tomek4446 Napisano wczoraj o 19:15 Napisano wczoraj o 19:15 Witam , zakładam ten wątek ,aby wszystko co dotyczy pomiarów za pomocą programu REW było w jednym miejscu. Wrzucamy w różnych wątkach swoje pomiary i chciałbym abyśmy przynajmniej mieli takie same ustawienia samego REW i wykonywali sam pomiar w sposób prawidłowy. @MariuszZ podałeś mi tutorial do ustawień REW-a https://www.youtube.com/watch?v=zmIqJ_jlZPw&t=2201s i moje pierwsze pytanie , w filmiku gość podaje , że używa do pomiaru UMiK 2 z plikiem kalibracyjnym " 90 deg" , a więc mikrofon ma skierowany w sufit. Natomiast tutaj https://www.youtube.com/watch?v=CurDymVz7aI&t=1281s mamy wskazówkę , że mikrofon winien być podczas pomiaru skierowany wprost na kolumny , czyli plik "txt" . Skąd taka rozbieżność i jak winno być ? 6 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano wczoraj o 19:43 Napisano wczoraj o 19:43 Hej, Przy pomiarach potrzebnych do preparowania filtrów korygujacych tylko niskie tony preferowany jest pomiar mikrofonem pionowo w górę. Jest w tych tutorialach wyjaśnione dlaczego. Przy tworzeniu filtra VBA dla L i P kanałów robimy po 3 pomiary. Z lewej strony, z prawej i po środku glowy. Jak chcesz korygować wszystko, włącznie z korektą zwrotnic kolumn to lepiej żeby pomiar był mikrofonem na wprost. Ważne żeby pliki kalibracyjne odpowiednie wgrać oraz żeby pomiary dla konkretnej sesji pomiarowej były w jeden sposób zrobione. EDIT! W tym tutorialu ok. 4 minuty tłumaczy co i jak link Pozdrawiam. M 1 Odpisz, cytując
Chyba Miro 84 Napisano 8 godzin temu Napisano 8 godzin temu @tomek4446 przyda się taki temat spinający całą wiedzę na temat REW w jednym miejscu. 👍 2 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 7 godzin temu Napisano 7 godzin temu (edytowany) Tutaj krótki i prosty tutorial o procesie samego pomiaru - https://www.youtube.com/watch?v=HYMQ6M-Z5rM Nie rozumiem jednak do końca sensu sekcji związanej z kalibracją karty dźwiękowej. Całość pokazana na komputerze z systemem macOS, ale REW wygląda praktycznie 1:1 na Windowsie. Nie powinno to być problemem. @tomek4446 - od 6:00 podjęty jest temat ułożenia mikrofonu podczas pomiaru. Nagrywający jest zwolennikiem kierowania mikrofonu pod kątem 90° (pionowo). Twierdzi, że daje to bardziej wyrównaną charakterystykę wysokich częstotliwości. Kierowanie mikrofonu bezpośrednio (na płasko) może podbić górę pasma, a jednocześnie zaburzyć pomiar energii odbitej. Pliki kalibracyjne (0°/90°) kompensują te różnice, ale orientacja mikrofonu nadal ma znaczenie. Taki eksperyment, który przyszedł mi do głowy. Wejdźcie sobie w jakiś generator tonów, np. ten - https://www.szynalski.com/tone-generator/ i ustawcie ton np. na 8000Hz. Zatkajcie jedno ucho, poruszajcie minimalnie głową w różnych kierunkach. Wystarczy lekki obrót i ilość energii, którą słyszymy się zmienia. Krótkie fale, silna kierunkowość. Mikrofony również przestają być dookólne w wysokich częstotliwościach. Nie istnieje mikrofon idealnie dookólny w całym paśmie. Edytowano 7 godzin temu przez lpomis 4 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu (edytowany) Dotarł do mnie mikrofon Eversolo EM-01, to i REW poszedł w ruch. Korzystając z okazji wrzucam więc swoje pomiary (mikrofon w sufit). Pomieszczenie 11m², kolumny Audio Physic Sitara. Dodatkowo pomiar z subwooferem, którego zestroiłem i ustawiłem już chyba w ostateczny sposób. Crossover 80Hz, slope 24dB, faza 180°, trzy aktywne filtry. Na pozostałe doliny może pomóc już chyba tylko drugi sub. Może kiedyś. Jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu Zakres 20-135Hz. Wygładzanie 1/12. ■ - same kolumny ■ - kolumny + sub Plik .mdat w załączniku. 261125-2.mdat Edytowano 1 godzinę temu przez lpomis Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.