol64208 napisał: raczej w chodzą w grę starsze produkcje, ale na pewno można wyszukać 10" z nowych. Różnica pomiędzy 6.5" a 10" jest korzystniejsza dla akustyki przy większych przetwornikach, dźwięk jest bardzie rozproszony co w znacznym stopniu zmniejsza problem odbić i lepiej nagłaśnia pomieszczenie. Ale konkretne przykłady mieszczace się w budzecie. Założenia Twoje znam, 20 godzin temu, jabar napisał: Pylon Sapphire 31 ma dość spory niskotonowy, chyba 20cm. Prawdopodobnie największy z tej półki cenowej. Z tym, że w jednym sklepie odradzano mi go na ten metraż. No i on schodzi dość nisko 32hz, a największe rezonanse mam w pokoju przy 36hz (tak było w przypadku Heco 700), więc nie wiem jak to by było. Musiałbym go przetestować w siebie. No on ma bardzo rozluzniony bas. Czesto wypadajacy z kontroli wzmacniacza. No i się temat nieco posypał. Autorze daj teraz chwilę czasu oni się wymienią 2 stronami i do tematu wrocimy w poniedziałek. Akurat uważam że ten spinn off tutaj jest potrzebny. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jabar Napisano 18 kwietnia Autor Udostępnij Napisano 18 kwietnia 30 minut temu, Piotr Sonido napisał: Autorze daj teraz chwilę czasu oni się wymienią 2 stronami i do tematu wrocimy w poniedziałek. Akurat uważam że ten spinn off tutaj jest potrzebny. Nie no spokojnie, nie mam nic przeciwko 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafał S Napisano 18 kwietnia Udostępnij Napisano 18 kwietnia (edytowany) Dnia 17.04.2024 o 12:54, AudioTube napisał: Nie wchodź proszę w takie właśnie kolumny. Na rynku wystarczająco dużo monitorów, które od 55-60Hz startują. Adam, ale czy przy modzie na 36Hz zejście do 55-60Hz / -3dB nie będzie przegięciem w drugą stronę? Moim zdaniem można celować w 45-50Hz / -3dB (chyba, że ktoś nie lubi niskiego basu). Oczywiście sporo zależy od wzmocnienia modu i od tego, jak szybko ch-ka opada poniżej częstotliwości granicznej (odpowiadającej spadkowi o 3dB). Paczki schodzące tylko do 55Hz / -3dB raczej nie będą zbyt duże, co będzie się przekładać na dynamikę i wielkość źródeł pozornych. Nie każdy lubi dźwięk z małych skrzynek. Edytowano 18 kwietnia przez Rafał S 2 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AudioTube Napisano 18 kwietnia Udostępnij Napisano 18 kwietnia Siostra w Elblągu ma Perły, w Gdyni Ambry. Perełki polecam, ponieważ słucham je dwa razy w roku z przerwami co kilka mcy i no zachwycają mnie. Chyba około 1000€ zapłaciłem/używki Chyba w specs mają około 55Hz z 3dB. Z d klasowym, ale nie przyznam się jakim wzmakiem grają😃 Co mnie w nich zadziwia, to przestrzenność brzmienia. Stoją daleko od ścian/wielki pokój, więc dźwięku bezpośredniego słuchamy. I średni i wysoki bas/e-klawisze, stopa, basowa gitara, kontrabas no brzmią naprawdę bardzo dobrze. To większość muzyki, niżej jest trochę repertuaru, ale można to przeżyć. Nigdy nie ustawiałem umika u siostry. Pokój wielki, więc duże możliwości przy sweet spot. Ambra to półka wyżej, jeśli chodzi o zejście, rozciągnięcie niskiego basu. Nie polecam, ponieważ mogą być problemy. Dynamika, no cóż. Mam u siebie kolumny, które dynamiką między innymi kończą gonitwę za królikiem. Zatem na pewno w tym aspekcie takie jak Perla no bardzo odstają. Jeśli chodzi o te cyferki, to oczywiście masz rację. Może brakować zejścia. Pozorne trzeba z takich także polubić. Ale tak na koniec, używki/metki/znanych i lubianych producentów należy na początek po prostu wypróbować. Niech pograją 6-9 mcy. Będzie punkt odniesienia. To proces, te nasze audiofilstwo i niech uczy powolutku. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafał S Napisano 18 kwietnia Udostępnij Napisano 18 kwietnia (edytowany) @AudioTube Corallo to w tej sytuacji może być złoty środek. Ciekawe, że przetworniki te same co w Ambrze, ale OZ i mniejsza skrzynka robią dużą różnicę. Mniej dociążenia, za to wrażenie znacznie bardziej otwartej średnicy i sopranów. (Miałem w domu Ambrę jakieś 2 m-ce po Corallo, w tym samym torze). Edytowano 18 kwietnia przez Rafał S 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jabar Napisano 18 kwietnia Autor Udostępnij Napisano 18 kwietnia 13 minut temu, AudioTube napisał: Perełki polecam Masz na myśli Pylon Pearl? Jeżeli tak, to słuchałem je w salonie i niestety muszę stwierdzić, że były to jedne z najgorszym kolumn jakie słuchałem tego dnia. A słuchałem ok. 12 modeli. Grało jak za kocem, nie słyszałem w ogóle poszczególnych instrumentów, brakowało dynamiki i wszystko było jakoś tak zlane ze sobą. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AudioTube Napisano 18 kwietnia Udostępnij Napisano 18 kwietnia Xavian Perła. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jabar Napisano 18 kwietnia Autor Udostępnij Napisano 18 kwietnia 2 minuty temu, AudioTube napisał: Xavian Perła. Te są poza budżetem. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AudioTube Napisano 18 kwietnia Udostępnij Napisano 18 kwietnia Rafał, zatem wiesz o czym, gdy piszę o rozciągnięciu Ambr. Przy Chris Jones/znany kawałek jakby śmigła samolotu słyszałem. Mam moda na 37Hz. Corallo to podłogówki prawda? Zatem spełnią potrzebę kolegi z wątku. 1 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafał S Napisano 18 kwietnia Udostępnij Napisano 18 kwietnia (edytowany) 11 minut temu, AudioTube napisał: Corallo to podłogówki prawda? Nie. Monitory z OZ o gabarytach pomiędzy Ambrą i Perlą. To już lekki offtop, bo nie chodziło mi o autora wątku, tylko o sytuację, gdy Perla jest zbyt mała, a Ambra już grozi dudnieniem. Edytowano 18 kwietnia przez Rafał S 2 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 19 kwietnia Udostępnij Napisano 19 kwietnia (edytowany) Dnia 18.04.2024 o 06:11, Piotr Sonido napisał: Ale konkretne przykłady mieszczace się w budzecie. Założenia Twoje znam, Słuchasz vinyle, korzystny dla odsłuchu na pewno będzie system trójdrożny i skuteczność kolumn była 90dB lub powyżej. Padła propozycja Wharfedale Linton nie słuchałem ich, ale było coś o nich pisane na tym forum, najkorzystniej będzie jak wypożyczysz i przetestujesz. Czasami można trafić na coś ciekawego w komisach audio, używki. Znasz moje sugestie. Pozdr. Edytowano 19 kwietnia przez Karol64208 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr Sonido Napisano 22 kwietnia Udostępnij Napisano 22 kwietnia Dnia 18.04.2024 o 07:42, jabar napisał: Nie no spokojnie, nie mam nic przeciwko Czasem trzeba czekać Dnia 19.04.2024 o 07:23, Karol64208 napisał: Słuchasz vinyle, korzystny dla odsłuchu na pewno będzie system trójdrożny i skuteczność kolumn była 90dB lub powyżej. Padła propozycja Wharfedale Linton nie słuchałem ich, ale było coś o nich pisane na tym forum, najkorzystniej będzie jak wypożyczysz i przetestujesz. Czasami można trafić na coś ciekawego w komisach audio, używki. Znasz moje sugestie. Pozdr. No właśnie znam. Często piszesz teorie, ale konkretnych przykładów nie. Dlatego tak dopytywałem. Wharfedale Linton to kolumny z 20 cm basowym. Ale uwierz to kolumny nie grajace basem w srosób referencyjny. ELAC na dużo mniejszych przetwornikach gra silniej. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.