Skocz do zawartości

Cała aktywność

Strumień aktualizowany automatycznie

  1. Ostatnia godzina
  2. Tu sie nie wypowiem bo nie mam doswiadczenia, mialem u siebie tylko budzetowe suby w wiekszosci, najdrozszym byl PB4000 🙂 Ale na chlopski rozum ma to sens, ino tak jak piszesz, tanio nie bedzie 🙂 W stanach slyszalem genialny bas pare razy w hajendowych salach odsluchowych, aparty na wielosubowych systemach, ale kazdy z owych subow kosztowal wiecej niz cale moje kino 🙂 Zaraz z reszta zerkne z ciekawosci czy byly to zamkniete czy otwarte, bo pamietam jakiej firmy 🙂
  3. Testuje absolutnie wszystko od najtańszych do najdroższych. Oczywiście implementacja dorównuje teorii dopiero dla tych (bardzo) drogich 🙂. Wiadomo, że czym taniej tym więcej kompromisów i pewne cechy (tj pozytywne i negatywne 🙂) bardziej jaskrawo widać. Ja pisałem o koncepcji suba otwartego jako najbardziej uniwersalnym projekcie. Krótko mówiąć 'da się', tylko tanio nie będzie.
  4. Nie wiem jakie ow jegomosc testuje suby, ale domyslam sie ze jesli do takich wnioskow doszedl, to zapewne takie na jakie nas tu nie stac jest za bardzo 🙂 Jesli chodzi o budzetowe suby to Butler dobrze pisze, jest spora roznica pomiedzy otwartymi i zamknietymi, w brzmieniu i jakosci basu. Gdyby budzet nie byl ograniczeniem, to wolal bym SB4000 od PB3000 (czy tym bardziej PB2000PRO) w kinie. Mialem obydwa, po dwie sztuki, w odpowiedniej konfiguracji aby wyeliminowac pomieszczenie. Definitywnie wolalbym zamkniete SB, ale z racji na budzet mam otwarte. Acz nie twierdze ze ow jegomosc nie ma racji, ale mysle ze nie mowi o subach za pare tysi PLNow 🙂 Musisz zatkac porty, przynajmniej w SVSach, roznica jest duza. A czy zatkasz je "audiofilska" zatyczka czy "plebejskimi" skarpetami to juz jest bez znaczenia 🙂
  5. wtedy problem też dotyczy charakterystyki całego układu, dlatego wskazane są stabilizatory napięć.
  6. To chyba jednak tylko legendy. Podeprę się tu zdaniem James'a Larsona, który publikuje m.in. na portalu Audioholics - tam od lat specjalizuje się zwłaszcza w testowaniu subwooferów. Wg niego dobrze zaprojekowane suby otwarte praktycznie nie ustępują praktycznie w niczym tym zamkniętym, a dają extra to o czym wspomniałeś. Zresztą pokazuje to na pomiarach. Inaczej mówiąc właśnie otwarte są najbardziej uniwersalne dźwiękowo, bo dają wszystko. Podobno te zatyczki są dedykowane dla 'audiofilów'. Reszta może spokojnie ten sam efekt uzyskać konfigurując DSP 😉
  7. Wspomne jeszcze ze SVS zrobil duzy uklon w strone ludzi ktorzy chca sluchac muzyki w kinie, i wprowadzil mozliwosc zatkania portow i przelaczenia otwartych subow serii PB w tryb "zamkniety" 🙂 Po zrobieniu tego, graja gdzies pomiedzy otwarta i zamknieta konstrukcja, wiec jest to super rozwiazanie 🙂 Od modelu PB3000 w gore, zatyczki do portow sa w komplecie 🙂
  8. @Bo0MDam znaka, na pewno jeszcze sprawdzę wyższy model oraz Emity 50. Granie samochodowe to też mój typ, znajomy ma jakiegoś starego forda z oryginalnym nagłośnieniem i to brzmienie to poezja, zero jazgotu, nawet metal tam dobrze wybrzmiewa, bas jest miękki, mruczący bez żadnego buczenia ten średni tez taki przyjemny, obecny, każde uderzenie w utworze rockowym jest pięknie zarysowane, wysokie kompletnie nie przeszkadzają, cykają bez szpilek, faktura kojącą ucho, budują tło i przestrzeń nie ma mowy o jakiejś jasności i wokal jest tak umiejscowiony, iż nie ma sie poczucia, że coś jest nie tak z tym brzmieniem co ciekawe każda korekcja czyli podbicie pasm nie powoduje zepsucia, dalej chce się słuchać.
  9. Today
  10. SB to konstrukcje zamknięte. Równiejszy przebieg, bardziej uniwersalne, mniejsza skrzynia, ale i mniejszy rozmach. PB mają porty bass reflex, są potęzniejsze mimo tej samej mocy i głośnika, ale i sporo większe. Do muzy też sie nadają ale w szybkim graniu nie każdemu mogą się spodobać. Do kina za to super opcja. Wydajnościowo w sporym uproszczeniu wyższa seria SB gra jak niższa PB (np. PB2000 vs SB3000). Reasumując, jak zamierzasz subem wspierać muzykę to warto wybrać SB, w przeciwnym wypadku to PB będzie lepszą opcją
  11. 5% różnicy od 6,3V jest akceptowalne. Moje 5V to ponad 20% więc katastrofa. Źródło "Przy niższych natomiast temperaturach katoda staje się bardziej wrażliwa na "zatrucia chemiczne" i bombardowania jonowe, a także wzrasta jej opór poprzeczny (skrośny) ze względu na jego ujemny współczynnik temperaturowy. Dotyczy to jednak tylko znacznego niedożarzenia rzędu 20%, natomiast przy obniżeniu napięcia żarzenia o 5% do 8% trwałość katody wydatnie wzrasta. Ponieważ napięcie sieci często może się wahać w granicach od +10% do -20%, przeto lampy mogą się znaleźć w bardzo niekorzystnych warunkach. Przy podanych wyżej zmianach napięcia sieci lampa o napięciu żarzenia 6,3V będzie albo silnie przegrzana (7V), albo bardzo niedożarzona (5V)."
  12. Nie mialem na mysli dwoch roznych konstrukcji, czyli zamknietej vs otwartej. Mialem na mysli ze rozmiar skrzyni ma znaczenie dla zejscia, i nie bedzie wiele drozszym zrobienie o 10 czy 15l wiekszej skrzyni, TEGO SAMEGO TYPU. Paradigm kiedys robil kompaktowe otwarte suby, ktore tez mialy dosc slabe zejscie, w imie kompaktowosci. Gdyby zrobili tego samego suba nie stawiajac na kompaktowosc z powiedzmy 20% wieksza skrzynia, koszt wytworzenia bylby niewiele wyzszy, a zejscie nizsze. A co do samych roznic miedzy subami, widze ze Butler opisal to w sam raz ponizej, wiec nie bede powtarzal 🙂
  13. Tak, przyciemnione granie to dość dobre określenie. Pamiętam, że kiedyś najbardziej podobał mi się dźwięk w samochodzie Fajny, mruczący i obecny bas, nic nie męczyło, nic nie wywoływało chęci analizy dźwięku, pełen relaks Koniecznie napisz jak Ci Dynaudio zagrały. Ostatnio też sporo czytałem o ich różnych wersjach i niby się wpisują w charakter, ktorego szukam. Ciekawe jak odbierzesz ich dźwięk, szczególnie w środkowym paśmie.
  14. SB-3000 i PB-3000 różnią się czym poza skrzynią? Bo koszt jest istotnie różny.
  15. @Bo0MNie wiem czy do końca szukasz ciepłego dźwięku tzn. sam myślałem, że dla mnie to będzie strzał w dychę , ale brzmienie ciepłe to chyba właśnie wysunięty wokal i podkreślony niski bas, sam w sumie nie wiem, ale jak słuchałem ciepłych konstrukcji to męczyły, stawiam, że dźwięk z słuchawek, które podałem wyżej byłby dla Ciebie wręcz ideałem tam nic nie męczy, bas potęga i nigdy nie jest go za mało, ani nie przytłacza, wokal nie wychodzi na twarz tylko jest przyjemny, a wysokie intymne w tle, zarówno słabe nagrania jak i dobre brzmią super. Diamondy miały bardzo fajny wokal, ale po czasie mnie zaczęły męczyć w wysokich tonach i brakowało mi kopa na basie, nie gustuje w Twoich klimatach, ale obrazując to na gitarach, stopa perkusji była za lekka, wydaje mi się, że lepiej grały niewygrzane, zaś Jasper 25 to spokój, bardziej przyjemne dla ucha brzmienie, ale ja podkręciłbym w nich średni bas kosztem dolnego i delikatnie obniżył wysokie. Monitory grają trochę inaczej, ale to już opis masz u mojego kolegi.Wydaje mi się ze szukasz bardziej przyciemnionego grania w dobrym słowa tego znaczeniu tak samo jak ja. Moim kolejnym krokiem jest odsłuchanie Dynaudio Evoke 50 w tym tygodniu
  16. Po bardzo wielu latach rozwaliły mi się słuchawki Creative Aurvana Live. Szukam teraz coś do kwoty 1200 (max) ale wraz z DAC. Zastanawiam się nad: HiFiMan HE400se, Beyerdynamic DT 770 PRO i do tego np. Ifi Zen 2 (widziałem że jest już Zen 3 - lepsza jest niż 2?). Słuchawki potrzebuje głównie do gier (70%) i do muzyki (przed komputerem: Spotify, Tidal, Youtube). Wg Was coś jeszcze brać pod uwagę ze słuchawek czy wzmacniaczy? Szukam też słuchawek bezprzewodowych do biegania (max. 700zł). Obecnie mam Jabra Elite 2 i szukam coś lepszego. Przynajmniej ten model słabo mi się trzyma w uchu, nie wiem jak nowsze modele np. Jabra Elite 8 active.
  17. Cześć, jakościowo gigantycznego przeskoku nie będzie - to mimo wszystko dalej urządzenia z podobnej półki, a ampli KD rozwijają się raczej w kwestii funkcjonalności. Różnica na plus będzie na pewno również w zakresie korekcji pomieszczenia. Pod Tagi moim zdaniem optymalną opcją jest Onkyo TX-NR6100 lub tańszy TX-NR5100 ze względu na charakterystykę brzmieniową.
  18. Zaznaczajac wpierw ze na serio ani nie mam zamaru Cie urazic, ani nie pisze zlosliwie, zadam proste pytanie - czy przyszlo Ci do glowy, ze to Ty mozesz byc najslabszym ogniwem w tej calej eskapadzie, a nie sprzet (bez mowienia o zadnym konkretnym modelu czy firmie) ? Ciezko mi bardzo jest zrozumiec to, ze bedac laikiem w temacie akustyki niskich tonow i do tego nie majac zadnych narzedzi, Swoje zdanie uwazasz za bardzo wartosciowe ? Czemu ? W sensie ogromna wiekszosc ludzi tak robi na polskich forach, nie ze jestes odosobniony, a mnie jest zawsze ciezko to pojac. Wiem, polska mentalnosc, ze wiemy wszystko o wszystkim i znamy sie na kazdym temacie. Ale nadal, inteligetny czlowiek powinien rozumiec swoje wlasne limitacje i wiedziec ze skoro jest laikiem w jakims temacie, to jego opinia jest warta niewiele, albo i nic. Piotr powyzej mimo ze ewidetnie nie ma pojecia o czym mowi, uwaza sie za eksperta. Ty tez ewidetnie nie masz pojecia o temacie akustyki niskich tonow, ale uwazasz (tez ewidetnie) ze Twoje zdanie jest wartosciowe. Moja rada ? Wiecej pokory i sluchania tych co sie znaja, wtedy rzeczywiscie czlek w stanie jest sie czegos nauczyc i isc do przodu. Ja poszedlem ta wlasnie droga, sluchajac fachowcow a nie medrkujac i przez w sumie z rok, nauczylem sie tyle ze bylem w stanie sobie zrobic swietny bas za 8 tysiecy zlotych. Ty tez mozesz, kazdy prawie moze, tylko trzeba zmienic myslenie i polskie ego i mentalnosc odstawic na polke 🙂 Dunning i Kruger wiedzieli o czym mowia 🙂
  19. Gratulacje! Sprawdź czy zmieścisz SB-3000, bez grilla wcale nie jest taki duży. 😉
  20. Dzięki za rekomendacje. Czytałem opinię Twojego znajomego jakiś czas temu. Używa on określeń w stylu "bardziej oddalony dźwięk, przyjemny, nienatarczywy" itp. co bardzo mnie zachęca do tych kolumn. U mnie jest tak, że dobrze zrealizowane albumy brzmią świetnie. Stare albumy z przesterowanymi gitarami już trochę wiercą mózg średnicą. Tak samo wokale potrafią na niektórych nagraniach bardziej krzyczeć mi do uszu co powoduje, że automatycznie zmieniam płytę w odtwarzaczu. A wiadomo, nie samym Pink Floyd, czy Dire Straits czlowiek żyje 😄 I jeśli Pylony byłyby troszkę grzeczniejsze i wycofane na średnicy to dostanę pewnie dźwięk, którego szukam. Z drugiej strony - zastanawiam się, czy po prostu nie iść w jakieś paczki, które ogólnie zaokrąglą dźwięk, wycofają nieco wokale, średnicę i po prostu uproszczą przekaz, wybaczając słabsze realizacje płyt. Chciałbym dźwięku relaksującego, gdzie nie dzieli się włosa na 4 z super ekstra selektywnym i jasnym (dla mnie płaskim) dźwiękiem. Myślę, że wiesz o czym piszę, chociaż nie umiem do końca wyrazić odczuć w słowach
  21. Cześć, Mam problem na który nie znalazłem odpowiedzi (Przyznam też, że nie czytałem wszystkich 58 stron forum) Mam WIIM Mini i chciałem go podłączyć w aucie pod aux radia samochodu. Nie mogę bez wiwi połączyć się z tym cackiem tylko po samum bluetooth. Mam wifi w telefonie i mogę ustawic hotspota ale nadal przy uruchomieniu apki WIIM Home chce połączenia z wifi. Udało mi się go sparować z telefonem po BT ale Tidal nie widzi go jako urządzenia mam tylko głośnik wewnętrzny telefonu jako urządzenie odtwarzające. Nie chcę stawiać routera wifi w aucie. Na zdjęciach niby można działać po bt. Ja bez wifi nawet nie mogę wejść w jakiekolwiek ustawienia. Da się tego Wiim mini podłączyć po samym BT?
  22. Wcisnąłem ten SB-2000. Jeszcze nic nie skalibrowane, ale przeskok jest naprawdę duży. Tak jak chciałem i wnioskowałem z wykresów, podaje równo "wysokie" jak na subwoofer mid-bass, przez co surround i atmosy w 5.1.2 nieprawdopodobnie ożyły. No i na "Hz test" na YouTube tam, gdzie poprzednik wymiękał przy 35Hz, ten autentycznie bulgocze przy 20Hz WSZYSTKO jakieś takie czystsze, przez lepszy bas którego w kinie dużo. Streamingowałem scenę akcji z Gwiezdnych Wojen Przebudzenia Mocy którą ktoś polecał jako trening dla Atmosów. Teraz było naprawdę je słychać, polepszył się odbiór przestrzenny, nie rozumiem nawet jak. Tzn rozumiem--subwoofer robiący dodatkowo za głośnik niskotonowy umieszczony z tyłu znacznie precyzyjniej dopełnił malutkie satelitki. A przez ich wyższe tony są do zlokalizowania. To już ich drugie "odżycie", raz po przesiadce z 5.1 na 5.1.2, teraz po "subgrade"!
  23. Cześć Wiele zależy od Twojego budżetu i oczekiwań co do funkcjonalności. Goldy jedni ludzie lubią ze wzmacniaczami jaśniejszymi, inni z cieplejszymi. Z opcji uniwersalnych na pewno warto sprawdzić Cambridge Audio EVO 150, Marantza Model 40n W razie czego zapraszam do kontaktu i na odsłuchy
  24. Przecież to już zostało w tym wątku napisane i nikt z tym nie dyskutował. Tutaj też się z Tobą co do zasady zgodziliśmy. Może tak uważniej czytać co inni napisali? Tego też nikt nie napisał ale sobie dopowiedziałeś...
  1. Załaduj więcej aktywności


  • Dzisiejsze posty

    • Tu sie nie wypowiem bo nie mam doswiadczenia, mialem u siebie tylko budzetowe suby w wiekszosci, najdrozszym byl PB4000 🙂 Ale na chlopski rozum ma to sens, ino tak jak piszesz, tanio nie bedzie 🙂 W stanach slyszalem genialny bas pare razy w hajendowych salach odsluchowych, aparty na wielosubowych systemach, ale kazdy z owych subow kosztowal wiecej niz cale moje kino 🙂 Zaraz z reszta zerkne z ciekawosci czy byly to zamkniete czy otwarte, bo pamietam jakiej firmy 🙂
    • Testuje absolutnie wszystko od najtańszych do najdroższych. Oczywiście implementacja dorównuje teorii dopiero dla tych (bardzo) drogich 🙂. Wiadomo, że czym taniej tym więcej kompromisów i pewne cechy (tj pozytywne i negatywne 🙂) bardziej jaskrawo widać. Ja pisałem o koncepcji suba otwartego jako najbardziej uniwersalnym projekcie. Krótko mówiąć 'da się', tylko tanio nie będzie.
    • Nie wiem jakie ow jegomosc testuje suby, ale domyslam sie ze jesli do takich wnioskow doszedl, to zapewne takie na jakie nas tu nie stac jest za bardzo 🙂 Jesli chodzi o budzetowe suby to Butler dobrze pisze, jest spora roznica pomiedzy otwartymi i zamknietymi, w brzmieniu i jakosci basu. Gdyby budzet nie byl ograniczeniem, to wolal bym SB4000 od PB3000 (czy tym bardziej PB2000PRO) w kinie. Mialem obydwa, po dwie sztuki, w odpowiedniej konfiguracji aby wyeliminowac pomieszczenie. Definitywnie wolalbym zamkniete SB, ale z racji na budzet mam otwarte. Acz nie twierdze ze ow jegomosc nie ma racji, ale mysle ze nie mowi o subach za pare tysi PLNow 🙂 Musisz zatkac porty, przynajmniej w SVSach, roznica jest duza. A czy zatkasz je "audiofilska" zatyczka czy "plebejskimi" skarpetami to juz jest bez znaczenia 🙂
    • wtedy problem też dotyczy charakterystyki całego układu, dlatego wskazane są stabilizatory napięć.  
    • To chyba jednak tylko legendy. Podeprę się tu zdaniem James'a Larsona, który publikuje m.in. na portalu Audioholics - tam od lat specjalizuje się zwłaszcza w testowaniu subwooferów. Wg niego dobrze zaprojekowane suby otwarte praktycznie nie ustępują praktycznie w niczym tym zamkniętym, a dają extra to o czym wspomniałeś. Zresztą pokazuje to na pomiarach. Inaczej mówiąc właśnie otwarte są najbardziej uniwersalne dźwiękowo, bo dają wszystko. Podobno te zatyczki są dedykowane dla 'audiofilów'. Reszta może spokojnie ten sam efekt uzyskać konfigurując DSP 😉
    • Wspomne jeszcze ze SVS zrobil duzy uklon w strone ludzi ktorzy chca sluchac muzyki w kinie, i wprowadzil mozliwosc zatkania portow i przelaczenia otwartych subow serii PB w tryb "zamkniety" 🙂 Po zrobieniu tego, graja gdzies pomiedzy otwarta i zamknieta konstrukcja, wiec jest to super rozwiazanie 🙂 Od modelu PB3000 w gore, zatyczki do portow sa w komplecie 🙂
    • @Bo0MDam znaka, na pewno jeszcze sprawdzę wyższy model oraz Emity 50. Granie samochodowe to też mój typ, znajomy ma jakiegoś starego forda z oryginalnym nagłośnieniem i to brzmienie to poezja, zero jazgotu, nawet metal tam dobrze wybrzmiewa, bas jest miękki, mruczący bez żadnego buczenia ten średni tez taki przyjemny, obecny, każde uderzenie w utworze rockowym jest pięknie zarysowane, wysokie kompletnie nie przeszkadzają, cykają bez szpilek, faktura kojącą ucho, budują tło i przestrzeń nie ma mowy o jakiejś jasności i wokal jest tak umiejscowiony, iż nie ma sie poczucia, że coś jest nie tak z tym brzmieniem co ciekawe każda korekcja czyli podbicie pasm nie powoduje zepsucia, dalej chce się słuchać.
    • SB to konstrukcje zamknięte. Równiejszy przebieg, bardziej uniwersalne, mniejsza skrzynia, ale i mniejszy rozmach. PB mają porty bass reflex, są potęzniejsze mimo tej samej mocy i głośnika, ale i sporo większe. Do muzy też sie nadają ale w szybkim graniu nie każdemu mogą się spodobać. Do kina za to super opcja. Wydajnościowo w sporym uproszczeniu wyższa seria SB gra jak niższa PB (np. PB2000 vs SB3000). Reasumując, jak zamierzasz subem wspierać muzykę to warto wybrać SB, w przeciwnym wypadku to PB będzie lepszą opcją 
    • 5% różnicy od 6,3V jest akceptowalne. Moje 5V to ponad 20% więc katastrofa. Źródło  "Przy niższych natomiast temperaturach katoda staje się bardziej wrażliwa na "zatrucia chemiczne" i bombardowania jonowe, a także wzrasta jej opór poprzeczny (skrośny) ze względu na jego ujemny współczynnik temperaturowy. Dotyczy to jednak tylko znacznego niedożarzenia rzędu 20%, natomiast przy obniżeniu napięcia żarzenia o 5% do 8% trwałość katody wydatnie wzrasta. Ponieważ napięcie sieci często może się wahać w granicach od +10% do -20%, przeto lampy mogą się znaleźć w bardzo niekorzystnych warunkach. Przy podanych wyżej zmianach napięcia sieci lampa o napięciu żarzenia 6,3V będzie albo silnie przegrzana (7V), albo bardzo niedożarzona (5V)."
    • Nie mialem na mysli dwoch roznych konstrukcji, czyli zamknietej vs otwartej. Mialem na mysli ze rozmiar skrzyni ma znaczenie dla zejscia, i nie bedzie wiele drozszym zrobienie o 10 czy 15l wiekszej skrzyni, TEGO SAMEGO TYPU. Paradigm kiedys robil kompaktowe otwarte suby, ktore tez mialy dosc slabe zejscie, w imie kompaktowosci. Gdyby zrobili tego samego suba nie stawiajac na kompaktowosc z powiedzmy 20% wieksza skrzynia, koszt wytworzenia bylby niewiele wyzszy, a zejscie nizsze.  A co do samych roznic miedzy subami, widze ze Butler opisal to w sam raz ponizej, wiec nie bede powtarzal 🙂
    • Tak, przyciemnione granie to dość dobre określenie. Pamiętam, że kiedyś najbardziej podobał mi się dźwięk w samochodzie Fajny, mruczący i obecny bas, nic nie męczyło, nic nie wywoływało chęci analizy dźwięku, pełen relaks Koniecznie napisz jak Ci Dynaudio zagrały. Ostatnio też sporo czytałem o ich różnych wersjach i niby się wpisują w charakter, ktorego szukam. Ciekawe jak odbierzesz ich dźwięk, szczególnie w środkowym paśmie.
    • SB-3000 i PB-3000 różnią się czym poza skrzynią? Bo koszt jest istotnie różny.
    • @Bo0MNie wiem czy do końca szukasz ciepłego dźwięku tzn. sam myślałem, że dla mnie to będzie strzał w dychę , ale brzmienie ciepłe to chyba właśnie wysunięty wokal i podkreślony niski bas, sam w sumie nie wiem, ale jak słuchałem ciepłych konstrukcji to męczyły, stawiam, że dźwięk z słuchawek, które podałem wyżej byłby dla Ciebie wręcz ideałem tam nic nie męczy, bas potęga i nigdy nie jest go za mało, ani nie przytłacza, wokal nie wychodzi na twarz tylko jest przyjemny, a wysokie intymne w tle, zarówno słabe nagrania jak i dobre brzmią super. Diamondy miały bardzo fajny wokal, ale po czasie mnie zaczęły męczyć w wysokich tonach i brakowało mi kopa na basie, nie gustuje w Twoich klimatach, ale obrazując to na gitarach, stopa perkusji była za lekka, wydaje mi się, że lepiej grały niewygrzane, zaś Jasper 25 to spokój, bardziej przyjemne dla ucha brzmienie, ale ja podkręciłbym w nich średni bas kosztem dolnego i delikatnie obniżył wysokie. Monitory grają trochę inaczej, ale to już opis masz u mojego kolegi.Wydaje mi się ze szukasz bardziej przyciemnionego grania w dobrym słowa tego znaczeniu tak samo jak ja.  Moim kolejnym krokiem jest odsłuchanie Dynaudio Evoke 50 w tym tygodniu
  • Dzisiejsze tematy

×
×
  • Utwórz nowe...