tomek4446 Napisano 25 listopada Napisano 25 listopada Witam , zakładam ten wątek ,aby wszystko co dotyczy pomiarów za pomocą programu REW było w jednym miejscu. Wrzucamy w różnych wątkach swoje pomiary i chciałbym abyśmy przynajmniej mieli takie same ustawienia samego REW i wykonywali sam pomiar w sposób prawidłowy. @MariuszZ podałeś mi tutorial do ustawień REW-a https://www.youtube.com/watch?v=zmIqJ_jlZPw&t=2201s i moje pierwsze pytanie , w filmiku gość podaje , że używa do pomiaru UMiK 2 z plikiem kalibracyjnym " 90 deg" , a więc mikrofon ma skierowany w sufit. Natomiast tutaj https://www.youtube.com/watch?v=CurDymVz7aI&t=1281s mamy wskazówkę , że mikrofon winien być podczas pomiaru skierowany wprost na kolumny , czyli plik "txt" . Skąd taka rozbieżność i jak winno być ? 6 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 25 listopada Napisano 25 listopada Hej, Przy pomiarach potrzebnych do preparowania filtrów korygujacych tylko niskie tony preferowany jest pomiar mikrofonem pionowo w górę. Jest w tych tutorialach wyjaśnione dlaczego. Przy tworzeniu filtra VBA dla L i P kanałów robimy po 3 pomiary. Z lewej strony, z prawej i po środku glowy. Jak chcesz korygować wszystko, włącznie z korektą zwrotnic kolumn to lepiej żeby pomiar był mikrofonem na wprost. Ważne żeby pliki kalibracyjne odpowiednie wgrać oraz żeby pomiary dla konkretnej sesji pomiarowej były w jeden sposób zrobione. EDIT! W tym tutorialu ok. 4 minuty tłumaczy co i jak link Pozdrawiam. M 1 Odpisz, cytując
Chyba Miro 84 Napisano 26 listopada Napisano 26 listopada @tomek4446 przyda się taki temat spinający całą wiedzę na temat REW w jednym miejscu. 👍 2 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 26 listopada Napisano 26 listopada (edytowany) Tutaj krótki i prosty tutorial o procesie samego pomiaru - https://www.youtube.com/watch?v=HYMQ6M-Z5rM Nie rozumiem jednak do końca sensu sekcji związanej z kalibracją karty dźwiękowej. Całość pokazana na komputerze z systemem macOS, ale REW wygląda praktycznie 1:1 na Windowsie. Nie powinno to być problemem. @tomek4446 - od 6:00 podjęty jest temat ułożenia mikrofonu podczas pomiaru. Nagrywający jest zwolennikiem kierowania mikrofonu pod kątem 90° (pionowo). Twierdzi, że daje to bardziej wyrównaną charakterystykę wysokich częstotliwości. Kierowanie mikrofonu bezpośrednio (na płasko) może podbić górę pasma, a jednocześnie zaburzyć pomiar energii odbitej. Pliki kalibracyjne (0°/90°) kompensują te różnice, ale orientacja mikrofonu nadal ma znaczenie. Taki eksperyment, który przyszedł mi do głowy. Wejdźcie sobie w jakiś generator tonów, np. ten - https://www.szynalski.com/tone-generator/ i ustawcie ton np. na 8000Hz. Zatkajcie jedno ucho, poruszajcie minimalnie głową w różnych kierunkach. Wystarczy lekki obrót i ilość energii, którą słyszymy się zmienia. Krótkie fale, silna kierunkowość. Mikrofony również przestają być dookólne w wysokich częstotliwościach. Nie istnieje mikrofon idealnie dookólny w całym paśmie. Edytowano 26 listopada przez lpomis 4 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 26 listopada Napisano 26 listopada (edytowany) Dotarł do mnie mikrofon Eversolo EM-01, to i REW poszedł w ruch. Korzystając z okazji wrzucam więc swoje pomiary (mikrofon w sufit). Pomieszczenie 11m², kolumny Audio Physic Sitara. Dodatkowo pomiar z subwooferem, którego zestroiłem i ustawiłem już chyba w ostateczny sposób. Crossover 80Hz, slope 24dB, faza 180°, trzy aktywne filtry. Na pozostałe doliny może pomóc już chyba tylko drugi sub. Może kiedyś. Jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu Zakres 20-135Hz. Wygładzanie 1/12. ■ - same kolumny ■ - kolumny + sub Plik .mdat w załączniku. 261125-2.mdat Edytowano 26 listopada przez lpomis 6 Odpisz, cytując
PanKlor Napisano 27 listopada Napisano 27 listopada Może jeszcze warto pojeździć subem po pokoju. W systemie stereo wolałbym poświęcić to co zzyskałeś poniżej 40 Hz na rzecz naprawy tego dołka między 50 a 70 Hz. 1 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 27 listopada Napisano 27 listopada Przerobiłem chyba wszystkie możliwe ustawienia. Wierz mi, mimo niewielkiego pokoju, nabiegałem się z nim jak głupi. Nie było litości. Sub był w każdym z rogów, przy lewej/prawej kolumnie, zaraz przy miejscu odsłuchowym, z tyłu, po bokach, centralnie, między kolumnami… A w tym czasie do porównań miałem jeszcze dwóch konkurentów - Rela i B&W. 2 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 27 listopada Napisano 27 listopada 17 godzin temu, lpomis napisał: Jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu Robią wrażenie wyniki samego pomiaru patrząc chociażby na "wodospad". Podoba się Pozdrawiam. M 1 Odpisz, cytując
tomek4446 Napisano 21 godzin temu Autor Napisano 21 godzin temu (edytowany) 1 godzinę temu, PanKlor napisał: Dodatkową zaleta subwoofera jest to, ze mozna go postawić w takim miejscu zeby uzupełnić to czego brakuje z powodu pomieszczenia. Zanim zgłębimy problematykę dyspersji i takich tam , to proponuje wrócić do korzeni. Zwracam się do właścicieli subwooferów. Zmierzyliście może Panowie jak to u Was jest poziomem głośności lewego i prawego kanału ? Dzisiaj robiłem eksperyment i oczywiście zawsze głośniej gra ta strona gdzie stoi sub. Na pomiarze poniżej sub ustawiony z prawej strony. POMIAR VOLUME.mdat Edytowano 21 godzin temu przez tomek4446 1 Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu Na ucho chyba tego nie słychać, prawda? Odpisz, cytując
tomek4446 Napisano 20 godzin temu Autor Napisano 20 godzin temu 48 minut temu, kaczadupa napisał: Na ucho chyba tego nie słychać, prawda? Raczej nie , ale purystę to wkurzy Wychodzi za każdym razem podczas ustawiania głośności przy pomiarach tak REW-em jak i Diraciem. W przypadku REW-a to tylko pomiar , ale sytuacja komplikuje się przy Diracu. Jak nie wyrównamy poziomów to po prostu jeden kanał zaczyna grać głośniej. Pokazuje mi to dobitnie wykres na RME. Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu 1 minutę temu, tomek4446 napisał: Raczej nie , ale purystę to wkurzy Chrzanić purystę! 1 Odpisz, cytując
tomek4446 Napisano 19 godzin temu Autor Napisano 19 godzin temu Przerywając na chwilę dywagacje , co , kto i kiedy słyszy mam prośbę do @MariuszZ, @lpomis prośbę o interpretację pomiaru faz subwoofera. Jednym słowem jak jest lepiej POMIAR 06.12.25 FAZY SUB.mdat Odpisz, cytując
lpomis Napisano 19 godzin temu Napisano 19 godzin temu 32 minuty temu, tomek4446 napisał: mam prośbę do Tomek. Ty lepiej zobacz na zakładkę distortion i to co tam się dzieje. Tu już serio Mariusza @MariuszZ potrzeba. Dlaczego tak wywaliło w kosmos zniekształcenia? Dla porównania szara (same kolumny) i pomarańczowa (kolumny + sub) linia z moich pomiarów. Odpisz, cytując
tomek4446 Napisano 16 godzin temu Autor Napisano 16 godzin temu Jak interpretować zakładkę " Distortion" w Rew ? Z czego wynikają zniekształcenia na wykresie ? Jakie mogą być przekłamania ? Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu 20 minut temu, tomek4446 napisał: Jak interpretować zakładkę " Distortion" w Rew ? Z czego wynikają zniekształcenia na wykresie ? Jakie mogą być przekłamania ? Tomek, zanim o pomiarach powiedzą coś Mariusz i Wojtek, proponuję wyeksportować z zakładki distortion plik tekstowy i pokazać go AI. Wiem, że czasem czat bredzi strasznie, ale jakiś ogląd sytuacji będziesz miał. Odpisz, cytując
lpomis Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu (edytowany) Nie wiem dlaczego tak to u Ciebie wygląda @tomek4446. Druga harmoniczna (na czerwono) przy częstotliwości 33Hz sięga nawet 90%. W pomiarze Sebastiana zniekształcenia nie przekraczają poziomu 3%. Czytałem kiedyś, że takie wartości mogą być to spowodowane artefaktem pomiarowym czy też ograniczeniami mikrofonu. Do poczytania - https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_distortion.html Przerąbane będzie miał ten Mariusz z nami Edytowano 15 godzin temu przez lpomis 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu Dnia 27.11.2025 o 11:41, lpomis napisał: Przerobiłem chyba wszystkie możliwe ustawienia. I gdzie finalnie stanął? Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu 3 godziny temu, lpomis napisał: Dlaczego tak wywaliło w kosmos zniekształcenia? Hej, Nie wiem. Coś zniekształca mocno sygnał. Możliwe, że tam gdzie jest "notch" i pomieszczenie mówi oddaj bas to DL to olewa i na siłę próbuje wyciągnąć amplitudę. No nie da się bez korekt fazy poprawić amplitudy tam gdzie GD nie jest stały. Dirac może źle interpretuje pomiar bo oprócz kolumn gra sub i algorytm coś kaszani. Subiektywnie może to być bez wpływu na jakość, ale patrząc kłuje w oczy. To nie jedyny pomiarowy problem. Wejdźcie w zakładkę RT60 Decay i "Generate" w lewym dolnym rogu. Wróćcie do RT60 i popatrzcie jak pogłos zachowuje się poniżej 100Hz. U Tomka w okolicach 50Hz po prostu "wyje" osiągając powyżej 1 sekundy. To nie wygląda dobrze. Może to tylko pomiarowy fuckup, ale powyżej sekundy z subem to wg mnie słabo na niskich częstotliwościach. Zamiast suba wolałbym jakieś ustroje akustyczne w szafie Problem pogłosu RT60 na niskich jest powszechny jak przyjrzymy się pomiarom kolegów, którzy udostępnili pomiary. Nie wiem czy te pomiary są wiarygodne, ale możliwe, że w mieszkaniach bez super duper adaptacji po prostu tak się dzieje. Pomiar Radka Kostrzewskiego dla przykładu. Pogłos w prawie całym paśmie idealny, a poniżej 70Hz wywalony w kosmos. Sub? Pozdrawiam. M 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu (edytowany) 12 minut temu, MariuszZ napisał: To nie jedyny pomiarowy problem. Wejdźcie w zakładkę RT60 Decay i "Generate" w lewym dolnym rogu. Wróćcie do RT60 i popatrzcie jak pogłos zachowuje się poniżej 100Hz. U Tomka w okolicach 50Hz po prostu "wyje" osiągając powyżej 1 sekundy. To nie wygląda dobrze. Raczej nie należy się tym przejmować, bo pomiar pogłosu dla częstotliwości poniżej +-250 Hz jest niemiarodajny. Wychodzą głupoty. Edytowano 14 godzin temu przez Kraft Odpisz, cytując
tomek4446 Napisano 14 godzin temu Autor Napisano 14 godzin temu 56 minut temu, lpomis napisał: Druga harmoniczna (na czerwono) przy częstotliwości 33Hz sięga nawet 90%. A mnie wychodzi zupełnie inaczej na tym samym pomiarze . Trzeba to ujednolicić czy co ? Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu 13 minut temu, Kraft napisał: Raczej nie należy się tym przejmować, bo pomiar pogłosu dla częstotliwości poniżej +-250 Hz jest niemiarodajny. Wychodzą głupoty. Jarek, a zdarzyło Ci się, żeby u Ciebie rozbieżności poniżej tych 250 Hz sięgały więcej niż 100 - 200 milisekund? Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu Jeżeli chodzi o RT60 to faktycznie nie ma takiego zjawiska poniżej Schroedera, ale tam w REW jest Decay RT60 czyli jak rozumiem "modal decay" jako wygaszanie pojedynczych modów i to widać jak popatrzysz na spektogram. Zjawisko wygaszania konkretnych modów jest czym innym niż RT60, ale subiektywnie na sluch jest tym samym. Po prostu "wyje" 😉 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu (edytowany) 14 minut temu, KrólKiczu napisał: Jarek, a zdarzyło Ci się, żeby u Ciebie rozbieżności poniżej tych 250 Hz sięgały więcej niż 100 - 200 milisekund? Nie pamiętam. A czy w kolejnych pomiarach ten RT60 na basie nie wychodzi wam różny? Raz górka tam, innym razem gdzie indziej? Edytowano 14 godzin temu przez Kraft Odpisz, cytując
lpomis Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu 38 minut temu, Kraft napisał: I gdzie finalnie stanął? Centralnie, między kolumnami. Tak się najlepiej mierzył, tak też najlepiej wypadł "na ucho". Tylko nie traktuj tego proszę jako jakieś zalecenie. Polecam eksperymentować z różnymi ustawieniami. 9 minut temu, tomek4446 napisał: A mnie wychodzi zupełnie inaczej na tym samym pomiarze Tomek. Odpal pomiar, który dziś wrzucałeś na forum. Nazwa pliku "POMIAR 06.12.25 FAZY SUB". Zaznacz po lewej na liście L+R SUB DL "0". Wejdź w zakładkę Distortion. W Twoich wcześniejszych pomiarach zniekształcenia sięgały max. 10-11%, były raczej powtarzalne. Nie poprzestawiałeś tam coś znowu jak ostatnim razem z RME lub nie namieszałeś z kablami? Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.