tomek4446 Napisano 25 listopada Napisano 25 listopada Witam , zakładam ten wątek ,aby wszystko co dotyczy pomiarów za pomocą programu REW było w jednym miejscu. Wrzucamy w różnych wątkach swoje pomiary i chciałbym abyśmy przynajmniej mieli takie same ustawienia samego REW i wykonywali sam pomiar w sposób prawidłowy. @MariuszZ podałeś mi tutorial do ustawień REW-a https://www.youtube.com/watch?v=zmIqJ_jlZPw&t=2201s i moje pierwsze pytanie , w filmiku gość podaje , że używa do pomiaru UMiK 2 z plikiem kalibracyjnym " 90 deg" , a więc mikrofon ma skierowany w sufit. Natomiast tutaj https://www.youtube.com/watch?v=CurDymVz7aI&t=1281s mamy wskazówkę , że mikrofon winien być podczas pomiaru skierowany wprost na kolumny , czyli plik "txt" . Skąd taka rozbieżność i jak winno być ? 6 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 25 listopada Napisano 25 listopada Hej, Przy pomiarach potrzebnych do preparowania filtrów korygujacych tylko niskie tony preferowany jest pomiar mikrofonem pionowo w górę. Jest w tych tutorialach wyjaśnione dlaczego. Przy tworzeniu filtra VBA dla L i P kanałów robimy po 3 pomiary. Z lewej strony, z prawej i po środku glowy. Jak chcesz korygować wszystko, włącznie z korektą zwrotnic kolumn to lepiej żeby pomiar był mikrofonem na wprost. Ważne żeby pliki kalibracyjne odpowiednie wgrać oraz żeby pomiary dla konkretnej sesji pomiarowej były w jeden sposób zrobione. EDIT! W tym tutorialu ok. 4 minuty tłumaczy co i jak link Pozdrawiam. M 1 Odpisz, cytując
Chyba Miro 84 Napisano 26 listopada Napisano 26 listopada @tomek4446 przyda się taki temat spinający całą wiedzę na temat REW w jednym miejscu. 👍 2 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 26 listopada Napisano 26 listopada (edytowany) Tutaj krótki i prosty tutorial o procesie samego pomiaru - https://www.youtube.com/watch?v=HYMQ6M-Z5rM Nie rozumiem jednak do końca sensu sekcji związanej z kalibracją karty dźwiękowej. Całość pokazana na komputerze z systemem macOS, ale REW wygląda praktycznie 1:1 na Windowsie. Nie powinno to być problemem. @tomek4446 - od 6:00 podjęty jest temat ułożenia mikrofonu podczas pomiaru. Nagrywający jest zwolennikiem kierowania mikrofonu pod kątem 90° (pionowo). Twierdzi, że daje to bardziej wyrównaną charakterystykę wysokich częstotliwości. Kierowanie mikrofonu bezpośrednio (na płasko) może podbić górę pasma, a jednocześnie zaburzyć pomiar energii odbitej. Pliki kalibracyjne (0°/90°) kompensują te różnice, ale orientacja mikrofonu nadal ma znaczenie. Taki eksperyment, który przyszedł mi do głowy. Wejdźcie sobie w jakiś generator tonów, np. ten - https://www.szynalski.com/tone-generator/ i ustawcie ton np. na 8000Hz. Zatkajcie jedno ucho, poruszajcie minimalnie głową w różnych kierunkach. Wystarczy lekki obrót i ilość energii, którą słyszymy się zmienia. Krótkie fale, silna kierunkowość. Mikrofony również przestają być dookólne w wysokich częstotliwościach. Nie istnieje mikrofon idealnie dookólny w całym paśmie. Edytowano 26 listopada przez lpomis 4 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 26 listopada Napisano 26 listopada (edytowany) Dotarł do mnie mikrofon Eversolo EM-01, to i REW poszedł w ruch. Korzystając z okazji wrzucam więc swoje pomiary (mikrofon w sufit). Pomieszczenie 11m², kolumny Audio Physic Sitara. Dodatkowo pomiar z subwooferem, którego zestroiłem i ustawiłem już chyba w ostateczny sposób. Crossover 80Hz, slope 24dB, faza 180°, trzy aktywne filtry. Na pozostałe doliny może pomóc już chyba tylko drugi sub. Może kiedyś. Jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu Zakres 20-135Hz. Wygładzanie 1/12. ■ - same kolumny ■ - kolumny + sub Plik .mdat w załączniku. 261125-2.mdat Edytowano 26 listopada przez lpomis 6 Odpisz, cytując
PanKlor Napisano 27 listopada Napisano 27 listopada Może jeszcze warto pojeździć subem po pokoju. W systemie stereo wolałbym poświęcić to co zzyskałeś poniżej 40 Hz na rzecz naprawy tego dołka między 50 a 70 Hz. 1 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 27 listopada Napisano 27 listopada Przerobiłem chyba wszystkie możliwe ustawienia. Wierz mi, mimo niewielkiego pokoju, nabiegałem się z nim jak głupi. Nie było litości. Sub był w każdym z rogów, przy lewej/prawej kolumnie, zaraz przy miejscu odsłuchowym, z tyłu, po bokach, centralnie, między kolumnami… A w tym czasie do porównań miałem jeszcze dwóch konkurentów - Rela i B&W. 2 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 27 listopada Napisano 27 listopada 17 godzin temu, lpomis napisał: Jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu Robią wrażenie wyniki samego pomiaru patrząc chociażby na "wodospad". Podoba się Pozdrawiam. M 1 Odpisz, cytując
tomek4446 Napisano 2 godziny temu Autor Napisano 2 godziny temu Jak interpretować zakładkę " Distortion" w Rew ? Z czego wynikają zniekształcenia na wykresie ? Jakie mogą być przekłamania ? Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu 20 minut temu, tomek4446 napisał: Jak interpretować zakładkę " Distortion" w Rew ? Z czego wynikają zniekształcenia na wykresie ? Jakie mogą być przekłamania ? Tomek, zanim o pomiarach powiedzą coś Mariusz i Wojtek, proponuję wyeksportować z zakładki distortion plik tekstowy i pokazać go AI. Wiem, że czasem czat bredzi strasznie, ale jakiś ogląd sytuacji będziesz miał. Odpisz, cytując
lpomis Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu (edytowany) Nie wiem dlaczego tak to u Ciebie wygląda @tomek4446. Druga harmoniczna (na czerwono) przy częstotliwości 33Hz sięga nawet 90%. W pomiarze Sebastiana zniekształcenia nie przekraczają poziomu 3%. Czytałem kiedyś, że takie wartości mogą być to spowodowane artefaktem pomiarowym czy też ograniczeniami mikrofonu. Do poczytania - https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_distortion.html Przerąbane będzie miał ten Mariusz z nami Edytowano 1 godzinę temu przez lpomis 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu Dnia 27.11.2025 o 11:41, lpomis napisał: Przerobiłem chyba wszystkie możliwe ustawienia. I gdzie finalnie stanął? Odpisz, cytując
tomek4446 Napisano 30 minut temu Autor Napisano 30 minut temu 56 minut temu, lpomis napisał: Druga harmoniczna (na czerwono) przy częstotliwości 33Hz sięga nawet 90%. A mnie wychodzi zupełnie inaczej na tym samym pomiarze . Trzeba to ujednolicić czy co ? Odpisz, cytując
lpomis Napisano 15 minut temu Napisano 15 minut temu 38 minut temu, Kraft napisał: I gdzie finalnie stanął? Centralnie, między kolumnami. Tak się najlepiej mierzył, tak też najlepiej wypadł "na ucho". Tylko nie traktuj tego proszę jako jakieś zalecenie. Polecam eksperymentować z różnymi ustawieniami. 9 minut temu, tomek4446 napisał: A mnie wychodzi zupełnie inaczej na tym samym pomiarze Tomek. Odpal pomiar, który dziś wrzucałeś na forum. Nazwa pliku "POMIAR 06.12.25 FAZY SUB". Zaznacz po lewej na liście L+R SUB DL "0". Wejdź w zakładkę Distortion. W Twoich wcześniejszych pomiarach zniekształcenia sięgały max. 10-11%, były raczej powtarzalne. Nie poprzestawiałeś tam coś znowu jak ostatnim razem z RME lub nie namieszałeś z kablami? Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.