Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

To było ze 3.5-4 lata temu. 
Po miesiącu około, gdy ustawiłem kolumny, tak by po audiofilsku dopasować holografię, głębię i inne mało istotne sprawy, pomierzył oddzielnie kolumny, suba, potem razem i w programie skorygował wpływ fal stojących. To załadował do wzmacniacza z dsp od suba. W każdej chwili mogę wcisnąć przycisk/ustawienia bez korekcji i to robi ogromna różnicę. 

Gdybyś Wojtku miał problemy nie do przejścia z brzmieniem w niskich rejestrach zachęcam, byś z tym chłopem pogadał. Ty jesteś kumaty a on dobrze słucha. Może wyjdzie z tego coś pożytecznego. Mam numer. Dawaj znać.

Napisano
2 godziny temu, lpomis napisał:

To w ogóle możliwe trafić praktycznie 1:1 w całym paśmie? Tak, żeby nie było tego mikro rozjazdu czasowego?

Eh, człowiek to jednak durnowaty jest. Patrzyłem na te wykresy w zakładce Phase i nie wiem, czemu na siłę chciałem je zrównać. Doczytałem nieco i właśnie nie zawsze warto dążyć do idealnego pokrycia fazy między kolumnami a subem. Przecież ustawienie 180 stopni w subie najlepiej się u mnie sprawdza, co widać w SPL, ale i słychać "usznie". Idealne zgranie często kończy się podbiciem basu w miejscach, gdzie w pomieszczeniu występują mody. Wygląda na to, że lepiej szukać płynnego, zbieżnego przebiegu fazy w okolicach punktu podziału, a nie perfekcyjnego nakładania się.

No i jeszcze zakładka Impulse. Wykres pokazujący czas dotarcia sygnału z danego źródła (kolumn i suba) do mikrofonu. Tu chyba jest ok.

svs0911-3.jpg.664d03d28636a14edf1b323b0f7c3116.jpg

Przeładowałem się informacjami. Przyspieszony kurs podstaw w REWie to jednak twardy orzech do zgryzienia. Czas posłuchać muzyki :)

Napisano
2 godziny temu, lpomis napisał:

No i jeszcze zakładka Impulse

Wojtek zachęcam do zapoznania się z dwoma artykułami, które w przystępny sposób opisują na co patrzymy korzystając z pomiarów mikrofonem. Nie dotyczy to bezpośrednio REW, ale jest cennym źródłem informacji. Tak na początek przygody z pomiarami 😉

https://audioxpress.com/article/testing-loudspeakers-which-measurements-matter-part-1

https://audioxpress.com/article/testing-loudspeakers-which-measurements-matter-part-2

Pozdrawiam. M

Napisano

Dzięki Mariusz.

A skoro już jesteś, to zapytam. Czy według Ciebie sama budowa subwoofera może sprawiać, że będzie on łatwiejszy lub trudniejszy do zestrojenia z kolumnami? Konkretniej - czy sub z głośnikiem skierowanym w stronę słuchacza może mieć jakąś przewagę od takiego z głośnikiem skierowanym do dołu lub dwoma na bokach? Budy zamknięte. Front-fire VS down-fire VS side-fire. Te pierwsze na logikę wydają się być bardziej przewidywalne, drugie równomierniej rozpraszają, trzecie (np. SVS 3000 Micro) są dla mnie zagadką.

Napisano

Nie wydaje mi się żeby mialo to znaczenie. Dźwięk poniżej częstotliwości przejścia zaczyna się rozchodzić wszechkierunkowo. Intuicyjne patrząc, że rozchodzi się "kuliście" wydawać by się moglo, że ma to znaczenie, ale gdyby miało to REL nie dawałby jak w moim T5i przetwornika membraną do podlogi.  

Nie wnikałem w temat, ale się przyjrzę. 

Pozdrawiam. M

Napisano
6 minut temu, Sundin997 napisał:

Dział DIY umarł więc napiszę tutaj.

Co sądzicie o tym kicie DIY do stereo plus dedykowany wzmak vs svs,rel,klipsch 

https://blackdotaudio.eu/dayton-audio-18-ultimax-subwoofer-kit,364,1400805.html

Całośc 6 tyś. plus trochę roboty

Przy podobnej kwocie, wolałbym postawić na coś sprawdzonego, w obudowie zamkniętej

Czyli B&W DVB4s

https://www.tophifi.pl/glosniki/subwoofery/bowers-wilkins-db4s.html

W dodatku zawsze będziesz mógł to sprzedać, i nie będzie problemu z odsprzedażą, co przy konstrukcji DIY jest już wątpliwe...

 

db4s-black.png

Napisano
1 minutę temu, Top Hi-Fi & Video Design napisał:

Przy podobnej kwocie, wolałbym postawić na coś sprawdzonego, w obudowie zamkniętej

Czyli B&W DVB4s

https://www.tophifi.pl/glosniki/subwoofery/bowers-wilkins-db4s.html

W dodatku zawsze będziesz mógł to sprzedać, i nie będzie problemu z odsprzedażą, co przy konstrukcji DIY jest już wątpliwe...

 

db4s-black.png

Ty poważnie porównujesz,to pudełko do 18 calowych subwooferów?

 

5 minut temu, Top Hi-Fi & Video Design napisał:

W dodatku zawsze będziesz mógł to sprzedać, i nie będzie problemu z odsprzedażą, co przy konstrukcji DIY jest już wątpliwe...

O to chodzi,żeby już nie odsprzedawać

Napisano
2 godziny temu, Sundin997 napisał:

Dział DIY umarł więc napiszę tutaj.

Co sądzicie o tym kicie DIY do stereo plus dedykowany wzmak vs svs,rel,klipsch 

https://blackdotaudio.eu/dayton-audio-18-ultimax-subwoofer-kit,364,1400805.html

Całośc 6 tyś. plus trochę roboty

Myślę że "złapiesz" wspólny język z użytkownikiem @HQ150 (raczej na PW niż oficjalnie tutaj) na temat potworów na 18 calowych membranach. Kolega posiada DIY sub na (chyba) 18 calowej membranie. Zapytaj go, co sądzi. Ma chyba największe doświadczenie w tej materii z nas wsztstkich.

Pozdr.

Napisano (edytowany)
10 minut temu, Chyba Miro 84 napisał:

Myślę że "złapiesz" wspólny język z użytkownikiem @HQ150 (raczej na PW niż oficjalnie tutaj) na temat potworów na 18 calowych membranach. Kolega posiada DIY sub na (chyba) 18 calowej membranie. Zapytaj go, co sądzi. Ma chyba największe doświadczenie w tej materii z nas wsztstkich.

Pozdr.

Audio tube ma takie.

Osobiście miałem okazję przez chwilę posłuchac 18tek,ale na innych przetwornikach.

Mnie już przestają interesować pół środki,trzeba iść na całość,albo szukać przez  kolejne 10 lat.

Edytowano przez Sundin997
Napisano

Jeden telefon do konstruktora. Wysłucha, pomyśli, doradzi a jak trzeba to wykona. 
Na olx widziałem dwa crowny 1000 i 2000CDi. Namawiam, by zapisać te ogłoszenia. 
 

A już szczególnie nalegam, by wszelkie kwestie dotyczące wielkości, driverów, zszycia czy późniejszej korekcji w sweetspot zostawić konstruktorowi. Wiedza, doświadczenie i zadowolenie klientów. 

Napisano

Często w recenzjach subwooferów czytamy, że ten albo tamten model „gra szybko", "ma potężny bas”, albo „jest muzykalny i pięknie wtapia się w system”. Problem w tym, że takie opisy, mają niewiele wspólnego z rzeczywistą oceną pracy subwoofera. Wiele profesjonalnych redakcji jak np. nasze Audio czy Erin's Audio Corner, pomija w swoich testach kwestię brzmienia subwooferów. I według mnie słusznie.

A brzmienie suba to nie tylko kwestia jego konstrukcji, parametrów ale przede wszystkim interakcji z pomieszczeniem i sposobu integracji z kolumnami. Ten sam model może zabrzmieć kompletnie inaczej w dwóch różnych pokojach, a nawet w tym samym, po przestawieniu go o kilkanaście centymetrów.

Mówienie, że „sub X gra lepiej niż sub Y”, bez odniesienia do pomiarów i przede wszystkim warunków jest totalnie bez sensu. Dziwi mnie więc sporo mitów, które urosły do rangi faktów. Branża obecna na forum dokłada też tutaj swoje.

Oczywiście każdy subwoofer ma swoje cechy konstrukcyjne, które w pewnym stopniu określają jego charakter. Obudowa zamknięta da zwykle lepszą kontrolę, a bas-refleks lub membrana bierna niższe zejście kosztem precyzji. Strojenie, czyli to jak nisko sub potrafi zejść i czy robi to równomiernie też swoje wniesie. Ważna jest kwestia zniekształceń - czy nie pojawiają się niechciane przydźwięki, czy sub nie brudzi pasma wyższymi harmonicznymi. Ale tutaj tak naprawdę większość dostępnych na rynku zamkniętych konstrukcji powyżej ~2000zł wypada dobrze i nie powinno sprawiać problemów.

Niskie częstotliwości są znacznie trudniejsze do okiełznania niż średnie czy wysokie. Ich fale rozchodzą się w zupełnie inny sposób, łatwo wpadają w interakcję z pokojem. Dlatego nawet najlepsze parametry nie mają większego znaczenia, jeśli sub nie jest dobrze zintegrowany z całością. Pozornie drobne zmiany ustawienia, fazy czy korekcji potrafią całkowicie odmienić to, jak odbierzemy dany subwoofer. Dopiero wtedy słychać, jak naprawdę gra.

Dnia 9.11.2025 o 21:03, MariuszZ napisał:

zachęcam do zapoznania się z dwoma artykułami

Przebrnąłem przez nie. Pominąłem wzory i wyliczenia. Fajnie opisane. Dzięki. Trochę w głowie się rozjaśniło.

Napisano

Dzisiaj mój zestaw został poddany opiece Dirac 

Sądziłem , że jest w miarę O.K przed kalibracją. Ale po Dirac ON , a Dirac OFF jest bardzo duża różnica . Oczywiście dla ON 

Głośniki są cięte na 80 Hz , a 2 suby na 120 Hz  . 

Dwa pierwsze zdjęcia są dla ,80hz 

Dwa  następne dla full bandIMG_20251111_123020.jpg.da62aad58c4681192e084d30cf3316f3.jpgIMG_20251111_123020.jpg.da62aad58c4681192e084d30cf3316f3.jpgIMG_20251111_123014.jpg.facb25026af9cac36cfdec22e5db5f25.jpgIMG_20251111_115323.jpg.d84db5c8b6af22eefad52c064ccb87e0.jpgIMG_20251111_115319.jpg.fc6dcc2b751225c8dff1c62a2ad5e5a3.jpg

Napisano
16 godzin temu, lpomis napisał:

Ten sam model może zabrzmieć kompletnie inaczej w dwóch różnych pokojach, a nawet w tym samym, po przestawieniu go o kilkanaście centymetrów.

A czy to się nie odnosi również do każdego układu : wzmacniacz - kolumna pasywna w zakresie powiedzmy do 100 Hz ? 
 

Napisano

Oczywiście, że pomieszczenie wpływa również na kolumny. W kolumnach niskie pasmo to tylko część pracy przetwornika, a w subie - całe jego pasmo działania, dokładnie w zakresie, gdzie dominują mody i rezonanse pokoju. Bas, który słyszymy z kolumn często kończy się właśnie zaraz po pierwszym modzie osiowym. Poniżej następuje już gwałtowny spadek energii. Poprawnie zestrojony subwoofer pozwala więc nie tylko sięgnąć niżej, wyrównać braki w zakresie poniżej pierwszego rezonansu, ale i zasypać dziury wynikające z efektu SBIR. Swoim poprzednim wpisem chciałem tylko zwrócić uwagę na to, że sposób w jaki ustawimy suba jest bardzo istotny dla ostatecznego efektu, który uzyskamy.

Napisano

@maciek72 Tak to wygląda aktualnie. Przy 25Hz spadek wynosi -3dB. Volume ustawiony na -15dB (minus 15db). To w przypadku muzyki. Do filmów/gier mam drugi profil z nieco większym doładowaniem. Pomiar z SPL na poziomie 74dB. 

- same kolumny
- z subem bez włączonych filtrów
- z subem i włączonymi filtrami

svs1211.jpg.f534c0b47255699499beeaae64a10181.jpg

Napisano
19 godzin temu, lpomis napisał:

Przy 25Hz spadek wynosi -3dB.

Wojtek, a mógłbyś zrobić doświadczenie pozwalające określić SQ tego basu? 

Podaj z generatora 25Hz i podglosnij tak żebyś dobrze slyszał, a jednocześnie obserwuj czy widmo (spektogram) pokazuje tylko 25Hz czy może przy tym wydatku mocowym pojawiają się harmoniczne tego dźwieku tzn

 50Hz, 75Hz, 100Hz itd.

U mnie na Relu jest "czysto", ale na STX jakaś masakra 😉

Pozdrawiam. M

Napisano
5 godzin temu, MariuszZ napisał:

spektogram

Oczywiście, że sieje harmonicznymi. Pomiar przy 25Hz. 4 różne wartości ustawień. Skala na dole w apce jest przysłonięta przez pasek z opcjami, ale to raczej nie problem i można się połapać.

Odesłałem dziś Rela Tzero MKIII do sklepu. Porównywałem go z SVS. Szkoda, że nie sprawdziłem jak to w nim wygląda.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...