Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Witam , zakładam ten wątek ,aby wszystko co dotyczy pomiarów za pomocą programu REW było w jednym miejscu. Wrzucamy w różnych wątkach swoje pomiary i chciałbym abyśmy przynajmniej mieli takie same ustawienia samego REW i wykonywali sam pomiar w sposób prawidłowy.

@MariuszZ podałeś mi tutorial do ustawień REW-a

https://www.youtube.com/watch?v=zmIqJ_jlZPw&t=2201s

i moje pierwsze pytanie , w filmiku gość podaje , że używa do pomiaru UMiK 2 z plikiem kalibracyjnym " 90 deg" , a więc mikrofon ma skierowany w sufit. Natomiast tutaj

https://www.youtube.com/watch?v=CurDymVz7aI&t=1281s

mamy wskazówkę , że mikrofon winien być podczas pomiaru skierowany wprost na kolumny , czyli plik "txt" . Skąd taka rozbieżność i jak winno być ?

 

Napisano

Hej, 

Przy pomiarach potrzebnych do preparowania filtrów korygujacych tylko niskie tony preferowany jest pomiar mikrofonem pionowo w górę. Jest w tych tutorialach wyjaśnione dlaczego. Przy tworzeniu filtra VBA dla L i P kanałów robimy po 3 pomiary. Z lewej strony, z prawej i po środku glowy. 

Jak chcesz korygować wszystko, włącznie z korektą zwrotnic kolumn to lepiej żeby pomiar był mikrofonem na wprost. Ważne żeby pliki kalibracyjne odpowiednie wgrać oraz żeby pomiary dla konkretnej sesji pomiarowej były w jeden sposób zrobione. 

 

EDIT!

W tym tutorialu ok. 4 minuty tłumaczy co i jak link

Pozdrawiam. M

Napisano (edytowany)

Tutaj krótki i prosty tutorial o procesie samego pomiaru - https://www.youtube.com/watch?v=HYMQ6M-Z5rM

Nie rozumiem jednak do końca sensu sekcji związanej z kalibracją karty dźwiękowej.

Całość pokazana na komputerze z systemem macOS, ale REW wygląda praktycznie 1:1 na Windowsie. Nie powinno to być problemem.

@tomek4446 - od 6:00 podjęty jest temat ułożenia mikrofonu podczas pomiaru. Nagrywający jest zwolennikiem kierowania mikrofonu pod kątem 90° (pionowo). Twierdzi, że daje to bardziej wyrównaną charakterystykę wysokich częstotliwości. Kierowanie mikrofonu bezpośrednio (na płasko) może podbić górę pasma, a jednocześnie zaburzyć pomiar energii odbitej. Pliki kalibracyjne (0°/90°) kompensują te różnice, ale orientacja mikrofonu nadal ma znaczenie.

Taki eksperyment, który przyszedł mi do głowy. Wejdźcie sobie w jakiś generator tonów, np. ten - https://www.szynalski.com/tone-generator/ i ustawcie ton np. na 8000Hz. Zatkajcie jedno ucho, poruszajcie minimalnie głową w różnych kierunkach. Wystarczy lekki obrót i ilość energii, którą słyszymy się zmienia. Krótkie fale, silna kierunkowość. Mikrofony również przestają być dookólne w wysokich częstotliwościach. Nie istnieje mikrofon idealnie dookólny w całym paśmie.

Edytowano przez lpomis
Napisano (edytowany)

Dotarł do mnie mikrofon Eversolo EM-01, to i REW poszedł w ruch. Korzystając z okazji wrzucam więc swoje pomiary (mikrofon w sufit).

Pomieszczenie 11m², kolumny Audio Physic Sitara. Dodatkowo pomiar z subwooferem, którego zestroiłem i ustawiłem już chyba w ostateczny sposób. Crossover 80Hz, slope 24dB, faza 180°, trzy aktywne filtry. Na pozostałe doliny może pomóc już chyba tylko drugi sub. Może kiedyś. Jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu :)

rew261125.jpg.488dbcfd70376201eff7164284ebd264.jpg

Zakres 20-135Hz. Wygładzanie 1/12.

- same kolumny
 - kolumny + sub

Plik .mdat w załączniku.

261125-2.mdat

Edytowano przez lpomis
Napisano

Przerobiłem chyba wszystkie możliwe ustawienia. Wierz mi, mimo niewielkiego pokoju, nabiegałem się z nim jak głupi. Nie było litości. Sub był w każdym z rogów, przy lewej/prawej kolumnie, zaraz przy miejscu odsłuchowym, z tyłu, po bokach, centralnie, między kolumnami…

A w tym czasie do porównań miałem jeszcze dwóch konkurentów - Rela i B&W.

  • 2 weeks later...
Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, PanKlor napisał:

Dodatkową zaleta subwoofera jest to, ze mozna go postawić w takim miejscu zeby uzupełnić to czego brakuje z powodu pomieszczenia.

Zanim zgłębimy problematykę dyspersji i takich tam , to proponuje wrócić do korzeni. Zwracam się do właścicieli subwooferów. Zmierzyliście może Panowie jak to u Was jest poziomem głośności lewego i prawego kanału ? Dzisiaj robiłem eksperyment i oczywiście zawsze głośniej gra ta strona gdzie stoi sub. Na pomiarze poniżej sub ustawiony z prawej strony.

volume.jpg

POMIAR VOLUME.mdat

Edytowano przez tomek4446
Napisano
48 minut temu, kaczadupa napisał:

Na ucho chyba tego nie słychać, prawda? 

Raczej nie , ale purystę to wkurzy :) Wychodzi za każdym razem podczas ustawiania głośności przy pomiarach tak REW-em jak i Diraciem. W przypadku REW-a to tylko pomiar , ale sytuacja komplikuje się przy Diracu. Jak nie wyrównamy poziomów to po prostu jeden kanał zaczyna grać głośniej. Pokazuje mi to dobitnie wykres na RME.

Napisano
32 minuty temu, tomek4446 napisał:

mam prośbę do

Tomek. Ty lepiej zobacz na zakładkę distortion i to co tam się dzieje. Tu już serio Mariusza @MariuszZ potrzeba. Dlaczego tak wywaliło w kosmos zniekształcenia?

distortion.jpg.d550298eb9351b5b6aa54b294dddbaf4.jpg

Dla porównania szara (same kolumny) i pomarańczowa (kolumny + sub) linia z moich pomiarów.

Napisano
20 minut temu, tomek4446 napisał:

Jak interpretować zakładkę " Distortion"  w Rew ? Z czego wynikają zniekształcenia na wykresie ? Jakie mogą być przekłamania ?

Tomek, zanim o pomiarach powiedzą coś Mariusz i Wojtek, proponuję wyeksportować z zakładki distortion plik tekstowy i pokazać go AI. Wiem, że czasem czat bredzi strasznie, ale jakiś ogląd sytuacji będziesz miał. 

Napisano (edytowany)

Nie wiem dlaczego tak to u Ciebie wygląda @tomek4446. Druga harmoniczna (na czerwono) przy częstotliwości 33Hz sięga nawet 90%.

drugatomek.jpg.8d04220124cc2fad8ab5f270098cc7e8.jpg

W pomiarze Sebastiana zniekształcenia nie przekraczają poziomu 3%.

drugaseba.jpg.3245f342565d20622bd6a1ca173d0230.jpg

Czytałem kiedyś, że takie wartości mogą być to spowodowane artefaktem pomiarowym czy też ograniczeniami mikrofonu.

Do poczytania - https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_distortion.html

Przerąbane będzie miał ten Mariusz z nami :)

Edytowano przez lpomis
Napisano
3 godziny temu, lpomis napisał:

Dlaczego tak wywaliło w kosmos zniekształcenia?

Hej,

Nie wiem. Coś zniekształca mocno sygnał. Możliwe, że tam gdzie jest "notch" i pomieszczenie mówi oddaj bas to DL to olewa i na siłę próbuje wyciągnąć amplitudę. No nie da się bez korekt fazy poprawić amplitudy tam gdzie GD nie jest stały. Dirac może źle interpretuje pomiar bo oprócz kolumn gra sub i algorytm coś kaszani. Subiektywnie może to być bez wpływu na jakość, ale patrząc kłuje w oczy.

To nie jedyny pomiarowy problem. Wejdźcie w zakładkę RT60 Decay i "Generate" w lewym dolnym rogu. Wróćcie do RT60 i popatrzcie jak pogłos zachowuje się poniżej 100Hz. U Tomka w okolicach 50Hz po prostu "wyje" osiągając powyżej 1 sekundy. To nie wygląda dobrze. Może to tylko pomiarowy fuckup, ale powyżej sekundy z subem to wg mnie słabo na niskich częstotliwościach. Zamiast suba wolałbym jakieś ustroje akustyczne w szafie ;) 

Problem pogłosu RT60 na niskich jest powszechny jak przyjrzymy się pomiarom kolegów, którzy udostępnili pomiary. Nie wiem czy te pomiary są wiarygodne, ale możliwe, że w mieszkaniach bez super duper adaptacji po prostu tak się dzieje. 

Pomiar Radka Kostrzewskiego dla przykładu. Pogłos w prawie całym paśmie idealny, a poniżej 70Hz wywalony w kosmos. Sub? 

Pozdrawiam. M

radek.png

Napisano (edytowany)
12 minut temu, MariuszZ napisał:

To nie jedyny pomiarowy problem. Wejdźcie w zakładkę RT60 Decay i "Generate" w lewym dolnym rogu. Wróćcie do RT60 i popatrzcie jak pogłos zachowuje się poniżej 100Hz. U Tomka w okolicach 50Hz po prostu "wyje" osiągając powyżej 1 sekundy. To nie wygląda dobrze.

Raczej nie należy się tym przejmować, bo pomiar pogłosu dla częstotliwości poniżej +-250 Hz jest niemiarodajny. Wychodzą głupoty.

Edytowano przez Kraft
Napisano
13 minut temu, Kraft napisał:

Raczej nie należy się tym przejmować, bo pomiar pogłosu dla częstotliwości poniżej +-250 Hz jest niemiarodajny. Wychodzą głupoty.

Jarek, a zdarzyło Ci się, żeby u Ciebie rozbieżności poniżej tych 250 Hz sięgały więcej niż 100 - 200 milisekund? 

Napisano

Jeżeli chodzi o RT60 to faktycznie nie ma takiego zjawiska poniżej Schroedera, ale tam w REW jest Decay RT60 czyli jak rozumiem "modal decay" jako wygaszanie pojedynczych modów i to widać jak popatrzysz na spektogram. 

Zjawisko wygaszania konkretnych modów jest czym innym niż RT60, ale subiektywnie na sluch jest tym samym. Po prostu "wyje" 😉 

Napisano (edytowany)
14 minut temu, KrólKiczu napisał:

Jarek, a zdarzyło Ci się, żeby u Ciebie rozbieżności poniżej tych 250 Hz sięgały więcej niż 100 - 200 milisekund? 

Nie pamiętam.

A czy w kolejnych pomiarach ten RT60 na basie nie wychodzi wam różny? Raz górka tam, innym razem gdzie indziej?

Edytowano przez Kraft
Napisano
38 minut temu, Kraft napisał:

I gdzie finalnie stanął?

Centralnie, między kolumnami. Tak się najlepiej mierzył, tak też najlepiej wypadł "na ucho". Tylko nie traktuj tego proszę jako jakieś zalecenie. Polecam eksperymentować z różnymi ustawieniami.

9 minut temu, tomek4446 napisał:

A mnie wychodzi zupełnie inaczej na tym samym pomiarze

Tomek. Odpal pomiar, który dziś wrzucałeś na forum. Nazwa pliku "POMIAR 06.12.25 FAZY SUB". Zaznacz po lewej na liście L+R SUB DL "0".  Wejdź w zakładkę Distortion. W Twoich wcześniejszych pomiarach zniekształcenia sięgały max. 10-11%, były raczej powtarzalne. Nie poprzestawiałeś tam coś znowu jak ostatnim razem z RME lub nie namieszałeś z kablami?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...